heniek.z.lasu - 24-01-2010, 02:01
" />Na dniach powróci³y niez³e mrozy i podczas codziennej eksploatacji zaniepokoi³em siê zjawiskiem do¶æ d³ugiego rozgrzewania siê silnika (trzeba przejechaæ ok 15km aby temperatura zacze³a wêdrowaæ w okolice 90-tki) i do tego w czasie jazdy (trasa z prêdko¶ci± 100km/h) nie nagrzewa siê do za³o¿onej temperatury 88st, max to 80-82 (sprawdzane przy pod³±czonym kompie). Kiedy siê zatrzymam temperatura spada w tempie oko³o 1st na minutê. Mniej wiêcej rok temu wymieni³em termostat na nowy oryginalny sygnowany logiem Behr. Rura wychodz±ca z termostatu do ch³odnicy jest zimna nawet wtedy kiedy temperatura wynosi 80st co by wskazywa³o na jego sprawno¶æ.
Powiem szczerze ¿e jestem lekko og³upia³y bo mam wra¿enie ¿e zaraz po wymianie silnik nabiera³ temperatury znacznie szybciej. A mo¿e jest w tym aucie gdzie¶ jeszcze jaki¶ zawór, termostat (czyta³em w necie co¶ na temat zaworu termostatycznego, ale nie wiem czy moja LL to ma)
Proszê o jakie¶ fachowe porady b±d¼ obja¶nienie tego zjawiska.
Auto to LL 2.4JTD 140KM 2001r silnik A6
Pozdrawiam Heniek
tommydacho - 24-01-2010, 12:11
" />Ja zmieni³em termostat na nowy 3 dni temu. Niestety, temperatury s± takie ¿e nie ma o czym gadaæ. Do 90stopni to na trasie zajê³o mi 17km i trzyma³o, ale jak wjecha³em w miasto i spadly obroty to nie ma bata, na 70 spada i koniec.
Qboy - 24-01-2010, 13:21
" />
">Ja zmieni³em termostat na nowy 3 dni temu. Niestety, temperatury s± takie ¿e nie ma o czym gadaæ. Do 90stopni to na trasie zajê³o mi 17km i trzyma³o, ale jak wjecha³em w miasto i spadly obroty to nie ma bata, na 70 spada i koniec.
Po osi±gniêciu silnika temperatury roboczej nie ma prawa spa¶æ...chyba,¿e je¶li jak teraz s± du¿e mrozy a dmuchawê masz w³±czona na maxa wtedy dodatkowo och³adzasz p³yn w obiegu.
kamil128tetryk - 24-01-2010, 13:37
" />Witam. Termostat wymieni³em tydzieñ temu i równierz przy tych syberyjskich mrozach mam tak samo a mianowicie gdzie¶ po przejechaniu oko³o 15 km dopiero uzykujê temp oko³o 88 stopni wiêc nie ma siê co przejmowaæ w mie¶cie jest znacznie gorzej, lecz gdy wy³±cze nagrzewnice jest troche lepiej. A zreszt± nasze termostaty sa tak skonstruowane ¿e na ma³ym obiegu musimy ogrzaæ wiele innych urz±dzeñ nie tylko silnik. A druga sprawa to taka ¿e kolega w audi ma tak samo audi z 2004 r 1,9 tdi po wymianie termostatu m identyczne obiawy wiêc taki ju¿ urok diesli:)
aro - 24-01-2010, 13:40
" />normalka dla silników jtd.
heniek.z.lasu - 24-01-2010, 14:26
" />Czyli jednym s³owem pora¿ka konstrukcyjna jak ca³y ten samochód, nigdy wiêcej nie kupie diesla, jego miejsce to w traktorze jest. Jednak co benzyna to benzyna, pora na zmiany...
Kolegom dziêkujê za odpowiedzi.
Krzysiek82 - 24-01-2010, 16:40
" />
">Czyli jednym s³owem pora¿ka konstrukcyjna jak ca³y ten samochód, nigdy wiêcej nie kupie diesla, jego miejsce to w traktorze jest. Jednak co benzyna to benzyna, pora na zmiany...
Kolegom dziêkujê za odpowiedzi.
Wiêkszych pierdó³ ju¿ dawno nie czyta³em. Przy panuj±cych -15 stopniach benzyna to Ci w 5 minut siê nagrzeje, a najlepiej w Passacie, bo to mistrzostwo ¶wiata...
zbebus - 24-01-2010, 18:15
" />hej hej
z obserwacji moich.....
1. by³em twardy i przez okolo 5 km jechalem bez ogrzewania na zewn±trz -10 by³o, lyberka nagrza³a sie do okolo 90 stopni,
2. ogrzewanie w³±czone na 22 stopnie i dmuchawa na 3 stopniu..... okolo 12 km zanim temperatura osi±gne³a 90 stopni
3. samochod rozgrzany do 90 stopni, sta³ z w³±czonym silnikiem na wolnych obrotach okolo 5 minut..... i temp. spada³a do okolo 75 , na zewn±trz by³o -15 stopni
naturalna sprawa dla diesla, dla porównania, ojciec je¼dzi 2 miesiêczna (kupion± w salonie) C6 z 2.0 HDI tak samo sie dzieje:)
pozdro
Dudi - 24-01-2010, 18:58
" />U zoom'a w Alfie to samo po wymianie termostatu na Behr. Jak by³o do -10st to temperatura z 90 nie schodzi³a. Ale przy takich mrozach to ju¿ nic nie daje rady
aro - 25-01-2010, 18:21
" />
">Czyli jednym s³owem pora¿ka konstrukcyjna jak ca³y ten samochód, nigdy wiêcej nie kupie diesla, jego miejsce to w traktorze jest. Jednak co benzyna to benzyna, pora na zmiany...
Kolegom dziêkujê za odpowiedzi.
Jaki nick taki cz³owiek...z lasu...
jakbys troche poczyta³ o nowoczesnych dieslach, to mo¿e nie pisa³bys takich g³upot... Te silniki maj± bardz± du¿± sprawnosc, a poza tym nagrzewnica równiez dzia³a jak ch³odnica (w mniejszym stopniu)
Jezdzi³em kiedys ze znajomym audi 100 w którym to siedzia³ stary, toporny diesel 1.9, spala³ du¿o wiecej ni¿ te nowe, mocy praktycznie brak, a jego jedynym plusem by³o dosc szybkie nagrzanie siê silnika.
heniek.z.lasu - 25-01-2010, 18:58
" />
">Czyli jednym s³owem pora¿ka konstrukcyjna jak ca³y ten samochód, nigdy wiêcej nie kupie diesla, jego miejsce to w traktorze jest. Jednak co benzyna to benzyna, pora na zmiany...
Kolegom dziêkujê za odpowiedzi.
Jaki nick taki cz³owiek...z lasu...
jakbys troche poczyta³ o nowoczesnych dieslach, to mo¿e nie pisa³bys takich g³upot... Te silniki maj± bardz± du¿± sprawnosc, a poza tym nagrzewnica równiez dzia³a jak ch³odnica (w mniejszym stopniu)
Jezdzi³em kiedys ze znajomym audi 100 w którym to siedzia³ stary, toporny diesel 1.9, spala³ du¿o wiecej ni¿ te nowe, mocy praktycznie brak, a jego jedynym plusem by³o dosc szybkie nagrzanie siê silnika.
Taki z niego nowoczesny diesel, ¿e siê w nim marznie w du...sko
Toper - 25-01-2010, 19:07
" />
">Taki z niego nowoczesny diesel, ¿e siê w nim marznie w du...sko
dziwne, mi nic nie marznie.
Po 3-4km zaczyna wiaæ ciep³e powietrze. Po jakich¶ 5km jest fajnie. nawet teraz przy tych mrozach (dzisiaj -25 na termometrze by³o). Fakt, ¿e silnik nie nagrza³ siê do 90 stopni, ale to mia³em gdzie¶, wa¿ne ¿e nagrzewnica dawa³a ciep³e powietrze i ³adnie siê wnêtrze nagrza³o. Klima ustawiona na auto.
Pozdrawiam
FXX - 25-01-2010, 19:19
" />
">Taki z niego nowoczesny diesel, ¿e siê w nim marznie w du...sko
A co my¶lisz ¿e benzyniak przy mrozach rzêdu -20*C rozgrzeje siê do normalnej temp roboczej w 5min
Do szko³y mam ok. 10km i na tej trasie mój benzyniak nie jest w stanie siê rozgrzaæ do 90*C.
Ciep³e powietrze zaczyna lecieæ ju¿ po 2km ale silnik i tak nie osi±ga prawid³owej temp.
Krzysiek82 - 25-01-2010, 19:29
" />
">Taki z niego nowoczesny diesel, ¿e siê w nim marznie w du...sko
dziwne, mi nic nie marznie.
Po 3-4km zaczyna wiaæ ciep³e powietrze. Po jakich¶ 5km jest fajnie. nawet teraz przy tych mrozach (dzisiaj -25 na termometrze by³o). Fakt, ¿e silnik nie nagrza³ siê do 90 stopni, ale to mia³em gdzie¶, wa¿ne ¿e nagrzewnica dawa³a ciep³e powietrze i ³adnie siê wnêtrze nagrza³o. Klima ustawiona na auto.
Pozdrawiam
Dok³adnie tak. Silnik jest zimny, ale z nawiewu wieje ciep³em. Ja te¿ ustawiam na Auto i praktycznie przewa¿nie mi siê ustawiaj± 4 kreski, a potem 3. Oczywi¶cie zaraz po odpaleniu ¿adna siê nie wy¶wietla i nic nie wieje. Dopiero po jakim¶ czasie kreski siê zwiêkszaj± i rusza nawiew. Nie wiem czy tak jest u wszystkich, ale dla mnie to logiczne: skoro silnik, a tym bardziej nagrzewnica, jest jeszcze zimny, to po co ma nawiew chodziæ. Po jakim¶ czasie nagrzewnica siê nagrzewa (a co za tym idzie zabiera ciep³o silnikowi, nale¿y o tym pamiêtaæ) to automatyka w³±cza ten ustawiony na Auto nawiew. Tyle.
Chcia³em tak¿e zauwa¿yæ, ¿e w Lybrze jak dam 20 stopni to czujê to ciep³o i bardzo czêsto jest mi za gor±co (wiadomo nie zdejmujê kurtki). Ale np. w Peugeocie 307 z HDI muszê daæ 22 stopnie, aby to ciep³o tak samo czuæ.
Toper - 25-01-2010, 19:41
" />
">Dok³adnie tak. Silnik jest zimny, ale z nawiewu wieje ciep³em. Ja te¿ ustawiam na Auto i praktycznie przewa¿nie mi siê ustawiaj± 4 kreski, a potem 3. Oczywi¶cie zaraz po odpaleniu ¿adna siê nie wy¶wietla i nic nie wieje. Dopiero po jakim¶ czasie kreski siê zwiêkszaj± i rusza nawiew. Nie wiem czy tak jest u wszystkich, ale dla mnie to logiczne: skoro silnik, a tym bardziej nagrzewnica, jest jeszcze zimny, to po co ma nawiew chodziæ. Po jakim¶ czasie nagrzewnica siê nagrzewa (a co za tym idzie zabiera ciep³o silnikowi, nale¿y o tym pamiêtaæ) to automatyka w³±cza ten ustawiony na Auto nawiew. Tyle.
Chcia³em tak¿e zauwa¿yæ, ¿e w Lybrze jak dam 20 stopni to czujê to ciep³o i bardzo czêsto jest mi za gor±co (wiadomo nie zdejmujê kurtki). Ale np. w Peugeocie 307 z HDI muszê daæ 22 stopnie, aby to ciep³o tak samo czuæ.
u mnie z nawiewem jest tak samo. Poza tym, na poczatku na 1 kreskê jak jest, to wieje na szybê, potem w³acza siê nawiew na 4 i wieje na nogi.
Temperatura komfortowa to zale¿nie od okoliczno¶ci w³a¶nie 20-22 stopnie, najczê¶ciej 21.
Pozdrawiam
Sebastian - 26-01-2010, 09:03
" />
">Taki z niego nowoczesny diesel, ¿e siê w nim marznie w du...sko
dziwne, mi nic nie marznie.
Po 3-4km zaczyna wiaæ ciep³e powietrze. Po jakich¶ 5km jest fajnie. nawet teraz przy tych mrozach (dzisiaj -25 na termometrze by³o). Fakt, ¿e silnik nie nagrza³ siê do 90 stopni, ale to mia³em gdzie¶, wa¿ne ¿e nagrzewnica dawa³a ciep³e powietrze i ³adnie siê wnêtrze nagrza³o. Klima ustawiona na auto.
Pozdrawiam
U mnie tak samo. Fakt, faktem, ¿e przy tych temperaturach osi±gniêcie 90 stopni wymaga przejechania naprawdê d³u¿szego odcinka - a na postoju na wolnych obrotach temp. wrêcz spada. Ale w kabinie mam ciep³o w dosyæ krótkim czasie (wolniej ni¿ mia³em w Escorcie 1.6, ale zauwa¿alnie szybciej ni¿ w Mondeo TDCI).
PS. Ju¿ nawet nie wspominam, i¿ mogê wspomóc siê Webasto - GENIALNY wynalazek
Eleni - 26-01-2010, 09:34
" />W instrukcji jest napisane, ¿e po d³ugiej je¼dzie nie nale¿y od razu wy³±czaæ pojazdu i poczekaæ najlepiej do spadku temperatury silnika, czyli wynika z tego, ¿e na postoju to ca³kiem normalne, ¿e temperatura spada w szczególno¶ci w takie mrozy.
Krzysiek82 - 26-01-2010, 10:14
" />
">W instrukcji jest napisane, ¿e po d³ugiej je¼dzie nie nale¿y od razu wy³±czaæ pojazdu i poczekaæ najlepiej do spadku temperatury silnika, czyli wynika z tego, ¿e na postoju to ca³kiem normalne, ¿e temperatura spada w szczególno¶ci w takie mrozy.
Tam akurat chodzi o turbinê i jej smarowanie przy wytracaniu temperatury.
Eleni - 26-01-2010, 11:17
" />
">W instrukcji jest napisane, ¿e po d³ugiej je¼dzie nie nale¿y od razu wy³±czaæ pojazdu i poczekaæ najlepiej do spadku temperatury silnika, czyli wynika z tego, ¿e na postoju to ca³kiem normalne, ¿e temperatura spada w szczególno¶ci w takie mrozy.
Tam akurat chodzi o turbinê i jej smarowanie przy wytracaniu temperatury.
Nie pamiêtam dok³adnie strony na której by³o to napisane jednak¿e chodzi³o o temperaturê silnika (a nie turbiny) poniewa¿ takowa jest pokazywana na kokpicie.
Sama by³am zdziwiona i pierwsze nad czym siê zastanawia³am to jak to bêdzie mo¿liwe podczas du¿ych upa³ów lub ile trzeba bêdzie zatem czekaæ po np kilkugodzinnej ostrej je¼dzie.
Czê¶ciowy zapis znalaz³am tu:
Za³±czniki:
Krzysiek82 - 26-01-2010, 11:32
" />
">W instrukcji jest napisane, ¿e po d³ugiej je¼dzie nie nale¿y od razu wy³±czaæ pojazdu i poczekaæ najlepiej do spadku temperatury silnika, czyli wynika z tego, ¿e na postoju to ca³kiem normalne, ¿e temperatura spada w szczególno¶ci w takie mrozy.
Tam akurat chodzi o turbinê i jej smarowanie przy wytracaniu temperatury.
Nie pamiêtam dok³adnie strony na której by³o to napisane jednak¿e chodzi³o o temperaturê silnika (a nie turbiny) poniewa¿ takowa jest pokazywana na kokpicie.
Sama by³am zdziwiona i pierwsze nad czym siê zastanawia³am to jak to bêdzie mo¿liwe podczas du¿ych upa³ów lub ile trzeba bêdzie zatem czekaæ po np kilkugodzinnej ostrej je¼dzie.
To nie tak, uwierz mi. Owszem, na desce masz temperaturê silnika, ale diesel lub benzyna z turbo rz±dz± siê trochê innymi prawami jak silniki bez wspomagania (dok³adnie chodzi o ich traktowanie). Chodzi o to, ¿e jak intensywnie korzystasz z silnika, to turbo pracuje. Ta praca to ogromne prêdko¶ci wirnika i ogromna jego temperatura. Jak wracasz z trasy, podczas której taka turbina pracowa³a do¶æ sporo, to nie mo¿esz od razu wy³±czyæ silnika bo wy³±czysz nagle rozpêdzon± i rozgrzan± turbinê. A powinno siê zostawiæ samochód na biegu ja³owym przez te choæby kilkadziesi±t sekund, aby prêdko¶æ zmala³a do tej minimalnej, a przy tym spadku prêdko¶ci by³o zapewnione smarowanie. O to chodzi. Nie chodzi o to, ¿e masz na wska¼niku 90 stopni w lecie i nie mo¿esz wy³±czyæ samochodu. Po spokojnej je¼dzie 50 km/h w mie¶cie nic siê nie stanie.
PS. Nie musisz czekaæ, a¿ wska¼nik temperatury opadnie do tych 50 stopni
Dudi - 26-01-2010, 11:47
" />
">Nie musisz czekaæ, a¿ wska¼nik temperatury opadnie do tych 50 stopni
Zreszt± w lecie nigdy nie spadnie, ¿eby nie wiem ile go trzymaæ na wolnych obrotach (no chyba, ¿e siê ma niesprawny termostat)
Eleni - 26-01-2010, 12:35
" />To dlaczego jest u¿yte sformu³owanie "w komorze silnika"?
Krzysiek82 - 26-01-2010, 13:39
" />Nie wiem, tak po prostu kto¶ napisa³. Ale pomy¶l na logikê: zatrzymujesz siê na parkingu bez grama cienia w ¶rodku lipca. Temperatura powietrza jakie¶ 32 stopnie w s³oñcu, silnik ma 90 stopni bo w³a¶nie wróci³a¶ z trasy 200 km. Ile czasu musia³by silnik chodziæ, aby siê sch³odzi³? Ja nie znam odpowiedzi, ale wiem jedno: latem jak kilka razy dziennie je¿d¿ê, a samochód stoi w cieniu budynku, to potrafiê wsi±¶æ po dwóch godzinach i jest w okolicy 70 stopni.
kaeres - 26-01-2010, 13:47
" />To pisa³ cz³owiek, a t³umaczy³ drugi.
Albo b³±d w t³umaczeniu albo b³±d my¶lowy lub co najgorsza skrót my¶lowy mówi±cy po prostu aby jak to sami ujêli daæ silnikowi "z³apaæ oddech".
Temp. silnika to nie jest 88`C tylko kilkaset.
Ta pokazywana na tablicy rozdz. to temp cieczy ch³odz±cej.
I faktycznie w tym odczekaniu po ostrej je¼dzie chodzi o turbinê aby siê "uspokoi³a" bo potrafi ¶migaæ z prêdko¶ci± kilkadziesi±t tys obr/min i gdy wy³±czysz silnik przy tak rozpêdzonej turbinie to ostro dostaje po ty³ku bo nie jest ch³odzona niczym (obieg wody stoi bo pompa stoi gdy wy³±czysz silnik).
Eleni - 26-01-2010, 13:47
" />
">...Sama by³am zdziwiona i pierwsze nad czym siê zastanawia³am to jak to bêdzie mo¿liwe podczas du¿ych upa³ów lub ile trzeba bêdzie zatem czekaæ po np kilkugodzinnej ostrej je¼dzie...
Jakby¶cie mnie nie zaszufladkowali i czytali dok³adniej zauwa¿yliby¶cie, ¿e na wstêpie doda³am i¿ nie biorê pod uwagê opcji gdzie w cieniu jest 30 stopni tylko powiedzmy od 15 w dó³.
Chodzi³o mi o pokazanie, ¿e instrukcja sama mówi, ¿e JEST MO¯LIWE, ¿e na postoju pracuj±cy silnik mo¿e siê sch³odziæ i to JEST nORMALNE.
Krzysiek82 - 26-01-2010, 14:17
" />
">...Temp. silnika to nie jest 88`C tylko kilkaset.
Ta pokazywana na tablicy rozdz. to temp cieczy ch³odz±cej...
Fakt
">Jakby¶cie mnie nie zaszufladkowali i czytali dok³adniej zauwa¿yliby¶cie, ¿e na wstêpie doda³am i¿ nie biorê pod uwagê opcji gdzie w cieniu jest 30 stopni tylko powiedzmy od 15 w dó³.
Chodzi³o mi o pokazanie, ¿e instrukcja sama mówi, ¿e JEST MO¯LIWE, ¿e na postoju pracuj±cy silnik mo¿e siê sch³odziæ i to JEST nORMALNE.
No to teraz jest chyba wszystko zrozumia³e
Marcin_D - 26-01-2010, 14:51
" />
">I faktycznie w tym odczekaniu po ostrej je¼dzie chodzi o turbinê aby siê "uspokoi³a" bo potrafi ¶migaæ z prêdko¶ci± kilkadziesi±t tys obr/min i gdy wy³±czysz silnik przy tak rozpêdzonej turbinie to ostro dostaje po ty³ku bo nie jest ch³odzona niczym (obieg wody stoi bo pompa stoi gdy wy³±czysz silnik).
No Kaeres tylko jest jeden b³ad w twoim opisie - turbina to jest ch³odzona olejem, i po ostrej je¼dzie chodzi o to by wirnik turbiny wytraci³ obroty, a jednocze¶nie mia³ smarowanie (co wi±¿e siê z ch³odzeniem), a na wy³±czonym silniku pompa oleju nie chodzi i jest brak smarowania. Jak gnasz jak szalony i od razu po zatrzymaniu gasisz silnik to wirnik turbiny zapiernicza te kilkadziesiat tysiêcy obr/min na sucho - wiadomo co z tego pó¼niej wychodzi.
kaeres - 26-01-2010, 15:46
" />No tak chodzi³o o pompê oleju - zacz±³em gadaæ o temp cieczy ch³odz±cej i mi tak zosta³o do koñca posta
Jarek T - 28-01-2010, 07:07
" />Witam
Co do konieczno¶ci odczekania przed wy³±czeniem silnika - latem czekamy nie tylko na wytracenie prêdko¶ci turbiny - istotnym jest równie¿ odczekanie na wy³±czenie siê wentylatorów chlodnicy (o ile pracuj±) - w lybrze jtd wentylatorami steruje sterownik silnika - po wy³±czeniu zap³onu raczej nie powinny pracowaæ....
W domy¶le autor instrukcji przewidzia³a m.in. takie przypadki....
Pozdrawiam
kaeres - 28-01-2010, 10:00
" />To, ¿e wiatrak jeszcze popracuje parê sekund to normalne - W KA¯DYM SAMOCHODZIE TAK JEST.
tommydacho - 28-01-2010, 10:00
" />A ja za³o¿y³em z przodu tekturow± os³onkê i ju¿ po 7km mia³em pod 90stopni. Jak za du¿o ogrzewania nie dajê to jeszcze szybciej dochodzi do optymalnej temperatury.
kaeres - 28-01-2010, 11:59
" />
">A ja za³o¿y³em z przodu tekturow± os³onkê i ju¿ po 7km mia³em pod 90stopni. Jak za du¿o ogrzewania nie dajê to jeszcze szybciej dochodzi do optymalnej temperatury.
Jest to dobry sposób ale jak producent nie przewidzia³ to staram siê tego nie stosowaæ.
Tam s± jednak elementy które siê potrafi± nagrzewaæ do¶æ mocno i boje siê, ¿e tekturka mog³aby siê zaj±æ a dalszych skutków nie trzeba t³umaczyæ.
tommydacho - 28-01-2010, 17:54
" />W³asnie siê nad tym zastanawia³em, na samym przodzie to raczej nie ma elementow które bezpo¶rednio narazi³yby os³onkê na podpalenie.
Esoxlucius - 28-01-2010, 20:44
" />Moja Lybra te¿ s³abiutko grzeje w takie mrozy.Tekturka byæ mo¿e rozwi±¿e ten problem,sam spróbujê.
tommydacho - 28-01-2010, 21:01
" />To najlepiej wyci±æ dokladnie na wymiar i po podniesieniu maski pokombinowaæ, powyginaæ ale wejdzie w koñcu. To samo robilem w lanosie, oplu o fordzie. Efekty sa od razu zauwa¿alne.