Lybra - kotrolka silnika - termostat czy czujnik?



mariuszzz - 10-10-2009, 23:33
" />Od jakiegos czasu zaswiecala mi sie w/w kontrolka (przewaznie na zimnym silniku i 2 razy na krotko w czasie jazdy). Jak podczas zapalonej kontrolki zgasilem silnik i po przekreceniu silnika ona nie zgas³a....nie bylo mowy o odpaleniu. Myslalem ze to akumulator...niestety nie. Podpi±³em auto do kompa w ASO. Wyskoczyl jeden b³±d (niestety nie pamietam symbolu P...) mechanik stwierdzil ze moze byc to przeplywomierz, zawór EGR lub przestawiony rozrzad. Przy czym to ostatnie malo prawdopodobne bo po wymianie rozrzadu zrobilem 3tys km i dopiero sie lampka pojawila. Wyczyscil zawór EGR. Przez tydzien bylo ok....dzisiaj w trasie lampka zaswiecila sie znowu. Zwrócilem uwage na temperature....po przejechaniu 100km z predkoscia 90-100 bylo 75 stopni. To chyba troche malo....myslicie ze to termostat? Tylko czy termostat moze byc winny niedogrzewania sie silnika? Zastanawiam sie tez nad czujnikiem po³o¿enia walu korbowego?

-- 11 Pa¼ 2009, 12:03 --

dzisiaj rano auto nie odpali³o pomimo ze kontrolka zgas³a. Po dwóch krêceniach pali³a sie juz na stale...auto wciaz nie odpala. Macie jakies pomys³y?




Doodik - 11-10-2009, 15:37
" />
"> Tylko czy termostat moze byc winny niedogrzewania sie silnika?

Tojest g³ówne zadanie termostatu zeby utrzymywaæ temperatue silnika na odpowiednim poziomie , wiec w tej kwestii napewno do wymiany, ale sam termostat nie powodowa³by problemów z uruchomieniem silnika zatem tutaj szuka³bym jeszcze innej usterki.



mariuszzz - 11-10-2009, 16:35
" />
"> Tylko czy termostat moze byc winny niedogrzewania sie silnika?

Tojest g³ówne zadanie termostatu zeby utrzymywaæ temperatue silnika na odpowiednim poziomie , wiec w tej kwestii napewno do wymiany, ale sam termostat nie powodowa³by problemów z uruchomieniem silnika zatem tutaj szuka³bym jeszcze innej usterki.

to¶ mnie pocieszyl :/ a nie moze byc czasem tak ze to wlasnie przez uszkodzony termostat temperatura silnika potrzebna do uruchomienia nie jest osi±gana? Czy raczej zepsuty termostat jest wynikiem innej usterki?



Codee - 11-10-2009, 17:45
" />nie dogrzany silnik nie pracuje jak trzeba.

termostat do Twojej maszynki to koszt 180 - 300 pln ( takie ceny sobie licz± te bli¿ej 300 pln to maj± zajebist± mar¿ê)

Temperatura silnika ( oleju ) w momencie uruchomienia jest bliska temperaturze otoczenia ( zw³aszcza zim± ) no bo latem raczej zimny silnik nie ma 30'C wiêc termostat nie ma wp³ywu na rozruch auta.
Termostat trzyma temperaturê robocz± silnika 90'C ( podczas normalnej d³u¿szej pracy ), je¶li jest ona za du¿a ( nie pamiêtam ale chyba 98'C ) to termostat puszcza w obieg sch³odzony p³yn z ch³odnicy ( termostat siê otwiera ) aby wyrównaæ silnikowi temperaturê do 90'C. Uszkodzony termostat to nie dogrzany silnik co powoduje jego szybsze zu¿ywanie poniewa¿ nie ma temperatury roboczej ( z ch³odnicy ca³y czas ch³odna ciesz dostaje siê do obiegu silnika i nie potrzebnie go ch³odzi ).

Termostat tak otwieraj±c siê i zamykaj±c najwyra¼niej w ¿yciu zu¿ywa siê jak opony czy inne czê¶ci.

Problem z paleniem silnika na pewno nie dotyczy termostatu, ale na zimê to wymieñ bo zakatujesz auto jak bêdzie nie dogrzane.




feros - 11-10-2009, 17:54
" />"mariuszzz" wymieñ ten termostat jak najszybciej, tym bardziej przed zim± (ogrzewanie te¿ bêdzie liche).

Ja nie dawno to zrobi³em, autko teraz po paru kilometrach ma 90 stopni i lepiej pracuje (z reszt± tak ma byæ:)
Koszt ok 215 z³. Nie kupuj u¿ywanych, ani zamienników z allegro. Jak masz problem z czê¶ciami, to zg³o¶ siê do kolegi QLO na forum.

Nawiasem mówi±c, by³e¶ w ASO i nic ciekawego ci nie poradzili? Ja je¼dzi³em z popsutym termostatem trochê i nie mia³em problemów z odpalaniem.



mariuszzz - 11-10-2009, 19:12
" />przed chwil± wrócilem z trasy...podczas jazdy wszystko ok ale auto zapali³o za 3 razem dopiero. Wiem ze termostat do wymiany na pewno bo znow po 100km mialem góra 75 stopni. No ale skoro to nie on jest przyczyna nie odpalania auto to co? Znalazlem wlasnie papiery z komputera...b³±d jaki wyskoczyl to "P1320 - synchronizacja faza/ obroty". Prawdopodobne przyczyny: - okablowanie czujnika fazy; - okablowanie czujnika obrotów; - regulacja silnika nie jest w³a¶ciwa; - czujnik obrotów popsuty; - czujnik fazy popsuty; - cantralka wtryskiwacza popsuta. No i b±dz tu m±dry....diagnosta powiedzial to co napisalem wyzej: ¼le ustawiony rozrz±d, EGR (wyczyscil go i lipa-tydzien bylo dobrze) lub przep³ywomierz.
Zastanawiam sie bardzo mocno czy to nie czujnik po³ozenia wa³u korbowego. Uzytkownik "jonio" w w±tku >viewtopic.php?f=14&t=28679&p=302590&hilit=kontrolka+silnika+termostat#p302590 mial bardzo podobne objawy do moich.



Codee - 11-10-2009, 19:17
" />zrób mo¿e metod± prób - odepnij ten czujnik i zobacz efekty byæ mo¿e czujnik ok ale kabel siê przetar³, stestuj zanim zap³acisz mechanikowi



mariuszzz - 11-10-2009, 19:37
" />
">zrób mo¿e metod± prób - odepnij ten czujnik i zobacz efekty byæ mo¿e czujnik ok ale kabel siê przetar³, stestuj zanim zap³acisz mechanikowi

fajny pomys³....tylko ze kurcze nie mam kana³u a do niego jest dostep tylko od do³u :/



lesny_83 - 12-10-2009, 00:19
" />a ja mam pytanie czy termostat vernet jest ok czy lepiej dolozyc do behr?
pozdr



mariuszzz - 12-10-2009, 16:38
" />jeszcze jedno male pytanko: gdyby to jednak byl ten czujnik to po wymianie trzeba cos zmieniac poprzez examiner w ASO?



Aras - 12-10-2009, 17:03
" />
">a ja mam pytanie czy termostat vernet jest ok czy lepiej dolozyc do behr?
pozdr


ja mam verneta za³o¿onego i póki co jest ok , ³adnie trzyma temperaturkê



jonio - 12-10-2009, 17:56
" />
">jeszcze jedno male pytanko: gdyby to jednak byl ten czujnik to po wymianie trzeba cos zmieniac poprzez examiner w ASO?
Witam! po wymianie tego czujnika nie podpina³em sie pod examiner i wszytko gra.



Dudi - 12-10-2009, 18:34
" />
">przed chwil± wrócilem z trasy...podczas jazdy wszystko ok ale auto zapali³o za 3 razem dopiero. Wiem ze termostat do wymiany na pewno bo znow po 100km mialem góra 75 stopni. No ale skoro to nie on jest przyczyna nie odpalania auto to co? Znalazlem wlasnie papiery z komputera...b³±d jaki wyskoczyl to "P1320 - synchronizacja faza/ obroty". Prawdopodobne przyczyny: - okablowanie czujnika fazy; - okablowanie czujnika obrotów; - regulacja silnika nie jest w³a¶ciwa; - czujnik obrotów popsuty; - czujnik fazy popsuty; - cantralka wtryskiwacza popsuta. No i b±dz tu m±dry....diagnosta powiedzial to co napisalem wyzej: ¼le ustawiony rozrz±d, EGR (wyczyscil go i lipa-tydzien bylo dobrze) lub przep³ywomierz.
Zastanawiam sie bardzo mocno czy to nie czujnik po³ozenia wa³u korbowego. Uzytkownik "jonio" w w±tku >viewtopic.php?f=14&t=28679&p=302590&hilit=kontrolka+silnika+termostat#p302590 mial bardzo podobne objawy do moich.


Kolego w tym w±tku oraz w tym w±tku znajdziesz odpowiedzi na swoje pytania. Po objawach na pewno masz padniêty czujnik po³o¿enia wa³u korbowego.



aro - 12-10-2009, 20:16
" />Mam taki sam silnik w 156 i mi temp rzadko dochodzi do 75. Ale podobno wska¼nik kabinowy przek³amuje. Ten termostat otwiera siê w granicach 78 - 82st. C (orgina³), a jego pe³ne otwarcie nastêpuje ok. 88st. C

Jezeli kto¶ pragnie mogê sprawdzic dok³adne dane.



Codee - 12-10-2009, 20:19
" />nie mo¿e przek³amywaæ bo optymalna temperatura przy silnika wysokoprê¿nego to 90'C
Jakby termostat siê wcze¶niej otwiera³ to silnik nigdy by optymalnie nie pracowa³

Pewne jest ¿e w zale¿no¶ci od rodzaju samochodu termostat otwiera siê w granicach 80'C - 98'C



aro - 12-10-2009, 20:30
" />Tak tylko ¿e w Alfach 156 wskaznik temperatury poakzuje inn± temp ni¿ ma silnik w rzeczywisto¶ci ( jeden u¿ytkownik zanotowa³ temp 0 15 st wy¿sz± ni¿ na wskazniku) B³±d pomiaru zmniejsza siê proporcjonalnie przy 90st. Podpiêcie to kompa pokaza³o jak taki wskaxnik jest nie dok³adny i zaobserwowa³o to wielu u¿ytkowników. Tak¿e wskaznik kabinowy nie mo¿e byc jednynym urz±dzeniem do diagnozy termostatu.



tommydacho - 13-10-2009, 10:37
" />Mi pokazuje ca³y czas w granicach 75stopni, mechanik sprawdza³ i termostat jest ok. Silnik ³adnie pali i jest na pewno dogrzany odpowiednio co widzê po pracy motoru i zu¿yciu paliwa. Ciekawe, mo¿e to sam czujnik u mnie pad³, albo co.



solarzmr - 15-10-2009, 11:00
" />
">Termostat trzyma temperaturê robocz± silnika 90'C ( podczas normalnej d³u¿szej pracy ), je¶li jest ona za du¿a ( nie pamiêtam ale chyba 98'C ) to termostat puszcza w obieg sch³odzony p³yn z ch³odnicy ( termostat siê otwiera ) aby wyrównaæ silnikowi temperaturê do 90'C. Uszkodzony termostat to nie dogrzany silnik co powoduje jego szybsze zu¿ywanie poniewa¿ nie ma temperatury roboczej ( z ch³odnicy ca³y czas ch³odna ciesz dostaje siê do obiegu silnika i nie potrzebnie go ch³odzi ).

Z grubsza masz racjê tylko ¿e termostat jest umieszczony na dolocie do ch³odnicy i puszcza gor±cy p³yn do ch³odnicy celem sch³odzenia go. Termostat Vernet i inne dedykowane do Lybry 1.9 JTD maj± temperaturê otwarcia 88'C, w innych silnikach z reszta te¿ (2.4 JTD, 1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 16V)



mariuszzz - 17-10-2009, 20:46
" />no i wymienilem czujnik po³o¿enia wa³u (dok³adnie taki: >>http://moto.allegro.pl/item750548694_cz ... d_jtd.html ). Ale dzisiaj w trasie znow za¶wiecila sie kontrolka silnika. Po chwili zgasla. Po powrocie do domu, zgasilem silnik i uruchomilem bez problemu. Wczesniej w zyciu bym nie uruchomil za 1 razem. No i teraz: po1. czy kontrolka moze wynikac z tego ze nie usunalem b³êdu w komputerze w ASO? po 2. czy mogê go jakos sam usun±æ, np. przez od³±czenie na d³u¿ej akumulatora? po 3. czy kontrolka moze byc wynikiem wadliwego termostatu? bo auto baaardzo s³abo sie grzeje.
Pomó¿cie bo juz mi brakuje pomys³ów :(

przed chwila na forum o dieslach znalazlem cos takiego (mam dokladnie taki sam b³±d): >>http://forum.tdi-tuning.pl/viewtopic.php?t=6284. Po wymianie rozrz±du zrobilem prawie 3000 km i dopiero zapalila sie lampka...ale moze to jednak rozrz±d?

-- 18 Pa¼ 2009, 20:03 --

nikt nie wie sk±d wci±¿ ta kontrolka?
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • music4you.xlx.pl
  • img
    \