bichon - 01-12-2008, 16:42
" />Rok temu musialem wymienic butle LPG na nowa (brak papierow, a do tego jej wiek - prawie 10 lat, wiec szukanie do niej papierow bylo juz nieoplacalne).
No ale wymienilem w jednym z krakowskich zakladow gazowniczych i bylo OK. Niedawno wymienialem filtr gazu ( w innym zakladzie) i gazownik uswiadomil mnie, ze na zaworze w butli nie mam cewki odcinajacej.
Kolejne "podobno" - od jakiegos czasu jest to wymagane prawem.
Chcialem zasiegnac na forum informacji o tym calym zaworze, zanim pojade do warsztatu ktory mi wymienial butle z pytaniem, dlaczego tego nie zainstalowali.
bolek - 01-12-2008, 17:02
" />Najpro¶ciej.
Je¿eli zbiornik, posiada numer homologacji z poprawk± "01", czyli np. E2067R011254, to wielozawór te¿ powinien po E20 posiadaæ 01.
Chodzi o to, ¿e dany zbiornik jest homologowany z zaworem bezpieczeñstwa, który to zawiera siê w wielozaworze zbiornika.
Informacjê mo¿esz znale¼æ na ate¶cie zbiornika - jest tam informacja o zaworach dopuszczonych do stosowania z twoim zbiornikiem. Nastêpnie odczytaj numer homologacji wielozaworu i bêdziesz wiedzia³, czy taka konfiguracja jest dozwolona.
Dziadek - 01-12-2008, 18:33
" />Jest tak przyjête,¿e wymienia siê tylko zbiornik.
bolek - 01-12-2008, 18:58
" />
">Jest tak przyjête,¿e wymienia siê tylko zbiornik.
Co nie zmienia faktu, ¿e stosowanie innych konfiguracji ni¿ opisane przez producenta zbiornika jest niedozwolone.
Z pewno¶ci± zgodzisz siê, ¿e zastosowanie elektrozaworu na wielozaworze by³o krokiem milowym, je¿eli chodzi o bezpieczeñstwo instalacji LPG, szczególnie dla parkuj±cych samochody w gara¿ach, czêsto w podziemnych. Do tego dochodzi zawór termiczny, opró¿niaj±cy zbiornik przy nagrzaniu do wysokiej temperatury, co zapobiega eksplozji zbiornika w razie po¿aru. W starych wielozaworach tych zabezpieczeñ nie ma, a nowe zbiorniki s± homologowane do wspó³pracy wy³±cznie z wielozaworami nowego typu.
Chodzi tu o bezpieczeñstwo, nie tylko u¿ytkownika, a podejmowanie decyzji za klienta, bez ¿adnych informacji o wadzie prawnej, jak w przypadku Bichona uwa¿am za dyskusyjne.
Pomijam tu fakt odpowiedzialno¶ci firmy dokonuj±cej takiej wymiany w przypadku nieszczê¶cia.
bichon - 01-12-2008, 20:31
" />Czyli zgodnie z prawem i ze sztuka powinienem miec juz zamontowany zbiornik tym zaworkiem odcinajacym?
Mialem wymieniany i zbiornik i zawor. Zawor podobno jest ok, tylko nie ma tej samej cewki, ktora ma odciac gaz przy zbiorniku. Co ciekawe, na przegladzie technicznym diagnosta zagladal do butli i tego nie wy³apa³.
Bede sie musial do nich przejechac, moze poprawia bez gadania, moze przy ma³ej persfazji... ale trzeba spróbowaæ. Dziêki za info.
Dziadek - 01-12-2008, 23:25
" />Czyli bichon ma wielozawór z rêcznym zakrêcaniem zaworu wiêc trzeba poci±gn±æ przewody elektryczne i powymieniaæ kilka elementów instalacji gazowej coby by³o sterowanie elektrozaworem.
bichon - 02-12-2008, 08:26
" />Rêcznie da sie go zakrêciæ, to fakt. Przewody mam podciagniete juz, ale wisza w powietrzu. Co jeszcze trzeba by tam wymienic, zeby bylo zrobione tak, jak powinno byæ?
Dziadek - 02-12-2008, 18:51
" />Prawdopodobnie ca³y wielozawór.Jak nie wystaje trzpieñ na który mo¿na za³o¿yæ cewkê.
lancia1969 - 02-12-2008, 20:12
" />
">Prawdopodobnie ca³y wielozawór.Jak nie wystaje trzpieñ na który mo¿na za³o¿yæ cewkê.
No a tak kombinuj±c jak Polak :wink: , czy niezgodnie z prawem i sztuk± LPG jest za³o¿enie zaraz za butl± takiego zaworu z filtrem jak jest z przodu w komorze silnika? .
Te¿ ma homologacje przewód zrobiæ krótki a zadanie ( brak wyp³ywu gazu z instalacji ) bedzie spe³nia³ .
Jak to ma siê do przepisów? Co o tym s±dzicie?
bolek - 02-12-2008, 21:42
" />
">
No a tak kombinuj±c jak Polak :wink: , czy niezgodnie z prawem i sztuk± LPG jest za³o¿enie zaraz za butl± takiego zaworu z filtrem jak jest z przodu w komorze silnika? .
Te¿ ma homologacje przewód zrobiæ krótki a zadanie ( brak wyp³ywu gazu z instalacji ) bedzie spe³nia³ .
Jak to ma siê do przepisów? Co o tym s±dzicie?
Wed³ug tego co mi wiadomo
Teoretycznie funkcja odciêcia by³aby spe³niona, ale trzeba po³±czyæ ten elektrozawór ze zbiornikiem, czyli mamy 2 po³aczenia , w przypadku rozszczelnienia siê których mo¿e wyciekn±æ zawarto¶æ zbiornika. W przypadku wielozaworu z elektrozaworem mamy odciêcie na poziomie zbiornika.
Od strony prawnej chyba nie mia³oby tu znaczenia, czy ów elektrozawór by³by mo¿liwie blisko zbiornika, czy a¿ pod mask±, bo jak pisa³em wcze¶niej, brakowa³oby ca³y czas wielozaworu okre¶lonego w dokumentacji zbiornika.
A zbiornik jest homologowany z zaworem jako ca³o¶æ i dozwolone s± tylko konfiguracje okre¶lone w jego dokumentacji. (podane numery homologacyjne wielozaworów)
Wielozawór sk³ada siê z kilku sk³adników, tj. zaworu odcinaj±cego z zaworem ograniczaj±cym wyp³yw gazu, zaworu nadci¶nieniowego, zaworu termicznego, zaworu ograniczj±cego nape³nienie, zaworu zwrotnego tankowania i zawór odcinaj±cego rêcznego.
W wielozaworach starego typu (bez cewki) z pewno¶ci± brakuje -co jasne- zaworu odcinaj±cego, zaworu termicznego, a zawór nadci¶nieniowy ma za ma³± wydajno¶æ, aby móg³ byæ stosowany bez zaworu termicznego, co jest dozwolone,ale przy okre¶lonym (du¿ym) wydatku zaworu ci¶nieniowgo (ok 17m3/min.)
Ma³o tego, w wielozaworach stosowanych niegdy¶ do zbiorników klasy B mo¿e nie byæ nadci¶nieniowego zaworu bezpieczeñstwa, z uwagi na mocniejsz± konstrukcjê tych zbiorników. Stosowanie ich z obecnie produkowanymi zbiornikami jest wrêcz lekkomy¶lne, w przypadku wzrostu temperatury w przypadku np. po¿aru mo¿e doj¶æ do rozerwania zbiornika.
Dziadek - 02-12-2008, 22:06
" />i tutaj bym mia³ inne zdanie zbiornik raczej nie jest homologowany razem z wielozaworem. Wielozawór i zbiornik to dwie autonomiczne czê¶ci instalacji gazowej. Nie ma znaczenia czy do danego zbiornika np. Stako zamontujê wielozawór firmy np.BRC czy Elpigazu.
bolek - 02-12-2008, 22:32
" />
">i tutaj bym mia³ inne zdanie zbiornik raczej nie jest homologowany razem z wielozaworem. Wielozawór i zbiornik to dwie autonomiczne czê¶ci instalacji gazowej. Nie ma znaczenia czy do danego zbiornika np. Stako zamontujê wielozawór firmy np.BRC czy Elpigazu.
Mo¿e i tak, ale patrzê w³a¶nie na po¶wiadczenie wykonania i badania zbiornika STAKO, z mojego auta
">Uwaga:
Osprzêt do zbiornika montowaæ ¶ci¶le wg. instrukcji producenta osprzêtu.
Do tego zbiornika mo¿e byæ montowany tylko osprzêt o homologacjach wymienionych w tabeli A
[...]
">Tabela A
BRC E13 67R-010004, LOVATO E4 67R-0194004
.............................. ..................................
(dalej kolejne numery homologacji)
Moim zdaniem nie ma tu miejsca na domys³y, osprzêt jest okre¶lony przez producenta zbiornika, oczywi¶cie mo¿e byc ró¿nych producentów,ale z pewno¶ci± nie ma tu miejsca na wielozawór w starej homologacji.
bichon - 20-12-2008, 14:39
" />Pokazywa³em to wczoraj swojemu mechanikowi, który gazownikiem nie jest, co¶ tam wie.
Poogl±da³ ten wielozawór i powiedzia³ mi, ze taka jest jego konstrukcja. Nie ma elektrycznego odciêcia. Ma za to zawór rêczny (na potrzeby serwisowania instalacji) i drugi zawór odcinaj±cy w przypadku du¿ego spadku ci¶nienia (np. w przypadku uszkodzenia rurki doprowadzaj±cej gaz do silnika).