dsocha - 14-06-2005, 17:31
" />Witam!
Wysiadł mi czujnik temp. na chłodnicy w Delcie II 1.6 16V z 1997r. Przy jeździe w korku zagotował mi się silnik (temperatura doszła do 130 st. i zaświeciła się czerwona lampka), bo nie działał wentylator. Wymieniłem czujnik, wentylator działa. Tyle tytułem, wstępu.
I ty pojawia sie pytanie/problem: Przy temperaturze na silniku powyżej 95-100 st. wyłącza mi się cała elektryka (światła, kierunkowskazy, wentylator od ogrzewania, itd.) działa tylko silnik i licznik. Nie wiem dlaczego się tak dzieje. Ktoś coś podpowie?
Drugie pytanie/problem: W czasie jazdy temperatura utrzymuje się w okolicy 70 st. na postoju natomiast rośnie powyżej 100 st. Podejżewam, że zepsuł się termostat, np zawiesił się w pozycji "półotwartej", co powoduje zbyt powolny przepływ gorącego płynu do chłodnicy i w konsekwencji nadmierne grzanie się silnika. Dobrze myślę???
I jeszcze jedno pytanie: Z jakiego czujnika (gdzie umieszczonego) bierze się pomiar temp. płynu pokazywany na liczniku?
Z góry dzięki za pomoc! :wink:
Tomasz - 14-06-2005, 18:00
" />Witam
Jeżeli chodzi o nadmierne nagrzewanie silnika to dobrze myślisz mógł zawieisić się termostat lub wentylator uruchamia się zbyt późno( wina czujnika ) Jeżeli chodzi o umiejscowienie czujnika temperatury to jest on prawdopodobnie na termostacie ale nie jestem pewien na 100%.
Odnośnie wyłączającej się elektryki to nie mam pojęcia bo jest to bardzo dziwne zjawisko z kórym nigdy się nie spotkałem
mustafi - 14-06-2005, 18:14
" />Witamy
Jesli chodzi o elektryke to trudno powiedziec, trzeba by go u elektryka dokladnie przetestowac, nietypowy przypadek.
TYPOWYM przypadkiem jest awaria termostatu, i u Ciebie wystapila na 100%, to najczesciej psujaca sie czesc w delcie II, na forum bylo o tym wiele razy, wykorzystaj funkcje "szukaj"
TYPOWYM przypadkiem jest takze awaria termowlacznika, ktory jak piszesz juz wymieniles o tym takze sporo bylo na forum, choc mam wrazenie ze nie dziala on u Ciebie poprawnie, piszesz ze temp. dochodzi na postoju do 100C a nie powinna, wentylator powinien sie wlaczac jedna kreske ponad 90C i na postoju utrzymywac taka temperature.
Jesli chodzi o umiejscowienie czujnika to takze niezawodna jest funkcja "szukaj" ale zrobilem to za Ciebie i cytuje za makek :
"Temperatura króra jest na wskaźniku, na desce rozdzielczej jest z czujnika, który znajduje się między świecami, tak więc jest to miejsce które najlepiej określa aktualną temperaturę silnika."
link
http://www.lanciapolska.org/viewtopic.php?p=9579#9579
Pozdrawiam i zapraszam do czynnego udzialu w forum
Tomasz - 14-06-2005, 18:20
" />
">cytuje za makek :
"Temperatura króra jest na wskaźniku, na desce rozdzielczej jest z czujnika, który znajduje się między świecami, tak więc jest to miejsce które najlepiej określa aktualną temperaturę silnika."
link
http://www.lanciapolska.org/viewtopic.php?p=9579#9579
Pozdrawiam i zapraszam do czynnego udzialu w forum
Z małym wyjątkiem bo w silnikach 16 zaworowych czujnik nie znajduje się między świecami a dsocha ma silnik 1.6 16V
mustafi - 14-06-2005, 18:25
" />jesli nie tam to gdzie?
Tomasz - 14-06-2005, 18:29
" />Jak już pisałem nie jestem pewien na 100% ale raczej na termostacie
dsocha - 15-06-2005, 13:24
" />Witam!
Sprawdziłem, że czujnik przekazujący info. o temperaturze silnika do wskaźnika na liczniku jest w silniku 1.6 16V na 100% na termostacie i wydaje się być sprawny. Obok niego jest jednak drugi od którego też wychodzą 2 przewody i nie bardzo wiem od czego on jest.
Termostat wstępnie sprawdziłem według "metody" znalezionej na forum, to znaczy sprawdzałem przy jakiej temperaturze górna rura od chłodnicy zrobi się ciepła (wtedy termostat otworzy obieg). Wydaje się, że jednak jest dobry, bo ciepły płyn idzie do chłodnicy dopiero przy ok. 80 st.
Wentylator natomiast pracuje mi tylko na pierwszym(wolniejszym) biegu, co może być przyczyną przegrzewania. Na forum czytałem, że powinien być na wentylatorze opornik i bezpiecznik topikowy, które odpowiadają za "dwa biegi" wentylatora. Czy ktoś może mi powiedzieć, gdzie dokładnie one są????
Co do wyłączania "elektryki" mam podejżanego. W "centralce" z przekaźnikami i bezpiecznikami jest (według schematów) "wyłącznik zdalny" odpowiedzialny za wentylator na chłodnicy. Może to on robi jakieś zwarcie Jutro to sprawdzę z moim mechanikiem.
Może ktoś ma jeszcze jakies pomysły???
Pozdrawiam
Damian Socha
mustafi - 15-06-2005, 14:04
" />Z doswidczenia wiem, ze (jesli czujnik temp. jest dobry- a nie slyszalem zeby sie komus popsul) objaw 70C podczas jazdy a rosnaca temp. na postoju to na 99% wadliwy termostat, tym bardziej ze piszesz ze cieply plyn idzie przy 80, to takze wskazuje ze termostat otwiera sie za szybko. Jesli chodzi o biegi wentylatora to sa dwa ale przy temp ok 92C powinien sie wlaczac pierwszy bieg i jesli autko stoi w korku to nie ma problemow ze schlodzeniem plynu do temp 90C. Co innego jakbys ostro rajdowal, wtedy przyda sie drugi bieg.
dsocha - 08-07-2005, 16:43
" />Ponieważ nie udało mi się znaleźć rozwiązania problemu wyłaczania się wszystkich urządzeń elektrycznych po nagrzaniu sie silnika, a problem w zwiazku z nastaniem lata nasilił się, udałem się do ASO we Wrocławiu.
Elektrykom z serwisu zajeło to 5 godzin. Rozebrali "pół" samochodu. :wink: Uszkodzona była masa gdzieś pod pulpitem, co powodowało wyłączanie się "elektryki" oraz różne inne problemy z centralnym zamkiem czy wycieraczkami czasowymi...
Koszt naprawy do przyjęcia. Obsługa też ok.