DRoszi - 16-02-2007, 17:28
" />
co s±dzicie o tym oleju zalalem nim swoj± kappe jakies 7000 temu
i na razie dolalem litr oleju ??? du¿o czy ma³o
jedno jest pewne jest piekielnie drogi na stacji 75 z litr ale da sie znalesc po ok 55z³
aro - 16-02-2007, 17:30
" />A dlaczego lejesz taki olej, a nie inny (innego producenta)?
DRoszi - 16-02-2007, 17:35
" />pytanie dobre ale odpowiedz dziwna jakos zawsze staralem sie lac paliwo na shellu i tak jakos
a ze mi znajomy mech podpowiedzial ze jest on wg. niego najlepszy to zalalem nim silnik zmienilem filtry itd i jakby troche lepiej
mam tez kolegów którzy sie scigaj± na rajdach i tez go polecali
aro - 16-02-2007, 17:38
" />Wed³ug mnie, je¿eli zalejesz innym olejem o takich samych parametrach jakie podaje producent, to niepowinno byæ problemów
Po co przep³acaæ skoro nie widaæ ró¿nicy :wink:
Miniol - 16-02-2007, 18:09
" />7000 i litr oleju - gorna granica normy.
hmm W60 - czyli bardzo plynny olej w temp 100 celcjusza. moze przez to go "przepala"...
w naszych warunkach atmosferycznych ...W40 w zupelnosci wystarcza.
mike_p - 16-02-2007, 19:25
" />10W60, liczba przed W oznacza lepko¶æ oleju. Im ni¿sza liczba przed W, tym olej lepiej zachowuje siê w ni¿szych temperaturach.
Natomiast im wyzsza liczba po W, tym w wy¿szych temperaturach sa zachowane w³a¶ciwo¶ci smarne oleju i tym po¼niej zaczyna siê olej rozk³adac. Tak z grubsza mo¿na to stre¶ciæ.
Stad te¿ nieprawdziwym jest stwierdznenie i¿ olej jest przepalany dlatego ze warto¶c po W to 60. Wla¶nie taki olej jest znacznie bardziej odporny na temp.
Miniol - 16-02-2007, 19:35
" />mike_p - zgadzam sie z Toba. im wyzsza liczba po W tym lepiej zachwouje sie w wysokich temp. przez to silniki w samochodach o aspiracjach sportowych, mocno wysilone, lub w skrajnie goracym klimacie czesto uzywaja tego oleju.
ale teraz przechodzimy na bardzo proste i lopatologiczne myslenie... , na chwile tylko
W60 w wysokich temp ma bardzo dobre wlasciwosci smarne, przez co jest bardzo rzadki. czy to nie tak samo jak przejscie z polsyntetyka, na syntetyk.
Droszi sorry ze w Twoim temacie, ale mysle ze mozemy tu dojsc do ciekawych wnioskow. wiec warto polemizowac.
bo zgodzicie sie ze mna ze w tej samej temp W60 jest rzadszy od W40
mike_p - 16-02-2007, 19:47
" />I w tym momencie nale¿y wzi±¶c pod uwage wska¼nik lepko¶ci który informuje nas w jakim stopniu stabilna jest lepko¶æ oleju w miarê zmian jego temperatury. Im wy¿szy wska¼nik lepko¶ci, tym lepszy olej (ma³a wra¿liwo¶æ na zmiany temperatur). Im wy¿szy ten wska¼nik, tym w wy¿szych temperaturach olej bedzie spe³nia³ swoje zadanie. Tu jest stronka z porównaniem parametrow roznych olejow:
http://www.leszekknorps.republika.pl/oleje.html
Warto zwrocic uwage na lepkosc przy temp 100st, wiadomo im wieksza, tym lepsza
Jesli natomiast olej w wysokich temp robi siê wodnisty, znaczy ze utracil swoje wlasciwosci smarne, lub tez jest gorszej jakosci.
DeviLL - 16-02-2007, 19:48
" />http://www.leszekknorps.republika.pl/oleje.html polecam obadac
larry123 - 16-02-2007, 20:47
" />leje taki olej do przerobionego malucha, jest bardzo odporny na pa³owanie
ma jedn± wadê jest drogi
do Lancii leje 10w60 Valvoline racing ale nie wiem czy to nie przesada z uwagi na ch³odzenie ciecz± i ma³e prawdopodobieñstwo przegrzania silnika.
Laæ mo¿na -je¿eli ma siê szmal. Ja mam do¶c tanie doj¶cie do valvolne, a co do po³ykania oleju, je¿eli pa³uje luske to ¿re olej, je¿eli zachowuje siê spokojnie to jest ok. Podobno nie z³y jest valvoline 10w40 maxlive i lancie nie "jedz± go".
Pozdrawiam.
PS. uwa¿aj aby¶ nie kupowa³ podróbek, Shell 10w60 po otwarciu pachnie jakby alkoholem zmieszanym z kwiatkami.
Anonymous - 17-02-2007, 00:25
" />Kiedy¶ ³opatologicznie opisa³em na innym forum LKP (Lada Klub Polska) w³a¶ciwo¶ci olejów. Pozwole sobie tu wkleiæ, mo¿e komu¶ to pomo¿e.
">Od¶wie¿e w±tek bo tak sobie ostatnio poczyta³em troche o olejach.
Wszyscy (prawie) pisz±, ze olej mineralny jest gêsty a syntetyk rzadki. I tu nic bardziej mylnego.
O gêstosci oleju ¶wiadczy jego klasa lepkosci, czyli te cyferki. Wiêc minera³ 15W-40 bêdzie mia³ bardzo zbli¿on± "gestosæ" czyli prawid³owo nazywajac, lepkosæ, w normalnej pracy co syntetyk 5W-40. Lepko¶æ kinematyczna tych olejów w temp 100 st C wynosi (dla olejów Orlenu) 14,0 mm2/s dla minera³a i 14,1 dla syntetyka. Czyli wartosci praktycznie takie same, syntetyk minimalnie gestszy. Oczywiscie w niskich temperaturach syntetyk (indeks 5W) bêdzie znacznie rzadszy ni¿ minera³ (20W), co niewatpliwie ulatwi nam rozruch zim± i poprawi pracê w pocz±tkowej fazie pracy silnika. Jednak po nagrzaniu te oleje bêd± tak samo gêste.
Przyk³adowo lepko¶æ kinematyczna Castrola RS Formula 10W-60 wynosi 22,5 mm2 /s, czyli mimo, ¿e jest to syntetyk, jest gestszy ni¿ wszystkie znane mi minera³y (nawet Orlen Lubro 20W-50 ma lepkosæ 19,9mm2/s).
Oczywiscie nie powinno sie wlewaæ syntetyków i pó³syntetyków do silników, które je¼dzi³y na minera³ach ,ale tylko dlatego, ¿e syntetyk ma dobre w³a¶ciwo¶ci p³ucz±ce i wyp³ucze ca³y osad, który powsta³ podczas jazdy na minerale. Oczywiscie po remontach mo¿na i moim zdaniem nawet trzeba wlaæ pó³syntetyk lub syntetyk.
Syntetyki maj± wy¿szy wska¼nik lepkosci, a wysoki wska¼nik lepko¶ci zapewnia bardzo ma³± zmianê lepko¶ci oleju wraz ze zmiana temperatury, czyli im wy¿szy wska¼nik lepkosci ,tym lepiej. Minera³y maja ten wska¼nik niski, wiêc w butelce sa gêste i przy wysokiej temperaturze (taka jest w silniku) robi± sie rzadkie.
Przyk³adowo wracajac do Castrola 10W-60. Jego wska¼nik lepko¶ci wynosi 175. Lepko¶æ tego oleju w temp. 40° C wynosi 154,5 mm2 /s. Niestety nie znalaz³em lepko¶ci innych olejów przy 40° (poniewa¿ jest ona mniej istotna ni¿ lepko¶æ przy 100°) ale my¶lê, ze dla minera³a 20W-50 o niskim wspó³czynniku lepkosci (ok 140) ta lepkosæ wynosi ponad 300mm2/s.
Pisz±c tyle o olejach wspomne jeszcze o klasie jako¶ci.
Jest to dwuliterowe oznaczenie rozpoczynajace siê liter± S dla silnikow benzynowych i C dla diesli. S± tez oznaczenia typu SL/CF, czyli olej ten nadaje sie zarówno do diesli jak i benzyniakow. Im wy¿sza litera po literze S tym olej lepszy. Do £ady klasycznej minimalna warto¶æ to klasa SD (nie jestem pewny - nie mam przy sobie instrukcji), czyli praktycznie ka¿dy olej na rynku spe³nia to kryterium. Oleje typu Lotos mineralnyLub Orlen Clasic maj± klase SJ.
DRoszi - 19-02-2007, 08:14
" />wiec chyba jest ok
ostatnio przeczytalem kolejny raz instrukcje od kappy
i znalazlem temat oleju - wg. producenta lancia powinna lykaæ 0.6l na 1000km
czy dobrze rozumuje ze jezeli przejezdajac 7000 to powinno byc 0,6 x 7 = 4,2 l
ma ktos takie zuzycie bez wycieków
troche duzo he
larry123 - 19-02-2007, 09:01
" />w instrukcji podaj± zuzycie z górk± aby nie by³o reklamacji w mowych autach ze ¿³opi± olej.
DRoszi - 19-02-2007, 13:22
" />troche chyba przesadzaj±
ale wa¿ne ¿e sie to nie sprawdza
larry123 - 28-12-2007, 12:46
" />odpowiednikiem Shella jest
orlen rally 10w60
jest tañszy na bazie pao i estrów jak selenia racing i nie które motule przeznaczone do wyczynu i do sportu.
ma jedn± wadê - TRUDNO GO kupiæ
PS. moja luska ³yka oko³o 1 litra na 10 tys km. czy to du¿o czy malo nie wiem dolewam i jade.