Tatra T613- 20 lat produkcji unikatu



fiergloo - 31-08-2009, 18:40
" />Kolejny model tatrzaskiej serii ktr na blogu zaczeem od modelu 603. Po niej wanie nasta czas serii 613- ktra w zasadzie miaa najwicej opcji silnikowych od swoich dwch poprzednikw- 600 i 603. Szecsettrzynastk zaczto produkowac w roku 1974, a jej produkcja zakonczona zostaa dopiero w roku 1996.

3 zdjcia prototypu:




Jednak mao brakowao a lata jej produkcji zrwnay by si, z latami produkcji Alfy Romeo Spider 105/115. Projektowanie rozpoczto ju w 1969 gdy zbudowano pierwsze prototypy. Od A do Z wiadomo byo, i ten samochd bdzie przeznaczony dla przedstawicieli ludu, najwyszych urzdnikw, czonkw i szefw przedsibiorstw pastwowych oraz sekretarzy generalnych. A wic produkcja miaa si odbywac w krtkich seriach, sterowanych ‼z gry”.







Mimo, e w projektowaniu konstruktorzy odeszli od koncepcji ezkowatych, aerodynamicznych nadwozi to chodzony powietrzem silnik umieszczony z tyu pozosta. Dua rol odegra tu prototypowy model Tatra 603X z ktrego zastosowano kilka ‼patentw” Naprzykad silnik znajdowa si tutaj ju nad tyln osi, a nie w ‼ogonie”. Nadwozie za to zostao zaprojektowane poza CSSR i poza pastwami komunistycznymi- dokadniej we Woszech. I to nie ani w Italdesign Giugiaro, czy Bertone tylko w Carrozzeria Vignale. Gotowa skorupa trafia do Koprivnicy w roku 1969 i miaa ona dwjk drzwi. Jednak nie zapominajmy, e auto te miao wozic dygnitarzy, a nie by sportow fur z mocnym silnikiem. Dlatego te Czesi nieco pogrzebali przy projekcie i w ten sposb uzyskano czterodrzwiow nieco przeduon limuzyn. Kolejne zmiany projektowe w tym opracowywanie nowych silnikw potrwao jeszcze 4 lata- w 1973 pojazd ten by gotowy do produkcji, ktra trwaa a do poowy lat dziewidziesitych, oczywicie z drobnymi zmianami.






Pierwsza seria T613 miaa 4 okrge reflektory na przedzie, oraz mas chromowanych elementw, co pozwolio okrelic j mianem ‼Chromka”. Jednak centralnie sterowana produkcja krajw komunistycznych daa znac o sobie i tutaj- wntrze jako raco przypomina Skod 105, i tak rzeczywicie byo, e Tatra korzystaa z tych samych elementw co Skoda. Na szczcie maszynownia bya taka jak na Tatr przystao. Projektanci odeszli od koncepcji rozrzdu OHV i tak pojawi si silnik DOHC o pojemnoci 3,5 litra i mocy 168KM. Pierwsza Tatra 613 rozpdzana bya przez ten silnik i 4 biegow skrzyni do 190km/h. Pniejsze egzemplarze oczywicie byy coraz mocniejsze-ostatnia 613 miaa silnik 3.5 V8 na wtrysku o mocy 200KM, ktra z 5cio biegow skrzyni osigaa 230km/h. 613ki powstaway w nadwoziach sedan, coupe, pojazdy dla ratownictwa medycznego(pacjent lea na silniku) i stray poarnej. Oprcz tego produkowano te wersje dla policji oraz rzdowe kabriolety- mona te byo spotkac wersj dla serwisw i obsugi torw wycigowych. Odmian wyposaenia byo mnstwo- czasem tylna kanapa bya po prostu…kanap, a s wersje gdzie z tyu umieszczono penowymiarowe 2 fotele, barek(MiLong). Odmian wyposaenia wntrza byo mnstwo, wic to ma oczywicie wpyw na ceny Tatr 613 z drugiej rki.










NA podstawie 613ki zbudowano dwa obiecujce prototypy- Tatr MTX V8 oraz Prasident- jednak ani jeden, ani drugi samochd nie zosta wdroony do produkcji seryjnej. Samych T613 powstao okoo 10 000 egzemplarzy, s one poszukiwane przez kolekcjonerw na caym wiecie, jednak dostac egzemplarz w stanie idealnym jest niezwykle trudne. Tatra T613 nie miaa adnej ochrony antykorozyjnej, a dostpnoc czci zamiennych jest co najmniej…nieciekawa.





Dane techniczne:

Ukad napdowy: zblokowany tylny, silnik umieszczony nad tyln osi napdzajcy koa tylne.

Tatra T 613

Silnik: benzynowy, czterosuwowy
Chodzenie: powietrzne
Cylindry: V8 rozstaw 90deg
Srednica x skok: 85x77mm
Pojemnoc 3496ccm
Kolejnoc zaponu: 1-3-6-2-7-8-4-5
Rozrzd: DOHC
Kompresja: 9,2:1
Zasilanie: DDSR Jikov 32-34 (x2)
Moc: 165KM przy 5200 obr/min
Moment obrotowy: 265Nm przy 2500 obr/min
rednie spalanie paliwa: 18 litrw/100km.
rednie spalanie oleju: 0,15l/ 100km
Pojemnoc miski olejowej: 9,5 litra

*silnik powyej montowano z ganikiem Jikov 32-34 EDSR do Tatry T613-E, T613-2, T613-S, T613 Special, C-T613.




Tatra T613-E1, T613-S1, T613-3

Silnik: benzynowy, czterosuwowy
Chodzenie: powietrzne
Cylindry: V8, rozstaw 90deg
rednica x skok: 85x77mm
Pojemnoc: 3496ccm
Kolejnoc zaponu: 1-3-6-2-7-8-4-5
Rozrzd: DOHC
Kompresja: 9,2:1
Zasilanie: Jikov 32-34EDSR lub 32-34SEDRA
Moc: EDSR: 165KM przy 5200 obr/min
SEDRA: 167KM przy 5200 obr/min
Moment obrotowy: EDSR: 265Nm przy 2500 obr/min
SEDRA: 270Nm przy 3200 obr/min.
rednie spalanie paliwa: (90/120/miasto): 10,5/13,5/18,3
SEDRA: 10,6/12,8/16,2
Pojemnoc miski olejowej: 9,5 litra/SEDRA: 8,5 litra






Tatra T613-4, T613-4KAT

Silnik: benzynowy, czterosuwowy
Chodzenie: powietrze
Cylindry: V8, rozstaw 90 deg
Srednica x skok: 85x77mm
Pojemno: 3496ccm
Kolejnoc zaponu: 1-3-6-2-7-8-4-5
Rozrzd: DOHC
Kompresja: 9,2:1
Zasilanie: Ganik Jikov 32-34 SEDRA
Moc: 167KM przy 5200 obr/min
Moment obrotowy: 270Nm przy 3200 obr/min
rednie spalanie paliwa(90/120/miasto): 10/12,1/15,3
Pojemnoc miski olejowej: 8,5 litra





Tatra T613-4/KATi, T613 Mi-4, MiLong, M95

Silnik: benzynowy, czterosuwowy
Chodzenie: powietrze
Cylindry: V8, rozstaw 90 deg
Srednica x skok: 85x77mm
Pojemno: 3496ccm
Kolejnoc zaponu: 1-3-6-2-7-8-4-5
Rozrzd: DOHC
Kompresja: 9,3:1
Zasilanie: wtrysk poredni benzyny GEMS/ADCIS
Moc: 200KM przy 5700 obr/min
Moment obrotowy: 300 Nm przy 4000 obr/min
rednie spalanie paliwa(90/120/miasto): 10/12,1/15,3
Pojemno miski olejowej: 8,5 litra







Skrzynie biegw:

Rczna 4 biegowa
1: 3,394:1
2: 1,889:1
3: 1,165:1
4: 0,862:1
R: 3,2435:1

Rczna 5 biegowa
1: 3,394:1
2: 1,974:1
3: 1,351:1
4: 1,094:1
5: 0,862:1
R: 3,2435:1

Automatyczna 3 biegowa Borg-Warner65

1: 2,39:1
2: 1,45:1
3: 1,00:1
R: 2,09:1

Sprzgo jednotarczowe suche dla skrzy manualnych, hydrodynamiczne dla automatu

Ogrzewanie wntrza niezalene Eberspaecher B5L 5000W.

Poniej Tatra MTX V8 zbudowana na bazie 613




I nastpca ktry nie wszed do produkcji Tatra T613 Praesident, mnstwo patentw za to z niego zostao zastosowanych w T700


Ecorra rwnie zbudowana bya na T613

Tatr T613 mona rwnie pojedzic wirtualnie w grze racer.nl cigajc j oczywicie wczeniej z internetu


Tekst: fierglu.blog.interia.pl
Zdjcia: tatraportal.sk
zdjcie Tatra Praesident- wasne




Boorek - 31-08-2009, 20:29
" /> brawo! niesamowity samochd i opis... ten dwik silnika sprawia e mnie ciarki przechodz... V8 chodzone powietrzem echh ... Pozdrawiam



Nat - 31-08-2009, 20:52
" />T 613 staa na ssiedniej ulicy. Ktos przyjecha w odwiedziny, wzglednie wyprowadzi z garau podziemnego.

Byo to raz, na wiosn i od tego czasu wicej jej nie widziaem



romlen - 01-09-2009, 23:46
" />Tatry s wspaniaymi unikatami ktrych ju nowych si nie zobaczy na drogach. Pozostan tylko w produkcji ciarwki, jeli i tego UE nie zabije z jakiego powodu...

Dla chtnych ktrzy chc zobaczy te pikne auta i nie tylko (bo i samoloty, pocigi, odzie, drezyny i inne wynalazki produkcji Tatry) zapraszam na wycieczk do Czech. Wielopoziomowe muzeum Tatry w miejscowoci Kopřivnice.

Oficjalna strona muzeum

P.S. Byem i z podziwu wyj nie mogem




Torell007 - 01-09-2009, 23:52
" />bylem w muzeum,widzialem do dzis wspominam z lezka w oku



Nat - 02-09-2009, 00:16
" />
">Pozostan tylko w produkcji ciarwki, jeli i tego UE nie zabije z jakiego powodu...

A dlaczego akurat UE miaaby j zabija?
Zwykle takie marki zabija bezlitosna ekonomia, szczeglnie w czasach kryzysu.

Ale plany s ciekawe:


">W lutym 2008 Tatra zaprojektowaa pierwszy silnik diesla chodzony powietrzem speniajcy norm Euro IV i V bez koniecznoci uywania elektroniki. Wg. prasy fachowej silnik ten emituje 7,5 raza mniejsz emisj szkodliwych substancji, w tym 3,5 raza mniejsz emisj tlenku azotu. Tym samym silnik ten od razu znalaz si pod kabinami/klapami ciarwek Tatra. Skd si wzia tak niska szkodliwoc dla rodowiska nie uywajc dodatkowych drogich instalacji? A no std, e w tym silniku nie ma pynu chodzcego. W tym samym okresie Tatra zapowiedziaa powrt do produkcji samochodw osobowych. Tatra nie chce budowac aut na skal masow, ale chce unowoczenic stare projekty Tatraplan i T603. W 2008 roku zaprezentowano projekt Mike Jelinka-Tatr T903





fiergloo - 02-09-2009, 15:03
" />Tatra odbija si od dna, bo dostaje spore zamwienia rzdowe. Czesi si opamitali i przypomnieli sobie, e nie ma po co importowac aut dla wojska i stray skoro rodzimy przemys takowe oferuje.
A tutaj ksika serwisowa, czy moe raczej instrukcja do Tatry T613
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • music4you.xlx.pl
  • img
    \