Bruno - 07-04-2005, 12:33
" />Witam , jak w topicu.
Mam problemy z wolnymi obrotami w themie, na zimnym silniku auto gasnie lub przygasa prawie do zera po zdjeciu nogi z gazu. Po osiagnieciu temperatury utrzymuje obroty na wysokosci 900 obr/min ale silnik pracuje nierowno. Po nacisnieciu pedalu i gazu i zdjeciu z niego nogi obroty ponownie spadaja prawie do zera (czasem zgasnie).
Wyglada to jak na problemy silnika krokowego ale nie mam pojecia jak to w tych modelach rozwiazano. Jest tam tylko zawor obejscia i nie wiem czy on ma jakies znaczenie w przypadku rozgrzanego silnika.
Moze ktos moze mi powiedzic co odpowiada za wolne obroty w tym samochodzie i gdzie szukac przyczyny. Dawniej uruchomienie swiatel lub innych odbiornikow pradu powodowalo natychmiastowa reakcje w postaci lekkiego podwyzszenia obrotow silnika. Obecnie clima na economic, swiatla mijania i obroty sppadaja do 700 obr/min.
Bylbym wdzieczny za informacje badz za schemat elektryczny tego modelu.
Bede wdzieczny za kazd± informacjê.
Bruno
Thema turbo16v ( 2001r)
Bruno - 13-04-2005, 22:24
" />Ciag dalszy
Czekajac na pomoc wymienilem silnik wolnych wolnych ( o ile jest to silnik wolnych obrotow umieszczony nad termostatem) obrotow na inny z mojej poprzedniej lancii- bez zmian.
sloneczna - 13-04-2005, 22:40
" />Wiesz wygl±da to na czujnik po³o¿enia przepustnicy (potencjometr)
niewiem jaki jest? weber to podam Ci jak go sprawdziæ (warto¶ci rezystancje).
Mo¿liwy te¿ prep³ywu powietrza ,temperatury silnika,temperatury powietrza.
Bruno - 14-04-2005, 00:38
" />Dziekuje , bede Ci wdziêczny za te informacje.
Przy wymianie tego silniczka wymienilem takze czujnik temperatury w bloku silnika (pod kolektorem ssacym) oraz czujnik temperatury powietrza w kolektorze. Nie dotykalem dwuch czujnikow temp znajdujacych na obudowie termostatu oraz wsponianego przez Ciebie potencjometra wychylenia przepustnicy.
Bruno
sloneczna - 14-04-2005, 10:54
" />Jest jeszcze czujnik podci¶nienia bezwzglêdnego.
Niewiem gdzie on w temie jest ale z kolektora prowadzi do niego jeden z wê¿yków jest koloru niebieskiego z za³±czem na 3 bolce i wyj¶ciem na wê¿yk .
Bruno - 18-04-2005, 22:53
" />Tak znalazlem ten czujnik, ale trudno mi zweryfikowac czy dziala.
Nieco podenerwowany, na pracujacym silniku od³±cyzlem kabelki z silniczka wolnych obrotow i tego czujnika. Silnik pracowal dalej bez zmian.
?????? Cud?
Bruno
wujek - 07-05-2005, 02:28
" />Witaj,
W Themie 2.0 16v Turbo nie wystepuje takie "ustrojstwo", jak silnik krokowy.
To urz±dzenie w pobli¿u termostatu to zawór powietrza dodatkowego.
Wewn±trz jest tarczka, której po³o¿enie ustalane jest przez napinacz z bimetalu, podgrzewanego przez rezystor. "Na zimno" tarczka ods³ania, odpowiednio do temperatury otoczenia, otwór bocznikuj±cy przepustnicê, a silnik dostaj±c wiêcej powietrza pracuje na podwy¿szonych obrotach (1000-1200 w zale¿no¶ci od temperatury). Rezystor podgrzewa bimetal i tarczka przymyka otwór, obroty malej±. Czas nagrzewania bimetalu jest tak dobrany, ¿e ca³kowite otwarcie nastêpuje wówczas, gdy silnik mo¿e utrzymaæ swoje 850 -900 obrotow/min. Jest w tym urz±dzeniu niewielka regulacja, ale nie polecam "krêcenia" ot tak sobie. Na ciep³ym silniku zdjêcie wtyczki zasilajacej ten zawór nie powinno robiæ ¿adnego wra¿enia. Za wolne obroty odpowiedzialna jest jedynie regulacja na przepustnicy (taka du¿a ¶ruba w górnej czê¶ci). Regulacja wy³±cznie na ustabilizowanym termicznie silniku, tzn. po 4-5 w³±czeniach wentylatora ch³odnicy.
Za³±czenie klimy powoduje zwiêkszone obci±¿enie silnika i spadek obrotów. Kompensowane jest to poprzez elektrozawór za³±czany równocze¶nie ze sprê¿ark±. Otwierane jest wówczas dodatkowe okienko dla powietrza dostarczanego do kolektora poza przepustnic± i obroty wzrastaj±.
Tak to wszystko z grubsza dzia³a.
Czêstym powodem utykania "na zimno" i niepewnych wolnych obrotów ciep³ego silnika jest zanieczyszczenie otworu opisanej wcze¶niej "dyszy" wolnych obrotów (tej na przepustnicy).
Aha, nie jest wskazane dokonywanie jakiejkolwiek regulacji po³o¿enia potencjometru przepustnicy i ciêgiê³ uchylaj±cych przepustnicê. Tam obowi±zuje tylko jedna zasada - w po³o¿eniu ja³owym styki switch'a w potencjometrze musz± byæ zwarte.
Je¿eli bêdzie to pomocne to poproszê o fotki silnika , a raczej pisywanych elementów, to postaram siê strza³kami wskazaæ, co jest co.
Dobrze jest te¿ sprawdziæ szczelno¶æ uk³adu doprowadzaj±cego powietrze,
tzn. rury, intercooler, to wszystko, co znajduje siê na odcinku przep³ywomierz-przepustnica. Fa³szywe doj¶cia powietrza w turbo wystêpuj± dosyæ czêsto, gdy¿ do³adowanie pomaga w rozszczelnianiu niedok³adnie zmontowanych po³±czêñ i skrusza³ych wê¿yków.
Odrabia³em tak± lekcjê -dobra dla kator¿nika z piêtnastoma stawami przedramienia.
To tyle, Pozdrawiam
Bruno - 11-05-2005, 17:12
" />Na zimno , na szybko , sorry ....
Nie wieme jak CI dziêkowac bo przynajmniej zapalilo sie swiatelko nadzieji. No i powstrzymales mnie od kolejnego ataku na kable i czujniki
Szybko strzele zdjecia silnika i podesle jesli mozesz to prosze wskaz te miejsca. Nie wiem czy fotki mozna przekazywac emailem czy przez modul wiadomosci ?
Jeszcze raz dziekuje, kurde chcialbym widziec mine mechanika serwisu firmowego Lancii w .......... ( jego zdaniem to silnik wolnyych obrotow dynamicznie reagujacy na cisnienie )DIEKUJE !
Bruno
wujek - 11-05-2005, 18:28
" />Mo¿esz na priva. Jak Ci wygodniej.
Pozdrowienia