ďťż
Lybra - kontrolka ładowania-regulator ewent szczotkotrzymacz



JarekT - 30-11-2008, 12:41
" />Mam mały problem - czasem (nie zawsze) po odpaleniu silnika zapala się lampka ładowania.
Jest tak, że lampka gaśnie a po po chwili zapala się - poświeci chwilę i gaśnie - później jest w porządku.
Dzieje się tak zreguły po deszczu lub gdy jest przymrozek.
Może miał ktoś podobne objawy i co jest przyczyną?
Będe wdzięczny za wszelkie sugestie - pozdrawiam




Doodik - 30-11-2008, 13:08
" />Moze pas klinowy jest troche lużny, albo zuzyty i ślizga sie po rolkach .



JarekT - 30-11-2008, 13:19
" />Po odpaleniu nie ma pisków ale ewentualnie woda mogłaby powodować uślizgi paska ...



jerzy - 30-11-2008, 13:22
" />Jak byłby to pasek za luźny to by piszczało a kontrolka by nie gasła.
W/g mnie są zużyte szczotki w reglerze(szczotko trzymaczu)alternatora .lub się kończą.

______________________
lancia dedra 19td 1995




JarekT - 30-11-2008, 13:55
" />można wymontować bez wyjmowania alternatora?
Pozdrawiam



maciek_czer - 30-11-2008, 14:10
" />Kiedyś spotkałem sie z bardzo dziwnymi objawami. Mianowicie kontrolka zapalała się przy wyższych obrotach, na niskich było Ok. Analogicznie, alternetor ładował prawidłowo na niskich, a na wysokich gwałtownie zanikało ładowanie. Przyczyna była bardzo prosta, choć ciężka w znalezieniu. Przerwane uzwojenie wirnika. Podczas niskich obrotów siła odśrodkowa była zbyt mała by rozłączyć żyłę, na wyższych w zupełności wystarczała. A na poczatku winiliśmy wszystko od regulatora po diody. Ale w Twoim przypadku stawiam na szczotki.



skromny555 - 01-12-2008, 23:12
" />Witaj JarekT. zanim zaczniesz dobierac sie do alternatora sprawdz czy przypadkiem nie masz zasniedzialych polaczen . Odkrec przewody z zaciskow i je dokladnie wyczysc. Prawidlowy przeplyw pradu to podstawa. Ja mialem taki przypadek we fiacie marea ,doszla do tego ze przestal calkowicie podawac prad .Jesli natomiast to nie bedzie to wtedy zabierz sie za sprawdzenie szczotek i reglera Pozdrawiam



Eleni - 17-01-2010, 16:48
" />Witam,
Chciałabym odświeżyć temat. Miałam podobną sytuację więc profilaktycznie dałam alternator do regeneracji. Oprócz czyszczenia i porządnego złożenia (wraz z lutowaniem) elektryk wymienił: łożyska, regulator napięcia, koło pasowe. Reszta okazało się po przeczyszczeniu, że jest OK (również wspomniane wcześniej szczotki). Po tych wszystkich regeneracjach, zrobieniu jeszcze 15 km i postoju ok 36h wsiadłam i dojechałam do celu bez problemu (ok 13km). Byłam na spotkaniu ok 4-5h i wsiadłam do auta i go odpaliłam. Pojawił się ponowny objaw jak przed regeneracją czyli przez ok 30 sek po odpaleniu silnika pozostała zapalona dioda ładowania akumulatora. Czy możecie mi poradzić co może być przyczyną? Może po prostu akumulator jest już słabawy (pewnie od nowości auta nie był wymieniany), tylko dlaczego kontrolka nie zapaliła się po tym 36h postoju? Będę bardzo wdzięczna za pomoc.



Codee - 17-01-2010, 17:13
" />ja sugeruję iż pasek wielorowkowy ślizga się na wyrobionym kole wału i nie ma odpowiedniego ładowania co sygnalizuje kontrolka



Eleni - 17-01-2010, 18:27
" />
">ja sugeruję iż pasek wielorowkowy ślizga się na wyrobionym kole wału i nie ma odpowiedniego ładowania co sygnalizuje kontrolka
Czyli co mogę z tym zrobić? Kompletny rozrząd jest świeżo wymieniony (1,9JTD, 110km).

Dodam jeszcze, że to zdarza się tylko przy starcie, później w trakcie jazdy, nawet kilkaset kilometrów, ten objaw nie wystąpił.



Codee - 17-01-2010, 19:06
" />to nie jest koło pasowe rozrządu tylko koło paska wielorowkowego przykręcone do wału korbowego, wpierw musi być ocena czy to to czy nie to, a potem kupno bo koszt 200 - 300 pln rzucony w błoto nie będzie cieszył



argenta67 - 17-01-2010, 19:36
" />
">ja sugeruję iż pasek wielorowkowy ślizga się na wyrobionym kole wału i nie ma odpowiedniego ładowania co sygnalizuje kontrolka
Czyli co mogę z tym zrobić? Kompletny rozrząd jest świeżo wymieniony (1,9JTD, 110km).

Dodam jeszcze, że to zdarza się tylko przy starcie, później w trakcie jazdy, nawet kilkaset kilometrów, ten objaw nie wystąpił.
Pasek pracuje na kilku kołach i jeśli, któreś będzie stawiało opór to będziesz miała ten dziwny pisk a znika bo później siła tego paska rozrusza element blokujący i następuje cisza, podczas tego pisku pasek obraca się wolniej i alternator nie chce się wzbudzić co sygnalizuje zapalona kontrolka. Zanim "zrobiłaś" alternator trzeba było poprawnie zweryfikować powody pisku i opóźnienia wzbudzenia alternatora. Większość elementów po przejechaniu np 50tyś km może nadawać się do regeneracji ale nie ruszane może służyć kolejne 50tyś.



Eleni - 17-01-2010, 19:52
" />Drogi Argenta67, w moim aucie nigdy nie odnotowałam żadnego pisku. Kompletnie nic innego, organoleptycznego się nie dzieje w momencie kiedy ta dioda błyszczy.
Alternator i tak był od roboty i prędzej czy później by po prostu padł. Zastanawiam się czy przez cały ten czas ta dioda się świeciła z zupełnie różnych przyczyn.



Jarek T - 17-01-2010, 20:36
" />Witam ponownie - założyłem post ale problemu nie rozwiązałem. Uściślenie - u mnie (w lybrze 1,9 jtd) lampka ładowania zapala się tylko w czasie mrozów - po kilku chwilach mruga nieregularnie, później gaśnie, przy mruganiu słychać ciche tykanie - jakby jakiś przekaźnik ale cichy. Ładowanie mam w porządku (ładuje gdy lampka zgaśnie) - wszystko gra tylko ta lampka...
Zaznaczam, że problem nie powraca po następnym odpaleniu tego samego dnia - auto musi się porządnie wychłodzić (lub musi spaść napięcie spoczynkowe akumularora?)

W zasadzie nie przeszkadza mi ta usterka w czasie eksploatacji bo i tak auto chwilę grzeję przed jazdą ale przyszło mi do głowy, że może to być wina zestawu wskaźników (choć do końca też nie jestem pewien).
Pytanie do osób znających się na instalacji elektrycznej w lybrze - jak zasilone jest uzwojenie wzbudzenia alternatora? W innych autach miałem żarówkę i to ona gasła po rozpoczęciu ładowania - jak jest w lybrze - wszystkie (przynajmniej te o których wiem) kontrolki są na diodach LED, a przez diodę ciężko będzie zasilić uzwojenie wzbudzenia....
Zaznaczam, że to teoria i proszę o ewentualne sugestie (podpowiedzi) w tej sprawie.

Miałem kiedyś awarię zegarów przez działania poprzedniego właściciela (demontując instalację od telefonu przyciął wkrętem przewody od podświetlenia nawiewu środkowego (pokręteł) - zrobiło się zwarcie i miałem "naprawiane" zegary - niestety nikt wtedy nie chciał się podjąć a elektryk nie zdiagnozował usterki i rozregulował mi wskazówki poziomu paliwa i temperatury ....
szkoda pisać - dodatkowo odłączył coś w zegarach i teraz nie mam podświetlenia panelu klimatyzacji, i całej reszty (tak usunął awarię), którą później przypadkiem sam usunąłem. Kupiłem drugie zegary i teraz czekają na swoją kolej ...

Pasek urządzeń pomocniczych po wymianie - nic nie piszczy - wymieniona też rolka zwrotna i napinacz... (ew. koło alternatora?) nic nie słychać....



argenta67 - 17-01-2010, 20:52
" />
">Drogi Argenta67, w moim aucie nigdy nie odnotowałam żadnego pisku. Kompletnie nic innego, organoleptycznego się nie dzieje w momencie kiedy ta dioda błyszczy.
Alternator i tak był od roboty i prędzej czy później by po prostu padł. Zastanawiam się czy przez cały ten czas ta dioda się świeciła z zupełnie różnych przyczyn.

To znaczy, że mechanicznie pasek spełnia swoje zadanie i znaczy to, że nie ślizga się, kontrolka ładowania ma jedno jedyne zadanie, informować o pracy lub nie alternatora.



argenta67 - 17-01-2010, 21:06
" />W obecnych czasach alternatory są samowzbudzające się i i kontrolka nie jest już opcją wzbudzenia ładowania, jest tylko informacją dla kierowcy o fakcie ładowania przez alternator. Owszem jest w pewnym momencie pomocą w rozpoczęciu ładowania i tak jeśli bu jej nie było to alternator potrzebował by np 2000 obr silnika aby zacząć prawidłową pracę, dzięki tej kontrolce zaczyna się to już od około 800/900 obr.



bobik123 - 17-01-2010, 22:00
" />Jak tu czytam wywody to się jezy włos na głowie.
Sa wsród nas "fachowcy" z elektrody.
Niech oblicza w/g schematu jakie napięcie jest potrzebna do wzbudzenia alternatora/przy założeniu ,że kontroką jest LED/:
Załącznik:
1.JPG [ 25.46 KiB | Obejrzany 372 razy ]

Co do wywodów najlepszego kol.Codee szybkie pytania?
1.do czego służy sprzegło alternatora w silniku jtd?
2.po co jest koło dwumasowe paska klinowego w jtd?
Zazanczam kol.Eleni nie pisze nic o piszczeniu paska klinowego.
Co do wywodów kol.argenta67;1
1.Kazdy alternator musi mieć wzbudzenie /z doświadzczenia wiem ,że może to być nawet 2V,ale musi być cały czas/
2.co to jest bilans energetyczny sprawdzany przez sterownik silnika i do czego służy?
Co pomocy dla kol.Eleni
1.proszę sprawdzić napięcie ładowania na jałowym i pod obciązeniem/przy założeniu ,że aku jest w pełni naładowane/
2.Czy z okolic alternatora nie dochodzą dziwne dżwięki/nie mozna zdiagnozować na odległość tylko w realu/
Najczęstsza przyczyną uszkodzeń alternatora jest posypanie się uzwojenia .



Jarek T - 17-01-2010, 23:51
" />Dążyłem do tego, że kontrolka LED może być tylko kontrolką a jej pracą, jak i zasileniem uzwojenia wzbudzenia może sterować inny element - stąd może wynikać usterka w moim aucie....
Pozdrawiam
Proponuję zamknąć temat...



Eleni - 29-01-2010, 13:18
" />Problem całkowicie znikną po sympatycznych odwiedzinach u argenta67, ok 1,5 tygodnia temu. Dzięki dodatkowemu doradztwu w sprawie kompletnego naładowania akumulatora (ok 20h) samochód pali na dotyk.
Dawno nie spotkałam kogoś kto ma taką pasję w tym co robi i wytrzymuje nawet najgłupsze moje pytania na które otrzymałam odpowiedzi aż ponad to czego oczekiwałam. Dzięki argenta67



Krissu1980 - 29-01-2010, 22:00
" />2.po co jest koło dwumasowe paska klinowego w jtd?

a tak z czystej ciekawości to po co?



romek601 - 17-10-2010, 16:42
" />Witam mam problem z alternatorem przy mojej lybrze 1,9 JTD, nie ładuje,co zauwaŻyłem to to, że na kole pasowym patrząc z góry z lewej strony taka tarcza, która gdy silnik pracuje stoi , nie obraca się razem z kołem , prosze o info czy ta tarcza powinna się kręcić czy nie.jak silnik jest wyłączony to tarczę można obracać ręką . Wydaje mi sie że to jest jakieś sprzęgło i powinno się wszystko razem obracać , bo chyba kręci się tylko koło pasowe a wirnik stoi, yak myślę pomóżcie , czy moge to sam rozebrać



Codee - 17-10-2010, 17:03
" />Ta tarcza to sprzęgiełko sprężarki klimatyzacji i ona stoi wtedy gdy masz wyłączoną klimatyzację - tak ma być.
Jak włączysz klimę to zacznie się ruszać i wyłączy jak będzie dobre ciśnienie w układzie.



romek601 - 17-10-2010, 17:17
" />z tego co się zorientowałem to jest jednak koło pasowe ze sprzęgłem, mam pytanie czy dam radę to naprawić czy musi być nowe , czy da się to zrobić bez wyjmowania alternatora, gdzie mogę takowe kupić i ile mnie to wyniesie, pozdrawiam wszystkich i z góry dziękuję za odpowiedż



romek601 - 17-10-2010, 17:19
" />ale ta tarcza jest nakole pasowym przy alternatorze . dzięki za zainteresowanie moim problemem



Codee - 17-10-2010, 17:26
" />To koło pasowe alternatora o którym piszesz kręci się tylko w jedną stronę tzn. zgodnie z obrotem silnika, jak będziesz kręcił w drugą stronę to nie będzie się kręcić jego środek tylko sama obręcz paska wielorowkowego

TU MASZ TO KOŁO Z ALLEGRO



romek601 - 17-10-2010, 17:39
" />dzięki miałeś rację , to gdzie szukać przyczyny że nie ładuje , gdzie wychodzą kable z alternatora bo z góry te co widać to chyba właśnie załączanie tego sprzęgła, czy po drodze z alternatora do akumulatora są jeszcze jakieś bezpieczniki albo cóś , czy da sie wymontować regulator , czy zabrać się od razu za wymontowanie alternatora ?Jeszcze raz dzięki za pomoc



romek601 - 18-10-2010, 09:06
" />Witajcie.doszedłem w końcu gdzie jest alternator w mojej lybrze, to o czym wcześnie pisałem to była sprężarka klimy,wczoraj wieczorem jeszcze zauważyłem ,że filtr paliwa , który jest prawie nad alternatorem, troszke z boku, jest cały mokry od paliwa i kable pod nim też , więc nie wiem czy przyczyną , że alternator nie ładuję jest właśnie paliwo, które sie tam dostało.dziś po pracy się za to zabiorę , i zdam relację jak będę wiedział więcej , ale pierwsze co musze chyba zrobić to uszczelnić filtr paliwa .
Pozdrawiam



romek601 - 19-10-2010, 20:18
" />witam.udało mi się wyciągnąć alternator, niestety jeden pierścień to kompletna ruina. Pytanie , czy jest szansa wymienić go, czy może wirnik, a co najgorsze , czeka mnie wymiana całego alternatora.pomóżcie proszę . Z góry dziękuję. Pozdrawiam



romek601 - 19-10-2010, 20:21
" />Alternator DENSO 14V 120A. Może jest szansa dostać pojedyncze części



Codee - 19-10-2010, 20:57
" />Tak jest szansa - u mnie w Tychach jest sklep gdzie gość ma wszelkie podzespoły nowe do rozruszników, alternatorów i innych samochodowych elektryczności silnika.
Znajdź taki w swojej okolicy i będziesz miał wszystko, a może nawet sprzedawca Ci doradzi co i jak.



romek601 - 19-10-2010, 21:04
" />Dzięki za informację, a pierścienie też da się wymienić ?



argenta67 - 20-10-2010, 05:54
" />
">Dzięki za informację, a pierścienie też da się wymienić ?
Da radę, ale robota precyzyjna.



romek601 - 20-10-2010, 08:01
" />tylko pytanie, czy uda mi się gdzieś załatwić



romek601 - 24-10-2010, 14:01
" />Witam ponownie.
No i udało się, załatwiłem szczotki i pierścienie, przy okazji łożysko , wszystko za bagatela okoł 40 zł.Wymieniłem złożyłem i z mieszanymi uczyciami odpaliłem autko. Hula aż miło.



romek601 - 24-10-2010, 14:02
" />Dzięki za rady, bez , których chyba bym sobie nie poradził.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • music4you.xlx.pl
  • img
    \