kashmir - 20-02-2009, 09:57
" />Mam tak dylemat i bêdê bardzo wdziêczny za opiniê kogo¶, kto siê orientuje w temacie, bo nie daje mi to spokoju.
Otó¿ kupi³em sobie asymetryczne opony Hankook Ventus Prime, które wygl±daj± tak:
http://www.autogumibolt.hu/images/nfuto ... 05%20n.jpg[/img]
Opona ma ten wymóg, ¿e ta strona, która na zdjêciu jest po lewej, ma byæ wewn±trz auta. Opona jednak nie jest kierunkowa, zatem je¶li tê oponê za³o¿y siê na lew± stronê auta, to ta "pó³choinka" bêdzie odwrotnie, co mi na ch³opski rozum wychodzi, ¿e bêdzie wbijaæ wodê pod ko³o, zamiast na zewn±trz...
Oznaczenia na oponie s± jasne, konsultowa³em siê te¿ z przedstawicielem producenta i wszystko wskazuje na to, ¿e tak ma byæ. Nie, ¿ebym nie wierzy³... ale mo¿e mi kto¶, kto siê orientuje, wyjasniæ - JAK TO DZIA£A??
Jarek_Lu - 20-02-2009, 10:42
" />Ta opona jest "³udz±co" podobna do pilot primacy od Michelin a to typowo kierunkowa porównaj tu.
Ja je¼dzi³em na tych oponach Michelin bardzo chwal±c na suchym i lekko mokrym na wodzie (w PL) troszke ciê¿ko , cicha przy du¿ych prêdko¶ciach .
Nie jestem specjalist± od opon ale wydaje mi siê ¿e wa¿ny jest kierunek wzd³u¿nych rowków i ich u³o¿enie wzglêdem toczenia .
kashmir - 20-02-2009, 10:47
" />
">Ta opona jest "³udz±co" podobna do pilot primacy od Michelin a to typowo kierunkowa porównaj tu.
Ja je¼dzi³em na tych oponach Michelin bardzo chwal±c na suchym i lekko mokrym na wodzie (w PL) troszke ciê¿ko , cicha przy du¿ych prêdko¶ciach .
Nie jestem specjalist± od opon ale wydaje mi siê ¿e wa¿ny jest kierunek wzd³u¿nych rowków i ich u³o¿enie wzglêdem toczenia .
Faktycznie, kszta³t bie¿nika jest bardzo podobny.
No to mi jeszcze bardziej w±tpliwo¶ci zasia³e¶, skoro piszesz, ¿e te Micheliny s± kierunkowe... :? Moje Hankooki nie s±. I b±d¼ tu m±dry...
Fugaz - 20-02-2009, 10:56
" />Na oponach asymetrycznych masz opis inside outside i tylko tego siê trzymasz. Ja sprawdze na swoich jak to wygl±da, ale raczej nie masz siê czym martwiæ.
kashmir - 20-02-2009, 10:59
" />
">Na oponach asymetrycznych masz opis inside outside i tylko tego siê trzymasz. Ja sprawdze na swoich jak to wygl±da, ale raczej nie masz siê czym martwiæ.
No wiêc jest ten opis outside/inside, trzymam siê go, wszyscy mi mówi±, ¿e wszystko jest OK i tak ma byæ... a ja wierzê, ale patrzê na tê choinkê i za cholerê nie mogê poj±æ, dlaczego wszystko jest OK .
Fugaz - 20-02-2009, 13:47
" />A masz ju¿ te opony u siebie w domu? Wtedy nie bêdzie nic prostszego jak po³o¿yæ 2 ko³o siebie i bêdziesz wszytko wiedzia³. Tak mi to nie daje spokoju, ¿e nie mogê siê doczekaæ a¿ lookne w swoje opony po pracy.
kashmir - 20-02-2009, 13:53
" />
">A masz ju¿ te opony u siebie w domu? Wtedy nie bêdzie nic prostszego jak po³o¿yæ 2 ko³o siebie i bêdziesz wszytko wiedzia³. Tak mi to nie daje spokoju, ¿e nie mogê siê doczekaæ a¿ lookne w swoje opony po pracy.
Jasne, ¿e mam. Ale co mam jeszcze zobaczyæ? Wszystko widzê - rowki dzia³aj± inaczej na stronie lewej, a inaczej na prawej.
Napisa³em, jak jest - WSZYSTKIE opony wygl±daj± tak, jak ta na zdjêciu, nie ma 'lustrzanych odbiæ'. A to powoduje, ¿e jak dasz tê "pó³choinkê" do ¶rodka auta, to bêdzie sz³a odwrotnie...
Mo¿e tak - ta opona na zdjêciu z jednej strony auta (prawej) bêdzie jechaæ "wg³±b ekranu", a z drugiej strony auta (lewej) bêdzie jechaæ "w twarz". Otó¿ zauwa¿, ¿e jad±c "w twarz" ta 'pó³choinka' dzia³a odwrotnie, tzn. jakby wbijaj±c wodê pod oponê.
No ale tak w³asnie ma to byæ za³o¿one wg oznaczeñ inside/outside.
kashmir - 20-02-2009, 14:05
" />¯eby by³o bardziej obrazowo - oto jak bêdzie wygl±da³a jedna z osi, kiedy prawid³owo, wg oznaczeñ, za³ozy siê na ni± dwie takie opony (co prawda na rysunku zbie¿no¶æ kó³ trochê ¼le ustawiona ):
http://images37.fotosik.pl/63/0d5dff115641134e.jpg[/img]
Po mojemu to wygl±da, jakby auto mia³o ¼le za³o¿one opony kierunkowe... No ale producent twierdzi, ¿e TAK MA BYÆ.
Marcin_D - 20-02-2009, 15:07
" />Ja mam na lato Toyo Proces CF1 i tam jest bie¿nik na podobnej zasadzie i jak tak sobie go ogladam na zdjêciach to dochodzê do takiego samego faktu jak ty - ¿e ta choinka idzie raz do przodu, a raz do ty³u.
http://images50.fotosik.pl/67/9e745518d49a4303.jpg[/img]
Fugaz - 20-02-2009, 15:19
" />Ja mam takie same opony jak Marcin jako¶ nie zwraca³em na to uwagi Za³o¿y³em i ¶migaj±. Nie zawracaj sobie tym g³owy tylko montuj.
Doodik - 20-02-2009, 15:20
" />Podobny typ bieznika mam za³o¿ony w Renault. Tez na pocz±tku ze trzy razy obszed³em auto bo co¶ to "krzywo wygl±da³o" ale do tej pory je¼dze z za³o¿onymi wed³ug oznaczêñ na oponach.
Marcin_D - 20-02-2009, 15:27
" />Ja mam za³o¿one i je¿dzê na nich 2 sezon i s± super, tylko teraz jak czyta³em ten temat to mi siê te¿ jako¶ to tak dziwne wydawa³o.
kashmir - 20-02-2009, 15:32
" />Hehe :) No ale przyznacie, ¿e dziwnie to wygl±da?
Ja tam nie mam zamiaru zgrywaæ oponiackiego eksperta i twierdziæ, ¿e to jest nie w porz±dku - zak³adam opony wg oznaczeñ i bêdê je¼dzi³ w chwale.
Co nie zmiena faktu, ¿e patrz±c na te opony po prostu NIE UMIEM siê pozbyæ wra¿enia, ¿e co¶ jest nie tak...
Podejrzewam, ¿e gdzie¶ jest "haczyk" - np. druga strona opony jest tak zaprojektowana, ¿e "wypadkowa" efektów obu stron jest taka sama, choæ osobno te efekty s± inne. W³a¶nie dlatego mam nadziejê, ¿e kto¶ m±dry mi wyt³umaczy, jak to jest mo¿liwe, ¿eby taki bie¿nik dzia³a³ w obie strony i auto jecha³o jak nale¿y. Ot tak, ¿eby wygnaæ ze mnie ten 'niepokój egzystencjalny'
kaeres - 20-02-2009, 15:41
" />Generalnie mówi±c kierunkowe opony s± lewe i prawe.
Je¿eli kupili¶cie wszystkie jednakowe to jest b³±d i problem.
kashmir - 20-02-2009, 15:42
" />
">Generalnie mówi±c kierunkowe opony s± lewe i prawe.
Je¿eli kupili¶cie wszystkie jednakowe to jest b³±d i problem.
No w³a¶nie, ¿e te NIE S¡ kierunkowe, co zreszt± jest napisane wy¿ej...
Egon - 20-02-2009, 15:53
" />ja mam Michelin pilot premacy opona bardzo podobna, fakt ze dziwnie wyglada jak siê z ty³u sie patrzy ¿e lewa w jedna stronne a prawa w inna ale tak ma byæ jak to dzia³a z chêcia pos³ucham
http://koszykopon.pl/galerie/m/michelin ... -2_443.jpg[/img]
solarzmr - 20-02-2009, 17:10
" />A tu mo¿na poczytaæ kilka opinii ekspertów jakie opony wybraæ, asymetryczne czy kierunkowe i czym siê ró¿ni±
prezesjm - 20-02-2009, 18:24
" />Wszyscy maja po trochu racji. Teoretycznie opona asymetryczna powinna byæ podzielona na lewe i prawe. I tak jest oczywi¶cie ale w oponach w bardzo wysokiej pó³ki. W oponach tañszych nikt nie zawraca sobie g³owy takimi " bzdurami" i mamy do wyboru tylko jeden rodzaj bie¿nika który faktycznie patrz±c z ty³u czy z przodu wydaje siê co¶ nie halo. Wszyscy tak maj± ( ci biedniejsi oczywi¶cie ) i jako¶ auto jedzie. W³a¶ciciele ferrarek czy innych porszaków maj± do wyboru lewe prawe i jeszcze ty³ i przód.
jc406 - 20-02-2009, 20:18
" />
">Generalnie mówi±c kierunkowe opony s± lewe i prawe.
Je¿eli kupili¶cie wszystkie jednakowe to jest b³±d i problem.
Ja cie.... To mnie powali³o. Jedno zdanie lepsze od drugiego. :lol:
Forumowy hit roku 2009.
KGB - 20-02-2009, 20:32
" />ta prawa opona nie bedzie zasysala wody do srodka ,ale bedzie ja gorzej odprowadzala niz lewa
opony asymetryczne maja byc przede wszystkim trwalsze ,ze wzgledu na lity pasek od zewnetrznej krawedzi opony i podobno lepiej reaguja na boczne znoszenie
opony symetryczne lepiej odprowadzaja wode ,przez co maja lepsza przyczepnosc na mokrym ,ale sa mniej trwale
to porownanie oczywiscie dotyczy opon wykonanych z tej samej gumy
sam nie mam zamiaru kupowac asymetrycznych ,bo wrazenia estetyczne sa slabe - jakby sie miala krecic w druga strone ,ale to tylko wrazenie i podejzewam ,ze przy odpowiednio zachecajacej cenia moglbym sie skusic
oczywiscie sa robione asymetryczne opony kierunkowe (czyli lewe i prawe),ale to pewnie do jakis specjalnych fur typu ferrari ,viperek itp.
kashmir - 20-02-2009, 20:35
" />
">Wszyscy maja po trochu racji. Teoretycznie opona asymetryczna powinna byæ podzielona na lewe i prawe. I tak jest oczywi¶cie ale w oponach w bardzo wysokiej pó³ki. W oponach tañszych nikt nie zawraca sobie g³owy takimi " bzdurami" i mamy do wyboru tylko jeden rodzaj bie¿nika który faktycznie patrz±c z ty³u czy z przodu wydaje siê co¶ nie halo. Wszyscy tak maj± ( ci biedniejsi oczywi¶cie ) i jako¶ auto jedzie. W³a¶ciciele ferrarek czy innych porszaków maj± do wyboru lewe prawe i jeszcze ty³ i przód.
Czyli rozumiem, ¿e z tymi moimi Hankookami ze zdjêcia mogê oczekiwaæ, ¿e auto nie bêdzie natychmiast wpada³o w b±czki, jak tylko ruszê? .
Swoj± drog± dziwi mnie, ¿e wprowadzenie rozró¿nienia stron, czyli de facto produkcja dwóch ró¿nych rodzajów bie¿nika dla jednego modelu, ma tak istotny wp³yw na cenê, ¿e te 'ni¿sze' modele produkuje siê jednakowe dla obu stron.
KGB - 20-02-2009, 20:54
" />liczy sie nie tyle produkcja ,co dystrybucja
kaeres - 21-02-2009, 09:16
" />
">Generalnie mówi±c kierunkowe opony s± lewe i prawe.
Je¿eli kupili¶cie wszystkie jednakowe to jest b³±d i problem.
Ja cie.... To mnie powali³o. Jedno zdanie lepsze od drugiego. :lol:
Forumowy hit roku 2009.
Masz jak±¶ inn± teoriê to siê pochwal i uczyñ abym wiêcej bzdur nie plót³.
bialy-murzyn - 21-02-2009, 09:33
" />chodzi o to ¿e kazdy jakby co innego pisze
w sumie toprezes wyjasnil chyba o co chodzi
jc406 - 21-02-2009, 10:50
" />
">Generalnie mówi±c kierunkowe opony s± lewe i prawe.
Je¿eli kupili¶cie wszystkie jednakowe to jest b³±d i problem.
Ja cie.... To mnie powali³o. Jedno zdanie lepsze od drugiego. :lol:
Forumowy hit roku 2009.
Masz jak±¶ inn± teoriê to siê pochwal i uczyñ abym wiêcej bzdur nie plót³.
OK, wyja¶niê
1. Opony kierunkowe nie s± rozró¿niane na strony (oprócz skrajnych wyj±tków opon asymetryczno-kierunkowych dedykowanych do samochodów o bardzo wysokich osiagach). Musz± si± toczyæ tylko w okre¶lonym kierunku (oprowadzanie wody, opory toczenia).
2. Zatem nie ma niejednakowych opon kierunkowych
3. Nie ma te¿ (poza opisanymi wyzej wyj±tkami) niejednakowych opon asymetrycznych. W konstukcji ich bieznika uwzgledniono kierunek toczenia st±d w³asno¶ci jezdne s± identyczne niezaleznie od kierunku toczenia. Istotne sa tylko strony opony, które s± oznaczone.
jc406 - 21-02-2009, 11:21
" />
">ta prawa opona nie bedzie zasysala wody do srodka ,ale bedzie ja gorzej odprowadzala niz lewa
opony asymetryczne maja byc przede wszystkim trwalsze ,ze wzgledu na lity pasek od zewnetrznej krawedzi opony i podobno lepiej reaguja na boczne znoszenie
opony symetryczne lepiej odprowadzaja wode ,przez co maja lepsza przyczepnosc na mokrym ,ale sa mniej trwale
to porownanie oczywiscie dotyczy opon wykonanych z tej samej gumy
B³±dzisz na obrze¿ach tematu.
Trzech zasadniczych typów opon - symetrycznych niekierunkowych, symetrycznych kierunkowych i asymetrycznych - nie rozró¿nia trwa³o¶æ.
Jak wiadomo nie ma doskona³ych opon uniwersalnych - ze wzgledu na zmienne warunki pogodowe i klimatyczne sa zlepkiem wielu kompromisów.
Wiecie te¿ pewnie, ¿e jakikolwiek bie¿nik pogarsza przyczepno¶c do suchych nawierzchni (mniejsza pow. przylegania, niestabilno¶æ dynamiczna klocków bie¿nika, czyli ich odkszta³calno¶æ wzglêdem osnowy)
Aby poprawic przyczepno¶æ oprócz zmian w konstrukcji osnowy opony systematycznie poszerzano. To pogarsza³o warunki odprowadzania wody. Zatem w koncu lat 80-tych zaczêto wprowadzac bie¿niki kierunkowe, których g³ówna zalet± jest w upraszczeniu lepsze odprowadzanie wody. Jednak nie uzyskano poprawy przyczepno¶ci. Dlatego zaczêto projektowaæ opony asymetryczne: w czê¶ci zewnetrznej znajduja siê masywne klocki bie¿nika w celu poprawy precyzji prowadzenia samochodu na zakrêtach (mniejsze odkszta³cenie najbardziej obci±¿onej czê¶ci bie¿nika), natomiast czê¶æ wewnêtrzna ma s³u¿yæ odpowadzaniu wody - dlatego jest pociêta szerokimi i sko¶nymi "kana³ami wodnymi". To próba znalezienia z³otego ¶rodka.
Tê zasadê doskonale widaæ w sporcie - asfaltowa opona deszczowa jest zawsze kierunkowa, opona typu intermediate jest zwykle asymetryczna, a opona na suchy asfalt jest albo slickiem, albo posiada sporadyczne, p³ytko naciête rowki separuj±ce "gigantyczne" klocki bie¿nika (w zale¿no¶ci od przepisów).
Pamiêtajcie jednak w przypadku konkretnych modeli opon nie zawsze jest to regu³± - mo¿e siê zdarzyæ (rzadko), ¿e jaka¶ opona kierunkowa bêdzie gorzej odprowadzaæ wodê od asymetrycznej. Wynika to z konkretnego wzoru bie¿nika, dynamicznych w³asno¶ci osnowy (odkszta³calno¶æ, znoszenie boczne) i wspó³pracy z zawieszeniem konkretnego samochodu.
Opona ze wzglêdu na w³asno¶ci sprê¿ysto-t³umi±ce wp³ywa na pracê ca³ego zawieszenia - st±d ró¿ne zachowanie (poprawa lub pogorszenie w³asno¶ci) ró¿nych samochodów na tych samych oponach To tak¿e jedna z wa¿niejszych przyczyn ro¿niæ w testach opon.
Tomzik - 21-02-2009, 13:38
" />
">opona typu intermediate jest zwykle asymetryczna
Hmm..
Mo¿e i zwykle, ale te najlepsze jednak s± symetryczne
http://images50.fotosik.pl/68/cdb34624e3516d6emed.jpg[/img]
KGB - 21-02-2009, 13:59
" />
">ta prawa opona nie bedzie zasysala wody do srodka ,ale bedzie ja gorzej odprowadzala niz lewa
opony asymetryczne maja byc przede wszystkim trwalsze ,ze wzgledu na lity pasek od zewnetrznej krawedzi opony i podobno lepiej reaguja na boczne znoszenie
opony symetryczne lepiej odprowadzaja wode ,przez co maja lepsza przyczepnosc na mokrym ,ale sa mniej trwale
to porownanie oczywiscie dotyczy opon wykonanych z tej samej gumy
B³±dzisz na obrze¿ach tematu.
Trzech zasadniczych typów opon - symetrycznych niekierunkowych, symetrycznych kierunkowych i asymetrycznych - nie rozró¿nia trwa³o¶æ.
hmm ,zwlaszcza ,ze nie wspomnialem o symetrycznych niekierunkowych
nie napisales nic ,co by zaprzeczylo moim slowom ,wiec nie wiem gdzie mam bladzic :roll:
skoro asymetryczne maja twardsza zewnetrzna strone opony ,to sila rzeczy ich wytrzymalosc jest wieksza ,czyli przy normalnej jezdzie zrobia wiekszy przebieg ,zanim sie zetra
jc406 - 21-02-2009, 14:58
" />
">nie napisales nic ,co by zaprzeczylo moim slowom ,wiec nie wiem gdzie mam bladzic :roll:
skoro asymetryczne maja twardsza zewnetrzna strone opony ,to sila rzeczy ich wytrzymalosc jest wieksza ,czyli przy normalnej jezdzie zrobia wiekszy przebieg ,zanim sie zetra
Dlatego nie napisa³em, ¿e piszesz g³upoty. :wink: Nie doszed³es do sedna, tylko skoncentrowa³e¶ na trwa³o¶ci.
Nie chodzi jednak o twardo¶æ, ale mniejsze o znoszenie klocków bie¿nika w je¼dzie ekstremalnej co przyczynia siê w jakims stopniu do zmniejszenia ¶cieralno¶ci.
jc406 - 21-02-2009, 15:00
" />
">opona typu intermediate jest zwykle asymetryczna
Hmm..
Mo¿e i zwykle, ale te najlepsze jednak s± symetryczne
Tu: Kierunkowe i symetryczne
Tomzik - 22-02-2009, 00:40
" />Wiem, ¿e kierunkowe symetryczne. I intermediaty