Ciechu - 04-07-2009, 21:59
" />Powiedzcie mi jak u was wygl±da sprawa z temperatur± silnika. Przez d³ugi czas utrzymuje na oko³o 90 stopniach. Stoje w korku i powoli powoli zaczyna rosn±æ 95, 100 stopni. Zauwa¿y³em ¿e czerwona kontrolka jest przy 130 stopniach. Ale czy to jest normalne ze auto nie jest w stanie utrzymac temperatury? Jak uda siê ruszyc to oczywi¶cie temperatura wraca do tych 90 stopni. Dodam ¿e poprzedni w³a¶ciciel wymieni³ w ASO w³asnie ca³y ten wiatrak z ca³ym osprzêtem (koszt 3000z³).
Bardzo mnie niepokoji ta sprawa bêde bardzo wdziêczny za udzielenie pomocy. Udaje siê na urlop i nie wiem jak to bêdzie jesli spotkam jakis wiêkszy korek. Pozdrawiam
Nat - 06-07-2009, 01:51
" />Je¶li dochodzi do 100 stopni to nie ma powodu do obaw. P³yn ch³odniczy wrze w duzo wy¿szej temperaturze. Normalne jest, ¿e w korkach nie ma przep³ywu powietrza wiêc temperatura cieczy ch³odzacej ro¶nie. By zapobiec katastrofie zamontowano wiatraki ch³odz±ce p³yn w razie niebezpieczeñstwa. Termostat powinien je odpaliæ jesli temperatura jest za wysoka.
Zrób test: (najlepiej na ciep³ym) silniku. Otwórz maskê, we¼ kolegê, niech trzyma auto (na postoju) na obrotach ok 3000- 3500 a ty obserwuj ch³odnicê. Szczególnie w upa³y temperatura cieczy ch³odzacej zacznie szybko rosn±æ. W pewnym momencie powinien w³±czyc siê wiatrak, dziêki czemu temperatura po chwili spadnie.
W Lancii nie, ale kiedys w Fordzie pad³ mi odpowiedzialny za w³±czanie wiatraka termostat. Jak to zwykle bywa- by³ wtedy niezbêdny, bo akurat je¼dzi³em po Alpach i to z przyczep± kempingow±, wiêc chwilowo spiêcie na sztywno (ca³y czas wiatrak ch³odzi³) i wymiana w pierwyszym napotkanym miasteczku okaza³y siê niezbêdne.
P.S. Ciekawostka dla tych, co ju¿ dawno temu zakoñczyli naukê fizyki i niewiele pamiêtaj±. Im wiêksza wysoko¶æ n.p.m. w tym ni¿szej temperaturze wrze p³yn ch³odz±cy. Trzeba uwa¿aæ w górach.
Ciechu - 06-07-2009, 13:10
" />Dziêki za odpowiedz. Sprawdzê to dzisiaj na postoju. Ale mam wra¿enie ¿e wiatrak odpala ale temperatura dalej ro¶nie. Mo¿e to wina zabudowanego silnika od spodu mo¿e ciep³o nie ma gdzie uciekaæ? Ale to chyba przypuszczenia bez sensu. Niewa¿ne sprawdzê to dzi¶ koniecznie. Dziêkuje za wyczerpuj±c± odpowiedz.