Thema - remont silnika



mario09 - 08-03-2006, 18:09
" />Jako, ze w mojej Themie 2,0 16v VIS jest kilka rzeczy do zrobienia (m.in. sprzeglo, kompleksowe uszczelnienie i profilaktycznie rozrzad) to pomyslalem sobie, ze jak szalec, to na calego Postanowilem, ze rozbiore silnik i podmienie w nim kilka dosc znaczacych elementow. Mam zamiar rowniez dokladnie oczyscic silnik pod katem zalania oleju polsysntetycznego. Chce wymienic prowadnice zaworow, pierscienie, panewki, sprzeglo, rozrzad i zestaw uszczelniaczy i uszczelek, podmienic zkorodowane elementy i oddac dekiel zaworow do malowania proszkowego.
Chce tym autem troooche pojezdzic i stad ten pomysl.
Tak mi przyszlo do glowy, co by mozna bylo to udokumentowac krok po kroku, albo chociaz etapami i co jakis czas aktualizowac. Nie wiem jak dlugo zajmie mi doprowadzenie auta do momentu kiedy wyjedzie z mojego warsztatu, gdyz nie jestem w stanie oddac sie remontowi bez reszty.
Wiec od poczatku:

http://www.sieradzsiec.one.pl/~mario09/ ... cia(remont)/1.jpg[/img]

http://www.sieradzsiec.one.pl/~mario09/ ... cia(remont)/2.jpg[/img]

http://www.sieradzsiec.one.pl/~mario09/ ... cia(remont)/3.jpg[/img]

http://www.sieradzsiec.one.pl/~mario09/ ... cia(remont)/4.jpg[/img]

http://www.sieradzsiec.one.pl/~mario09/ ... cia(remont)/5.jpg[/img]

http://www.sieradzsiec.one.pl/~mario09/ ... cia(remont)/6.jpg[/img]




Nat - 08-03-2006, 18:12
" />powodzenia, Marian!
Szczerze mówi±c imponujesz mi nie tylko zaciêciem, ale i ilo¶cia wolnego czasu :lol:



Patryklancia - 08-03-2006, 18:18
" />£adnie to roboty masz troszke



Jeremy McFee - 08-03-2006, 18:22
" />Noooooo!
Trzymam kciuki za powodzenie operacji!




Patryklancia - 08-03-2006, 18:26
" />NApisz jak dokonasz rozbiórki motoru ciekaw jestem przebiegu i stanu podzespo³ów , pier¶cienie, panewki. Swoj± drog± sprawdza³ê¶ dostêpno¶æ czê¶ci czy co¶ bêdzie z zamiennika glyco , mahle?



mario09 - 08-03-2006, 18:28
" />Poki co jestem w tej komfortowej sytuacji, ze uzupelniam studiuja zaocznie, a moja dzialalosc ma chwilowo "martwy" sezon :wink:



mario09 - 08-03-2006, 18:30
" />
">NApisz jak dokonasz rozbiórki motoru ciekaw jestem przebiegu i stanu podzespo³ów , pier¶cienie, panewki. Swoj± drog± sprawdza³ê¶ dostêpno¶æ czê¶ci czy co¶ bêdzie z zamiennika glyco , mahle?
Zamienniki sa do wszystkiego. Wstepny kosztorys-1300zl.



Patryklancia - 08-03-2006, 18:36
" />Powiedzmy ¿e prawie do wszystkiego :lol:



mario09 - 08-03-2006, 18:41
" />
">Powiedzmy ¿e prawie do wszystkiego :lol:
W kazdym razie do tego co mnie interesuje to sa
Malo tego, sa zamienniki zamiennikow, ale na to sie raczej nie pokusze :evil:



Patryklancia - 08-03-2006, 18:50
" />co masz na my¶li "zamienniki -zamienników??? Dla mnie zamiennik to czê¶æ zastêpuj±ca czê¶æ fabryczn±. Powiedzmy pseudo fabryczn± bo np. pasek rozrz±du który ma znaki ricambi kupiony w Aso jest wyprodukowany np. przez dayco ale kupowany jest ze znakami orgina³u i cena inna i presti¿



mario09 - 08-03-2006, 19:00
" />
">co masz na my¶li "zamienniki -zamienników??? Dla mnie zamiennik to czê¶æ zastêpuj±ca czê¶æ fabryczn±. Powiedzmy pseudo fabryczn± bo np. pasek rozrz±du który ma znaki ricambi kupiony w Aso jest wyprodukowany np. przez dayco ale kupowany jest ze znakami orgina³u i cena inna i presti¿
Wspominales o panewkach, np. firma Glyco robi panewki. Dowiedzialem sie, ze w Gdansku jest firma ktora produkuje panewki do roznych silnikow. Dzwonilem z ciekawsci zeby zapytac ile beda kosztowaly do Lancii. Na chwile obecna nie maja i chwilowo miec nie beda. Tak wlasnie rozumiem zamiennik zamiennika :wink:
P.S. W Lodzi produkuja pierscienie tlokowe.



Anonymous - 08-03-2006, 19:50
" />no a ja tak mysle ze zamiast malowania pokrywy zaworow to poprostu j± wychromuj ale to tylko moj ma³y pomys³



Nat - 08-03-2006, 21:01
" />Albo pomaluj cudownym sprayem Jacoba z 10 procentow± zni¿k± :wink:



mario09 - 08-03-2006, 21:11
" />
">Albo pomaluj cudownym sprayem Jacoba z 10 procentow± zni¿k± :wink:
:idea: to jest plan :wink:


">no a ja tak mysle ze zamiast malowania pokrywy zaworow to poprostu j± wychromuj ale to tylko moj ma³y pomys³

Nie slyszalem, aby gdzies w mojej okolicy robili takie rzeczy



lancia1969 - 08-03-2006, 22:53
" />
">NApisz jak dokonasz rozbiórki motoru ciekaw jestem przebiegu i stanu podzespo³ów , pier¶cienie, panewki. Swoj± drog± sprawdza³ê¶ dostêpno¶æ czê¶ci czy co¶ bêdzie z zamiennika glyco , mahle?
Zamienniki sa do wszystkiego. Wstepny kosztorys-1300zl.

Trafi³e¶ w 10 z t± cena albo sprawdza³e¶
W dniu dzisiejszym zakoñczy³em sk³adanie 8V tylko ¿e Turbo i wszystkie elementy wraz a obróbka ( nie wymienia³em zaworów , t³oków, i nie honowa³em bloku) szlif wa³u, nowe panewki ( gdañsk) nowe pierscienie ( ³od¼) nowe prowadnice i gniazda komplet ,k±towanie korbowodów,owalizacja t³oków,wywa¿enie uk³adu wa³-korbowód-t³ok,planowanie g³owicy, wszystkie uszczelbki oraz uszczelniacze i oczywi¶cie rozrz±d zamkn±³em kwot± 1800 z³

Jak rozbierzesz silnik to spróbuj sprawdziæ wagê poszczególnych korbowodów - nie wiem dlaczego ale u mnie róznica miedzy najl¿ejszym a najciê¿szym by³a 23 dkg!!! :evil: .Zrobi³em wszystkie na równe 1300 g ( korbowód z t³okiem bez panewek i pier¶cieni). Tak samo przy szlifowaniu wa³u oddaj korby do owalizacji

Co do malowania elementów aluminiowych proponujê szkie³kowanie!

Pozdrawiam
Grzesiek
601 483 722



mario09 - 09-03-2006, 07:44
" />
">NApisz jak dokonasz rozbiórki motoru ciekaw jestem przebiegu i stanu podzespo³ów , pier¶cienie, panewki. Swoj± drog± sprawdza³ê¶ dostêpno¶æ czê¶ci czy co¶ bêdzie z zamiennika glyco , mahle?
Zamienniki sa do wszystkiego. Wstepny kosztorys-1300zl.

Trafi³e¶ w 10 z t± cena albo sprawdza³e¶
W dniu dzisiejszym zakoñczy³em sk³adanie 8V tylko ¿e Turbo i wszystkie elementy wraz a obróbka ( nie wymienia³em zaworów , t³oków, i nie honowa³em bloku) szlif wa³u, nowe panewki ( gdañsk) nowe pierscienie ( ³od¼) nowe prowadnice i gniazda komplet ,k±towanie korbowodów,owalizacja t³oków,wywa¿enie uk³adu wa³-korbowód-t³ok,planowanie g³owicy, wszystkie uszczelbki oraz uszczelniacze i oczywi¶cie rozrz±d zamkn±³em kwot± 1800 z³

Jak rozbierzesz silnik to spróbuj sprawdziæ wagê poszczególnych korbowodów - nie wiem dlaczego ale u mnie róznica miedzy najl¿ejszym a najciê¿szym by³a 23 dkg!!! :evil: .Zrobi³em wszystkie na równe 1300 g ( korbowód z t³okiem bez panewek i pier¶cieni). Tak samo przy szlifowaniu wa³u oddaj korby do owalizacji

Co do malowania elementów aluminiowych proponujê szkie³kowanie!

Pozdrawiam
Grzesiek
601 483 722

Gdybym robil szlif walu to oddalbym go jeszcze do azotowania, ale u mnie nie ma potrzeby szlifowac, tym bardziej, ze nie robie kapitalki tylko hmm...powiedzmy podmiane pewnych elementow.

Szkielkowanie powiadasz? Ciekaw jestem efektu takiego zabiegu. Nie wiem czy ktos, gdzies kolo mnie robi cos takiego.



Patryklancia - 09-03-2006, 10:13
" />
">co masz na my¶li "zamienniki -zamienników??? Dla mnie zamiennik to czê¶æ zastêpuj±ca czê¶æ fabryczn±. Powiedzmy pseudo fabryczn± bo np. pasek rozrz±du który ma znaki ricambi kupiony w Aso jest wyprodukowany np. przez dayco ale kupowany jest ze znakami orgina³u i cena inna i presti¿
Wspominales o panewkach, np. firma Glyco robi panewki. Dowiedzialem sie, ze w Gdansku jest firma ktora produkuje panewki do roznych silnikow. Dzwonilem z ciekawsci zeby zapytac ile beda kosztowaly do Lancii. Na chwile obecna nie maja i chwilowo miec nie beda. Tak wlasnie rozumiem zamiennik zamiennika :wink:
P.S. W Lodzi produkuja pierscienie tlokowe.
Wiesz jako¶ mi nie pasowa³ by taki uk³ad (polskie panewki pierwsze s³ysze ¿e s± takowe 8O i pier¶cienie ten producent jest znany) W silniku lanci który jest jubilerskim wykonaniem, ale to moje zdanie.Swoj± drog± handluje takowymi na codzieñ pier¶cieniami z Prima £ód¼ do 126p, cc, poloneza i s± dwa rodzaje standardowe i chrom



lancia1969 - 09-03-2006, 10:39
" />
">co masz na my¶li "zamienniki -zamienników??? Dla mnie zamiennik to czê¶æ zastêpuj±ca czê¶æ fabryczn±. Powiedzmy pseudo fabryczn± bo np. pasek rozrz±du który ma znaki ricambi kupiony w Aso jest wyprodukowany np. przez dayco ale kupowany jest ze znakami orgina³u i cena inna i presti¿
Wspominales o panewkach, np. firma Glyco robi panewki. Dowiedzialem sie, ze w Gdansku jest firma ktora produkuje panewki do roznych silnikow. Dzwonilem z ciekawsci zeby zapytac ile beda kosztowaly do Lancii. Na chwile obecna nie maja i chwilowo miec nie beda. Tak wlasnie rozumiem zamiennik zamiennika :wink:
P.S. W Lodzi produkuja pierscienie tlokowe.
Wiesz jako¶ mi nie pasowa³ by taki uk³ad (polskie panewki pierwsze s³ysze ¿e s± takowe 8O i pier¶cienie ten producent jest znany) W silniku lanci który jest jubilerskim wykonaniem, ale to moje zdanie.Swoj± drog± handluje takowymi na codzieñ pier¶cieniami z Prima £ód¼ do 126p, cc, poloneza i s± dwa rodzaje standardowe i chrom

Panewki "Bimetu" obecnie Federal Mogul S.A. s± znane od lat 60 i np Mercedes, Opel, "krêci " siê na nich od 30 lat :lol: Czy Polskie z za³o¿enia ma byæ odrazu BE? Ale proponujê bez polityki :lol:

Co do szkie³kowania -prosze oto link:

http://www.weteranszos.pl/gielda/index. ... 0042137b0c

Na dole masz og³oszenia ze szkie³kowaniem

Grzesiek



Patryklancia - 09-03-2006, 10:55
" /> ops: przecie¿ mam na pó³ce bimet ale gafa z tym gdañskiem mnie to troszke zamiesza³o, niemówie ¿e polskie be ale sa to g³owne podzespoly slinika wiêc na tym nie ma co oszczêdzaæ



Marcin_D - 09-03-2006, 12:38
" />
">Albo pomaluj cudownym sprayem Jacoba z 10 procentow± zni¿k± :wink:
:idea: to jest plan :wink:


">no a ja tak mysle ze zamiast malowania pokrywy zaworow to poprostu j± wychromuj ale to tylko moj ma³y pomys³

Nie slyszalem, aby gdzies w mojej okolicy robili takie rzeczy

Mariusz, z tym chormowaniem niema problemu, w Radomiu na Garbarskiej (Zam³ynie) to robi±, mieszkam kawa³ek od tego warsztatu to mogê siê spytaæ co i jak i ile.
Kumpel kóry pomaga mi z t± pomp±, robi z poloneza furê z silnikiem od Argenty (po przeróbka ko³o 160KM) i robi co¶ u nich, tak ¿e z nim jeszcze pogadam. A tak w ogóle to pogadam z nim, bo pracuje w firmie (robi± skrzynie do renówek w halach dawnego £ucznika na Go³ebiowie) i maj± jak±¶ maszynê do polerowania czê¶ci. Mówi³, ¿e jak wrzyci³ jakie¶ czê¶ci z aluminium do niej to wyj±³ jakby by³y chromowane.



Anonymous - 09-03-2006, 16:28
" />ja s³ysza³em tak¿e ¿e mo¿na samemu wychromowaæ co¶ tylko trzeba bardzo drobny papier ¶cierny , chêci i sporo czasu wiêc lepiej oddaæ to do jakie¶ firmy poniewaz chromowanie chyba nie jest bardzo drogie a my¶le ¿e efekty naprawde fajnie wygl±daj± .



mario09 - 09-03-2006, 17:12
" />
">ja s³ysza³em tak¿e ¿e mo¿na samemu wychromowaæ co¶ tylko trzeba bardzo drobny papier ¶cierny , chêci i sporo czasu wiêc lepiej oddaæ to do jakie¶ firmy poniewaz chromowanie chyba nie jest bardzo drogie a my¶le ¿e efekty naprawde fajnie wygl±daj± .

Przemyslalem to chromowanie i doszedlem do wniosku, ze jednak bedzie proszkowo pomalowane na czarno(tak jak fabrycznie). Ten chrom do niczego by tam nie pasowal zwlaszcza, ze oslona paskow jest czarna platikowa i dekielek na pokrywe zaworow tez jest czarny z napisami(nie ma go na foto).



mario09 - 11-03-2006, 16:34
" />Sa postepy i kolejne fotki . Dzis dobralem sie do tego silnika. Rozebralem i bylem mile zaskoczony. Juz z wstepnych ogledzin, wynikalo, ze podczas serwisowania auta ktos sie przykladal. Nigdzie nie brakowalo zadnej srubki, podkladki etc. Widac, ze rozrzad byl robiony, ale pewnie dawno bo paski takie sobie, a rolka prowadzaca na walku wyrownowazajacym troszke szumi. Najgorszy element to sprzeglo, jest totalnie zjechane(co widac na fotce). Lozysko w krotce zaczeloby szumiec, lapki w docisku wytarte, tarcza przelatalaby jeszcze z 10-15tys km i nity zaczelyby juz trzec o docisk. Stan tulei okreslam jako idealny, zadnych wyczowalnych progow. Krzywki na walkach rozrzadu rewelacja. Wszystkie zimmeringi do wymiany, no oprocz dwoch na walkach rozrzadu. Wszedzie wilgotno.

http://www.sieradzsiec.one.pl/~mario09/ ... cia(remont)/2/7.jpg[/img]

http://www.sieradzsiec.one.pl/~mario09/ ... cia(remont)/2/8.jpg[/img]

http://www.sieradzsiec.one.pl/~mario09/ ... cia(remont)/2/9.jpg[/img]

http://www.sieradzsiec.one.pl/~mario09/ ... cia(remont)/2/10.jpg[/img]

http://www.sieradzsiec.one.pl/~mario09/ ... cia(remont)/2/11.jpg[/img]

http://www.sieradzsiec.one.pl/~mario09/ ... cia(remont)/2/12.jpg[/img]

http://www.sieradzsiec.one.pl/~mario09/ ... cia(remont)/2/13.jpg[/img]



nomads - 11-03-2006, 18:27
" />Powodzenia
Szacun Pozdrawiam:pirate:



Jeremy McFee - 11-03-2006, 19:29
" />
">Sa postepy i kolejne fotki .

Spory nagar na t³okach.
U mnie jak mechanicy zdjêli g³owicê po 210 tys. to wyra¿ali zachwyt, ¿e t³oki by³y praktycznie czyste. Szkoda, ¿e nie zrobi³em wtedy zdjêæ.
Auto chodzi³o wtedy na syntetyku 5W50.



larry123 - 12-03-2006, 00:52
" />czy to by³ mobil 5w50



Qba - 12-03-2006, 02:35
" />Jakis znajomy ten silnik gdzies juz taki widzialem
Spoko fotki.
Moze zrobisz zdjecia visu i najlepiej jakis opis jak go sprawdzic



Jeremy McFee - 12-03-2006, 09:51
" />
">czy to by³ mobil 5w50

Tak, Mobil 5W50.
Teraz je¿d¿ê na Mobil 10W40.



larry123 - 12-03-2006, 13:22
" />to fajnie
chyba tez do swojej lusi zapodam mobil 5w50 bo znam gosci na gieldzie kotry sprzedaje mobila ok 5w50 za 110 zl za 4 litry
na ¿reaniu

biore u niego jakies juz 3 lata do uno i malucha, deczko sie ba³em zapodac 5w50 do lancii ale jak biega to czemu nie



mario09 - 12-03-2006, 15:31
" />
">Jakis znajomy ten silnik gdzies juz taki widzialem
Spoko fotki.
Moze zrobisz zdjecia visu i najlepiej jakis opis jak go sprawdzic

Remontu VISa nie bedzie bo szczelny, ale postaram sie jakos zkamerowac jak to dziala :wink:



Marcin_D - 16-03-2006, 13:27
" />Nagar jest, ale to wszystko jest do zrobienia. jakby co¶ to kontaktuj siê, ta sprawa o której gadalismy ca³y czas aktualna.



mario09 - 25-03-2006, 10:41
" />Wiec wczoraj udalo mi sie troszke "upchac" pracy przy moim silniku.
Zapodaje koleje foty (moze malo precyzyjne, ale z brudnymi lapskami do aparatu...)

http://www.sieradzsiec.one.pl/~mario09/ ... cia(remont)/15.jpg[/img]

Panewki zalatwilem sobie oryginalne-komplet glowne i korbowodowe (co prawda nie mlode bo to jakis lezak magazynowy, ale za to zapakowane i nie uzywane).
Sprzeglo Valeo-komplet, ale niestety okazalo sie, ze to nie od tego silnika. Mnie potrzeba srednicy 215mm, a przyszlo 228mm(od 8v ie Turbo). Ktos mi przyslal za pobraniem, ale niestety w paczke wlozyl nie to co trzeba. Odeslalem.
Zmienilem juz prawie wszystkie uszczelniacze, pozostal jeszcze tylko jeden na walku wyrownowazajacym. Uszczelka pod glowice nowa, dorabiana na zamowienie w warsztacie zajmujacym sie profesjonalnym dorabianiem uszczelek samochodowych. Dodatkowo dorobilem sobie uszczelke pod pompe oleju i pod obudowe uszczelniacza walu z tylu bloku.
Pierscienie nowe Goetze.
Paski jednak beda Dayco.

http://www.sieradzsiec.one.pl/~mario09/ ... cia(remont)/16.jpg[/img]

Tu paneweczki juz zamontowane i wlozone nowe polpierscienie oporowe na ostatnim czopie glownym.

http://www.sieradzsiec.one.pl/~mario09/ ... cia(remont)/17.jpg[/img]

http://www.sieradzsiec.one.pl/~mario09/ ... cia(remont)/18.jpg[/img]

Nareszcie dol silnika mam zlozony. Teraz zabieram sie za glowice. Czyli demontaz zaworow, planowanie, poglebianie gniazd i przeszlifowanie przylgni zaworow.



wujek - 25-03-2006, 18:36
" />Witam,
Kawa³ dobrej roboty. Masz to tak ³adnie rozebrane, ¿e ¿al nie sprawdziæ u³o¿yskowania, zabezpieczeñ i uszczelnieñ wa³ków balansowych. co czêsto jest pomijane. Wa³ek balansowy powinien obracaæ siê bardzo lekko - wytr±cony z po³o¿enia równowagi sam do niego wraca. Wa¿ne, bo podczas pracy wiruje 2x szybciej, ni¿ wa³ g³ówny i ka¿dy opór odejmie sporo mocy i dynamiki. Nie powinien mieæ luzów wzd³u¿nych, warto sprawdziæ i uszczelniæ plastikowe broki oraz zabezpieczenia wa³ków - pó¼niej jest to k³opotliwsze od wymiany uszczelniacza na wale g³ównym.
W pompie olejowej lubi wypracowywaæ siê g³ad¼ na dekielku - pompa wyrzuca wtedy czê¶æ oleju do miski zamiast wt³aczaæ j± do kana³ów olejowych. Odczuwa to czwarta korba.
Pozdrawiam
Trzymam kciuki za udany remont.



mario09 - 26-03-2006, 00:32
" />Tak jak juz napisalem, pozostala mi jeszcze tylko wymiana uszczelniacza na jednym walku balansowym-lewym. Prawy zostal gruntownie przejrzany(ulozyskowanie, wymieniony zimmering i uszczelniony brok :wink: ), ale dziekuje Wujku, ze zwaracasz na to uwage, bedzie to wpis dla kogos, kto kiedys moze zainteresuje sie remontem swojego silnika i zwroci na to swoja uwage. Mam juz koncepcje jak zrobic blokade na kolo pasowe walka balansowego (jak juz zrobie prototyp urzadzenia to wrzuce fotke) i wowczas zajme sie lewym. Pompa oleju byla zdemontowana, przeprowadzilem jej dokladne, skrecilem(bo faktem jest, ze sruby na dekielku byly ciut obluzowane) i oczyszcilem, wymienilem zimmering wiec mysle, ze jest dobrze, tak samo z tylu bloku zostalo wymienione uszczelnienie walu
Juz sie nie moge doczekac konca pracy.
Dzis okazalo sie, ze klapki VISa lataly luzno (poluzowaly sie wszystkie srubki na klapeczkach i swobodnie ruszaly sie na walku). Ustawilem i skrecilem. Jutro fotki VISa.



grzole - 26-03-2006, 03:09
" />Uffff... Muszê przyznaæ, ¿e sporo roboty w³o¿y³e¶ w ten silnik. Ciekaw jestem czy przy takiej okazji równie¿ zrobi³e¶ co¶ ze skrzyni± biegów.



mario09 - 26-03-2006, 08:20
" />Skrzynia biegow? Z tym elementem nie bede nic robil, za wyjatkiem wymiany oleju. Nie dostrzeglem nic niepokojacego wziazanego z tym elementem. Z tego co zaobserwowalem, to jest chyba jeden z tych elementow w Themie, ktory nigdy sie nie psuje.



Anonymous - 26-03-2006, 08:50
" />ze sie tak spytam co to jest ten ViS?? ops:

proponuje zmienic ko³a zêbate jak silnik ma spory przebieg, znam kilku co juz robili remont silnika a ko³ nie wymienili i po 20tys mieli ca³osc od nowa...
do tego koniecznie zmien srube na wale korbowym - ta co trzyma wszystkie 3 ko³a zêbate, u mnie sie zerwa³a kiedys.. efekt wiadomy..

czy dobrze widze ze uszczelka pod g³owice nie jest zafoliowana?? chyba trza j± wyj±c z folii bezposrednio przed montazem bo ulega polimeryzacji..

ile Cie kosztowa³y pierscienie t³okowe?? bo tez sie zastanawiam czy latem sobie nie wymienic..

pozatem super sprawa ze robisz dokumentacje naprawy!!!

pozdrawiam



mario09 - 26-03-2006, 10:11
" />
">ze sie tak spytam co to jest ten ViS?? ops:

proponuje zmienic ko³a zêbate jak silnik ma spory przebieg, znam kilku co juz robili remont silnika a ko³ nie wymienili i po 20tys mieli ca³osc od nowa...
do tego koniecznie zmien srube na wale korbowym - ta co trzyma wszystkie 3 ko³a zêbate, u mnie sie zerwa³a kiedys.. efekt wiadomy..

czy dobrze widze ze uszczelka pod g³owice nie jest zafoliowana?? chyba trza j± wyj±c z folii bezposrednio przed montazem bo ulega polimeryzacji..

ile Cie kosztowa³y pierscienie t³okowe?? bo tez sie zastanawiam czy latem sobie nie wymienic..

pozatem super sprawa ze robisz dokumentacje naprawy!!!

pozdrawiam


VIS - poczytaj tutaj i po trosze tu, zreszta dzis beda fotki.
Kola zembate sa ok. Na tyle silnikow ile naprawialem, ta sruba jeszcze nigdy mi sie tak naprawde nie zerwala. Slyszalem co prawda o dziwnym zjawisku "luzowania" sie jej(i biciu kola), znajomy ponoc tak mial, ale przeciez tam jest lewy gwint wiec... Moze miales kilka razy za mocno srecana i zostala "nadwyrezona"? Pomysle jednak nad zmiana tak jak sugerujesz. Uszczelka jest dorabiana w zakladzie wiec folii nie bylo, zreszta material z jakiego zostala wykonana jest troszke inny niz takich uszczelek zakupinych w sklepie wiec mysle ze bedzie dobrze.



monterek - 26-03-2006, 10:50
" />mario09 a powiedz ile cie kosztuje taka naprawa silnika i czy np nie zrobilbys prywatnie remontu silnika np 2.0 8v i ile cos takiego moglo u ciebie kosztowac?



prezesjm - 26-03-2006, 11:07
" />
"> Na tyle silnikow ile naprawialem, ta sruba jeszcze nigdy mi sie tak naprawde nie zerwala. Slyszalem co prawda o dziwnym zjawisku "luzowania" sie jej(i biciu kola), znajomy ponoc tak mial, ale przeciez tam jest lewy gwint wiec... Moze miales kilka razy za mocno srecana i zostala "nadwyrezona"?

Z t± ¶rub± to jest tak ¿e tam musi byæ taka do¶æ gruba podk³adka. Wielu "fahofców" zapomni o niej lub j± zgubi i daj± jaka jest pod rêk±. Koñczy siê w³a¶nie na tym ¿e ko³a lataj±, odkrêca siê lub nawet mo¿na jak kto¶ siê przy³o¿y oderwaæ czop wa³u. Nigdy nie widzia³em aby kto¶ przy remoncie albo krêceniu tam dawa³ tê ¶rubê now±. Przykrêciæ na stosownym Loctite i trzyma.



mario09 - 26-03-2006, 11:34
" />Ad. Prezesjm
Wlasnie dlatego troszke zaciekawila mnie wypowiedz kolegi Alfista. Staram sie nie gubic czesci, mam ze dwie takie sruby w zapasie w komplecie z podkladkami. Te podkladki sa dosc specyficzne i ciezko byloby ja czyms zastapic.

Ad. Monterek
Ja to robie we wlasnym zakresie i jak pewnie zauwazyles dosc dlugo mi z tym schodzi ze wzgledu na brak czasu. Nie moge sie poswiecic temu "bez reszty". Koszt remontu zalezy od stopnia zuzycia silnika. Na zuzycie wplywa, wypracowanie tlokow, tulei, walu korbowego, walkow rozrzadu etc.
Jak skoncze prace to podsumuje i wrzuce kosztorys wraz z wyszczegolnieniem co ile kosztowalo.



Anonymous - 26-03-2006, 12:56
" />u mnie ta sruba sie nie odkreci³a, tylko ³epek sie urwa³ 8O podladka by³a..
alfe w³asnie z tak±"usterk±" kupi³em
ta sruba jest w ogole siakas dziwna, ³epek sruby jakby jest dospawywany..

nowa sruba w ASO 12z³,do tego podk³adka, takze chyba warto wymienic :wink:
jakis duzy moment jest potrzebny do doci±gniecia, juz nie pamietam..



wujek - 26-03-2006, 14:05
" />Witam,
Dot. VIS, a konkretnie poluzowanych klapek.
Po zakupie swojej Themy zrobi³em przegl±d kolektora, gdyz nie podoba³y mi siê odg³osy metalicznego poklepywania dobywaj±ce sie z niego. Okaza³o siê, ¿e klapki lata³y na o¶kach, jak "wó³ po pustym sklepie". Zdemontowa³em, zakupi³em nowe ³o¿yska, a przed monta¿em z³o¿y³em sobie VIS'a "na sucho", na falbanku. Po dokrêceniu ¶rub w klapkach okaza³o siê, ¿e skuteczno¶æ zaci¶niêcia jest w±tpliwa. Rozmontowa³em i dok³adnie "obada³em" o¶ki i klapki. Co siê okaza³o. Moletka na o¶kach by³a troszkê wy¶lizgana - zlekcewa¿y³em to. W klapkach znalaz³em dwa problemy - wybranie materia³u przez moletkê oraz - UWAGA! - wadê odlewu klapki (wszystkie) polegaj±c± na tym, ¿e w szczelinie zaciskanej pozosta³y "grady" poprodukcyjne uniemo¿liwiaj±ce dok³adne zacisniêcie. Usun±³em je sklepan± (by by³a cieñsza) pi³k± do metalu. Ponowny monta¿ sprawi³ wra¿enie mocnego, wiêc posk³ada³em wszystko "cukupen" i za³o¿y³em do auta. Efekt wspania³y - stabilne obroty, spontaniczna reakcja na peda³ gazu i to wspania³e "klepniêcie w kufer" po przekroczeniu 4000rpm. Naprawa wystarczy³a na nieca³e pó³ roku - klapki zaczê³y ponownie "szaleæ" na o¶kach. Ponownie rozebra³em kolektor - klapki zluzowa³y siê, moletka nie by³a w stanie utrzymaæ ich na o¶kach. Dorobiono mi nowe o¶ki z nadmiarow± moletk±, tak, aby wciê³a siê ona w materia³ klapki, zmontowa³em, splanowa³em wyrobienia na zderzakach ograniczników, wyregulowa³em - teraz ma szansê popracowaæ te kilkadziesi± tysiêcy prze³±czeñ.
Pozdrawiam



grzole - 26-03-2006, 15:30
" />
">Skrzynia biegow? Z tym elementem nie bede nic robil, za wyjatkiem wymiany oleju. Nie dostrzeglem nic niepokojacego wziazanego z tym elementem. Z tego co zaobserwowalem, to jest chyba jeden z tych elementow w Themie, ktory nigdy sie nie psuje.
Te¿ mam zdanie, ¿e skrzynia biegów to jeden z trwalszych elementów w Themie. Najwiêcej w jej trwa³o¶ci zale¿y od tego sposobu jazdy jak i od sposobu prze³±czania biegów. U kolegi Alfisty problem wystêpowa³ byæ mo¿e z tego powodu, ¿e wiêkszo¶æ u¿ytkowników "dusi" swoje AR do oporu w pseudosportowym stylu jazdy. Efekt tego jest taki, i¿ wiêkszo¶æ Alf ma problemy ze skrzyniami biegów. Poza tym s³ysza³em opiniê, ¿e skrzynki w np. AR 156 czy Fiatach Marea bywaj± awaryjne.
Odno¶nie VIS'a to po opisie k³opotów z nim zaczynam siê cieszyæ, ze mam najprostsz± wersjê silnika 1998 ccm (2.0 8V bez turbo czyli oko³o 120 KM).



Jeremy McFee - 26-03-2006, 15:54
" />
">Odno¶nie VIS'a to po opisie k³opotów z nim zaczynam siê cieszyæ, ze mam najprostsz± wersjê silnika 1998 ccm (2.0 8V bez turbo czyli oko³o 120 KM).

VIS nie jest znowu takim problemem. Jak dzia³a dobrze - to jest miód
Jak jest zu¿yty - to auto i tak nie¼le je¼dzi
I tak mniej z nim potencjalnych k³opotów, ni¿ z turbo



wujek - 26-03-2006, 17:02
" />Witam,
Koszt naprawy VIS'a: komplet ³o¿ysk - ok. 40PLN, uszczelka pod kolektor - 16PLN, dorobienie nowych osiek (mo¿na spróbowaæ regeneracji starych) - ok. 25-30PLN. Do tego trochê w³asnej pracy i powinno wystarczyæ na nastêpne 100kkm.
Pozdrawiam
PS
A ile radochy :lol: z jazdy.



mario09 - 26-03-2006, 17:30
" />Zrobilem kilka fotke VISa (z mysla o Qbie, prosil mnie o to), nie sa najlepsze gdyz klapki znajuja sie dosc gleboko.

http://www.sieradzsiec.one.pl/~mario09/ ... cia(remont)/vis/19.jpg[/img]

http://www.sieradzsiec.one.pl/~mario09/ ... cia(remont)/vis/20.jpg[/img]

http://www.sieradzsiec.one.pl/~mario09/ ... cia(remont)/vis/21.jpg[/img]

http://www.sieradzsiec.one.pl/~mario09/ ... cia(remont)/vis/22.jpg[/img]

No i wtracam jeszcze fotki tej sruby na wal korbowy. Nie ma na nim zadnych sladow spawow. Moze kolega Alfista mial ta srube juz wczesniej kombinowana.

http://www.sieradzsiec.one.pl/~mario09/ ... cia(remont)/23.jpg[/img]

http://www.sieradzsiec.one.pl/~mario09/ ... cia(remont)/24.jpg[/img]

http://www.sieradzsiec.one.pl/~mario09/ ... cia(remont)/25.jpg[/img]



Anonymous - 26-03-2006, 18:56
" />mowilem o nowej , ze ten ³epek jest jakby dospawywany... :wink:
do alfy ta sruba nieco inaczej wyglada³a..



mario09 - 27-03-2006, 19:18
" />Dzis oddalem glowice do zakladu. Palnowanie, frezowanie gniazd, wymiana uszczelniaczy (uszczelniacze moje), przeszlifowanie przylgni zaworow, docieranie zaworow i ich spiecie. Koszt 280zl, odbior w srode. Regulacje zaworow przeprowadze sam. W warsztacie koszt ustawienia zaworow - 120-150zl.



Anonymous - 27-03-2006, 19:56
" />a w 16v nie ma hydraulicznej regulacji zaworow?? :?



mario09 - 27-03-2006, 20:10
" />
">a w 16v nie ma hydraulicznej regulacji zaworow?? :?
Niestety



mario09 - 06-04-2006, 20:50
" />Znow poczynilem jakies postepy w skladaniu mojego silniczka (idzie mi to jak krew z nosa, ale coz zrobic).
W poniedzialek odebralem glowice z naprawy, zabralem sie za regulacje zaworow i okazalo sie, ze brakowalo mi plytek (konkretnie to wymiarow) do regulacji zaworow. Wczoraj zakupilem potrzebne plytki i dzis zmontowalem ja juz na gotowo.

http://www.sieradzsiec.one.pl/~mario09/ ... cia(remont)/32.jpg[/img]

http://www.sieradzsiec.one.pl/~mario09/ ... cia(remont)/33.jpg[/img]

Oczyscilem rowniez wierzchnia czesc bloku i tloki.

http://www.sieradzsiec.one.pl/~mario09/ ... cia(remont)/34.jpg[/img]

Glowica jest juz zamontowana, jutro domontuje kolektor ssacy, skrece zembatki od walkow wyrownowazajacych i silnik idzie do mycia.
Dzis bylem u mojego tokarza i dorobil mi urzadzenie (patent mojego ojca) do odkreceania i przykrecania zebatek na walkach wyrownowazajacych (jutro zrobie fotki).



Arek76 - 09-04-2006, 21:16
" />Masz moze schemat ustawienia rozrzadu do VIS-a? Muszê wymieniæ pasek bo stary mi przeskoczy³. Lub wiesz jak id± tam znaki?



mario09 - 09-04-2006, 22:11
" />
">Masz moze schemat ustawienia rozrzadu do VIS-a? Muszê wymieniæ pasek bo stary mi przeskoczy³. Lub wiesz jak id± tam znaki?
Alez prosze Cie bardzo. Powodzenia.

http://www.sieradzsiec.one.pl/~mario09/ ... rz%b9d.jpg[/img]



wujek - 09-04-2006, 22:30
" />Witam,
W 2.0 16v z VIS'em, znaki na ko³ach zêbatych rozrz±du s± widoczne od strony g³owicy, w prostok±tnym okienku. Ustawienie - znak w dolnym rogu okienka.
Pozdrawiam



Arek76 - 10-04-2006, 12:40
" />WIELKIE DZIÊKI! Jutro siê za to biorê.



mario09 - 10-04-2006, 21:52
" />
">Witam,
W 2.0 16v z VIS'em, znaki na ko³ach zêbatych rozrz±du s± widoczne od strony g³owicy, w prostok±tnym okienku. Ustawienie - znak w dolnym rogu okienka.
Pozdrawiam

Wiec w ramach scislosci:
ustawienie weglug tego co napisal Wujek jest w 100% zgodne z tym, co jest przedstawione na rysunku. Punkty na zewnatrz kol pasowych pokrywaja sie ze znakami w rogach okienka.

http://www.sieradzsiec.one.pl/~mario09/ ... cia(remont)/koncowka1/40.jpg[/img]

http://www.sieradzsiec.one.pl/~mario09/ ... cia(remont)/koncowka1/41.jpg[/img]



mario09 - 10-04-2006, 21:58
" />Tak jak pisalem wczesniej, dorobilem u tokarza urzadzenie do dokrecania srub kol pasowych walkow wyrownowazajacych. Jest to prototyp :wink: i okazal sie dosc masywny. Trzeba go troszke zmodyfikowac pod wzgledem rozmiarow i wagi. Sprawdza sie rewelacyjnie.

http://www.sieradzsiec.one.pl/~mario09/ ... cia(remont)/koncowka1/35.jpg[/img]

http://www.sieradzsiec.one.pl/~mario09/ ... cia(remont)/koncowka1/36.jpg[/img]

http://www.sieradzsiec.one.pl/~mario09/ ... cia(remont)/koncowka1/37.jpg[/img]

Jak widac na kolo pasowe zalozony jest przyciety na wymiar kawalek paska rozrzadu od 8v i panewki od silnika Perkins .



mario09 - 10-04-2006, 22:05
" />Dzis skonczylem montaz silnika. Jest skompletowany i gotowy do wlozenia. Prawdopodobnie w srode juz bedzie siedzial w autku. Kiedy pierwsze uruchomienie? Nie wiadomo, mam nadzieje, ze jak najszybciej.

http://www.sieradzsiec.one.pl/~mario09/ ... cia(remont)/koncowka1/38.jpg[/img]

http://www.sieradzsiec.one.pl/~mario09/ ... cia(remont)/koncowka1/42.jpg[/img]

tu nowka sprzegielko : yesyes :

http://www.sieradzsiec.one.pl/~mario09/ ... cia(remont)/koncowka1/43.jpg[/img]

http://www.sieradzsiec.one.pl/~mario09/ ... cia(remont)/koncowka1/44.jpg[/img]



Marcin_D - 11-04-2006, 15:38
" />No Mariusz musze pogratulowaæ, kawal roboty. Kiedy mogê liczyæ na zobaczenie nowego cacka.

Ja w swoim wreszcie w sobotê silnik umy³em, teraz muszê pomy¶lec o po³o¿eniu czarnego koloru na dekle, bo miejscami poodchodzi³, ale to jak siê zrobi jeszcze cieplej. Bo my¶lê ¿eby jeszcze raz go umyæ, tylko teraz to ju¿ dok³adnie poni¿ej dekli na górze, bo tam jest czy¶ciutko wreszcie, a blok siê tak zafajda³, ¿e jednorazowo nie da³o rady, muszê jaki¶ mocniejszy ¶rodek kupiæ.
¦miaæ mi siê chcia³o bo szwagier stwierdzi³, ¿ê po takim myciu jak jej urz±dzi³em to chyba nie odpalê, a ja poczeka³me ¿eby obciek³(co by po g³owie nie kapa³o), przykrêci³em tylko os³onê od spodu i brum chodzi³ bez zaj±kniêcia. Fajn± mia³ szwagier minê.



mario09 - 11-04-2006, 18:25
" />Marcin, mam nadzieje, ze bede sie mogl pochwalic jak najszybciej. Obiecuje, ze przyjade do Ciebie sie zaprezentowac. Jutro wkladam motor i po ciuchu licze, ze odpale do Swiat
Jak juz ze wszystkim dojde do ladu to zrobimy sobie spota...



mario09 - 18-04-2006, 20:08
" />Remont zakonczony, auto jezdzi. Nie jest to jeszcze to czego sie spodziewalem. Jest odczowalne jakby delikatnie przerywal podczas np. rozpedzania-nawet nie przerywal, a brakowalo mu "czegos". W trakcie piatkowych "jazd testowych" OBD pokazywalo blad 1223 (usterka wskazan sondy lambda), natomiast dzis pokazalo blad 1224 (usterka sondy lambda). Z ciekawosci calkiem odlaczylem sonde i odziwo przerywanie calkowicie ustalo, natomiast delikatnie brakowalo mu mocy (check engine sie nie swiecil). Przejechalem jakies 6km i komputer wszedl w tryb awaryjny (check engine zaczal swiecic caly czas). Podpialem sonde z powrotem, ale nic to nie zmienilo, nadal jechal sobie bez szarpniec. Teraz kontrolka wogole nie gasnie, bedzie reset kompa. Mam sonde z podgrzewaniem w zapasie wiec podmienie na dniach.
Dzis po plukaniu silnika zalalem olej Valvoline MaxLife 10W40, wymienilem wszystkie plyny-wspomaganie dostalo Mobil ATF 220, skrzynia biegow Hipol GL-4, nowy plyn w hamulcach i sprzegle.

http://www.sieradzsiec.one.pl/~mario09/ ... cia(remont)/koncowka1/45.jpg[/img]

Trysne jeszcze dekielek, ale najpierw sprobuje jakos ladnie okleic napisy aby ich nie zamalowac.

To juz moje oba autka

http://www.sieradzsiec.one.pl/~mario09/ ... cia(remont)/koncowka1/46.jpg[/img]



Qba - 18-04-2006, 20:16
" />Zostaje tylko pogratulowac. Sporo pracy wlozyles w autko:)



grzole - 18-04-2006, 21:14
" />Tak jak Qba sk³adam gratulacje i chylê czo³a przed ogromem pracy jaki wnios³e¶ w to auto. : brawa : Niech Ci s³u¿y jak najlepiej.



adamsiekierski - 18-04-2006, 22:28
" />Muszê przyznaæ, ¿e autka masz w stanie idealnym - obydwa. Co do remontu to nie wiem co robisz zawodowo ale powiniene¶ otworzyæ serwis Lanci i wtedy nikt z klubu nie mia³by dylematu gdzie naprawiaæ swoje auto!!!



wujek - 18-04-2006, 22:32
" />Witam,
Gratulacje, wnioskujê o nadanie Dyplomu Mistrzowskiego, egzamin zdany celuj±co.
Pozdrawiam



wujek - 18-04-2006, 22:51
" />Witam,
Zapnij wtryski na benzynê, pod³±cz sondê bezpo¶rednio, bez emulatora (wy³. instalacja LPG). Je¿eli problem wyst±pi to czep siê przep³ywomierza - mo¿e siê zacinaæ po jakim¶ "wystrzale".
Pozdrawiam



Anonymous - 26-04-2006, 10:55
" />no to ja sie zabra³em za wymiane pierscieni bo troche mi bra³a olej i mam pytanko.. a wystarczy³o je zmienic jak dawa³em now± glowice.. ehhh

mario a czy korobowody skrêca³es kluczem dynanometrycznym??? tam jest chyba 40-44Nm... czy mozna "rêk±"?? bo do g³owicy pojade po mechaniora i niech dokreci jak ostatnio bo by³o dobrze..



Anonymous - 26-04-2006, 11:14
" />Zdecydowanie u¿ywaj do tego klucza dynamometrycznego, jak bedzie za s±³bo to ¼le, a jak za du¿o to te¿ nie bedzie ok, chyba ¿e wolisz ryzykowaæ, znam ludzi co g³owicê dokrêcaj± krzy¿akiem do kó³ i te¿ je¿d¿±...



Marcin_D - 26-04-2006, 11:36
" />No Mariusz super wyglada, musimy sobie jaki¶ spocik zrobiæ, ciep³o siê zrobi³o to mo¿na gdzie¶ sobie usia¶æ i pogadaæ w ciepe³ku.



mario09 - 26-04-2006, 12:00
" />
">no to ja sie zabra³em za wymiane pierscieni bo troche mi bra³a olej i mam pytanko.. a wystarczy³o je zmienic jak dawa³em now± glowice.. ehhh

mario a czy korobowody skrêca³es kluczem dynanometrycznym??? tam jest chyba 40-44Nm... czy mozna "rêk±"?? bo do g³owicy pojade po mechaniora i niech dokreci jak ostatnio bo by³o dobrze..

Korbowowdy dokrecalem zgodnie z tym co mam w notatkach dotyczacych silnika F1000, czyli tego ktory jest u mnie w aucie:
Sruby korbowodu: (NM) 25+50°
Sruby glowicy: (NM) 70+90°+90°


">No Mariusz super wyglada, musimy sobie jaki¶ spocik zrobiæ, ciep³o siê zrobi³o to mo¿na gdzie¶ sobie usia¶æ i pogadaæ w ciepe³ku.
Jeszcze nie wszystko porobilem, zostala kosmetyka, przerejestrowac i podjade jeszcze na wymiane tlumika koncowego bo pierdzi ops: Jestem chetny na taka majowke i napewno sobie cos takiego zorganizujemy. Bedziemy sie zachwycac swoimi Niuniami :wink:

Jeszcze cos jest nie halo, nie moge sie pozbyc wrazenia, ze na benzynie od czasu do czasu cos go przytrzymuje. Sprawdzilem przeplywomierz, wymienilem sonde(zniknal problem zapalajacego sie check engine) i nadal jest cos nie tak. Na gazie wszystko jest ok. Dzis podepne instalacje gazowa pod komputer i zobacze, moze akurat cos zdiagnozuje w ten sposob (moze wyskoczy jakis niepoprawny odczyt).



Marcin_D - 26-04-2006, 12:14
" />No to trzeba siê bêdzie zdzwoniæ i co¶ ustaliæ, trzeba by by³o do wszystkich forumowiczów z naszego rejonu wys³aæ wiadomo¶C, to mo¿e by siê jeszcze kto¶ zg³osi³, i Siwego na pewno trzeba poinformowaæ. Tak ¿e jak co¶ ustalimy to trzeba podzia³aæ w tym temacie. Powodzenia w poszukiwaniach.



pew - 26-04-2006, 12:51
" />
">Jeszcze cos jest nie halo, nie moge sie pozbyc wrazenia, ze na benzynie od czasu do czasu cos go przytrzymuje. Sprawdzilem przeplywomierz, wymienilem sonde(zniknal problem zapalajacego sie check engine) i nadal jest cos nie tak. Na gazie wszystko jest ok. Dzis podepne instalacje gazowa pod komputer i zobacze, moze akurat cos zdiagnozuje w ten sposob (moze wyskoczy jakis niepoprawny odczyt).
przycinanie to z regu³y to pompa paliwa albo elektryka od wtrysku ... a mo¿e po remoncie teraz silniczek jest tak szczelny ¿e go ci¶nienie rozsadza od ¶rodka? :wink:



PeGaZ - 26-04-2006, 14:06
" />
">Trysne jeszcze dekielek, ale najpierw sprobuje jakos ladnie okleic napisy aby ich nie zamalowac.


A mo¿e zamalowaæ ca³o¶æ, a potem papierem ¶ciernym lub rozpuszcalnikiem zatrzeæ to z napisów? (wszystkie s± chyba wypuk³e?).



Anonymous - 26-04-2006, 15:16
" />no ro zdj³±em g³owice i nagar spory na tlokach... 8O
cos jak u Ciebie ale chyba troszke wiecej , ciekawe jak probe naftow± przejd± cylindry :twisted:

mam nadzieje ze nowe pierscienie pomog± i bedzie czyste spalanie :|



Qba - 26-04-2006, 18:29
" />Co do tlumika koncowego, sprzedawca powiedzial mi zeby zrobic dziurke zeby woda mogla sie wydostac. Podobno zywotnosc tlumika sie zwieksza.
Niby logiczne, ale czy to dobre rozwiazanie?



Anonymous - 26-04-2006, 18:46
" />
">Co do tlumika koncowego, sprzedawca powiedzial mi zeby zrobic dziurke zeby woda mogla sie wydostac. Podobno zywotnosc tlumika sie zwieksza.
Niby logiczne, ale czy to dobre rozwiazanie?


Woda wyleci ale ta dziurke zaraz tak wydmucha ze bedzie dziura i tyle bedzie z tlumika ,takze nie polecam 8O



Qba - 26-04-2006, 19:12
" />Zapomnialem dodac, ze chodzi oczywiscie o auto z instalacja gazowa.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • music4you.xlx.pl
  • img
    \