ThemADI_NS - 22-03-2008, 01:24
" />Witam!
Ostatnio oderbra³em od mechanika, po wymianie paska rozrz±du i uszczelki pod g³owic±, mój nowy nabytek Theme 2.0 8V '87 (mam j± miesi±c z czego je¼dzi³em ni± mo¿e ok. tygodnia reszta to awarie ). Wymieniony zosta³ tak¿e, przy okazji, termostat. Po tej naprawie wska¼nik temperatury p³ynu ch³odz±cego, nie dzia³a³. Zdj±³em wiêc w domu wtyczkê od czujnika i spina³em na krótko z mas± przy akumulatorze, a¿ w pewnym momencie, nie wiem co mnie zamroczy³o, przy³o¿y³em kabelek do plusa :/ Troszkê z niego zaiskrzy³o i samochód po tej operacji nie zapali³... Efekt-silnik zaraz po przekrêceniu kluczyka silnik zalewa benzyna. Po odpiêciu kostki/przeka¼nika od pompki paliwa i wysuszeniu ¶wieæ i komór cylindra, silnik na resztkach oparów zapala, poniewa¿ iskra na ¶wiecach jest, ale w momencie wpiêcia kostki od pompki (czyli jej uruchomieniu) silnik momentalnie zalewa i ga¶nie. Wymieni³em ju¿ Bosch-owski sterownik/komputer (Jetronic) i nie ma efektu poprawy.
Czy kto¶ z Was orientuje siê, co mog³o siê staæ? Gdzie szukaæ usterki? Co ewentualnie wymieniæ?
Proszê o pomoc, bo autko stoi pod p³otem a ja nie mam czym do pracy je¼dziæ...
mario09 - 22-03-2008, 09:11
" />Sugerujê podmianê przep³ywomierza. 2 miesi±ce walczy³em w swojej 8v z zalewaj±cym sie silnikiem. Wyjmij najpierw przep³ywomierz i sprawd¼ czy siê klapka nie przycina. Je¶li masz mo¿liwo¶æ podmiany na próbê to ju¿ wogólê rewelacja, je¶li nie pozostaje szukanie i zakup w dobrej cenie. Widzia³em kiedy¶ na alledrogo kto¶ sprzedawa³ za 50z³.
ThemADI_NS - 22-03-2008, 15:23
" />Witam ponownie!
W³a¶nie jestem po czterogodzinnym "grzebaniu" przy autku w poszukiwaniu usterki. Wymieni³em przep³ywomierz-nic! Zmiana sterownika-nic! W koñcu wpad³em na pomys³ aby prze³o¿yæ z mojej starej Themy szynê z wtryskiwaczami. Efekt-samochód zapali³ (!) Przebiera³, p¶ka³, ogólnie chodzi³ bardzo nierówno, a po d³u¿szej chwili zgas³... i dalej to samo-nie odpala, zalewa siê odrazu po przekrêceniu kluczyka paliwem.
Jestem w kropce! Nie wiem co robiæ i gdzie szukaæ dalej!
Proszê pomó¿cie! ¦wiêta ju¿ jutro a ja nie mam samochodu
ThemADI_NS - 22-03-2008, 16:52
" />No to koniec pracy na dzi¶... i ¶wiêta bez samochodu...
Kombinowa³em jeszcze troszkê, ale nic...
Mo¿e mi kto¶ tak na koniec powiedzieæ, gdzie w Themie jest gniazdo diagnostyczne, ¿eby mo¿na by³o pod³±czyæ j± do komputera? Poniewa¿ tylko takie rozwi±zanie mi zosta³o, ale to ju¿ po ¶wiêtach...
Windforce - 22-03-2008, 17:09
" />Ja mialem za licznikiem ale u mnie bylogrzebane duzo razy wiec nie wime gdzie bylo ogrygianlnie... kabel byl na tyle dlugi ze moze jest dostep od szapalniczki albo radia.
Ale to bardzo prosta wtyczka na 8 pinow chyba
bogdan - 22-03-2008, 17:38
" />Je¿eli chodzi Ci o komputer to pod schowkiem, nad nogami pasazera. Mo¿e rozrz±d? nie ta faza wtrysku paliwa i bêdzie zalewa³o.
Powodzenia i weso³ych ¶wi±t.
Pozdrawiam.
viruskill - 22-03-2008, 18:25
" />podmien digaplex bo generalnie to jest modol sterujacy zaplonem masz go najprawdopodobniej na podszybiu ja przynajmniej tak mam w cromie on lubi namieszac czasem, przeplywomiez watpliwa sprawa, cisnienie paliwa masz odpowiednie ?, bo jesli jest iskra i go zalewa to ja obstawiam zaplon jest za wczesny lub zapozny ja czegos potrzebujesz ja mam duzo czesci a nawet caly silnik lezy sobie.
Czesci sprzedam tanio. Niewiem w jakim stanie sa bo leza sobie w pudle na strychu juz 3 lata auto smigalo do konca super ale mialem wypadek :/
szukaj po kolei czujnik polozenia walu sprawdz odpor,
ThemADI_NS - 22-03-2008, 18:53
" />Heh... rozrz±d na 95% nie. Samochód przyjecha³ w³a¶nie z wymiany paska rozrz±du i chodzi³ ³adnie, cicho i w ogóle ok. Jedyny problem w tym, ¿e nie pokazywa³ temperatury p³ynu ch³odz±cego...mechanik zapomnia³ zapi±æ wtyczki od czujnika (jak siê dzisiaj okaza³o by³a wrzucona za silnik i nie by³o jej widaæ)...ja nie by³em tego ¶wiadom i zacz±³em w domu grzebaæ przy kabelkach. Zwiera³em ró¿ne wtyczki do masy, aby siê przekonaæ czy co¶ pomo¿e, a¿ w pewnym momencie zwar³em wtyczkê czujnika (jak siê teraz domy¶lam!) spalania stukowego do plusa (idiota ze mnie na maksa...wiem), tylko zaiskrzy³o i od tego czasu silnik nie chce zapaliæ. Ca³y czas siê zalewa paliwem, tak jakby wtryski otwiera³y siê na maksa. I gdzie tkwi problem???
Na zdjêciu pokazuje do której wtyczki wpi±³em plusa wprost z akumulatora-odpiêta wtyczka koloru bia³ego przy zielonkawym czujniku
http://i121.photobucket.com/albums/o206 ... 4_3469.jpg[/img]
Zdjêcie pogl±dowe ca³ej komory silnika
http://i121.photobucket.com/albums/o206 ... 4_3470.jpg[/img]
A Thema to rocznik 1987 2.0 8V z komputerem JETRONIC o symbolu 0 280 000 350 i modu³em Magneti Marelli digiplex MED 419A
http://i121.photobucket.com/albums/o206 ... 4_3473.jpg[/img]
viruskill - 22-03-2008, 18:57
" />to niejest czujnik spalania stukowego a temp plynu ktory ma zazadanie podawac informacje jedynie do kompotera. I ja obstawiam nadal kompotery najlepiej podmien 2
lancia1969 - 22-03-2008, 19:05
" />To jest czujnik NTC czyli temp silnika dla ecu w linii 5V , sprawd¼ ten czujnik a je¿eli da³e¶ tam 12V na mase to zobacz czy jest po³aczenie miedzy ecu a wtyczka . Generalnie jak zewrzesz piny we wtyczce Ecu bêdzie odczytywac temp silnika rozgrzanego ( dawka uboga) je¿eli jest rozwarta mo¿e zalewaæ silnik ( ale nie a¿ tak aby nie zapala³) .
Podmieñ ECU i przep³ywomierz równocze¶nie( tak jak mówi³ Mario 09) po podaniu napiêcia mog³o doj¶c do przepalenia scie¿ek opornika w przep³ywce i sprawd¼ czujnik po³o¿enia przepustnicy , sprawd¼ dok³adnie mase silnika i ECU.
kretekpodnietek - 22-03-2008, 19:06
" />a ¿e g³upio spytam, nie widzia³e¶ ¿adnych przepalonych kabli, ani spalonych bezpieczników?
a komputer mo¿na rozebraæ, ¿eby zobaczyæ czy nic na p³ytce sie nie spali³o?
a czujnik to tak jak viruskill mówi, czujnik temperatury do komputera, odpowiada za w³±czanie "ssania".
ThemADI_NS - 22-03-2008, 19:07
" />Aha! Rozumiem. Czyli teraz muszê sprawdziæ modu³ zap³onowy, bo kompa ju¿ wymienia³em na innego i nic siê nie poprawi³o... tylko problem bo nie mam w mojej poprzedniej Themie takiego modu³u i muszê go sk±d¶ wykombinowaæ i wtedy bêdê widzia³ czy to to...
lancia1969 - 22-03-2008, 19:10
" />W tym sytemie zasilania nie ma czujnika spalania stukowego , temp na desce jest podpiêta do tego czujnika w g³owicy 2 piny w kszta³cie litery T jeden to zegar temp. wody drugi pin to kontrolka przegrzania ( chyba na checku nie pamiêtam )
lancia1969 - 22-03-2008, 19:12
" />
">Aha! Rozumiem. Czyli teraz muszê sprawdziæ modu³ zap³onowy, bo kompa ju¿ wymienia³em na innego i nic siê nie poprawi³o... tylko problem bo nie mam w mojej poprzedniej Themie takiego modu³u i muszê go sk±d¶ wykombinowaæ i wtedy bêdê widzia³ czy to to...
A masz podpiête podci¶nienie do digiplexa? sprawd¿ to
Je¿eli mechanior "pozapomina³" podpi±c wtyczki na wierzchu to cholera wie czego jeszcze nie zrobi³ .
ThemADI_NS - 22-03-2008, 19:18
" />
">A masz podpiête podci¶nienie do digiplexa? sprawd¿ to
Je¿eli mechanior "pozapomina³" podpi±c wtyczki na wierzchu to cholera wie czego jeszcze nie zrobi³ .
Podci¶nienie podpiête! Auto od mechanika przyjecha³o bez najmniejszych problemów, wszystko by³o w najlepszym po¿±dku, tylko zegar od temperatury nic nie wskazywa³. Dopiero po tym jak zwar³em do plusa t± wtyczkê, zaczê³o go zalewaæ i nie odpala.
maciek555 - 22-03-2008, 20:15
" />witam
mia³em themê z 86. je¶li stwierdzisz, ¿e potrzebujesz med 419a to mogê odst±piæ. mam teraz rok 92 a z poprzedniej zostawi³em sobie ca³± elektronikê(+g³owica). je¼dzi³a do koñca. maciek, pozdrawiam
ThemADI_NS - 23-03-2008, 15:37
" />Hmm... tak siê zastanawiam... bo je¶li to ma co¶ wspólnego z zap³onem, to dlaczego, po wysuszeniu ¶wiec i komór cylindrów, gdy od³±czy siê przeka¼nik/kostkê od pompki paliwa, silnik zapala i przez chwilê chodzi normalnie równo, póki ma jeszcze resztki paliwa, a wtryskiwacze nie podaj± nowej dawki...
I zosta³em te¿ zaskoczony dzisiaj! Bo z g³upa wzi±³em rano kluczyk i próbowa³em j± zapaliæ...odpali³a, ale chodzi³a bardzo nierówno, tak jakby tylko na trzy cylindry. Ma³o tego-chodzi³a tylko w okre¶lonym przedziale obrotów miêdzi 1500 a 3500obr/min. Przy mniejszych przygasa³a, a na wiêksze w ogóle nie chcia³a siê wkrêciæ.
wega - 23-03-2008, 16:39
" />
">Zdj±³em wiêc w domu wtyczkê od czujnika i spina³em na krótko z mas± przy akumulatorze, a¿ w pewnym momencie, nie wiem co mnie zamroczy³o, przy³o¿y³em kabelek do plusa :/ Troszkê z niego zaiskrzy³o i samochód po tej operacji nie zapali³...
Czy Ty jeste¶ elektrykiem (chocia¿ instalacji domowych)???
Nie rozumiem tego jak mo¿na wypinaæ wtyczki z instalacji i podawaæ im napiêcie z AKU. Gdzie¶ Ty siê takich rzeczy naogl±da³? Dla mnie to, bez urazy, szczyt debilizmu. Zrozumia³bym jakby¶ sprawdza³ napiêcie miernikiem na tych wtykach, szuka³ napiêcia. Ale takie co¶?
maciek555 - 23-03-2008, 17:26
" />witam
przypatrzy³e¶ siê mo¿e potencjometrowi przepustnicy? u mnie ta bia³a z³±czka by³a wolna. mo¿e jak rozbiera³ to zle ustawi³?
kretekpodnietek - 23-03-2008, 17:59
" />
">Zdj±³em wiêc w domu wtyczkê od czujnika i spina³em na krótko z mas± przy akumulatorze, a¿ w pewnym momencie, nie wiem co mnie zamroczy³o, przy³o¿y³em kabelek do plusa :/ Troszkê z niego zaiskrzy³o i samochód po tej operacji nie zapali³...
Czy Ty jeste¶ elektrykiem (chocia¿ instalacji domowych)???
Nie rozumiem tego jak mo¿na wypinaæ wtyczki z instalacji i podawaæ im napiêcie z AKU. Gdzie¶ Ty siê takich rzeczy naogl±da³? Dla mnie to, bez urazy, szczyt debilizmu. Zrozumia³bym jakby¶ sprawdza³ napiêcie miernikiem na tych wtykach, szuka³ napiêcia. Ale takie co¶?
Wega, ale pojecha³e¶
ThemADI_NS - 23-03-2008, 20:30
" />
">Dla mnie to, bez urazy, szczyt debilizmu.
Dla mnie te¿ ops: (dla usprawiedliwienia-elektrykiem nie jestem)
Co do potencjometru przepustnicy i mechanika-wszystko by³o OK, bo jeszcze raz powtarzam, auto od mechanika przyjecha³o o w³asnych si³ach i wszystko chodzi³o jak nale¿y.
pew - 24-03-2008, 12:41
" />
">Aha! Rozumiem. Czyli teraz muszê sprawdziæ modu³ zap³onowy, bo kompa ju¿ wymienia³em na innego i nic siê nie poprawi³o... tylko problem bo nie mam w mojej poprzedniej Themie takiego modu³u i muszê go sk±d¶ wykombinowaæ i wtedy bêdê widzia³ czy to to...
ja w swojej mia³em modu³ od cienkocienko i chodzi³ ... kosztuje grosze ale wytrzymuje rok-pó³tora - ale do sprawdzenia siê nada ...
skyblu - 24-03-2008, 13:21
" />
">Zdj±³em wiêc w domu wtyczkê od czujnika i spina³em na krótko z mas± przy akumulatorze, a¿ w pewnym momencie, nie wiem co mnie zamroczy³o, przy³o¿y³em kabelek do plusa :/ Troszkê z niego zaiskrzy³o i samochód po tej operacji nie zapali³...
Czy Ty jeste¶ elektrykiem (chocia¿ instalacji domowych)???
Nie rozumiem tego jak mo¿na wypinaæ wtyczki z instalacji i podawaæ im napiêcie z AKU. Gdzie¶ Ty siê takich rzeczy naogl±da³? Dla mnie to, bez urazy, szczyt debilizmu. Zrozumia³bym jakby¶ sprawdza³ napiêcie miernikiem na tych wtykach, szuka³ napiêcia. Ale takie co¶?
Wega, ale pojecha³e¶
Cz³ek szuka pomocy , nie opier........spokojniej
maciek555 - 24-03-2008, 14:29
" />pamiêtajcie panowie ze wcze¶niejsze modele themy (med419a) posiada³y dwa czujniki: na kole pasowym i k. zamachowym. wiêc modu³ z cc by³by niew³a¶ciwy choæ mogê siê myliæ.
pew - 24-03-2008, 20:44
" />te¿ mia³em 1-kê (rok prod 87)
prezesjm - 25-03-2008, 12:27
" />Lancia1969 w³a¶ciwie wyczerpa³ temat. Z mojej strony mogê tylko potwierdziæ ¿e jest du¿a szansa na uwalenie przep³ywomierza po takim do¶wiadczeniu. Patrz±c na schemat to z jednej strony czujnik jest podpiêty do masy, jak tam przy³±cza³e¶ to mo¿e gdzie¶ masê Ecu silnika upali³e¶ - do sprawdzenia. Drugi pin czujnika jest przy³±czony do Ecu - do podmiany. Przep³ywomierz te¿ koniecznie do podmiany. Uk³ad tego wtrysku jest banalnie prosty i nie powinno byæ problemów z wyszukaniem uszkodzenia. Czujnik temperatury ( ten jak to napisa³e¶ zielonkawy) te¿ do pomierzenia. Jak bêdzie uszkodzony rozwarty to silnik bêdzie zalewa³o. Jak to nic nie da to wi±zka ca³a do pomierzenia, od strony wtyczki ECU. Digiplex raczej nie ucierpia³ po tym do¶wiadczeniu ale dla pewno¶ci mo¿na oczywi¶cie go podmieniæ je¶li jest na pó³ce. Ja jeszcze sprawdzi³bym czy wtrysk który¶ nie wisi ca³y czas otwarty i ewentualnie ten przeka¼nik podaj±cy napiêcie na pompê i wtryski Ecu- jest w nim troszkê elektroniki która mo¿e np blokowaæ impulsy z Digiplexa do Jetronica.
NOWY84 - 25-03-2008, 13:59
" />
">
Mo¿e mi kto¶ tak na koniec powiedzieæ, gdzie w Themie jest gniazdo diagnostyczne, ¿eby mo¿na by³o pod³±czyæ j± do komputera?
Przy³±cze siê do pytania kolegi, czy uk³ady wtrysku Bosch L-Jetronic stosowane w Themach\Cromach mo¿na pod³±czyæ pod komputer, np za pomoc± Euroscan'a???Wiem, ¿e uk³ad jest nieskomplikowany i ³atwo miernikiem znale¼æ przyczynê, ale mo¿e Kto¶ pod³±czy³, lub wie, ¿e nie ma mo¿liwo¶ci?
Po drugie jak siê resetuje te ECU?Bo ju¿ s³ysza³em, klema zdjêta na 12godzin, ale ze ¿róde³ niepewnych...takie info te¿ siê napewno koledze ThemADI na przysz³o¶æ przyda :wink:
prezesjm - 25-03-2008, 21:07
" />Te starsze modu³y nie maja samoadaptacji to nie ma co resetowaæ. Zreszt± wy³±czenie silnika powoduje odpiêcie zasilania i uk³ad zawsze startuje od zera.
ThemADI_NS - 26-03-2008, 02:08
" />Witam raz jeszcze!
Dzisiaj moja Lancia zaskoczy³a mnie baaardzo.
Podmieni³em przep³ywkê, modu³ i czujnik po³o¿enia przepustnicy...
Zapali³a!!! Pó¼niej zmieni³em na stary modu³ i przep³ywkê i dalej odpala!!!
Chocia¿ jest ma³e ALE... a mianowicie-w obydwu przypadkach (po zmianie i powrotnej wymianie na stare) chodzi bardzo nierówno! Przebiera, dymi na bia³o (zapach paliwa), strzela co¶ w kolektor i jak poprzednio mo¿na j± utrzymaæ w granicy 1500 do 3500/4000 obr/min... Chocia¿ gdy siê j± delikatnie opuszcza z obrotów to na wolnych te¿ chodzi.
Co teraz robiæ? Czego szukaæ na takie dolegliwo¶ci?!?! Ogó³em to zapala (nawet raz za razem), ale chodzi tak jak napisa³em wy¿ej...JU¯ MAM DO¦Æ!!! ale i tak nie zamienie na ¿adne inne
lancia1969 - 26-03-2008, 20:40
" />
">Witam raz jeszcze!
Dzisiaj moja Lancia zaskoczy³a mnie baaardzo.
Podmieni³em przep³ywkê, modu³ i czujnik po³o¿enia przepustnicy...
Zapali³a!!! Pó¼niej zmieni³em na stary modu³ i przep³ywkê i dalej odpala!!!
Chocia¿ jest ma³e ALE... a mianowicie-w obydwu przypadkach (po zmianie i powrotnej wymianie na stare) chodzi bardzo nierówno! Przebiera, dymi na bia³o (zapach paliwa), strzela co¶ w kolektor i jak poprzednio mo¿na j± utrzymaæ w granicy 1500 do 3500/4000 obr/min... Chocia¿ gdy siê j± delikatnie opuszcza z obrotów to na wolnych te¿ chodzi.
Co teraz robiæ? Czego szukaæ na takie dolegliwo¶ci?!?! Ogó³em to zapala (nawet raz za razem), ale chodzi tak jak napisa³em wy¿ej...JU¯ MAM DO¦Æ!!! ale i tak nie zamienie na ¿adne inne
Sprawd¼ rozrz±d .