EVAN CORTEZ - 02-02-2007, 16:33
" />Mam pewien problem .Od czasu monta¿u wzmacniacza w swoim aucie mam problemy z CB.Gdy radio (zwyk³e) jest wy³±czone to CB dzia³a natomiast gdy w³±cze radio i uruchomi siê wzmacniacz CB zaczyna mi wariowaæ.
Pu¶ci³em ju¿ zasilanie i antene od CB drug± stron± auta ¿eby nie mia³a styczno¶ci z przewodem zasilajacym wzmacniacz i nic . Ju¿ kurde nie wiem co robiæ.Podobno s± jakie¶ maty które wyg³uszaj± tzw szprzê¿enie zwrotne-bo to chyba o to chodzi.Ale gdzie takie co¶ mo¿na dostaæ.
Mo¿e macie jaki¶ inny pomys³??
dellti - 02-02-2007, 19:34
" />
">Mam pewien problem .Od czasu monta¿u wzmacniacza w swoim aucie mam problemy z CB.Gdy radio (zwyk³e) jest wy³±czone to CB dzia³a natomiast gdy w³±cze radio i uruchomi siê wzmacniacz CB zaczyna mi wariowaæ.
Pu¶ci³em ju¿ zasilanie i antene od CB drug± stron± auta ¿eby nie mia³a styczno¶ci z przewodem zasilajacym wzmacniacz i nic :cry: . Ju¿ kurde nie wiem co robiæ.Podobno s± jakie¶ maty które wyg³uszaj± tzw szprzê¿enie zwrotne-bo to chyba o to chodzi.Ale gdzie takie co¶ mo¿na dostaæ.
Mo¿e macie jaki¶ inny pomys³??
Napisz dok³adniej co oznacza "wariowaæ". Generalnie kabel zasilaj±cy wzmacniacz ma raczej minimalny wp³yw na CB (no chyba ¿e ten wzmak ma kilka kW), skupi³bym siê raczej na zak³óceniach generowanych przez sam wzmacniacz, albo za du¿ym poborze pr±du na jakim¶ odcinku. Na pierwsze powinien pomóc filtr, na drugie niezale¿ne pod³±czenie zasilania.
Napisz jak masz rozwi±zan± instalacjê, to bêdzie mo¿na powiedzieæ co¶ dok³adniej.
EVAN CORTEZ - 02-02-2007, 20:29
" />Ju¿ pisze.Zasilanie CB mia³em przy radiu. Teraz prze³ozy³em na zapalniczke.Wzmacniacz ma 800W.
Zak³ócenia to np. Na rozkrêconym squechu przy wy³±czonym radiu nic mi nie trzeszczy. W momencie w³±czenia radia zaczynaja sie trzaski.Czasem na CB pojawiaj± sie odg³osy obrotów silnika.A ostatnio nawet przez g³o¶nik CB s³ysza³em muzyke która lecia³a w radiu 8O
Co do filtru to za³o¿y³em taki na CB i nic nie pomóg³.
dellti - 05-02-2007, 13:41
" />
">Ju¿ pisze.Zasilanie CB mia³em przy radiu. Teraz prze³ozy³em na zapalniczke.Wzmacniacz ma 800W.
Zak³ócenia to np. Na rozkrêconym squechu przy wy³±czonym radiu nic mi nie trzeszczy. W momencie w³±czenia radia zaczynaja sie trzaski.Czasem na CB pojawiaj± sie odg³osy obrotów silnika.A ostatnio nawet przez g³o¶nik CB s³ysza³em muzyke która lecia³a w radiu 8O
Co do filtru to za³o¿y³em taki na CB i nic nie pomóg³.
Je¿eli pojawiaj± siê odg³osy obrotów silnika, to znaczy ¿e ten zamontowany filtr kompletnie nie spe³nia swojego zadania. Nie wiem dok³adnie jak rozwi±zane jest pod³aczeenie zapalniczki w twoim samochodzie, ale bardzo czêsto zdarza siê, ¿e idzie ono przez jaki¶ przeka¼nik, albo cienki, mocno obci±¿ony kabel. Je¿eli masz tak± mo¿liwo¶æ, to spróbuj sprawdziæ na innym egzemplarzu/modelu CB, najlepiej mniej wra¿liwym na zak³ócenia (np. stara onwa). Ew. spróbuj sprawdziæ to radio w innym samochodzie. A generalnie na Twoim miejscu spróbowa³bym poci±gn±æ zasilanie prowizorycznie bezpo¶rednio z akumulatora i wtedy potestowaæ. Co wa¿ne - do akumulatora podpi±³bym te¿ chwilowo przewód masy. Spotka³em siê ju¿ z sytuacj±, ¿e to w³a¶nie s³aba masa powodowa³a zak³ócenia CB - generalnie s± one du¿o bardziej wra¿liwe ni¿ zwyk³e radioodtwarzacze.
bassman - 05-02-2007, 17:02
" />Mozna zrobic zsilanie CB-radia z gniazda zapalniczki, ale tak jak przedmowcy napisali, musisz miec zapas energii.
Jesli do zapalniczki ida cienkie przewody, to przy znacznym obciazeniu (CB-radio moze miec i 15A) moga sie dziac rozne nieporzadnane rzeczy.
Jesli chodzi o zaklucenia to filtr powienien sie znajdowac jak najblizej radia.
Taki filtr zazwyczaj jest filtrem dolnoprzepustowym, a zaklucenia ze wzmacniacza moga byc w calym zakresie czestotliwosci z niego generowanych. Tak wiec filtr moze dzialac i nie bedziesz slyszal w cb-radiu zaklucen ukladu zaplonowego i elektroniki wycieraczek, spryskiwaczy itd ale mozesz slyszec zaklucenia generowane przez wzmacniacz.
Wzmacniacz ktory posiadasz ma dosc znaczna moc, moga wiec zaklucenia indukowac sie z kabli glosnikowych (ktore moga byc slabej jakosci i posiadaja duza stratnosc sygnalu).
Mozna to zniwelowac na kilka sposobow:
1. filtr o przepuszczalnym pasmie srodkowym sygnalu.
2. stabilizator apiecia zasilajacego (zamontowany bezposrednio przed wejsciem zasilania w plytke CB-radia, lub bezposrednio przed CB-radiem w ekranowanej obudowie) - rozwiaznie drogawe ze wzgledu na amperarz stabilizatora.
3. Pierscien toroidalny najlepiej proszkowy przez ktory przewlekamy przwod zasilajacy (zamontowany jak stabilizator).
4. przewod zasilajacy koncentryczny w oplocie antyzakluceniowym zmasowany z dwoch stron (CB-radio, nadwozie).
Sam musisz zobaczyc ktory sposob bedzie najlepszy, nie znam parametrow wzmacniacza i trudno mi cokolwiek powiedziec wiecej.
Ja w Alfie Romeo 33 nie mialem wzmacniacza ale taki pierscien ferytowy z powodzeniem zatrzymywal wszystkie zaklucenia idace kablem zasilajacym od gniazda zapalniczki.
Pozdrawiam.
EVAN CORTEZ - 05-02-2007, 17:11
" />Wielkie dziêki!
Bêdê próbowa³.Powiem szczerze ¿e te¿ mysla³em o puszczeniu zasilania bezpo¶rednio z akumulatora.Gdyby jeszcze do³o¿yc taki przewód zasilaj±cy koncentryczny :roll:
Bêdê próbowa³.Zobaczymy.
Jeszcze raz wielkie dzieki :pifko: