Sebastian - 19-11-2007, 15:28
" />Witam.
Wiem, ¿e temat poruszany by³ ju¿ wiele razy, jednak natrafi³em na ma³± ciekawostkê.
Mam instrukcjê do swojego auta w trzech wersjach - niemieckiej, polskiej i najnowszej polskiej. W dwóch pierwszych nie wystêpuje mój silnik (czyli 150 KM) tylko jego s³absze odmiany - 136 i 140 KM. I tam zalecany jest olej o specyfikacji 10W-40 i bodaj¿e SL/CF czyli pó³syntetyk. Natomiast w najnowszej ksi±¿ce - przy okazji serdeczne dziêki dla Lancia Polska - przy moim silniku wymagany jest ju¿ olej w specyfikacji 5W-40 i bodaj¿e SL/CF czyli pe³en syntetyk.
Panowie z LT (czyli praktycy) twierdz±, i¿ w zupe³no¶ci wystarcza olej, którym oni zalali mi auto - czyli jaka¶ odmiana Midlanda 10W-40, jednak ja mam (ma³e bo ma³e ale mam) w±tpliwo¶ci. Zastanawiam siê czy nie zalaæ auta Valvolinem MaxLife Synthetic 5W-40 - czyli pe³nym syntetykiem.
Co my¶licie?
Cossi86 - 19-11-2007, 18:44
" />Jaki przebieg auta ??
Artur G. - 19-11-2007, 19:00
" />przebieg przebiegiem raczej stawia³ bym na stan silnika przede wszystkim ci¶nienie, spalanie oleju (zak³adam ¿e nie spala nadmiernie) itp. ja mam 320 tys km przebiegu (ale benzyna) i 5W40 Castrol magnatec i nie bierze ani grama. Przez 18 tys. km nie potrzebowa³ dolewki.
pozdrawiam Artur, Kappa 2.0 96.
T-R-O-L-E-X - 19-11-2007, 19:13
" />wszystko zalezy od przebiegu jaki masz w swoim aucie !
moj mechanik mowi ze nowe silniki powinny miec lany pelny syntetyczny olej jak najlepszej firmy (mobil castrol itp.) pozniej tak 100 - 150 tys do 200 tys km pol syntetyk 10W/40 tez bardzo dobrych firm a powyzej 200 - 250 tys nawet olej mineralny no i tu tez dobrych firm, bo mineralny jest bardziej gesty i ewentualne szczeliny nie pozwola olejowi mineralnemu na wyplyniecie z silnika.
to opinia mojego mechanika i z pewnoscia znajda sie tez inne zdania i sugestie !
Sebastian - 19-11-2007, 20:06
" />
">Jaki przebieg auta ??
Je¿eli wierzyæ sprzedawcy i dokumentom to ok. 90 kkm.
Sebastian - 19-11-2007, 20:14
" />
">wszystko zalezy od przebiegu jaki masz w swoim aucie !
moj mechanik mowi ze nowe silniki powinny miec lany pelny syntetyczny olej jak najlepszej firmy (mobil castrol itp.) pozniej tak 100 - 150 tys do 200 tys km pol syntetyk 10W/40 tez bardzo dobrych firm a powyzej 200 - 250 tys nawet olej mineralny no i tu tez dobrych firm, bo mineralny jest bardziej gesty i ewentualne szczeliny nie pozwola olejowi mineralnemu na wyplyniecie z silnika.
to opinia mojego mechanika i z pewnoscia znajda sie tez inne zdania i sugestie !
Tyle, ¿e tak nie jest do koñca. Ford do swoich silników diesla (choæ nie tylko) zaleca olej Formula E (fordowski), który jest olejem pó³syntetycznym o specyfikacji 5W-30 (norm jako¶ciowych nie pamiêtam). I najlepsze jest to, ¿e taki sam olej stosowa³em do swojego Escorta (1.6 16V 1998 r. produkcji) jak i do nowego Mondeo TDCI 130 KM (2004 r.). I ten olej jest te¿ polecany przez fachowców (nie teoretyków) z bran¿y, maj±cych pojêcie o Fordach.
Tutaj zada³em to pytanie dot. mojego nowego nabytku, poniewa¿ przez przypadek trafi³em na takie rozbie¿no¶ci zaleceñ producenta. I zastanawiam siê, czy wymieniæ olej na taki, który wype³ni zalecenia producenta - ten, który mam teraz zalany spe³nia normy jako¶ciowe. Lepko¶ciowych ju¿ nie bardzo.
Cossi86 - 19-11-2007, 22:12
" />Moim skromnym zdaniem olej syntetyczny powinno siê stosowaæ do nowych silników, aby "wyp³ukaæ" te ca³e mikro.... pozosta³e po produkcji elementów silnika. Mozna na nim je¼dziæ do oko³o 50 ty¶ chociaz nie ma regu³y.
Potem warto ju¿ sie zainteresowaæ olejem pó³syntetycznym.
Co do oleju mineralnego to nie zgodze siê z koleg± ¿e nadaje siê on do silników o przebiegu powy¿ej 200 ty¶ bo to kompletna bzdura. Wszystko zale¿y od stanu silnika. W scorpio mia³em 420 ty¶ i silnik OHC lata³ na oleju pó³syntetycznym i spala³ go minimalne ilo¶ci. Olej mineralny jest gêsty i warto go laæ tylko do silników mocno wyeksploatowanych.
Duzo zalezy od stanu silnika. W rodzinie jest Sierra o przebiegu 102 ty¶ i je¼dzi na pe³nym syntetyku castrola (bierze go 0,2 L na 10 ty¶).
Takie jest moje zdanie i nie ka¿dy musi siê z nim zgadzaæ
Sebastian - 19-11-2007, 22:59
" />
">Moim skromnym zdaniem olej syntetyczny powinno siê stosowaæ do nowych silników, aby "wyp³ukaæ" te ca³e mikro.... pozosta³e po produkcji elementów silnika. Mozna na nim je¼dziæ do oko³o 50 ty¶ chociaz nie ma regu³y.
Potem warto ju¿ sie zainteresowaæ olejem pó³syntetycznym.
No daj¿e spokój - po có¿ takie fanaberie rozpowszechniasz, majce siê nijak do rzeczywisto¶ci?
matias21 - 19-11-2007, 23:15
" />raczej nie polecam przej¶cia z pó³syntetyka na syntetyk, kto¶ na forum mia³ niez³e jaja z tym
dudekken - 19-11-2007, 23:54
" />
">raczej nie polecam przej¶cia z pó³syntetyka na syntetyk, kto¶ na forum mia³ niez³e jaja z tym
Z tego co kojarzê to sloneczna mia³ przygodê przy zmianie oleju
Egon - 20-11-2007, 14:14
" />zostañ przy tym 10W-40 dla tego silnika w zupe³no¶ci wystarczy w LT bardzo polecaja midlanda chod¼ ja jak¶ niemam przekonania do tej marki :?
robert199 - 20-11-2007, 15:46
" />olej syntetyczny nie zostawia nagarów (lub w ma³ej ilo¶ci), dobrze czy¶ci silnik i napewno d³u¿ej zachowuje swoje w³a¶ciwo¶ci, jest zato ma³o przyjazny dla gumy dla uszczelek korkowych, oczywi¶cie w nowych autach gdzie nie by³o rozszczelnienia nie zaszkodzi mu syntetyk.
olej mineralny zostawia du¿o osadu który gromadzi sie miêdzy pier¶cieniami w misce olejowej w kana³ach olejowych. czasem dzieki olejowi mineralnemu mo¿na powstrzymaæ cze¶ciowo wycieki, bo uszczelki napêczniej± troche.
napewno zmiana oleju mineralnego na jakis syntetyczny dobrze sie nie skoñczy w starszym silniku.
najcze¶ciej wtedy odpada jakis nagar ze ¶cianki kana³u olejowego i zatyka np. kana³ olejowy do panewek.
wtedy sie to koñczy zatarciem panewki
zostanie wymyty osad z pier¶cieni i t± drog± bedzie ubywa³ olej.
ja osobi¶cie nie uwazam, ¿e nale¿y przy jakim¶ przebiegu zmieniac olej na gorszy. nic to nie pomo¿e, a silnik napewno bedzie sie zu¿ywa³ szybciej
to jest moja opinia poparta w³asnym do¶wiadczeniem
Nat - 20-11-2007, 15:51
" />
">Witam.
Wiem, ¿e temat poruszany by³ ju¿ wiele razy, jednak natrafi³em na ma³± ciekawostkê.
Mam instrukcjê do swojego auta w trzech wersjach - niemieckiej, polskiej i najnowszej polskiej. W dwóch pierwszych nie wystêpuje mój silnik (czyli 150 KM) tylko jego s³absze odmiany - 136 i 140 KM. I tam zalecany jest olej o specyfikacji 10W-40 i bodaj¿e SL/CF czyli pó³syntetyk. Natomiast w najnowszej ksi±¿ce - przy okazji serdeczne dziêki dla Lancia Polska - przy moim silniku wymagany jest ju¿ olej w specyfikacji 5W-40 i bodaj¿e SL/CF czyli pe³en syntetyk.
Panowie z LT (czyli praktycy) twierdz±, i¿ w zupe³no¶ci wystarcza olej, którym oni zalali mi auto - czyli jaka¶ odmiana Midlanda 10W-40, jednak ja mam (ma³e bo ma³e ale mam) w±tpliwo¶ci. Zastanawiam siê czy nie zalaæ auta Valvolinem MaxLife Synthetic 5W-40 - czyli pe³nym syntetykiem.
Co my¶licie?
Co prawda mam benzynê, a nie diesla.
Zalewam zawsze 5W50 i nie bierze oleju at all.
Raz pata³achy zala³y mi 10W40 i:
-zacz±³ brac olej (na 10 tys, grubo ponad 1 litr!)
-by³ g³osniejszy.
Po powrocie do 5W50 Valvoline (dziêki nieocenionemu Larremu123) wszystkie te symptomy zniknê³y.
larry123 - 20-11-2007, 15:59
" />hej NAT nie wiem
czy valvoline 5w50 to olej na pazie PAO tzn pe³ny syntetyk bez hydrokrakowalnego gówna .
10w60 valvoline to olej na bazie grupy III+ co to jest nie wiem
midland to wschodnia marka oleju querker state
dlaczego sie ukrywaj± pod mark± MIDLAND
PS. na twoim miejscu wymieni³bym na valvoline maxlife 5w40 ze wzglêdu na turbinê i wymiana co 10 ty¶ jak bozia przykaza³a. je¿eli lubisz pa³owaæ furkê to valvoline 5w50, nie wiem jak z dieslem czy sie nadaje ale chyba tak.
Nat - 20-11-2007, 16:05
" />z prawdziwa przykro¶ci± donoszê, ¿e nastêpcy Winczêco Lancii nie przewidzieli, by w mojej lusi mozna by³o umie¶cic turbinê
larry123 - 20-11-2007, 16:13
" />A 20v turbo to co
Nat - 20-11-2007, 17:35
" />
">A 20v turbo to co
W lybrze?
No way...
Cossi86 - 20-11-2007, 19:29
" />
">Moim skromnym zdaniem olej syntetyczny powinno siê stosowaæ do nowych silników, aby "wyp³ukaæ" te ca³e mikro.... pozosta³e po produkcji elementów silnika. Mozna na nim je¼dziæ do oko³o 50 ty¶ chociaz nie ma regu³y.
Potem warto ju¿ sie zainteresowaæ olejem pó³syntetycznym.
No daj¿e spokój - po có¿ takie fanaberie rozpowszechniasz, majce siê nijak do rzeczywisto¶ci?
Eeee faktycznie ... co¶ mi sie pokrêci³o z ASB, chyba musze mniej pracowaæ albo wiêcej piæ :/
Chodzi³o o to ¿e "Olej syntetyczny ma silne w³a¶ciwo¶ci wyp³ukuj±ce i mniejsz± zdolno¶æ przenoszenia mikrocz±steczek obcych.Mikrocz±steczki powsta³e w wyniku naturalnego zu¿ywania siê elementów skrzyni , które nie s± w pe³ni wychwytywane przez magnes i filtr oleju przedostaj± siê do uk³adów skrzyni."
Eeee ale nie o tym w teamcie
Sorry
Sebastian - 20-11-2007, 20:32
" />
">PS. na twoim miejscu wymieni³bym na valvoline maxlife 5w40 ze wzglêdu na turbinê i wymiana co 10 ty¶ jak bozia przykaza³a.
W ksi±¿ce to bozia przykaza³a wymianê co 20 kkm ...
Cossi86 - 20-11-2007, 20:40
" />Ksi±¿ka mówi te¿ o spalaniu oleju na poziomie 0,9 L na 1000 kilometrów (przynajmniej w kappie )
Ja bym siê ni± zbytnio nie przejmowa³
Nat - 20-11-2007, 21:44
" />
">PS. na twoim miejscu wymieni³bym na valvoline maxlife 5w40 ze wzglêdu na turbinê i wymiana co 10 ty¶ jak bozia przykaza³a.
W ksi±¿ce to bozia przykaza³a wymianê co 20 kkm ...
Jaka Bozia? Bozia to tylko Bibliê...
Wujek Dobra Rada powtarza: wymieniaj olej (na dobry!) nie rzadziej ni¿ co 15 kkm. Przy ostrej je¼dzie (np. w Integralce)- co 8-10 kkm
Sebastian - 20-11-2007, 22:15
" />
">
Wujek Dobra Rada powtarza: wymieniaj olej (na dobry!) nie rzadziej ni¿ co 15 kkm. Przy ostrej je¼dzie (np. w Integralce)- co 8-10 kkm
Ja zarówno w Escorcie jak i Mondeo TDCI wymienia³em/wymieniam co 10 kkm - pomimo, i¿ "ksi±¿ka" mówi inaczej. To jest po prostu taki element eksploatacji samochodu, na którym nie op³aca siê oszczêdzaæ. To u³amek kosztów eksploatacji.
Nadmieni³em tylko, i¿ producent wskazuje 20 kkm w przypadku mojego auta jako warto¶æ graniczn±.
Pozdrawiam.
bolek - 20-11-2007, 22:18
" />Skoro dyskusja w toku to i ja napiszê to co czyta³em i pamiêtam na temat olejów.
Grupa III to bazy olejowe mineralne poddane hydrokrakingowi, wiêc grupa III+ to pewnie hydrokrak+
Co do zwiêkszonego zu¿ycia o którym pisa³ Nat, oleje syntetyczne z wy¿szych klas jako¶ciowych, czyli np. dla beznyny SL(2000) SM(2004) charakteryzuj± sie nisk± parowalno¶ci±, czyli wolniejszym znikaniem z miski olejowej. Byc mo¿e tu by³ klucz. Chocia¿ mi 10W40 nie ubywa (Mobil).
Co do klas lepko¶ciowych, to jedn± z najbardziej podkre¶lanych zalet syntetyków jest niska lepko¶æ w niskich temperaturach, umo¿liwiaj±c± uruchomienie silnika i mo¿liwie szybkie uruchomienie smarowania. Czyli im ni¿sza pierwsza cyfra tym lepiej. Spotka³em siê z opini±, ¿e je¿eli chodzi klasy lepko¶ciowe, to pierwsza cyfra im ni¿sza tym lepiej, natomiast po warto¶æ drugiej cyfry powinno siê zajrzeæ do instrukcji obs³ugi i stosowaæ zalecenie producenta, bo okre¶la ona lepko¶æ w normalnych warunkach pracy.
Za stosowaniem syntetyków w nowych silnikach zdaje siê przemawiaæ te¿ to, ¿e s± dok³adnie spasowane, nie zu¿yte, wiêc olej o mniejszej lepko¶ci na zimno powinien siê tu sprawdziæ lepiej.
tacitus - 22-11-2007, 21:54
" />witam.....lybra 2.0 benzynka 90tys km ...niewiem jaki olej tam jest w motorku ale mam zamiar wlac helix plus shella pelen syntetyk....czy to bedzie dobrze??poradzcie cosik nowemu lucynomaniakowi ;-)
z gory dzieki
Taz - 22-11-2007, 22:46
" />
">witam.....lybra 2.0 benzynka 90tys km ...niewiem jaki olej tam jest w motorku ale mam zamiar wlac helix plus shella pelen syntetyk....czy to bedzie dobrze??poradzcie cosik nowemu lucynomaniakowi ;-)
z gory dzieki polecam zajrzeæ do instrukcji auta i/lub pogadaæ z Natem
tacitus - 22-11-2007, 23:17
" />hmm.....no zajrzalbym ale sprawa wyglada tak iz jestem za granica a ksiazka w domnku lezy :?
a ja mam okazje kazdy olej zalatwic z zagranicy powiedzmy ze zadarmo jak dla siebie....no i dlatego moje pytanie
opcje jeszcze takajest ze kupie po 5 litrow kazdego ale to by chyba destrukcyjnie na mojego szefa wplynelo......
NAT czekam na rade