johness - 01-12-2006, 21:26
" />: witaj : Mam problem.W³a¶nie wracam z gara¿u i w mojej Lancii Thema zgubi³em olej!Wyrwa³o lub sobie odlecia³ uszczelniacz wa³ka balansuj±ceg i stamtêdy wywali³o ca³y olej.Zesz³ej zimy mia³em to samo ale wtedy wkleili mi to i wyrwa³o uszczelkê pod pomp± olejow±.Okaza³o siê,¿e by³a zapchana odma i to by³o najprawdopodobniej przyczyn± wyrwañ uszczelek.Odma przeczyszczona i do dzisiaj by³o ok.Mo¿e kto¶ mia³ podobny problem, bo bojê siê powtórki ze zmian± podwójnie oleju.Dziêki za pomoc.
wujek - 01-12-2006, 23:23
" />Witam,
Wywalanie broków nie jest normalne - ¶wiadczy o nadmiernym ci¶nieniu w karterze. Przyczyn kilka - zapchany uk³ad odpowietrzaj±cy skrzyniê korbow±, ew. przedmuchy na cylindrach. Warto zacz±æ o odpowietrzenia - prawdopodobnie zapycha siê "poch³aniacz p³omieni" - to taka sprê¿ynka, wstawiona w rurkê odmy, zapobiegaj±ca mo¿liwo¶ci przenikania ognia pomiêdzy karterem a dolotem. Mo¿esz zdj±æ koñcówkê wê¿a odmy z przepustnicy (gruba rura dochodz±ca do przepustnicy od do³u), odpaliæ motor i zobaczyæ, czy z tej rury dobrze "goni" powietrze. Spê¿ynka poch³aniacza p³omieni jest wyjmowalna z rury, mozna j± dobrze oczy¶ciæ i wsadziæ ponownie. Mo¿e tez byæ przytkany kana³ w przepustnicy, mo¿na sprawdzic i oczy¶ciæ.
Podaj, jaki silnik w Twojej Themie - by³y te¿ montowane urz±dzenia wy³apuj±ce olej z kana³u odmy. Zatkanie tego te¿ jest mo¿liwe wtedy trzeba to wymieniæ na sprawne.
Pozdrawiam
PS
Warto sprawdziæ kompresjê w cylindrach.
Czy nie wystêpuj± strza³y, stuki, nieprawid³owe zap³ony?
PS2
Mo¿e krótki opis dzia³ania uk³adu odpowietrzaj±cego karter:
T³oki, poruszaj±c siê w dó³, wytwarzaj± ci¶nienie w karterze, które dodatkowo wzmagane jest mikroprzedmuchami z cyklu "praca" (nawet w nowym, szczelnym silniku). Wzrosty ci¶nienia s± impulsowe, w rytm zap³onów - daj± efekt udaru. W celu odprowadzenia nadmiaru gazów stosuje siê uk³ad odpowietrzaj±cy, tzw. odmê. Uk³ad ten wyposa¿ony jest w skraplacz/poch³aniacz oleju, zapobiegaj±cy nadmiernemu wyrzucaniu oleju z komory silnika (taka bombka tu¿ przy bloku) oraz poch³aniacz p³omieni. To wszystko pod³±czone jest do króæca na przepustnicy (w ga¼nikowcach i monowtryskach, do komory filtra powietrza), którêdy to gazy z komory silnika zostaj± "odessane" i wprowadzone ponownie do uk³adu dolotowego (taki recykling).
johness - 02-12-2006, 14:55
" />Witam.Dziêki za ca³y opis.Szukam w ca³ym mie¶cie tego uszczelniacza,ale nie ma go nigdzie.Zosta³ mi w poniedzia³ek serwis Fiata bo dzi¶ nie pracuje dzial czê¶ci!!!!Jestem ju¿ umówiony z mechanikiem-bêdzie szuka³ przyczyny.Zaraz wydrukuê Twoj± podpowied¿.Motor w Lancii 2.0.Muszê znale¿æ przyczynê.My¶lê,¿e to odma,silnik ¶miga ok,choæ auto ma prawie 20 lat ale ma tylko 135tys zrobione.Dziêki jeszcze raz.Pozdrawiam.Wszystkie dalsze sugestie wskazane.
mario09 - 02-12-2006, 16:00
" />Kiedys mojemu koledze zrobila sie podobna sytuacja, nie wiem jakie bylo rozwiazanie, wiem tylko, ze broki kupowal na zamowienie w serwisie foata po bodaj 4zl.
johness - 02-12-2006, 16:57
" />Dziêki.Ruszam w poniedzia³ek do majstra.Jeszcze raz dziêki.