fiergloo - 20-08-2009, 16:42
" />Jako, ¿e w dziale tym pojawia³o siê wiele samochodów, nie tylko w³oskich, postanowi³em opisac wóz, który mo¿e byc zaskoczeniem. U nas w Polsce ogólnie uwa¿a siê, ¿e ciê¿arówki s± zbêdnym wynalazkiem szatana u ludzi, którzy z transportem nie maj± w ogóle styczno¶ci. Choc powiedziec trzeba, ¿e wszystko co mamy w domu przywioz³a ciê¿arówka.
Przez to te¿ ma³o jest ludzi, którzy uwa¿aj± ciê¿arówki, takie zwyczajne, u¿ytkowe(nie wozy stra¿y po¿arnej, czy wojskowe) jako obiekt kolekcjonerski. A wiêc uderzam- Peterbilt 359 z roku 1967.
Jest to typowy dla Jankesów pojazd ciê¿arowy- wielka os³ona ch³odnicy i d³uuuga maska. Dla Amerykanów, którzy z natury s± konserwatywni-szokiem by³o i¿ pojazd ten ma odchylan± maskê do przodu(która dzi¶ jest norm±), bo wtedy modne by³o motylkowe otwieranie klapy silnika, czyli jak w klasycznych oldtimerach do lat 30ych XX wieku.
Zainteresowanie jednak tym pojazdem by³o ogromne- 2 lata po rozpoczêciu produkcji uruchomiono drug± liniê monta¿ow± w Madison(Tenessee). Pod mask± tego wozu znajdowa³o siê wiele silników- rzêdowe szóstki, ósemki, V6, V8 i V12 produkcji Caterpillara, Continentala, Cumminsa i Detroit Diesel. Najczê¶ciej spotykane by³y wersje z silnikiem Cummins NH220 i 12 biegowa skrzyni± Spicer+osie Timkena. Ciê¿arówka mia³a ³adowno¶c 38 ton, a po po³±czeniu z naczepami masa ca³kowita mog³a wynosic 113ton. Pete 359 zosta³ zast±piony w roku 1977 przez Peterbilta 379. Ale o nim innym razem.
Ma³a korekta- tam gdzie pisze "reflektor dalekosiê¿ny" jest pneumatyczna tr±ba klaksonu
A tu filmik prezentacyjny 359 z 12 cylindrowym silnikiem wolnoss±cym Detroit Diesel
Taz - 20-08-2009, 18:13
" />Pierwszy i drugi skan z kolekcji DeAgostini "Super Ciê¿arówki" - mam pewn± czê¶æ tej kolekcji
Wstêp do opisu tego modelu:
"Pod koniec lat 60. firma Peterbilt ostatecznie ugruntowa³a sw± pozycjê na amerykañskim rynku trucków. Zawdziêcza³a to J. M. Boldenowi, swemu ówczesnemu prezydentowi i dyrektorowi generalnemu. W 1958r. firmê naby³a Pacific Car and Foundry Company (Paccar) z siedzib± w Renton, Seattle. W 1967r. Peterbilt wypu¶ci³a na rynek klasyczny ci±gnik z silnikiem przed kabin± - model 359, staj±c siê konkurencj± dla Kenwortha.
DANE TECHNICZNE:
Konfiguracja: 6x4, ci±gnik z silnikiem przed kabin±
Silnik: Cummins NH220 o mocy 220KM
Skrzynia biegów: manualno-automatyczna Allison (6-biegowa), Fuller (5-15 biegów) lub Spicer (5-12 biegów)
Resorowanie: resory piórowe
Rama: kratownica, pod³u¿nice stalowe, poprzeczki aluminiowe lub stalowe
Hamulce: bêbnowe
Ciê¿ar ca³kowity: ponad 15t (w USA klasa 8 )
Ud¼wig ca³kowity: do 75t.