fiergloo - 12-09-2009, 18:43
" />W Polsce o tym poje¼dzie nic nie ma. Nawet w wikipedii. Wiêc bez fa³szywej skromno¶ci mój blog to w sumie pierwsza strona w Polsce gdzie mo¿na znale¼c jakiekolwiek informacje na temat tego pojazdu. Pos³ugiwa³em siê ¼ród³ami u naszych po³udniowych s±siadów, plus holenderskie strony klubowe. Zdjêcia oczywi¶cie z tatraklub.sk i tatraportal.sk
Po 20 latach produkcji T613 i zbudowaniu na niej paru doskona³ych prototypów szefostwo Tatry postanowi³o zainwestowac w seriê T700 nie¼le przy tym te¿ ryzykuj±c. T613 nie mia³a wielu klientów- wysoka cena, a na rynku Czeskim wypycha³a j± rodzima Skoda, BMW i Mercedesy. W Kwietniu 1996 pojawi³a siê ona. Tatra T700. Stylizacj± wozu zaj±³ siê brytyjski stylista Geoff Wardle, który mia³ za zadanie zewoluowac liniê T613. W dostosowaniu kszta³tu nadwozia do mechaniki i oczekiwañ pomaga³ mu Mirek Staron.
Nawi±zania do wcze¶niejszych modeli uda³y siê bez w±tpliwo¶ci- 4 soczewkowe reflektory wpisane w owal....unowocze¶niona forma nie tyle 613 co 603. Szeroki i d³ugi wóz od razu zdradza³, ¿e ma byc limuzyn± dla naprawdê wy¿szych sfer. Silnik tradycyjnie znalaz³ siê z ty³u samochodu, nad osi±.
Silnik tradycyjny- V8, rozwarcie 90 stopni o pojemno¶ci 3495 cm3, gdzie ¶rednica na skok wynosi³a 85 x 77mm i kompresj± 9,3:1. To ju¿ nie to, co we wcze¶niejszych Tatrach, które mia³y ni¿sze stopnie kompresji dziêki czemu mog³y siê poruszac na paliwie s³abszej jako¶ci. Moc maksymalna tego agregatu wynosi³a 147kW (200KM) przy 5750 obr/min, z maksymalnym momentem 300 Nm od 4000 obr/min. Do tego silnika dodano elektroniczny wtrysk wielopunktowy i katalizator.
Hamulce-dwuobwodowe, hydrauliczne z tarczami hamulcowymi wentylowanymi przy wszystkich ko³ach(tak wszystkich, nie napiszê "równie¿ z ty³u", bo tam baga¿nika nie ma) oczywi¶cie ca³o¶c wspomagana. Nadwozie czterodrzwiowe, z czterema fotelami z pe³n± regulacj±. Wnêtrze to ogólnie rozwiniêcie Tatry M95- z tym, ¿e tutaj konsola centralna i deska rozdzielcza wydawa³y siê integraln± czê¶ci±, gdzie konsola delikatnie zwrócona by³a ku kierowcy. Wykoñczenia w skórze i prawdziwym szlachetnym drewnie- tutaj nikt nie my¶la³ o masówce, nie ma ¿adnych imitacji i innych substytutów, które by k³óci³o siê z przeznaczeniem tego auta- i za to ten wóz kocham.
Z ty³u jest zapastna przestrzeñ wrêcz, co ciekawe jest miejsce na podpiêcie komputera ... nie laptopa, a klasy PC z faksem i telefonem (telefon ju¿ mia³ swoje miejsce w wersji 613-4 MiLong). Do tego pojazd mia³ niezale¿ne ogrzewanie i klimatyzacjê postojow±. Taki luskus nawet dzisiaj niektóre marki oferuj± w bardzo dalekich niemal opcjach wyposa¿enia, a w T700 mówimy ci±gle o STANDARDZIE.
Oczywi¶ci zadbano o bezpieczeñstwo, air bagów w drzwiach mimo narastaj±cej na to mody nie by³o- drzwi by³y bardzo solidnie usztywnione, wszak wóz ten mia³ wozic vipów.
Koprivnice stwierdzi³y, ¿e na tym nie koniec...po paru miesi±cach produkcji zdecydowano siê na rozwiercenie 3.5 litrowej V8 do pojemno¶ci 4,479. Rzecz jasna silnik by³ tam gdzie zwykle- z ty³u nad osi±. Moc wzros³a do 172kW(233KM). Teraz T700 bez ³aski osi±ga³a 250 km/h, przy czym doci±¿ono przód i obni¿ono zawieszenie, aby przy tej prêdko¶ci mo¿na by³o rozkoszowac siê d¼wiêkiem wkrêconej V8, gdzie nieco zak³óca go wiej±cy w oko³o wiatr, a nie nerwowym trzymaniem kierownicy spowodowanym delikatnym podwiewaniem przodu jak w starych Porsche 911. Mo¿liwo¶ci tego silnika jednak s± du¿o wiêksze, mo¿na na internecie spotkac egzemplarze, które osi±gaj± 300kW(430KM).
Dane techniczne:
Napêd:
zblokowany tylny- silnik wzd³u¿nie z ty³u napêdzaj±cy ko³a tylne
Lata produkcji: 1996-1999
Silnik:
benzynowy, ch³odzony powietrzem
Cylindry: V8 DOHC
Pojemno¶c: 3495 ccm
¦r x skok: 85 x 77 mm
Kompresja: 9,3 : 1
Moc max: 147,6 kW(200KM) przy 5750 obr/min
Moment max: 300 Nm przy 4000 obr/min
Sprzêg³o: jednotarczowe suche
Skrzynia biegów:
5 biegowa rêczna
Bieg pierwszy: 1:3,394
Bieg drugi: 1 : 1,974
Bieg trzeci: 1 : 1,351
Bieg czwarty: 1 : 1,094
Bieg pi±ty: 1:0,862
Bieg wsteczny: 1:3,091
Prze³o¿enie dyferencja³u: 1 : 3,15
Rozmiar obrêczy: 7Jx25H 2ET 30LS
Rozmiar opon: 205/65 R15 Michelin
¦rednie zu¿ycie paliwa: 12,5l/100km
Pojemno¶c zbiornika palwa: 2 x 40l
Typ paliwa: bezo³owiowe 95 oktanów
Masa w³asna: 1840kg
Rozstaw ko³ z przodu: 1532 mm
Rozstaw ko³ z ty³u: 1532 mm
Rozstaw osi: 3130 mm
Ca³kowita szeroko¶c: 1800 mm
Ca³kowita d³ugosc: 5135 mm
Ca³kowita wysokosc: 1480 mm
V max: 230 km/h
Prêdko¶c podró¿na(czyli optymalna): 190 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h: 10,8 s
Danymi technicznymi silnika 4,4 litra niestety nie dysponujê. Ale pojawi± siê one gdy znajdê odpowiednie ¼ród³a.
Tekst z : >http://fierglu.blog.interia.pl/?id=1771433
Z opó¼nieniem dodaje video:
Filmik podsumowuj±cy historiê Tatra(na blogu pisa³em historiê marki) i prezentacyjny T700:
BTW. Pozwoli³em sobie ten samochód umie¶cic w dziale youngtimer gdy¿ pojazd ten powsta³ w bardzo ograniczonej liczbie (prawdopobonie mniej ni¿ Alf Romeo 164Q4). Ceny widzia³em ró¿ne- najtaniej: 145 000 z³. Oczywi¶cie mówiê o egzemplarzu zdatnym do u¿ytku.
Go¶æ - 16-09-2009, 22:49
" />Jak czytam te Twoje posty jestem pe³en podziwu dla Twojej znajomo¶ci tematu,szczególnie interesuje mnie ciê¿arowa tatra,któr± uwa¿am za jedn± jak nie najlepsz± ciê¿arówkê.Twój blog czytam etapami i za ka¿dym razem my¶lê ile wiedzy powinni posiadaæ mechanicy aby ogarn±æ ten mechaniczny chaos.