fiergloo - 22-11-2009, 01:29
" />Pora powiedziec o wynalazku z demoludów.
Tak. Melkus RS 1000. Tak, ten samochód powsta³ po TEJ stronie ¿elaznej kurtyny. Ten samochód powsta³ w³a¶nie w NRD. U konstruktorów Wartburga(311 jest piêkna) z Eisenach. Patrzymy na liniê i od razu przychodz± nam do g³owy wyczynowe modele Jaguara, Porsche czy Alfa Romeo Tipo 33. P³ynna linia, ob³a która naznacza samochód jaki móg³by wygrac konkurs piêkno¶ci. Znaj±c gospodarkê centralnie planowan± lampy przednie pewnie przeniesiono z Trabanta, co do grila na tylnej os³onie silnika akurat nie mam w±tpliwo¶ci- ona pochodzi dok³adnie z Trabanta. Klamki boczne jak ula³ z Wartburga 353, podobnie jak przednie kierunkowskazy, przednia szyba i ... silnik. Trzeba te¿ zaznaczyc, ¿e drzwi w tym aucie otwiera³y siê jak w Mercedesie Gullwing.
W tym wygl±daj±cym jak z torów Le Mans samochodzie pracuje 3 cylindrowy, dwusuwowy, litrowy silnik z Wartburga 353. Zasila³y go 3 ga¼niki pochodz±ce prosto od MZ. Dziêki temu silnik osi±ga³ 71KM przy 5000 obr/min, skrzynia biegów posiada³a 5 prze³o¿eñ. ¯eby za³±czyc bieg pi±ty d¼wigniê trzeba by³o ruszyc maksymalnie w lewo i do ty³u.
Ca³o¶c napêdza³a siê do prêdko¶ci 165 km/h. Dzi¶ warto¶c ¶mieszna, ale mówimy o roku 1969. Trzeba te¿ wspomniec, ¿e wersja wyczynowa przeznaczona do sportu z tym samym silnikiem osi±ga³a 90 KM przy 6000 obr/min i osi±ga³a prêdko¶c 210 km/h. Sk±d taka moc wydawa³o by siê z rachitycznego silnika? Trzeba pamiêtac, ¿e dwusuw mimo, ¿e jest obiektem wielu ¿artów ma wiêksz± sprawno¶c ni¿ silnik czterosuwowy, a osi±gana prêdko¶c maksymalna to zas³uga aerodynamiki oraz masie w³asnej, która w tym przypadku wynosi od 680 (wersja wyczynowa) do 750 (wersja cywilna) kg, wszystko dziêku nadwoziu z w³ókna szklanego opartego na ramie. DDRoni te¿ kombinowali pod³±czyc dwa Wartburgowe silniki pod jedno sprzêg³o. Tylko oczywi¶cie pomys³ spali³ na panewce, bo by³ problem z synchronizacj± obu silników. Próbowano równie¿ zaadaptowac silnik z £ady 1300, ale co dwusuw to dwusuw.
W pó¼niejszym okresie powiêkszono silnik do pojemno¶c 1118 ccm, g³ównie przez powiêkszenie ¶rednicy cylindrów.
Samochód oczywi¶cie by³ sprzedawany. Oczekiwac trzeba by³o od pó³ roku do dwóch lat, gdzie na Trabanta niektórzy czekali i 10 lat. Dziwne co? Ale Melkusa mo¿na by³o nabyc tylko przez ADMV. Oficjalnie wiadomo o 101 wyprodukowanych egzemplarzach, do dzi¶ przetrwa³o 80. Cena nowego pojazdu, który to by³ produkowany przez 10 lat od 1969 do 1979 roku wynosi³a 29 800 marek NRDowskich.
By³ to nie w±tpliwie przyk³ad, ¿e i w krajach gospodarki centralnie planowanej powstawa³y samochody ciekawe. Tylko w Polsce nam na tyle nie pozwalano, na ile pozwalano Niemcom. Przyk³adem auta konkurencyjnego dla Melkusa w PRL mog³a byc Syrena Sport.
Chocia¿ Syrena nie mia³a silnika umieszczonego centralnie, lecz oba auta ³±czy³a jedna rzecz - ludzie nie maj±cy pojêcia o istnieniu jednego i drugiego mogli by twierdzic, ¿e oba powsta³y w Wielkiej Brytanii.
Dane techniczne:
Typ:
dwumiejscowe coupe
Napêd:
silnik centralnie napêdzaj±cy ko³a tylne
Silnik:
rzêdowy 3 cylindrowy, benzynowy, dwusuwowy
Pojemnosc skokowa: 993ccm
Srednica x skok: 73,5 x 78,0 mm
Moc max: 71 KM przy 4500 obr/min
Moment: 118 Nm przy 3500 obr/min
V max: 165 km/h
0-100 km/h: 12,0 s
rzêdowy 3 cylindrowy, benzynowy, dwusuwowy
Poj skokowa: 1118 ccm
¦rednica x skok: 78 x 78 mm
Moc max: 70 KM przy 4750 obr/min
Skrzynia biegów: 5 biegowa rêczna, AWE 353/1, skrzynia zmodernizowa przez Koenig Dresden.
tekst nieco okrojony z: >http://fierglu.blog.interia.pl/
zdjêcia: google
Filmy:
Nat - 22-11-2009, 01:33
" />Jestem pod ogromnym wra¿eniem tego pojazdu, o którym dotychczas nic nie wiedzia³em.
Dziêki, Fiergloo za ciekawego posta
Gepard - 22-11-2009, 01:47
" /> zatka³o mnie. Wydawa³o mi sie ,¿e sporo wiem o autach z demoludów, ale o tym nie s³ysza³em. I ma³e sprostowanie: Syrena Sport mia³a czterosuwowego boxera, a nie dwusów.
fiergloo - 22-11-2009, 01:50
" />
">Syrena Sport mia³a czterosuwowego boxera, a nie dwusów.
Dobrze wiedziec, zaraz poprawie
Nat - 22-11-2009, 01:56
" />tutaj masz wiêcej o Syrenie sport. O silniku w szczególno¶ci w po¶cie wys³anym: 07 Lis 2009, 18:17
Artur G. - 22-11-2009, 19:58
" />
">rzêdowy 3 cylindrowy, benzynowy, dwusuwowy
Pojemnosc skokowa: 993ccm
Srednica x skok: 73,5 x 78,0 mm
Moc max: 71 KM przy 4500 obr/min
Silnik zaadoptowany z wartburga 1000 przy czym w oryginale mia³ 45 KM. Mieli¶my w latach 1978-1981 piêknego Wartburga 1000 w stanie wrêcz doskona³ym, zosta³ sprzedany , pamietam go pomimo mojego m³odego wieku do¶æ dobrze. Fajnie siê nim je¼dzi³o, mia³ postojowe ogrzewanie na pr±d, radio fabryczne i kilka innych drobiazgów.
mam ogromny sentyment do tego modelu i je¶li by mi trochê grosza zosta³o, jest to pierwszy zabytek jaki bym naby³ zaraz przed zabytkow± lanci± nie, nie pomyli³em siê
Nat - 23-11-2009, 02:27
" />A propos Wartburga 1000 - mniej szokuj±cy ni¿ Melkus, ale równie¿ piekny Wartburg Sport (313)
Pepto - 23-11-2009, 13:17
" />
">Trzeba pamiêtac, ¿e dwusuw mimo, ¿e jest obiektem wielu ¿artów ma wiêksz± sprawno¶æ ni¿ silnik czterosuwowy,
Zawsze bardzo lubiê czytaæ o tych ciekawostkach motoryzacyjnych zarówno tu jak i na Twoim blogu, ale na lito¶æ bosk± proszê o poprawienie tej herezji!
Upraszczaj±c sprawê do bólu, silnik 2-suwowy pali 2x czê¶ciej (czyli oddaje 2x wiêcej pracy) w porównaniu do sinika czterosuwowego.
Je¶li sprawno¶æ ca³kowita 4 takta i 2 takta by³a by jednakowa to przy tej samej prêdko¶ci obrotowej 2-suw oddawa³ by 2 razy wiêksz± moc.
I tu w³a¶nie "le¿y pies pogrzebany" silniki dwusuwowe posiadaj± bardzo nisk± sprawno¶æ, g³ównie ze wzglêdu na problemy z nape³nianiem, opró¿nianiem ³adunku oraz wymieszaniem.
Tyle uwag, autko bardzo ciekawe, opis równie¿. Pozdrawiam.
Ara - 24-11-2009, 20:58
" />Wartburg sport by³ parê lat temu do sprzedania w idealnym stanie za 12 ty¶ PLN. Melkus natomist... Dziêki za opis, bo do tej pory my¶la³em ¿e jest belgijski.
KGB - 02-12-2009, 13:43
" />
">Trzeba pamiêtac, ¿e dwusuw mimo, ¿e jest obiektem wielu ¿artów ma wiêksz± sprawno¶æ ni¿ silnik czterosuwowy,
Zawsze bardzo lubiê czytaæ o tych ciekawostkach motoryzacyjnych zarówno tu jak i na Twoim blogu, ale na lito¶æ bosk± proszê o poprawienie tej herezji!
Upraszczaj±c sprawê do bólu, silnik 2-suwowy pali 2x czê¶ciej (czyli oddaje 2x wiêcej pracy) w porównaniu do sinika czterosuwowego.
Je¶li sprawno¶æ ca³kowita 4 takta i 2 takta by³a by jednakowa to przy tej samej prêdko¶ci obrotowej 2-suw oddawa³ by 2 razy wiêksz± moc.
I tu w³a¶nie "le¿y pies pogrzebany" silniki dwusuwowe posiadaj± bardzo nisk± sprawno¶æ, g³ównie ze wzglêdu na problemy z nape³nianiem, opró¿nianiem ³adunku oraz wymieszaniem.
Tyle uwag, autko bardzo ciekawe, opis równie¿. Pozdrawiam.
pod tym sie podpisuje ,
przydalaby sie poprawka w tekscie,
co do samego auta to niezly desing jak na tamte czasy ,no i jeszcze mozna bylo kupic "prawie" od reki
fiergloo - 02-12-2009, 20:24
" />Niefortunnie u¿y³em "sprawno¶c" bo bardziej chodzi³o mi o wyciskanie mocy z litra w porównaniu z 4 suwem.