tommydacho - 05-06-2009, 15:23
" />Od 2 miesiêcy jestem szczê¶liwym posiadaczem Lybry 2,4JTD, wszystko chodzi elegancko, ma³e spalanie, cichy silnik, dobre przyspieszenie. Zaraz po zakupie (ma 185 000 przebiegu) wymieni³em ca³y rozrz±d z wszystkimi filtrami, uszczelkami, pompami itp., wszystkie czê¶ci oryginalne. Ale jest jedno ale, z rury nie¼le kopci, a¿ dooko³a wydechu czarno od "sadzy". Co to mo¿e byæ, mój mechanik nie ma zielonego pojêcia.
Rychu - 05-06-2009, 15:40
" />Kolego moga byc przybrudzone wtryski albo turbina. Cos takiego ojciec mial w golfie to okazalo sie, ze wtryski swoja droga a drugie to wlasnie turbo musielismy oddac do regeneracji. Sprawdz jedno i drugie.
Pozdrawiam
jaro1959 - 05-06-2009, 15:54
" />Najpierw sprawd¼ szczelno¶æ uk³adu dolotowego i zawór EGR.
topcio1 - 05-06-2009, 17:44
" />jaki kolor dymu?
dr_scott - 05-06-2009, 20:06
" />Silnik nie spala ca³kowicie paliwa.
1. Nie ma wystarczaj±cej ilo¶ci powietrza - jak pisa³ jaro1959 sprawd¼ szczelno¶æ dolotu (czasem rura pêka), zawór ERG steruj±cy geometri± ³opatek (czêsto zaciêty), padniêta turbina (raczej w±tpliwa sprawa).
2. Wtryskiwacze lej± i paliwo nie spala siê ca³kowicie - diagnostyka w serwisie diesla i ew. regeneracja z zakodowaniem wtryskiwaczy.
maydayns - 05-06-2009, 20:35
" />
">Silnik nie spala ca³kowicie paliwa.
1. Nie ma wystarczaj±cej ilo¶ci powietrza - jak pisa³ jaro1959 sprawd¼ szczelno¶æ dolotu (czasem rura pêka), zawór ERG steruj±cy geometri± ³opatek (czêsto zaciêty), padniêta turbina (raczej w±tpliwa sprawa).
2. Wtryskiwacze lej± i paliwo nie spala siê ca³kowicie - diagnostyka w serwisie diesla i ew. regeneracja z zakodowaniem wtryskiwaczy.
A co w przypadku gdy kopci tylko czasem? jak sie jezdzi przez jakis czas na "emeryta" i potem mocno depne to pusci dymka, jak go tak pogonie na wysokich przez moment to znow na jakis czas przestaje... sam nie wiem co to moze byc.
KGB - 05-06-2009, 20:55
" />jak pusci dymka przez chwile w momencie depniecia to za duzo paliwa - wszystkie diesle tak maja ,kopciuchy jedne ,powinni wykastrowac im pare pare koni
ale jak kopci na niskich ,a jak go przegonisz na wysokich bez kopcenia i to pomaga na chwile na niskich to turbinka sie zacina i rozpedza sie dopiero po mocniejszym przegonieniu
dr_scott - 05-06-2009, 21:44
" />Zgadza siê, to brak powietrza potrzebnego do spalania.
Przy mocnym depniêciu paliwo jest wstrzykniête od razu, a powietrze niestety nie. Nie ma w dolocie takiego ci¶nienia aby zapewniæ wystarczaj±c± ilo¶æ powietrza od razu, dopiero jak turbinka siê rozkrêci mocniej.
To normalne dla wszystkich diesli, choæ fakt faktem, ¿e w niektórych alladyn wypuszczany z rury przybiera monstrualne rozmiary!
maydayns - 05-06-2009, 22:54
" />Hehe to spoko, na wolnych nigdy nie puscil dymka:) tylko jak mu depne powyzej 3tys obr. i to tylko jednorazowo potem juz smiga az milo:)
Pozdrawiam!!
tommydacho - 07-06-2009, 12:29
" />a kolor dymu czarny jak sadza.
KGB - 07-06-2009, 13:22
" />
">a kolor dymu czarny jak sadza.
bo to jest sadza
jaro1959 - 07-06-2009, 14:18
" />Tak jak pisa³em, sprawd¼ uk³ad dolotu. Lubi pêkaæ ta gruba rura gumowa na górze obok silnika (ch³odzenie powietrza dolotowego) i to zazwyczaj od spodu co mo¿na dopiero wyczuæ "macaj±c" ca³± rurê. Pêka czêsto je¶li nieszczelne s± wê¿yki w uk³adzie regulacji ci¶nienia turbiny, co powoduje nadmierne ci¶nienie w tej rurze.
bartek42 - 13-06-2009, 22:21
" />Mi dymi³a jak by³a pêkniêta rurka zwrotna od EGR... Mo¿esz mieæ j± w oplocie srebrnym - popatrz, czy gdzie¶ siê nie przepala, czy nie jest osmolona przy koñcach.
gregorz767 - 18-06-2009, 15:31
" />U mnie objawy jak w opisie, ale dochodzi olej. Caly intercooler od spodu jest zaolejony, i gumowa rura dolotowa do silnika, jest zaolejona. Sprezarke juz dwukrotnie regenerowalem, i mowia ze jest na pewno ok. Wroza mi remont silnika...ale to kosztowne wiec podstawiam miseczke w garazu i do niej skapuje olej.
Wiec jak, czy to na pewno pada mi silnik?
mikaeltdi - 18-06-2009, 17:55
" />Hi! Tak se my¶le a ...mam natchnienie ....¿e przyda³o by siê sprawdziæ wtryski i przeczy¶ciæ intercooler razem z przewodami ...wtryski do specjalisty niech sprawdzi stopieñ sprê¿ania ,a co do intercoolera to samodzielny demontaz i przemycie mocnym ¶rodkeim ph oko³o 14 bezpiecznym dla aluminium (np do felg)wyp³ukac po¿±dnie wod± ,osuszyæ,montaz i sprawdziæ jak dymienie ,podejrzewam ¿e siê troszku oleum zebra³o i dymi a i lej±ce wtryski moga byæ przyczyna kopcenia ...a nie zaraz silnik do remontu.....wiêcej optymizmu....Lancia to nie byle ....
pozdro...
gregorz767 - 18-06-2009, 18:20
" />Dzieki za dobre slowo, ale z optymizmu to mam te wanienke pod silnikiem. Mylem juz intrcoolera, i od nowa go zalalo. Olej od nowa pokazal sie w rurze dolotowej do silnika, a jak odkrece korek wlewu oleju, to kopci i korek spokojnie w swoim miejscu nie polezy, podskakuje od przedmuchow....
Wyczytalem tu bardzo podobne objawy, z wyjatkiem tego oleju i dla tego z optymizmem pomyslaem o tych czujnikach i szczelnosci....nie wiem tylko czy ten optymizm wystarczy.
topcio1 - 18-06-2009, 21:23
" />
">U mnie objawy jak w opisie, ale dochodzi olej. Caly intercooler od spodu jest zaolejony, i gumowa rura dolotowa do silnika, jest zaolejona. Sprezarke juz dwukrotnie regenerowalem, i mowia ze jest na pewno ok. Wroza mi remont silnika...ale to kosztowne wiec podstawiam miseczke w garazu i do niej skapuje olej.
Wiec jak, czy to na pewno pada mi silnik?
mojemu szwagrowi w Ulysse dopiero po dwóch reklamacjach turbinka przesta³a puszczaæ olej
gregorz767 - 19-06-2009, 05:55
" />Maly test. Odlacze rure dolotowa do silnika i rurke odmy wloze w dolot, turbina bedzie sobie dmuchac w swiat. Na wylocie sprezonego powietrza zaloze jakis cienki filtr zeby zobaczyc czy daje olej. Czy taki pomysl ma sens? Czy wtedy zobacze z kad bierze sie olej?
Jesli z odmy, bedzie dymilo z wydechu. Jesli turbina, to powinienem miec slady oleju na owym lapaczu jaki zaloze na wylocie.
A moze inny pomysl na sprawdzenie?
jaro1959 - 19-06-2009, 08:28
" />Jesli Ci kopci z wlewu oleju,to czarno to widzê,turbina na to nie ma wp³ywu.
mikaeltdi - 20-06-2009, 21:41
" />Hm..jak mocno dmucha z korka to mog± byæ pier¶cienie lub uszczelka a w zbiorniku wyrównawczym nic siê nie dzieje ?...czyli mo¿e jednak niezbyt optymistycznie ale ..jak juz bêdziesz wiedzia³ co jest tego przyczyn± i naprawisz ..to ju¿ tylko cieszyæ siê z bez awaryjnego uzytkowania ,
pozdro i wytrwa³o¶ci ....
gregorz767 - 21-06-2009, 00:39
" />Wlasnie w tym rzecz. Wszystko inne jest ok. Gdyby nie podciek oleju pod samochodem, nie szuklabym usterki, wszystko dziala jak nalezy. Dlatego nie jestem tak przekonany, czy to az tak zle z tym silnikem i szukam przyczyny.
Praca rowna, cicha jak na diesla, zuzycie paliwa, uruchamianie, wszysko ok.
Zrobie ten test z odlaczeniem odmy od dolotu, umyje intercooler, i zobacze czy i gdzie pojawi sie olej.
Alternatywa, nowy (uzywany czyli loteria) silnik lub remont....
Szerokiej drogi!
tommydacho - 27-06-2009, 00:43
" />I jasna sprawa, u mnie w³a¶nie ta rura co to do silnika dochodzi pek³a, oczywi¶cie tak sprytnie, ¿e niczego nie by³o widaæ. Ale za kilka dni fiat mi t± czê¶æ sprowadzi. Oj, to w koñcu i osi±gi siê poprawi± :_)
proximus23 - 17-07-2009, 17:21
" />Mam jedno pytanie:
Czy zawór sterowania ci¶nienia do³adowania sprê¿arki który umiescznony jest tu¿ nad ch³odnic±(Lybra 2.4jTD 140KM) oprócz spadku mocy mo¿e tak¿e powodowaæ dymienie na czarno?
dan1976 - 17-07-2009, 22:05
" />Witam
Je¿eli nie bêdzie dzia³a³ to na pewno bêdzie dymi³, ale wtedy te¿ nie bêdzie mia³ pe³nej mocy, a tak jeszcze co do¶wiadczy³em na w³asnej "skórze" to mo¿e byæ jeszcze nie domykaj±cy siê zawór doprowadzaj±cy spaliny do kolektora ss±cego, i silnik nie bêdzie mia³ dostatecznej ilo¶ci powietrza, ja przy tym powymienia³em czujnik podci¶nienia turbo w kolektorze ss±cym i zawór steruj±cy na pasie przednim o którym mowa i dalej nic (300 zeta w plecy), a¿ w akcie desperacji wpad³em na pomys³, aby za¶lepiæ dolot do zaworu dopalania spalin i nie to auto .