s9123 - 18-09-2006, 07:04
" />witam!mam problem z recznym tzn sie skonczyl niby linka nie urwana probowalem podciagac nic nie dalo!klocki z tylu jeszcze ok!prosze o porade co moze byc?
wujek - 18-09-2006, 08:20
" />Witam,
Uk³ad hamulcowy z ABS (tarczowy) czy bez ABS (bêbny)?
Pozdrawiam
s9123 - 18-09-2006, 19:49
" />tarczowy z abs 94 r
aro - 18-09-2006, 20:27
" />Witam!
Je¿eli masz mo¿liwo¶æ, to podjed¼ gdzie¶ na kana³ i sprawd¼, co i jak.
Sprawd¼ czy linka nie jest czasem lu¼na, lub czy nie jest gdzie¶ pêknieta.
Pozdrawiam.
Aro.
wujek - 18-09-2006, 22:11
" />Witam,
Tak, na kana³ lub zdejmowaæ tylne ko³a. Linka steruje takie fiku¶ne sprzêgie³ko - trzeba sprawdziæ, czy d¼wigienka siê porusza pod wp³ywem naci±gu linki. Ogólnie naprawa lub konserwacja tego uk³adu jest k³opotliwa.
Potrzebne klucze 13 i 15 do zdemontowania zacisku. Zacisk zdj±æ z jarzma. I tu nastêpny temat - sworznie mocuj±ce s± typu p³ywaj±cego - wskazane oczyszczenie i nasmarowanie (smar grafitowy, czasem stosuj± miedziowany lub ceramiczny). Wczesniej warto wypi±æ linkê (po uprzednim zluzowaniu naci±gu - regulacja pod d¼wigni± hamulca w kabinie, klucz sztorcowy 13 lub taki z kardanikiem). Trzeba popsikaæ o¶ d¼wigienki na zacisku jakim¶ smarowid³em i poruszaæ ni± "do dechy" - powinna ust±piæ pod naciskiem palców jednoczesnie wysuwaj±c t³oczek z zacisku. Pod gumkê t³oczka warto wpsikn±æ smarowid³a zapobiegaj±cego zapiekaniu t³oczka i wkrêciæ t³oczek do oporu (wkrêcaj±c trzeba silnie naciskaæ t³oczek). Ponownie poruszaæ d¼wigienk± i wkrêciæ t³oczek - kilka razy, a¿ bêdzie to wszystko "chodzi³o" lekko. Za³o¿yæ ponownie zacisk (na wkrêconym max. t³oczku). Kilka razy podpompowaæ peda³em hamulca i dopiero wtedy za³o¿yæ linkê na d¼wigienkê przy zacisku. Dlaczego tak? Aby hamulec "podstawi³ siê" tzn. t³oczek móg³ mieæ skok nieograniczony przypadkowo zaci±gniêtym rêcznym - sprzêgie³ko w zacisku wysuwa wtedy t³oczek.
I tak samo na obu ko³ach.
Sorki za niesk³adny opis - to bardzo skrótowo. ops:
Je¿eli wystapi± problemy z rozruszaniem d¼wigni to wówczas nie obejdzie siê bez rozbierania zacisku, oczyszczenia elementów i wymiany uszczelek. Albo wymiana na sprawny.
Pozdrawiam
PS
Denko t³oczka w N.D. ma wy¿³obienie w kszta³cie krzy¿a maltañskiego - do wkrêcania potrzebny jest odpowiedni klucz. Sk³adaj±c zacisk nale¿y tak ustawiæ t³oczek, aby bolczyk na klocku hamulcowym wsun±³ siê w wyciêcie na t³oczku.
Radinho - 18-09-2006, 23:11
" />W ubieglym tygodniu po powrocie z urlopu przerabialem to, co opisal Wujek w poscie wyzej. Mam tylko nadzieje, ze moj zaufany mechanik rozbierajac oba zaciski postapil zgodnie z opisem - skasowal 100 PLN - nasmarowal, wymienil uszczelki (typ D4129 - cena za komplet 20 PLN), odpowietrzyl hamulce. Mowil, ze troche sie mordowal z zalozeniem uszczelek.
W zasadzie nie wiem, co bylo glowna przyczyna - wg mnie zapieczone tloczki.
Jak na razie wszystko dzia³a, choc w akcie desperacji juz pytalem o nowe zaciski (nr czesci 9947614 i 15), ktore kosztuja prawie 800 PLN za sztuke 8O.
Pytalem tez o regenerowane, ale nie bylo - cena ok. polowe nizsza.
Zreszta moja walka z recznym zaczela sie juz w czerwcu przy wymianie tarcz i klockow z tylu, tuz przed przegladem technicznym. Wymienilem tez linke, ale reczny "nie odbijal" po opuszczeniu dzwigni a felgi po nawet krotkiej jedzie robily sie cieple, o specyficznym smrodku nie wspominajac.
Anonymous - 21-09-2006, 10:41
" />Mia³em ten sam problem, ¿e rêczny mi przesta³ dzia³aæ, dzi³o to siê stopniowo i po rozebraniu tylnych hamulców okaza³o siê, ¿e sworznie mocuj±ce typu p³ywaj±cego s± poprostu zatarte.