osjane - 18-02-2006, 12:55
" />Całkiem niedawno miałem zamiar wymienić olej w skrzyni biegów(Temka 2.0 16V turbo). Wchodzę ci ja pod autko już odkręcam korek spustowy i coś minie tknęło, gdzie jest wlew. Może źle patrzyłem, ale za żadną cholerę nie mogę go mamierzy. Wielu autkach wymiany robiłem i z takim problemem się nie spotkałem. A i jeszcze jedno, jako że miałem problemy ze zmianą biegów w zimowe mrozy chcę jej zafundować syntetyk (już go nawet mam), tylko nie wiem czy nie zrobię jej tym prezentem ałała.
Proszę więc porady i sugestie co do wymiany i oleju.
wujek - 18-02-2006, 12:59
" />Witam,
Wlew przez otwór na miarkę poziomu, taką strzykawą z zakrzywioną końcówką. Było na forum.
Pozdrawiam
osjane - 18-02-2006, 14:55
" />Dziękuje wujek za szybką odpowiedź. Poszperałem trochę w starych postach i co prawda większość tyczyła się innych modeli to wnioskuję:
1. z syntetyku powinna być zadowolona
2.wlew gdzieś z tyłu skrzyni (bagnet) dojście z kanału
Skoro to już wiem jeszcze jedno pytanko â mam dojście do oleju którym są zalewane nowe skrzynie idące na hamownie, (olej ten ma za zadanie między innymi wypłukać ewentualne zanieczyszczenia pozostałe po procesie produkcyjnym) może warto by przepłukać takim olejkiem skrzynkę przed wlaniem roboczego.
Qba - 18-02-2006, 15:58
" />Z kanalu ciezko sie dostac, najlepiej sciagnij lewe kolo i od nadkola jest najlepszy dostep.
osjane - 18-02-2006, 17:08
" />Dzięki Qba
Anonymous - 19-02-2006, 00:41
" />u mnie w alfie jest z boku skrzyni od strony koła taka sruba na impuls, moze u was tez tak jest?? :wink:
dodam ze impuls trzeba uciąc zeby tam sie dostac..
ja zalałem platinum GL5 skrzynia i super chodzi :wink:
mario09 - 19-02-2006, 05:33
" />
">...
2.wlew gdzieś z tyłu skrzyni (bagnet) dojście z kanału
">u mnie w alfie jest z boku skrzyni od strony koła taka sruba na impuls, moze u was tez tak jest?? Wink
dodam ze impuls trzeba uciąc zeby tam sie dostac..
Oczywiscie, ze jest, ale u nas to od przudu auta, na imbusa, mniej wiecej pod przeplywomierzem (trzeba popatrzec). U Ciebie Osjane moze byc troszke trudniejszy dostep bo jest duzo wezy od turbo. Pozostaje tak, jak Wujek sugeruje.
">Skoro to już wiem jeszcze jedno pytanko â mam dojście do oleju którym są zalewane nowe skrzynie idące na hamownie, (olej ten ma za zadanie między innymi wypłukać ewentualne zanieczyszczenia pozostałe po procesie produkcyjnym) może warto by przepłukać takim olejkiem skrzynkę przed wlaniem roboczego.
Z tym plukaniem skrzyni, to nie bardzo widze sens. Jesli jej nie rozbierales, nie naprawiales i byl juz w niej olej, to po co ja plukac? Wyplukal ja ten olej, ktory teraz jest zalany.
Co do tego syntetycznego oleju, to ja bym smialo zalal, bez specjalnych obaw.
osjane - 19-02-2006, 21:00
" />Dzięki za rady i porady.
Dlaczego myślę o przepłukaniu:
właścicielem jestem od trzech lat, lecz bardzo mało Temką jeździłem, myślę że przez cały ten okres zrobiłem około 5 tys.(eksploatowałem inne auta) przed kupnem stała trzy lub cztery lata dokładnie by musiał sprawdzić ( zajęta przez prokuraturę), i nie wiem co tam jest w skrzyni, ale obawy mam jak najgorsze :cry: ; (trudno nawet określić jej wiek z VIN wynika niby że 89 a serwis twierdzi że wyposażenie silnik buda do tego rocznika nie pasują); tak że nie wiadomo czy był kiedykolwiek wymieniany i czy obecnie nie ma konsystencji mazutu, jeżeli tak będzie to z takich zakamarków np. jak synchronizatory ciężko mu będzie spłynąć
Myślę więc że zrobię tak zleję olej wsadzę magnesik neodymowy jak będą na nim opiłki to przepłuczę jak nie to zaleję od razu świeżyzną .
Gdyby ktoś miał pomysł jak ustali rocznik to będę wdzięczny, ale to już osobny temat
osjane - 22-02-2006, 21:55
" />Jeszcze jedno pytanko z wymianą, ile oleju się mieści w skrzyni. Spotkałem się z różnymi danymi na ten temat to znaczy 1.75 i 2.3, różnica jest spora i nie chciałbym popełni babola.
Silnik w Temce 834F2000
A i jeszcze jedno do czego służy âźsprzęgło lepkościoweâ (jakie ma zadanie)
mario09 - 22-02-2006, 22:09
" />
">Jeszcze jedno pytanko z wymianą, ile oleju się mieści w skrzyni. Spotkałem się z różnymi danymi na ten temat to znaczy 1.75 i 2.3, różnica jest spora i nie chciałbym popełni babola.
Silnik w Temce 834F2000
A i jeszcze jedno do czego służy âźsprzęgło lepkościoweâ (jakie ma zadanie)
Z moich materialow (dane katalogowe) nalezy wlac 1,8l
wujek - 22-02-2006, 22:42
" />Witam,
Choćbyś strząsał trzy tygodnie, i tak ..., chodzi oto, że trochę starego oleju zostanie na ściankach, trybach, ok. 100-150ml. Wlej 1.5l i sprawdź stan. Jeżeli wlejesz zbyt dużo to może wywalić uszczelniacze w skrzyni i będzie zbędny kłopot, połączony z kosztami. Katalogowo jest tak, jak napisał Mario09, czyli 1.8l.
Pozdrawiam
mario09 - 22-02-2006, 22:45
" />
">Witam,
Choćbyś strząsał trzy tygodnie, i tak ..., chodzi oto, że trochę starego oleju zostanie na ściankach, trybach, ok. 100-150ml. Wlej 1.5l i sprawdź stan. Jeżeli wlejesz zbyt dużo to może wywalić uszczelniacze w skrzyni i będzie zbędny kłopot, połączony z kosztami. Katalogowo jest tak, jak napisał Mario09, czyli 1.8l.
Pozdrawiam
Oczywiscie popelnilem blad, Wujek ma racje. Miesci sie 1,8l, a ile nalezy wlac to trzeba wedlug opisu powyzej.
wujek - 22-02-2006, 22:55
" />Witam,
">Oczywiscie popelnilem blad, Nie truj :lol: , podałeś oczekiwane dane katalogowe. Do suchej skrzyni wchodzi właśnie tyle i jest wtedy "górny na bagnecie".
Pozdrawiam
osjane - 22-02-2006, 22:56
" />Dzięki wiem już prawie wszystko, gdyby jeszcze wujek mógł jako dobry wujek i główny mechanik wyjaśnił oco chodzi ztym sprzęgłem lepkościowym...pomijając,że "przwglądarka internetowa jest największą skarbnicą wiedzy" :roll:
wujek - 22-02-2006, 23:30
" />Witam,
Udokładnij pytanie, plizzz.
Pozdrawiam
osjane - 23-02-2006, 00:02
" />Program IC_Technika â (na rysunku skrzyni biegów) wygląda mi jak gdyby gdzieś na wyjściu pół osi znajdował się mechanizm nazwany sprzęgłem lepkościowym. Wygląda mi to na sprzęgło hydrauliczne mające za zadania nie dopuszczenie na przeniesienie zbyt dużego momentu na półośki??? Mogę być w błędzie. Z podobnym mechanizmem (o ile to jest to) można się spotka np. w wózkach jezdnych (widłowe itp.) tyle tylko że taki ustrojstwo jest cholernie drogie więc czy byłby sens montowania go w limuzynie? Może to całkiem co innego.
wujek - 23-02-2006, 00:09
" />Witam,
Oryginał 3.5 tysiaka.
Pozdrawiam
osjane - 28-02-2006, 11:14
" />Tak by zakończyć temat. Olej w skrzyni wymieniłem. Po zlaniu, już na oko wydało mi się, że jest go więcej niż spodziewane półtora litra. Po zmierzeniu okazało się że są to dwa litry. Było małe zdziwionko. Podczas zalewania monitorowałem cały czas poziom na bagnecie. Po wlaniu dwóch litrów poziom na wskaźniku na Âź wysokości między min a max i tok pozostawiłem. Czy jednak pojemnośc skrzyni jest większa niż katalogowe 1,8 l ? Olej lałem przez otwór mocowania linki prędkościomierza, taką fajną âźszpicrutkąâ Dzięki wszystkim za rady i porady
pozdrowionka