Robby - 07-02-2007, 10:28
" />Mianowicie - caly czas skacze wskazowka temperatury plynu chlodzacego - czasem spada do zera (50 stopni) a czasem pokazuje prawidlowo, dzieki temu nie wlacza sie chlodzenie..wczoraj nawiet ugotowalem sie... domyslam sie ze albo czujnik albo jakiz kontakt czujnika, tyle ze to troche denerwuje - trzeba caly czas sprawdzac co pokazuje. Moze ktoz mial podobny problem?
Jeszcze jedno pytanie- czy konieczne trzeba zdejmowac kollektor zeby wymienic swiecze zaplonowe?
tomek - 07-02-2007, 10:55
" />1.Jaki silnik
">wczoraj nawiet ugotowalem sie... domyslam sie ze albo czujnik albo jakiz kontakt czujnika,
Czujnik lub szwankujacy termostat.
">Jeszcze jedno pytanie- czy konieczne trzeba zdejmowac kollektor zeby wymienic swiecze zaplonowe?
Nie sadze. Przy wymianie siwec kolektor? W 2.0 20V zdejmuje sie oslone i cewki zaplonowe.
Robby - 07-02-2007, 11:43
" />Niestety 3,0 automat, tak ze moze i maja racje z kolektorzem, termostat dziala prawidlowo - jak tylko zaskakuje czujnik - normalnie otwera i zamyka lancuch z wiatrakiem, chyba bede szukac usterki w kablach skoro czasem dziala a czasem nie...
kulu - 07-02-2007, 21:57
" />: witaj :
Co do czujników to ten odpowiedzialny za za³±czenie siê wenylatora na ch³odnicy jest wkrêcony w ch³odnicê.
Awska¿nik temperatury na desce rozdzielczej pokazuje temperaturê p³ynu w silniku a nie w ch³odnicy i i odczyt bierze z czujnika w g³owicy (z tego co pamiêtam to gdzie¶ w okolicach termostatu)
Takrze musisz szukaæ dwóch usterek.
Pozdrawiam
________________________
Lancia Kappa 2.0 20V
PeGaZ - 07-02-2007, 22:09
" />
">Co do czujników to ten odpowiedzialny za za³±czenie siê wenylatora na ch³odnicy jest wkrêcony w ch³odnicê.
Jeste¶ pewien??? No chyba, ¿e w 3.0 jest inaczej ni¿ w 2.0. Ja mia³em problem w swojej (2.0) i jak szwankowa³ czujnik (ten co to daje tak¿e wskazania na dechê) to nawet gdy by³ zimny silnik, a czujnik "stwierdzi³", ¿e jest 130 to w³±cza³ siê wentylator (potrafi³ pracowaæ ca³y czas). Czujnika przy ch³odnicy nie widzia³em ¿adnego. U mnie powodem ¶wirowania by³ z³y styk przy czujniku (temperatura na desce skaka³a od 90 do 130 i tak wko³o).
Robby - 07-02-2007, 22:26
" />Dziekuje za odpowiedzi tez obstawiam czujnik na glowice - przy chlodnice zadnego nie znalazlem nawiet w katalogach go nie ma nato miast ten od temperatury jest dzis go kupilem jutro rano wymienie (jak dam rady bo mamy 14 stopni ponizej zera) i bedzie jasne czy to on szwankowal.
prezesjm - 07-02-2007, 22:45
" />
">: witaj :
Co do czujników to ten odpowiedzialny za za³±czenie siê wenylatora na ch³odnicy jest wkrêcony w ch³odnicê.
Awska¿nik temperatury na desce rozdzielczej pokazuje temperaturê p³ynu w silniku a nie w ch³odnicy i i odczyt bierze z czujnika w g³owicy (z tego co pamiêtam to gdzie¶ w okolicach termostatu)
Takrze musisz szukaæ dwóch usterek.
Pozdrawiam
Staram siê powstrzymywaæ od takich wypowiedzi ale ten temat by³ poruszany wiele razy. Dobra zasada nie mam pewno¶ci - to nie piszê bzdur. W Kappie nie ma termowy³±cznika w ch³odnicy
prezesjm - 07-02-2007, 22:51
" />
"> Ja mia³em problem w swojej (2.0) i jak szwankowa³ czujnik (ten co to daje tak¿e wskazania na dechê) to nawet gdy by³ zimny silnik, a czujnik "stwierdzi³", ¿e jest 130 to w³±cza³ siê wentylator (potrafi³ pracowaæ ca³y czas). Czujnika przy ch³odnicy nie widzia³em ¿adnego. U mnie powodem ¶wirowania by³ z³y styk przy czujniku (temperatura na desce skaka³a od 90 do 130 i tak wko³o).
Uk³ad jest tak zaprojektowany ¿e jak wykryje nienormalny stan czujnika temperatury czyli np rozwarcie obwodu to w³±cza na sta³e wentylator ch³odnicy, warto zapamiêtaæ bo w sytuacji awaryjnej mo¿na zdj±æ wtyczkê z czujnika, tracimy wska¼nik temperatury ale wentylator pracuje bez przerwy. Z³y styk oczywi¶cie powoduje dziwne zachowanie wska¼nika ³±cznie z w³±czaniem siê wentylatora na zimnym silniku.
prezesjm - 07-02-2007, 22:58
" />
">Dziekuje za odpowiedzi tez obstawiam czujnik na glowice - przy chlodnice zadnego nie znalazlem nawiet w katalogach go nie ma nato miast ten od temperatury jest dzis go kupilem jutro rano wymienie (jak dam rady bo mamy 14 stopni ponizej zera) i bedzie jasne czy to on szwankowal.
Skoro ju¿ masz czujnik to go wymieñ sprawdzaj±c stan styków na nim, mam nadziejê ¿e masz dobry czujnik bo w Polsce w sieci serwisowej ten czujnik jest ju¿ niestety nie do dostania, powinien byæ z czerwon± koñcówk±. Co do ¶wiec to trzeba zdejmowaæ kolektor ss±cy, z powodu du¿ego zakresu prac stosuje siê w tych silnikach ¶wiece platynowe o podwy¿szonej trwa³o¶ci dochodz±cej do 100 ty¶ km.
Robby - 08-02-2007, 08:20
" />Niestety czujnik tez mam nie oryginalny - zamiennik z Boscha - ale szukalem po nomerku i niby pasuje, koncowke zlaczajaca ma niebeska, swiece kupilem tez Boscha - wyszlo jakoz po 18$ mniej-wiencej za sztuke.
Zaraz pojde grzebac - pozdniej napisze czy pomoglo.
prezesjm - 08-02-2007, 09:11
" />
">Niestety czujnik tez mam nie oryginalny - zamiennik z Boscha - ale szukalem po nomerku i niby pasuje, koncowke zlaczajaca ma niebeska, swiece kupilem tez Boscha - wyszlo jakoz po 18$ mniej-wiencej za sztuke.
Zaraz pojde grzebac - pozdniej napisze czy pomoglo.
Jak bêdziesz wymienia³ to sprawd¼ dok³adnie, w obudowie termostatu s± dwa czujniki, jeden do ECU silnika jeden do zegarów. Ten do ECU ma gwint mniejszej ¶rednicy i koñcówkê jak i wtyczkê koloru niebieskiego, ten na zegary koñcówka jak i wtyczka koloru czerwonego. Czujniki nie s± zamienne , gwinty s± ró¿ne , wtyczki s± identyczne i dlatego s± wyró¿nione innymi kolorami. Obawiam ¿e sprzedano Ci czujnik do ECU, ale to sprawdzisz podczas wymiany.
Robby - 08-02-2007, 11:53
" />No na sczescie nie musialem wymieniac czujnika, wystarczylo wymienic wtyczke (byla zlomana i sie kiepsko trzymala) teraz juz jest OK, co do czujnika masz racje - to wlasnie byl czujnik do ECU.
wujekp - 27-08-2007, 21:16
" />
">Uk³ad jest tak zaprojektowany ¿e jak wykryje nienormalny stan czujnika temperatury czyli np rozwarcie obwodu to w³±cza na sta³e wentylator ch³odnicy, warto zapamiêtaæ bo w sytuacji awaryjnej mo¿na zdj±æ wtyczkê z czujnika, tracimy wska¼nik temperatury ale wentylator pracuje bez przerwy. Z³y styk oczywi¶cie powoduje dziwne zachowanie wska¼nika ³±cznie z w³±czaniem siê wentylatora na zimnym silniku.
Odgrzewam temat i proszê o poradê. Pojawi³ siê problem z w³±czaniem wentylatora ch³odnicy. Nie w³±cza³ siê przy wysokiej temperaturze p³ynu. Natomiast w³±cza³ siê wraz ze sprê¿ark± klimatyzacji, wiêc wentylator chyba OK.
Po przeczytaniu wszystkich porad w archiwum doszed³em do wniosku ¿e mo¿e chodziæ o problem z wtyczk±. Wiêc po d³ugich bojach (strasznie ciê¿ki dostêp do tej wtyczki) uda³o mi siê j± wyj±æ. Ale wygl±da zupe³nie OK. Co wiêcej wentylator wcale siê nie w³±czy³ przy od³±czonej wtyczce (natomiast wska¼nik na desce oczywi¶cie zdech³). Ale po w³o¿eniu wtyczki na miejsce (jeszcze ciê¿sze boje - kto wymy¶li³ wtyczki w takich miejscach) wentylator za³±cza siê przy wysokiej temperaturze tak jak powinien (przy wy³±czonej sprê¿arce klimy oczywiscie).
W zwi±zku z tym pytania:
Czy jest sens/potrzeba walczyæ co¶ z tym, czy cieszæ siê ¿e dzia³a i ew. co¶ z tym robiæ wtedy je¶li znowu kiedy¶ by siê nie w³±cza³ wentylator?
Dlaczego wentylator nie chodzi³ przy od³±czonej wtyczce? (wg Prezesjma powinien)
prezesjm - 28-08-2007, 07:44
" />
">Uk³ad jest tak zaprojektowany ¿e jak wykryje nienormalny stan czujnika temperatury czyli np rozwarcie obwodu to w³±cza na sta³e wentylator ch³odnicy, warto zapamiêtaæ bo w sytuacji awaryjnej mo¿na zdj±æ wtyczkê z czujnika, tracimy wska¼nik temperatury ale wentylator pracuje bez przerwy. Z³y styk oczywi¶cie powoduje dziwne zachowanie wska¼nika ³±cznie z w³±czaniem siê wentylatora na zimnym silniku.
Odgrzewam temat i proszê o poradê. Pojawi³ siê problem z w³±czaniem wentylatora ch³odnicy. Nie w³±cza³ siê przy wysokiej temperaturze p³ynu. Natomiast w³±cza³ siê wraz ze sprê¿ark± klimatyzacji, wiêc wentylator chyba OK.
Po przeczytaniu wszystkich porad w archiwum doszed³em do wniosku ¿e mo¿e chodziæ o problem z wtyczk±. Wiêc po d³ugich bojach (strasznie ciê¿ki dostêp do tej wtyczki) uda³o mi siê j± wyj±æ. Ale wygl±da zupe³nie OK. Co wiêcej wentylator wcale siê nie w³±czy³ przy od³±czonej wtyczce (natomiast wska¼nik na desce oczywi¶cie zdech³). Ale po w³o¿eniu wtyczki na miejsce (jeszcze ciê¿sze boje - kto wymy¶li³ wtyczki w takich miejscach) wentylator za³±cza siê przy wysokiej temperaturze tak jak powinien (przy wy³±czonej sprê¿arce klimy oczywiscie).
W zwi±zku z tym pytania:
Czy jest sens/potrzeba walczyæ co¶ z tym, czy cieszæ siê ¿e dzia³a i ew. co¶ z tym robiæ wtedy je¶li znowu kiedy¶ by siê nie w³±cza³ wentylator?
Dlaczego wentylator nie chodzi³ przy od³±czonej wtyczce? (wg Prezesjma powinien)
Wentylator musi pracowaæ przy zdjêtej wtyczce z czerwonego czujnika. Podejrzewam ¿e masz uszkodzony pierwszy bieg wentylatora, bezpiecznik, przeka¼nik lub opornik. Uk³ad dzia³a w specyficzny sposób i jest to myl±ce dla nieobeznanego z takim uk³adem. Aby wentylator w³±czy³ siê przy zdjêtej wtyczce musi byæ przekrêcona stacyjka lub pracuj±cy silnik - to chyba oczywiste. Je¶li po sprawdzeniu tych wymienionych elementów dalej bêdzie ¼le to zdarzaj± siê awarie wi±zki przechodz±cej pod tack± na której jest akumulator i niestety mo¿liwa jest tak¿e awaria samej tablicy wska¼ników bo ona steruje wiatrakiem. Bezpieczniki i przeka¼niki od wiatraka s± w plastikowej puszce na lewym nadkolu. Dwa wielkie bezpieczniki i te¿ du¿e przeka¼niki. Opornik jest na ch³odnicy, patrz±c od przodu auta po prawej stronie.
wujekp - 28-08-2007, 19:01
" />
">Wentylator musi pracowaæ przy zdjêtej wtyczce z czerwonego czujnika. Podejrzewam ¿e masz uszkodzony pierwszy bieg wentylatora, bezpiecznik, przeka¼nik lub opornik.
Wielkie dziêki. : ok2 : Sprawdzê.
wujekp - 29-08-2007, 17:56
" />
">Podejrzewam ¿e masz uszkodzony pierwszy bieg wentylatora, bezpiecznik, przeka¼nik lub opornik.
Bezpieczniki s± OK.
Przeka¼niki? - no w³a¶nie, jak sprawdziæ przeka¼niki? Ja je zamieni³em miejscami i wentylator za³±cza siê przy tej samej temperaturze. Wg mnie to znaczy ¿e s± OK. Czy mam racjê?
Jak sprawdziæ opornik?
prezesjm - 29-08-2007, 18:37
" />
">Jak sprawdziæ opornik?
Najlepiej omomierzem
Vico - 15-06-2008, 22:56
" />Byæ mo¿e ju¿ poruszany by³ ten w±tek nie raz, ale niestety nie znalaz³em odpowiedniejszego w "szukaj" Mianowicie, czêsto jest tak, ¿e czujnik temperatury silnika "wariuje" raz pokazuje 130st. a raz minimum i skacze jak g³upi, nie wiem co jest tego przyczyn±, ale chcia³bym to naprawiæ mimo wszystko, bo bez sensu dmuchawa chlodnicy pracuje przy zimnym silniku praktycznie :? Czy kto¶ móg³by napisaæ gdzie znajduje siê ten czujnik, ¿eby sprawdziæ czy jest ok? Z góry dziêki. Pozdro
PS - oczywi¶cie o Kappe mi chodzi