fiergloo - 19-03-2010, 18:41
" />By³ to rok 1905, gdy na starcie rajdu o Puchar Gordona Benetta we Francji stan±³ FIAT z silnikiem o 16 litrach pojemno¶ci i mocy 100KM, gdzie za kierownic± siedzia³ Vincenzo Lancia. Ten ju¿ wtedy by³ utytu³owanym kierowc±, wspólnie z Felice Nazzaro zdobywali wszystko co by³o do zdobycia w ówczesnych realiach sportu motorowego. Pó¼niej drogi ich rozesz³y siê- Lancia za³o¿y³ swoj± firmê samochodow±, a Nazzaro dalej przyczynia³ siê do sportowych sukcesów Fiata.
Jednak ze swojej rajdowej historii bardziej znana jest Lancia. Modele Flavia i Fulvia nie mia³y sobie równych na trasach San Remo w latach 60ych. W roku 1969 FIAT przej±³ Lanciê, a do rajdów wystawiano model 124 Abarth Spider. Ten wygra³ przyk³adowo rajd Akropolu w 1972, a polska za³oga Jaroszewicz-¯yszkowski wywalczyli 3 miejsce w mistrzostwach Europy, a rywal nie byle jaki bo Alpine A110.
FIAT 124 reprezentowa³ koncern na rajdach do 1974, gdy Lancia wyda³a na ¶wiat model Stratos z centralnie umieszczonym silnikiem V6. Ten pojazd nazywany by³ swojego czasu i przez d³u¿szy okres królow± rajdów- dominowa³ przez 3 lata od 1974 do 1976.
W 1977 przyszed³ godny nastêpca- FIAT 131 Mirafiori Abarth, który w latach 1977, 78 i 1980 zdobywa³ tytu³y dla FIATa. Co ciekawe nie by³ to jaki¶ spektakularnie ró¿ni±cy od cywilnej popularnej wersji samochód. Silnik DOHC o pojemno¶ci 1995ccm, mocy 215KM przy 7000 obr i momencie 255Nm przy 5600 obr, wtrysk Kugelfisher, piêciobiegowa rêczna skrzynia, hypoidalna przek³adnia g³ówna, przednie hamulce tarczowe, tylne bêbnowe i w zasadzie jedyne co zdradza³o z zewn±trz przeznaczenie pojazdu to szerokie ogumienie i co za tym idzie- poszerzone nadkola. I tutaj trzeba zaznaczyæ silnik- Lampredi DOHC, który siedzia³ w wyczynowych Fiatach i Lanciach pisz±c nastêpne ksiêgi historii rajdów samochodowych.
W 1975 na salonie w Genewie zadebiutowa³a Lancia Montecarlo. Samochód torowy który po 5 latach zosta³ przystosowany do startu w grupie B udowadniaj±c ¿e napêd na tyln± o¶ jeszcze nie odszed³ do lamusa. Centralnie umieszczone DOHC Lampredi o pojemno¶ci 2 litrów ze sprê¿ark± Volumex i mocy do 280KM doprowadza³o kibiców do ekstazy gdy mistrz tylnonapêdowców Walter Rohrl i Marku Alen przyczyniali siê do zdobycia tytu³u kontruktorów w 1983.
Jednak potem zobowi±zywa³a jedna sztywna zasada- napêd na dwie osie. Lancia nie by³a d³u¿na. Wprowadzili na trasy potwora, trumnê na ko³ach jak siê z czasem okaza³o- Abarth 038 Lancia Delta S4. Tutaj agregatem równie¿ by³ silnik Lampredi DOHC uposa¿ony w sprê¿arkê Volumex i turbodo³adowanie. Moc ponad 500KM z pojemno¶ci 1.8 robilo wra¿enie. Jednak by³ to samochód tak szalony i tak szybki ¿e ludzki mózg za nim nie nad±¿a³. To w³asnie tym pojazdem Henri Toivonen stoczy³ siê w przepa¶æ tym samym przyczyniaj±c siê do zamkniêcia grupy B i projektu S4 oraz ECV.
Dla teamów/zawodników z mniej zasobnymi portfelami by³y wtedy pojazdy FIATa- modele Ritmo 130TC i Uno Turbo A Grupa. Oba samochody mia³y napêd zblokowany przedni i zada³y bobu nawet i mocniejszym konkurentom- bardzo lekkie wozy z silnikami 1300 o mocach do 110kW(150KM) w barwach Totip dominowa³y w bêdacej w cieniu grupy B kategorii.
Po zamkniêciu grupy B przyszed³ czas na dominacjê grupy A. Lancia Delta S4 odesz³a do lamusa nie zdobywaj±c dla stwórcy tytu³u mistrza konstruktorów, ale za to jej nastêpca... to juz inna bajka.
Lancia Delta HF 4WD, jej pó¼niejsza odmiana-Integrale ¶ni siê Japoñczykom po nocach zapewne do dzi¶. Wtedy to w³a¶nie na trasach wyje¿d¿a³y coraz to lepiej sprawuj±ce siê Toyoty, wschodz±ce Subaru, a i Ford wystawi³ Sierrê. Gdzieniegdzie spotkaæ mo¿na by³o nawet rajdowe Golfy Mk2 i Ople Kadetty E. Lancia przygotowa³a dwa wyczynowe rodzaje Delty dla grupy N i A. Lancia N grupowa z dwulitrowego silnika DOHC osi±ga³a moc 121kW(165KM) przy 5250 obr i moment 294 Nm przy 2750 obr, a A grupowa 190kW(258KM) przy 6250 obr i 397Nm przy 3000 obr/min. Silnik Lampredi DOHC pod maskami Delty otrzyma³y nowe wa³ki rozrz±du, kute t³oki, wysokoci¶nieniow± pompê olejow±, niektóre elementy uk³adu wydechowego wykonano z tytanu. W A grupowej Lancii zastosowano statyczny uk³ad zap³onowy z czterema cewkami Magneti Marelli. W przednim mechani¼mie ró¿nicowym powiêkszono wymiary wa³ków i przegubów, a wa³ napêdowy wykonano z kompozytów wzmocnionych w³óknem wêglowym. Piasty otrzyma³y szersze ³o¿yska, si³ê hamowania mo¿na by³o regulowaæ przód/ty³, a przy wszystkich ko³ach zastosowano tarcze o ¶rednicach 280 mm w A grupie. Gotowy do startu wóz grupy N wa¿y³ 1190 kg, a grupy A- 1130 kg. Lancia Delta 4WD rzecz jasna królowa³a na trasach w roku 1987 zdobywaj±c dla Lancii tytu³ konstruktorów, a dla Juhy Kankunena mistrzostwo ¶wiata kierowców. Rok pó¼niej na trasy puszczono usprawnion± Deltê- HF Integrale.
Silnik tu nieco równie¿ zmodyfikowano- DOHC, z dwoma wa³kami wyrówna¿aj±cymi krêc±cymi siê w przeciwnych kierunkach, do³adowanie turbosprê¿ark± Garett T3, intercooler, zawór steruj±cy ci¶nieniem do³adowania, elektronicznie sterowany wtrysk paliwa i zap³on- moc ze 121 kW(165KM) wzros³a do 136kW(185KM) i 304Nm przy 3500 obr. Sprzêg³o bezazbestowe zosta³o przeniesione z Themy 8.32, prze³o¿enie przek³adni g³ownej wynosi³o 3,11(w 4WD 2,944), zmodyfikowano zawieszenie i uk³ad hamulcowy(przednie tarcze 284mm). Zmniejszy³ siê skok peda³u sprzêg³a, w uk³adzie hamulcowym zwiêkszono wspó³czynnik tarcia w wy¿szych temperaturach. Z zewn±trz Delta te¿ siê zmieni³a- wybrzuszono nadkola, zwiêkszono powierzchniê wlotów powietrza, zastosowano nowe mocniejsze reflektory z przodu z wiadomych powódek. Model ten królowa³ przez nastêpne dwa lata na trasach. Tym razem W³och Miki Biasion zdoby³ dwa tytu³y mistrza ¶wiata pod rz±d a dla Lancii nastêpne dwa tytu³y konstruktorów, co oznacza³o, ¿e w zasadzie od 3 lat Delta by³a nie pobita.
W roku 1990 rozpoczê³a siê era 16 zaworowych silników- Delta HF Integrale 16v otrzyma³a blok rzecz jasna znany z wcze¶niejszych modeli z dwoma wa³kami wyrówna¿aj±cymi krêc±cymi siê w przeciwnych kierunkach, a do tego w przedniej czê¶ci wa³u korbowego umieszczono t³umik drgañ skrêtnych, przez co silnik pracowa³ bardziej p³ynnie. G³owica tradycyjnie DOHC, z 4 zaworami na cylinder gdzie ich trzonki wype³nione zosta³y sod±. Wspólnie z firm± Garett opracowano now± turbosprê¿arkê T3 gdzie ci¶nienie by³o regulowane specjalnym zaworem. Zasilanie cylindrów sterowane by³o ju¿ rzecz jasna elektronik± która rzesz± czujników ustala³a temperaturê powietrza w dolocie, jego ci¶nienie oraz prêdko¶æ obrotow± silnika. Oczywi¶cie zastosowano overboost. Dziêki usprawnieniom N grupowa Delta Integrale 16v osi±ga³a 144kW (196KM) przy 5300 obr, oraz moment 290 Nm przy 3000 obr. Ale w zakresie od 2500-4800 obrotów moment wynosi³ ju¿ 284Nm co stanowi 95% z maksa. Oczywi¶cie wrzucenie takiego silnika musia³o odbiæ siê na reszczie podzespo³ów. Zamontowano skrzyniê rozdzielcz± Ferguson i mechanizm ró¿nicowy Torsen ze zmienionym w porównaniu do HF4WD rozdzia³em momentu obrotowego na przód/ty³( z 56:44 na 47:53). Skrzynia biegów wzorowana by³a na tej z Lancii Thema 8.32(jak widaæ ta 8.32 to nie by³ taki ot sobie bana³ komercyjny tylko baza pewnych podzespo³ów dla Delty), wzmocniono j± rzecz jasna i usprawniono jej ch³odzenie g³ównie przez kszta³t dolnego spojlera który strugê powietrza kierowa³ bezpo¶rednio w stronê przek³adni. W zawieszeniu wzmocniono dolne wahacze, skrócono sprê¿yny o 20mm i usztywniono przednie amortyzatory. Do uk³adu hamulcowego wprowadzono ... ABS, a jego system steruj±cy po³±czono z ECU przez co hamulce skuteczniej pracowa³y w skrajnych warunkach które na rajdzie zdarzaj± siê nader czêsto. Tutaj zastosowano maskê z otworami powietrza i wybrzuszeniem 30 milimetrowym, które by³o konieczne dla zmieszczenia wy¿szego ju¿ silnika. W A grupowych Integrale 16v zastosowano cztery cewki zap³onowe, bez rozdzielacza, moc wzros³a do 217kW (295KM) przy 7000 obr i 402Nm przy 4500 obr. Samochód ten w 1990 oczywisæie przyczyni³ siê do zdobycia mistrza konstruktorów przez Lanciê, ale mistrzem ¶wiata by³ ju¿ Carlos Sainz który uje¿d¿a³ te¿ konkurencyjn± i kultow± Toyotê Celica GT4. Na Lancii Integrale 16v bazowa³y pó¼niejsze Evo I i Evo II. Które to zdobywa³y nastêpne 2 tytu³y mistrza konstruktorów.
Pe³ny artyku³: :link:
Filmy:
I na deser:
mike_d - 19-03-2010, 20:36
" />Dzieki za tego posta. Mi³o siê czyta³o i ogl±da³o.
Dudi - 19-03-2010, 23:33
" />¦wietna robota
psadow2 - 20-03-2010, 00:41
" />
MaxPK - 20-03-2010, 12:17
" />¦wietny artyku³
Ja dodam tylko ¿e Delta S4 do 100km/h przy¶piesza³a w 2.3s na ¿wirze (jest to potwierdzone przed niezale¿ne ¼ród³a).
FXX - 20-03-2010, 19:48
" />
">Ja dodam tylko ¿e Delta S4 do 100km/h przy¶piesza³a w 2.3s na ¿wirze (jest to potwierdzone przed niezale¿ne ¼ród³a).
¯e co??!! To ile ona mia³a na asfalcie ??
Czy¿by szybciej ni¿ bolid F1??
Temacik zrobiony super, a te filmiki mmm.... miodzio
solarzmr - 20-03-2010, 23:30
" />
">Ja dodam tylko ¿e Delta S4 do 100km/h przy¶piesza³a w 2.3s na ¿wirze (jest to potwierdzone przed niezale¿ne ¼ród³a).
¯e co??!! To ile ona mia³a na asfalcie ??
Czy¿by szybciej ni¿ bolid F1??
Temacik zrobiony super, a te filmiki mmm.... miodzio
Podczas prezentacji na torze Estoril, Toivonen wykrêci³ czas który pozwoli³by mu na wystartowanie z 6 pozycji w GP F1.
Mariusz91 - 21-03-2010, 00:08
" />¦wietny artyku³, bardzo mi³a lektura Szkoda ze nie mo¿na ju¿ dzi¶ zobaczyæ Lancii na trasach, no ale odesz³a nie pokonana ... Zreszt± co oni by teraz wystawili?