markiz68 - 03-01-2010, 15:59
" />Koledzy.Lybra2,4jtd akumulator ,jeszcze od W³ocha trzyma jeden dzieñ,wiêc do wyrzucenia.
Samochodem je¼dzi przewa¿nie ¿ona,na zakupy.Nieraz Lybra stoi dwa-trzy dni.
Trasy bardzo krótkie,bo Wieluñ nie jest du¿ym miastem.
Wydaje mi siê,¿e jak kupiê 70Ah(instrukcja) to akumulator bêdzie wiecznie nara¿ony na niedo³adowanie.
Jak my¶licie?Kupiæ o mniejszych parametrach?
Jeszcze jedno.Jaki najmniejszy pr±d rozruchu,bo to chyba w tym przypadku najwa¿niejsze.
Nie chodzi mi o firmê,ani o cenê.I tak bêdzie z górnej pó³ki.
Chodzi mi o to,¿eby takim stylem jazdy nie wykoñczyæ zbyt szybko akumulatora.
Mo¿e mój tok my¶lenia idzie w z³ym kierunku,no to niech koledzy mnie o¶wiec± i naprowadz± na dobr± drogê.
Dziêkujê.
Sharuga - 03-01-2010, 16:11
" />Nie jak najmniejszy, tylko raczej wiêkszy - je¶li koniecznie chcesz inaczej ni¿ fabryka kaza³a. I pr±d rozruchowy te¿ przynajmniej fabryczny, je¶li chcesz zim± poje¼dziæ a tak¿e aku nie zakatowaæ. Pojemno¶æ aku i pr±d rozruchowy nie ma nic wspólnego z mo¿liwo¶ciami jego ³adowania przez alternator w trakcie normalnej eksploatacji. Chyba, ¿e zak³adasz za ka¿dym razem ca³kowite jego roz³adowanie. Mniejszy na³aduje siê szybciej ale te¿ szybciej roz³aduje.
Czyli: kup wg. instrukcji i bêdzie dobrze. Nie poprawiaj konstruktorów.
FXX - 03-01-2010, 16:23
" />Kup taki jak pisz± w instrukcji i bêdzie dobrze
Co do tras w Wieluniu to owszem, miasto ma³e, ale niekiedy ¿eby siê przebiæ z jednego koñca na drugi to i z 40min zejdzie
Co do zakupu aku to polecam sklep Lemar na Warszawskiej. Ojciec kupowa³ u nich przed wakacjami aku do Lybry (nie pamiêtam jakiej firmy) i jak siê okaza³o maj± b.dobre ceny. W dodatku za free sprawdzili miernikiem ³adowanie, udostêpnili klucze aby sobie na miejscu zmieniæ, a tak¿e ³azienkê aby po ca³ej operacji umyæ r±czki. Stary aku im oddajesz i wtedy nie doliczaj± Ci op³aty recyklingowej, która wynosi ok. 30z³.
markiz68 - 03-01-2010, 16:25
" />
">Nie jak najmniejszy, tylko raczej wiêkszy - je¶li koniecznie chcesz inaczej ni¿ fabryka kaza³a. I pr±d rozruchowy te¿ przynajmniej fabryczny, je¶li chcesz zim± poje¼dziæ a tak¿e aku nie zakatowaæ. Pojemno¶æ aku i pr±d rozruchowy nie ma nic wspólnego z mo¿liwo¶ciami jego ³adowania przez alternator w trakcie normalnej eksploatacji. Chyba, ¿e zak³adasz za ka¿dym razem ca³kowite jego roz³adowanie. Mniejszy na³aduje siê szybciej ale te¿ szybciej roz³aduje.
Czyli: kup wg. instrukcji i bêdzie dobrze. Nie poprawiaj konstruktorów.
,, Najmniejszy"to znaczy chodzi³o mi o taki,¿eby da³ radê zakrêciæ.
Przecie¿ jak kupiê ,,mniejszy"akumulator to i pr±d rozruchu bêdzie mniejszy.Chyba jasne pytanie?
Sharuga - 03-01-2010, 16:53
" />
">Nie jak najmniejszy, tylko raczej wiêkszy - je¶li koniecznie chcesz inaczej ni¿ fabryka kaza³a. I pr±d rozruchowy te¿ przynajmniej fabryczny, je¶li chcesz zim± poje¼dziæ a tak¿e aku nie zakatowaæ. Pojemno¶æ aku i pr±d rozruchowy nie ma nic wspólnego z mo¿liwo¶ciami jego ³adowania przez alternator w trakcie normalnej eksploatacji. Chyba, ¿e zak³adasz za ka¿dym razem ca³kowite jego roz³adowanie. Mniejszy na³aduje siê szybciej ale te¿ szybciej roz³aduje.
Czyli: kup wg. instrukcji i bêdzie dobrze. Nie poprawiaj konstruktorów.
,, Najmniejszy"to znaczy chodzi³o mi o taki,¿eby da³ radê zakrêciæ.
Przecie¿ jak kupiê ,,mniejszy"akumulator to i pr±d rozruchu bêdzie mniejszy.Chyba jasne pytanie?
Nie wiem, o co Ci chodzi? W pierwszym po¶cie sugerujesz, ¿e 70Ah za du¿y, potem jeszcze pytasz o mo¿liwie najmniejszy pr±d rozruchowy...
Pr±d rozruchowy to nie jest warto¶æ liniowo zale¿na od pojemno¶ci akumulatora.
I powtarzam - je¶li koniecznie chcesz fabrykê poprawiaæ - to kup wiêkszy (czyli: wiêksz± pojemno¶æ i pr±d rozruchowy).
A tak BTW - cz³owiek grzecznie odpowiada i dostaje jeszcze po kostkach. Czy aby z Codee na jednym podwórku nie mieszkasz ?
markiz68 - 03-01-2010, 17:37
" />
">Nie jak najmniejszy, tylko raczej wiêkszy - je¶li koniecznie chcesz inaczej ni¿ fabryka kaza³a. I pr±d rozruchowy te¿ przynajmniej fabryczny, je¶li chcesz zim± poje¼dziæ a tak¿e aku nie zakatowaæ. Pojemno¶æ aku i pr±d rozruchowy nie ma nic wspólnego z mo¿liwo¶ciami jego ³adowania przez alternator w trakcie normalnej eksploatacji. Chyba, ¿e zak³adasz za ka¿dym razem ca³kowite jego roz³adowanie. Mniejszy na³aduje siê szybciej ale te¿ szybciej roz³aduje.
Czyli: kup wg. instrukcji i bêdzie dobrze. Nie poprawiaj konstruktorów.
,, Najmniejszy"to znaczy chodzi³o mi o taki,¿eby da³ radê zakrêciæ.
Przecie¿ jak kupiê ,,mniejszy"akumulator to i pr±d rozruchu bêdzie mniejszy.Chyba jasne pytanie?
Nie wiem, o co Ci chodzi? W pierwszym po¶cie sugerujesz, ¿e 70Ah za du¿y, potem jeszcze pytasz o mo¿liwie najmniejszy pr±d rozruchowy...
Pr±d rozruchowy to nie jest warto¶æ liniowo zale¿na od pojemno¶ci akumulatora.
I powtarzam - je¶li koniecznie chcesz fabrykê poprawiaæ - to kup wiêkszy (czyli: wiêksz± pojemno¶æ i pr±d rozruchowy).
A tak BTW - cz³owiek grzecznie odpowiada i dostaje jeszcze po kostkach. Czy aby z Codee na jednym podwórku nie mieszkasz ?
Sharuga.Nie chcia³em byæ opryskliwy.No mo¿e tak to wyczyta³e¶,wiêc przepraszam.
Gdybym to samo powiedzia³ przez telefon(mi³ym zni¿onym g³osem)to by inaczej zabrzmia³o.
Sharuga - 03-01-2010, 17:45
" />
">Sharuga.Nie chcia³em byæ opryskliwy.No mo¿e tak to wyczyta³e¶,wiêc przepraszam.
Gdybym to samo powiedzia³ przez telefon(mi³ym zni¿onym g³osem)to by inaczej zabrzmia³o.
Oki W porz±dku.
siolekbolek - 03-01-2010, 17:53
" />Varta silver 77Ah 780A rozruch. poprzedni aku tego producenta da³ radê na krótkich trasach 5lat bez do³adowywania.
Jano - 03-01-2010, 18:11
" />
">Varta silver 77Ah 780A rozruch. poprzedni aku tego producenta da³ radê na krótkich trasach 5lat bez do³adowywania.
Lub innej dobrej firmy o podobnych parametrach
Codee - 03-01-2010, 19:29
" />Ja zamontowa³em u siebie Centra Futura 640.
Poni¿ej tabela z mo¿liwo¶ciami z Centry
Za³±czniki:
Sharuga - 03-01-2010, 19:57
" />Zrób jak Codee - na pewno odpowiedni a do tego porz±dny aku. Do tego trzyletnia gwarancja i dwa lata Centra Assistance w Polsce.
markiz68 - 03-01-2010, 20:03
" />
">Ja zamontowa³em u siebie Centra Futura 640.
Poni¿ej tabela z mo¿liwo¶ciami z Centry
Czy te¿ robisz krótkie trasy ?
siolekbolek radzi Varta silver 77Ah 780A
fabrycznie jest 70Ah/680A
Ca³y czas chodzi mi o to niedo³adowanie przez styl jazdy.
Nie chcê rozwlekaæ tego tematu bo mnie wy¶miej±,
-d³ugie trasy:zalecany tyle Ah/A
-krótkie trasy:zalecany tyle Ah/A i tylko tyle chcia³bym wiedzieæ.
Dziêki za odpowiedzi
przemas81 - 03-01-2010, 20:07
" />Kiedy mi po zakupie TDS-a pad³ aku to na szybko wsadzi³em z delty56ah 540A i ledwo dawa³ rade a teraz mam GigaWata 74AH 760A i kreci jak lalunia do diesla musi byc mocny aku bo on potrzebuje mocy rozruchowej wiec sie niezastanawiaj tylko k³ad¿ jaki by³
ps parametry wali³em z g³owy wiêc mog³em sie pomyliæ co do amperarzu
ps robie duzo krótkich tras
Codee - 03-01-2010, 20:22
" />Do pracy mam 35km w jedn± stronê wiêc takich krótkich to ja nie robiê, ale nale¿y pamiêtaæ ¿e Lybra poch³ania du¿o pr±du zanim j± uruchomisz, wa¿ne jest te¿ ³adownie alternatora, bo ¿aden akumulator nie wytrzyma je¶li alternator nie wydala z ³adowaniem.
Co do informacji ¿eby kupiæ cholernie mocny to mam pytanie: dlaczego kto¶ próbuje byæ m±drzejszy od konstruktora?, bo je¶li alternator jest w stanie ³adowaæ akumulator o danym przedziale mocy to nie bardzo rozumie jak mo¿na kupiæ mocniejszy? Taki akumulator bêdzie nagle robi³ ró¿ne cyrki bo to ¿e pali mu siê zielona lampka wcale nie ¶wiadczy o tym ¿e jest w 100% sprawno¶ci - u mnie by³o zielone a rozrusznikiem nie sz³o przekrêciæ ( jak mia³em zamarzniête paliwo i krêci³em a¿ akum os³ab³ przy -15'C )
Krótko: nadgorliwo¶æ jest gorsza od faszyzmu.
Sharuga - 03-01-2010, 20:31
" />Z tym niedo³adowywaniem wiêkszego aku jest jak z bzdetami nt. niezalewania oleju synt. po mineralu.
Bo: je¶li zu¿yjesz do rozruchu - powiedzmy 10Ah - to w ma³ym aku altek je do³aduje a w du¿ym ju¿ nie???
Du¿y po prostu z racji wiêkszej pojemno¶ci nale¿y d³u¿ej ³adowaæ gdy wykrêcimy go do zera. To jedyna ró¿nica. Ale gdy ma³y ju¿ padnie to du¿y jeszcze pokrêci. No i krêci zwykle ¿wawiej a o to nam chodzi.
Jestem zdania, ¿e aku nale¿y instalowaæ takie jak fabryka chcia³a, ale je¶li ju¿ kto¶ siê upiera koniecznie, ¿e chce inny - to wtedy raczej wiêkszy ni¿ mniejszy...
Codee - 03-01-2010, 20:53
" />kolego Sharuga to nie jest mit ¿e Ci alternator nie do³aduje!
Alternator te¿ ma tabliczkê znamionow± i uwierz mi ¿eby za³adowaæ akum 120Ah i 60Ah trzeba ró¿nych alternatorów, albo inaczej dlaczego alternator w mini ciê¿arówce jest dro¿szy od tego w osobówce? Bo jest mocniejszy! Musi zasiliæ akumulator o wiêkszej mocy.
W³ó¿ akumulator o zbyt du¿ej mocy a po pewnym czasie na postoju ¶wiat³a bêd± Ci przygasaæ!
Zgodnie z ³adowaniem z alternatora który nie wydoli podaæ pr±du dla tego co masz na pok³adzie plus ekstra ³adowaæ akumulator.
Go¶æ - 03-01-2010, 20:57
" />Do 2,4 jtd aku 70Ah +/- 10%.Takie s± zasady.
1.Za ma³a pojemno¶æ -prze³adujesz
2.Za du¿a pojemno¶æ-nie do³adujesz
Wybór nale¿y do Ciebie czy niedo³adowaæ ,czy prze³adowaæ
Sharuga - 03-01-2010, 21:00
" />Po pierwsze opanuj siê ze s³ownictwem.
Po drugie - moc alternatora zale¿y w prostej linii od poboru pr±du przez wszystkie odbiorniki a nie pojemno¶ci akumulatora. Oczywi¶cie bierze siê pod uwagê, ¿e alternator w skrajnych przypadkach musi na³adowaæ aku roz³adowane do zera. Ale ró¿nica 10 Ah w pojemno¶ci to nie jest warto¶æ szczególnie niesamowita.
A odbiornikiem pr±du na pok³adzie samochodu jest nie tylko akumulator ale jeszcze o¶wietlenie, radio, klima, ogrzewanie foteli, szyb, lusterek, wentylatory, czêsto wspomaganie kierownicy, uk³ad zap³onowy w benzynowcach, komputer lub kilka, wy¶wietlacze, alarmy, nawigacje itp. To jest g³ówne obci±¿enie alternatora a nie akumulator. W normalnej eksploatacji mo¿esz mieæ wiêkszy i nic siê nie stanie. Oczywi¶cie nie ma to sensu, bo niewiele daje a wiele kosztuje. Natomiast wpakowanie aku o zbyt ma³ej pojemno¶ci i zbyt ma³ym pr±dzie rozruchowym skoñczyæ siê mo¿e unieruchomieniem auta.
przemas81 - 03-01-2010, 21:02
" />dwie powy¿sze odpowiedzi-nic dodaæ nic uj±æ
a s³ownictwo swoja drog±-zacznij uzywac emotikon
Go¶æ - 03-01-2010, 21:03
" />Kol.Sharuga
Zachowaj te wiadomo¶ci dla dzieci
poczytaj to siê dzieje gdy aku jest prze³adowane lub niedo³adowane.Nie zamierzam z Toba polemizowaæ.
Go¶æ - 03-01-2010, 21:06
" />
">dwie powy¿sze odpowiedzi-nic dodaæ nic uj±æ
a s³ownictwo swoja drog±-zacznij uzywac emotikon
Tacy jak Ty i swiat jest nasz .Mi³ego wypoczynku.Wiêcej takich podpowiedzi a nie bêdê móg³ siê obrobiæ.Co do wulgaryzmów -zobacz na PW
Sharuga - 03-01-2010, 21:11
" />
">Kol.Sharuga
Zachowaj te wiadomo¶ci dla dzieci
poczytaj to siê dzieje gdy aku jest prze³adowane lub niedo³adowane.Nie zamierzam z Toba polemizowaæ.
Co siê dzieje, gdy jest prze³adowane czy niedo³adowane, to wiem. Tylko nie wiem - mo¿e siê mylê - dlaczego wiêkszy aku nie mo¿e zostaæ do³adowany. Je¶li mo¿esz mi to wyja¶niæ - poproszê. Mo¿e byæ na priv. Pytam ca³kowicie bez emocji - po prostu chcia³bym to wiedzieæ. Bo IMO jest to po prostu kolejna Urban Legend.
Po raz kolejny zaznaczam - uwa¿am, ¿e nie nale¿y poprawiaæ fabryki i instalowaæ nale¿y akumulator o parametrach zbli¿onych do zaleceñ producenta auta.
markiz68 - 03-01-2010, 21:12
" />No i co koledzy Code i Sharuga wiêkszy czy mniejszy?
Mo¿e dajmy spokój,bo temat siê zrobi jak ten z ,,nalewkami''
Nie bêdê poprawia³ producenta.Kupiê jak ksi±¿ka pisze.
Szkoda tylko, ¿e siê nie dowiem jak dobraæ aku do stylu jazdy.
Jazda jest naprawdê mecz±ca dla aku.Odpala-2km po dziecko i z powrotem.Innym razem-2km market i z powrotem i taka jazda.Chyba,¿e ja zrobiê sobie wolne i wtedy j± trochê przegoniê.
Sharuga - 03-01-2010, 21:14
" />
">Nie bêdê poprawia³ producenta.Kupiê jak ksi±¿ka pisze.
Do zakupu takiego w³a¶nie ca³y czas Ciê namawiam
markiz68 - 03-01-2010, 21:18
" />
">Nie bêdê poprawia³ producenta.Kupiê jak ksi±¿ka pisze.
Do zakupu takiego w³a¶nie ca³y czas Ciê namawiam
Wiem,wiem i dziêkujê.
Lecz jestem jak,, dziecko"i chcia³em wiedzieæ -co by by³o jak by by³o.
Codee - 03-01-2010, 21:19
" />PROSZÊ pod±¿aj za strza³eczk±
Za³±czniki:
przemas81 - 03-01-2010, 21:19
" />
">dwie powy¿sze odpowiedzi-nic dodaæ nic uj±æ
a s³ownictwo swoja drog±-zacznij uzywac emotikon
Tacy jak Ty i swiat jest nasz .Mi³ego wypoczynku.Wiêcej takich podpowiedzi a nie bêdê móg³ siê obrobiæ.Co do wulgaryzmów -zobacz na PW
Swoim PW udowodni³e¶ tylko stan swojej kultury, naucz siê czytaæ ze zrozumieniem czyje¶ posty
Codee - 03-01-2010, 21:30
" />Dlaczego fabrycznie montowany alternator nie na³aduje akumulatora mocniejszego ni¿ zalecany przez fabrykê?
Je¶li akumulator ma swoje zapotrzebowanie i samochód ma swoje wyposa¿enie które te¿ potrzebuje to si³± rzeczy pr±d z alternatora pójdzie na urz±dzenia na pok³adzie normalnie. Je¶li alternator nie bêdzie w stanie ³adowaæ akumulatora i w³±czysz co masz do w³±czenia to momentami mo¿e byæ ma³ pr±du i zamiast alternator ³adowaæ twój akum bêdzie z niego brany pr±d na obs³ugê.
Tu dodaæ trzeba ¿e prawid³owy pr±d alternatora powinien wynosiæ 13.5-15 a najlepiej 14.4
D³u¿sze je¿d¿enie spowoduje ¿e akumulator mimo ¿e dzia³a nie bêdzie w 100% sprawno¶ci - bêdzie wymaga³ do³adowania.
markiz68 - 03-01-2010, 21:33
" />Panowie,zamykamy temat -robi siê nieprzyjemnie
Z mojej strony to wszystko.
Dziêkujê za udzia³ w dyskusji.
Sharuga - 03-01-2010, 21:40
" />
">Tu dodaæ trzeba ¿e prawid³owy pr±d alternatora powinien wynosiæ 13.5-15 a najlepiej 14.4
Najpierw namy¶l siê, o czym chcesz pisaæ. Powy¿ej masz na my¶li - jak s±dzê napiêcie a nie pr±d (czyli A).
">D³u¿sze je¿d¿enie spowoduje ¿e akumulator mimo ¿e dzia³a nie bêdzie w 100% sprawno¶ci - bêdzie wymaga³ do³adowania.
D³u¿sze je¿d¿enie - jak pokazuje do¶wiadczenie m-dzy innymi i moje - powoduje prawid³owe ³adowanie aku.
Go¶æ - 03-01-2010, 22:18
" />
">Po pierwsze opanuj siê ze s³ownictwem.
Po drugie - moc alternatora zale¿y w prostej linii od poboru pr±du przez wszystkie odbiorniki a nie pojemno¶ci akumulatora. Oczywi¶cie bierze siê pod uwagê, ¿e alternator w skrajnych przypadkach musi na³adowaæ aku roz³adowane do zera. Ale ró¿nica 10 Ah w pojemno¶ci to nie jest warto¶æ szczególnie niesamowita.
A odbiornikiem pr±du na pok³adzie samochodu jest nie tylko akumulator ale jeszcze o¶wietlenie, radio, klima, ogrzewanie foteli, szyb, lusterek, wentylatory, czêsto wspomaganie kierownicy, uk³ad zap³onowy w benzynowcach, komputer lub kilka, wy¶wietlacze, alarmy, nawigacje itp. To jest g³ówne obci±¿enie alternatora a nie akumulator. W normalnej eksploatacji mo¿esz mieæ wiêkszy i nic siê nie stanie. Oczywi¶cie nie ma to sensu, bo niewiele daje a wiele kosztuje. Natomiast wpakowanie aku o zbyt ma³ej pojemno¶ci i zbyt ma³ym pr±dzie rozruchowym skoñczyæ siê mo¿e unieruchomieniem auta.
Ale ty kolego pierdo³y opowiadasz.Zastanów siê co piszesz.G³ównym obci±¿eniem altka jest aku,dopiero potem ca³a reszta.Poczytaj co to jest bilans energetyczny w lybrze,to ni jest szmelcwagen!Jak juz odpowiesz na te pytanie to zapraszam do dyskusji!
Dudi - 03-01-2010, 22:52
" />
">Ja zamontowa³em u siebie Centra Futura 640.
Poni¿ej tabela z mo¿liwo¶ciami z Centry
Czy te¿ robisz krótkie trasy ?
siolekbolek radzi Varta silver 77Ah 780A
fabrycznie jest 70Ah/680A
Ca³y czas chodzi mi o to niedo³adowanie przez styl jazdy.
Nie chcê rozwlekaæ tego tematu bo mnie wy¶miej±,
-d³ugie trasy:zalecany tyle Ah/A
-krótkie trasy:zalecany tyle Ah/A i tylko tyle chcia³bym wiedzieæ.
Dziêki za odpowiedzi
Dla Twojego stylu jazdy bra³bym 77Ah i zmiana co 3-4 lata. Wiêcej problemów nie bêdzie.
Sharuga - 03-01-2010, 23:14
" />
">Ale ty kolego pierdo³y opowiadasz.Zastanów siê co piszesz.G³ównym obci±¿eniem altka jest aku,dopiero potem ca³a reszta.Poczytaj co to jest bilans energetyczny w lybrze,to ni jest szmelcwagen!Jak juz odpowiesz na te pytanie to zapraszam do dyskusji!
Co do bilansu i pierdó³:
Przyk³ad: dwa identyczne samochody, je¿d¿± w takich samych warunkach takie same trasy. W jednym wiêkszy a w drugim mniejszy aku. W obu masz takie same zu¿ycie energii przez urz±dzenia pok³adowe. Tyle samo pr±du zu¿ywane jest na rozruch i tyle samo potem musi byæ uzupe³nione.
Pytanie: dlaczego mniejszy ma byæ na³adowany a wiêkszy nie, skoro tyle samo pr±du zesz³o z aku i urz±dzenia zu¿ywaj± go tyle samo w obu autach???
Go¶æ - 03-01-2010, 23:19
" />Odpowiem Tobie tak:
Masz dwa torty jeden duzy drugi ma³y ,w którym zuwa¿ysz ,¿e cos podjad³e¶?
Albo jeszcze inaczej :
Chudy i gruby.Maja wykonaæ te sama pracê i dostaæ tyle samo papu .W przeci±gu jakiego czasu chudy i gruby siê wykoñczy?
Sharuga - 03-01-2010, 23:30
" />
">Odpowiem Tobie tak:
Masz dwa torty jeden duzy drugi ma³y ,w którym zuwa¿ysz ,¿e cos podjad³e¶?
W takim przypadku auto z mniejszym aku ma gorzej, bo je¶li procent roz³adowania jest wiêkszy, to i do jego na³adowania potrzebny jest wiêkszy pr±d, bo ponoæ aku bardziej roz³adowane pobiera w³a¶nie wiêkszy pr±d Maleje on w miarê ³adowania (czyli zbli¿ania siê napiêcia na ogniwie do ok. 2,3V). Na tej zasadzie dzia³aj± przecie¿ prostowniki (co mo¿na ³adnie zaobserwowaæ na wbudowanych w nie wska¼nikach poboru pr±du).
Ale przy okazji zapytam Ciê tak:
1. S± w cukierni dwa torty - jeden du¿y drugi ma³y. Kilogram kosztuje dajmy na to dychê. Kupujê dwa kilo - to jak my¶lisz - za który kawa³ek wiêcej zap³acê - za ten z du¿ego czy za ten z ma³ego???
2. Druga wersja pytania:
S± dwa torty - jeden du¿y drugi ma³y - z ka¿dego wezmê po kilogramie - gdzie wiêcej ubêdzie? W du¿ym czy w ma³ym?
argenta67 - 03-01-2010, 23:34
" />
">
A odbiornikiem pr±du na pok³adzie samochodu jest nie tylko akumulator ale jeszcze o¶wietlenie, radio, klima, ogrzewanie foteli, szyb, lusterek, wentylatory, czêsto wspomaganie kierownicy, uk³ad zap³onowy w benzynowcach, komputer lub kilka, wy¶wietlacze, alarmy, nawigacje itp. To jest g³ówne obci±¿enie alternatora a nie akumulator. W normalnej eksploatacji mo¿esz mieæ wiêkszy i nic siê nie stanie. Oczywi¶cie nie ma to sensu, bo niewiele daje a wiele kosztuje. Natomiast wpakowanie aku o zbyt ma³ej pojemno¶ci i zbyt ma³ym pr±dzie rozruchowym skoñczyæ siê mo¿e unieruchomieniem auta.
Przyjacielu ten post to typowy strza³ w kolano, kto ci takich g³upot na wciska³, alternator ca³y swój pr±d mo¿e oddaæ tylko do akumulatora bo to akumulator jest zasobnikiem pr±du w aucie a to co jest produkowane przez alternator bez podstawy jak± jest akumulator nie mia³o by ¿adnej mocy, tylko pr±d w akumulatorze jest tym co mo¿e napêdzaæ wszystkie urz±dzenia w poje¼dzie. I tak wszystko co wyprodukuje alternator "idzie" tylko i wy³±cznie w akumulator a nie w instalacjê. Je¶li by nie by³o tej podstawy (akumulatora) to alternator by spali³ odbiorniki. Producenci podaj± warto¶ci akumulatora i alternatora stosunkowo dobrane do siebie oraz dobrane te elementy s± do poboru pr±du przez odbiorniki. Kolejnosc jest zawsze taka: akumulator-zasobnik pr±du
alternator-uzupe³nienie zu¿ytego pr±du
wyposa¿enie-pobór pr±du z akumulatora
Nie ma mo¿liwo¶ci jazdy bez akumulatora
Pr±d to nie tylko napiêcie 12V ale i pojemno¶æ i dlatego z ma³ego zabierzesz X i ten akumulator "zginie" a z du¿ego X to jest dopiero 50% i dlatego to twoje zej¶cie ma ró¿nice bo z "chodzi" siê szybko ale "wej¶æ" jest trudno.
Go¶æ - 03-01-2010, 23:37
" />W krótszym okresie czasu wiêkszy ma lepiej,ale na d³u¿sz± metê dostarczaj±c tyle samo ma³emu co du¿emu. Ten wiêkszy nie doje a ten mniejszy bêdzie przejedzony. W przypadku prze³adowania, nast±pi zasiarczenie ,w drugim niedo³adowanie/efekt pamiêci/W funkcji czasu co jest lepsze przejedzenie czy niedojedzenie?Ani jedno /bo od nadmiaru nie wiesz co robiæ /a z g³odu /to tylko nikt sie nie zesra³/ale robic nie bêdzie
Ju¿ na sam koniec spróbuj przy ujemnym bilansie energetycznym w³±czyæ klimê lub nagrzewnice dodatkow±.Powodzenia?
Sharuga - 03-01-2010, 23:45
" />
">W krótszym okresie czasu wiêkszy ma lepiej,ale na d³u¿sz± metê dostarczaj±c tyle samo ma³emu co du¿emu,Ten wiêkszy nie doje a ten mniejszy bêdzie przejedzony.W przypadku prze³adowania,nastapi zasiarczenie ,w drugim niedo³adowanie/efekt pamiêci/
Czy uwa¿asz, ¿e przy sprawnym regulatorze napiêcia jest mo¿liwe prze³adowanie aku w warunkach normalnej eksploatacji?
BTW - znalaz³em temat na elektrodzie mniej wiêcej podobny - polecam:
>http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic396889-0.html (sorki, znowu zapomnia³em, jak skróciæ link)
Go¶æ - 03-01-2010, 23:53
" />Przy standardowym reglerze/regulatorze napiêcia/ jest mozliwe prze³adowanie/wystepuje zasiarczenie akumulatora,czernienie elektrolitu na skutek wyparowania H2O z elektrolitu/Tylko nie opowiadaj ,¿e Ty zastosowa³e¶ inny regulator?Przy nadmiarze energii,gdzie¶ ona musi uj¶æ w powietrze?/raczej nie/ dostaje to co jest najmniej odporne ?
Codee - 04-01-2010, 00:13
" />Panowie u¶mia³em siê na maXa zw³aszcza czytaj±c przyk³ady Jana ( trafne, ale i czuje sarkazm ).
Dawajcie sobie jaki akum Wam pasuje daæ! Jak kto¶ jest za m±dry to mo¿e kupowaæ akum co 3 lata, bo prawie jak siê nie pomy¶li i ma za s³aby albo za mocny to po takim czasie akum pada, ale nie tak ¿e jest na gwarancji ( któr± siê ma przewa¿nie na 3 lata) pada po gwarancji
bobby123 - 04-01-2010, 00:20
" />Po tym ca³ym biciu piany, na temat burdelu w dziale technicznym potrzebne s± te pyskówki i wywody nie na temat
Sharuga - 04-01-2010, 00:27
" />
">Przy standardowym reglerze/regulatorze napiêcia/ jest mozliwe prze³adowanie/wystepuje zasiarczenie akumulatora,czernienie elektrolitu na skutek wyparowania H2O z elektrolitu/Tylko nie opowiadaj ,¿e Ty zastosowa³e¶ inny regulator?Przy nadmiarze energii,gdzie¶ ona musi uj¶æ w powietrze?/raczej nie/ dostaje to co jest najmniej odporne ?
Ca³e ¿ycie przekonany by³em, ¿e zasiarczenie (wytr±cenie siarczanu o³owiu) wystêpuje przy roz³adowanym a nie prze³adowanym aku. Siarczan o³owiu wydziela siê w trakcie roz³adowywania akumulatora a nie ³adowania.
To w koñcu wiemy o czym mówimy czy nie wiemy ?
Sharuga - 04-01-2010, 00:31
" />
">Po tym ca³ym biciu piany, na temat burdelu w dziale technicznym potrzebne s± te pyskówki i wywody nie na temat
Fakt - poziom co niektórych wypowiedzi ¿enuj±cy. Tak zwykle jest - jak brakuje argumentów merytorycznych to wtedy jedziemy z "miêskiem"
romlen - 04-01-2010, 00:57
" />Chyba temat zamyka jeden z cytatów Sharugi z forum Elektrody:
">Zazwyczaj monta¿ dodatkowego akumulatora w warunkach serwisowych wynika z jakiego¶ dodatkowego zapotrzebowania na energiê (dodatkowe wyposa¿enie specjalne) i z tego powodu, dla utrzymania sensownego bilansu energetycznego nale¿y do³o¿yæ mocniejszy (lub drugi) alternator. Producenci, konstruuj±c auto przewiduj± ekploatacjê w warunkach ¦REDNICH, czyli: do¶æ dobry stan techniczny silnika (szybko zapala), eksploatacja - trochê w mie¶cie i trochê na trasie, u¿ywanie pr±do¿ernych urz±dzeñ typu szyba ogrzewana nie na okr±g³o.
Prosty przypadek z mojego do¶wiadczenia: marka z wy¿szej pó³ki (czyli auto wypasione),diesel, ³adowanie w normie.
Ale:
-dwa razy dziennie webasto, bo Pan jest spocony jak wraca z tenisa lub si³owni i nie mo¿e go przewiaæ - do tego grzanie siedzeñ
-du¿o, (a w³a¶ciwie przewaga) to by³y krótkie dystansy (czasami po kilka kilometrów)
-szyby oczywi¶cie elektryczne
-¶wiat³a ca³y czas (¿eby by³o bezpiecznie)
Auto zosta³o wyposa¿one FABRYCZNIE i napiêcie ³adowania by³o odpowiednie. Jak s±dzicie - ile razy w tygodniu trzeba by³o do niego jechaæ ("znowu stojê!") ? Facet w koñcu za¿yczy³ sobie wiêkszego akumulatora, bo my¶la³ ¿e to uzdrowi sytuacjê. I co? NIC! Pewien czas by³o dobrze, ale niedo³adowana pojemno¶æ w akumulatorze siê szybko zasiarczy³a, i sytuacja wróci³a do "normy"
O.T. o zakoñczeniu gwarancji auto "cudownie ozdrowia³o"
Wracaj±c do "¶rednich warunków eksploatacji": wspomnia³em o dobrym stanie technicznym silnika - je¿eli silnik jest "nadgryziony zêbem czasu" (zw³aszcza diesel) to wiadomo, ¿e czasami trzeba d³u¿ej pokrêciæ i fabryczna pojemno¶æ mo¿e okazaæ siê niewystarczaj±ca. Znowu k³ania siê bilans energetyczny - je¿eli jest wyra¼nie dodatni problemów z na³adowaniem byæ nie powinno. Inaczej: we¼my dwa samochody (identyczne) je¼d¿±ce w identycznych warunkach i do jednego wsadzimy wiêkszy akumulator.
-oba silniki przy rozruchu wyci±gaj± z akumulatora takie same porcje energii, i takie same porcje musz± wiêc zostaæ uzupe³nione po uruchomieniu silnika
-w czasie jazdy u¿ywane s± te same urz±dzenia bior±ce w obu autach tyle samo energii
Jak widaæ bilans w obu autach jest identyczny: je¿eli w jednym aucie akumulator bêdzie niedo³adowany, to w drugim nast±pi to samo. Jest jeszcze ma³y niuans: akumulator o wiêkszej pojemno¶ci i wy¿szym pr±dzie rozruchowym ma zazwyczaj mniejszy opór wewnêtrzny, co "samo z siebie" wymusza od alternatora wiêkszy pr±d ³adowania i szybsze uzupe³nienie energii straconej na rozruch. Nie jest to jednak ca³a tajemnica sukcesu: powszechnie za kryterium sprawno¶ci uk³adu ³adowania przyjmuje siê napiêcie ³adowania (czyli ok. 14,35 volta) Ma³o kto jednak wie, jak wygl±da charakterystyka ³adowania w wiêkszo¶ci samochodów. Przy ok. 70-80% na³adowania akumulatora wiêkszo¶æ alternatorów nie pracuje ju¿ z pe³n± moc± - w miarê zbli¿ania siê do magicznej warto¶ci 14,35 volta pr±d ³adowania maleje coraz bardziej ( w czasie gdy akumulator jest jeszcze niena³adowany!) Co z tego ¿e zabudujemy alternator dwa razy wiêkszy, skoro rzadko kiedy bêdzie pracowa³ z pe³n± moc±? Dobry regulator napiêcia powinien wymuszaæ od alternatora pracê z pe³n± moc± do czasu osi±gniêcia przez akumulator pe³nego na³adowania, a potem szybko ten pr±d ograniczyæ do warto¶ci podtrzymuj±cej.
Ja mam za³o¿ony akumulator 80% wiêkszy ni¿ przewidzia³a fabryka, motorem (diesel) szczególnie teraz trzeba d³u¿ej pokrêciæ (bo jest ju¿ wiekowy ), je¿d¿ê trasy krótkie, ale akumulator jest (od kilku lat)ca³y czas na³adowany w 100% i elektrolit nie czernieje. Regulator napiêcia zosta³ jednak specjalnie dobrany (z wiêkszej partii) pod k±tem odpowiedniej charakterystyki ³adowania. Nic dodaæ, nic uj±æ. Wiêkszy akumulator mo¿na zamontowaæ maj±c pewno¶æ ¿e alternator da sobie z nim radê. Jednak fabryczny jest przewidziany na KONKRETNE pojemno¶ci akumulatora. Mo¿na kombinowaæ z regulatorem. Ale efekt mo¿e byæ odwrotny do spodziewanego: akumulator bêdzie siê gotowa³ co grozi uszkodzeniem (widzia³em w Polonezie s³u¿bowym, gdzie regulator by³ ¼le dobrany przez magika elektryka). Sam je¼dzi³em swego czasu du¿ym Fiatem z aku o pojemno¶ci 75Ah i prze¿y³ co¶ ko³o 6ciu lat. Ale w takim aucie odbiorników nie by³o: radio Safari, brak jazdy na ¶wiat³ach, s³owem zero odbioru pr±du. Teraz widaæ niedobory w ka¿dym aucie wspó³czesnym: moje Kangoo na obrotach ja³owych ¶wieci ¶wiat³ami zauwa¿alnie ciemniej, wentylator nagrzewnicy pracuje wolniej. Oznacza to, ¿e alternator nie do³adowuje akumulatora przy tej prêdko¶ci obrotowej i akumulator mimo w³±czonego silnika jest niedo³adowywany. Mo¿e pod koniec zimy trzeba go bêdzie ju¿ wyj±æ na prostownik?
Zatem moja rada aby u¿ywaæ warto¶ci nominalnych. Uchroni nas to przed zbytnim hurraoptymizmem a alternatorowi da mo¿liwo¶æ na³adowaæ. Je¶li czujecie chêæ do³adowania to kupcie sobie prostownik jaki¶ bezpieczny i do³adujcie raz na jaki¶ czas. Mo¿e nara¿ê siê tu komu¶, ale s± w koñcu prostowniki bezpieczne które umo¿liwiaj± do³adowanie bez wyjmowania aku z auta. Komputery je¶li nie bêdzie w³±czony zap³on, nie bêd± nara¿one na uszkodzenie. Je¶li rzecz jasna stosuje siê prostowniki które s± specjalnie zaprojektowane. Inne, o zwyk³ym uk³adzie prostowniczym i potencjometrze z regulacj± pr±du ³adowania ba³bym siê pod³±czaæ. Mo¿e kto¶ z kolegów mechaników ten temat te¿ rozwinie. Bo temat stosowania wiêkszych akumulatorów ni¿ nominalne mamy chyba wyja¶niony?
Pingvin - 04-01-2010, 01:03
" />
">Ca³e ¿ycie przekonany by³em, ¿e zasiarczenie (wytr±cenie siarczanu o³owiu) wystêpuje przy roz³adowanym a nie prze³adowanym aku. Siarczan o³owiu wydziela siê w trakcie roz³adowywania akumulatora a nie ³adowania.
To w koñcu wiemy o czym mówimy czy nie wiemy ?Forum elektroda (równie¿) - polecam 3 zdanie od koñca
Sharuga - 04-01-2010, 09:46
" />
">Ca³e ¿ycie przekonany by³em, ¿e zasiarczenie (wytr±cenie siarczanu o³owiu) wystêpuje przy roz³adowanym a nie prze³adowanym aku. Siarczan o³owiu wydziela siê w trakcie roz³adowywania akumulatora a nie ³adowania.
To w koñcu wiemy o czym mówimy czy nie wiemy ?Forum elektroda (równie¿) - polecam 3 zdanie od koñca :link:
Polecam lekcje chemii lub googla chocia¿by:
Wy³adowanie akumulatora po po³±czeniu go z odbiornikiem pr±du wywo³uje nastêpuj±ce reakcje chemiczne:
Na p³ycie dodatniej: PbO2 +2H++ H2SO4+ 2e- = PbSO4+ 2H2O
Na p³ycie ujemnej: Pb+ SO42- = PbSO4+ 2e-
PbSO4 to jest w³a¶nie siarczan o³owiu powoduj±cy "zasiarczenie" aku.
Nie ma to jak "fachofcy".
Niech ju¿ admin zamknie ten topic, bo robi siê ponuro...
topcio1 - 04-01-2010, 17:13
" />Kolega Markiz68 ju¿ pozna³ odpowied¼.
romlen - 24-03-2010, 23:15
" />No to rozruszajcie swoje szare komórki, odgrzewam temat, z pewno¶ci± bêdzie ponownie ostra dyskusja
Us³ysza³em niedawno receptê na zachowanie d³u¿szej ¿ywotno¶ci akumulatora. I wbrew pozorom co¶ w tym jest, ale z drugiej strony...
Akumulator po jakim¶ czasie postoju auta, nieu¿ywany, traci swoje parametry, napiêcie przysiada. Po odpaleniu w³±czamy ¶wiat³a i najczê¶ciej pokonujemy krótkie trasy. Akumulator wówczas nie ma jak siê w pe³ni do³adowaæ. Wielu z nas pozostawia samochód na chodzie wychodz±c z gara¿u czy innych okazjach, aby siê do³adowa³ choæ przez chwilê. Oczywi¶cie wy³±czone wszystkie ¶wiat³a, odbiorniki pr±du. Ca³a moc alternatora idzie na uzupe³nienie niedoboru w akumulatorze. Dziêki temu siê do³adowuje, choæ troszkê mu to pomo¿e w nabraniu sprawno¶ci. Jednak ostatnio us³ysza³em opiniê, ¿e aby akumulator ¿y³ d³u¿ej, do³adowywanie na samym alternatorze, bez w³±czonych ¶wiate³ (czyli pozostawienie na biegu ja³owym przez parê minut a¿ pozamykamy gara¿ etc) jest bardziej zabójcze dla niego ni¿ odpalanie na ¶wiat³ach i pozostawienie ich w³±czonych przez ca³y czas. Napiêcie które idzie na akumulator po w³±czeniu silnika przy dobrym alternatorze to 14,3-14,5V, podczas gdy przy ¶wiat³ach mamy ok 13V. Ta nadwy¿ka nie jest obojêtna dla akumulatora który ze stanu spoczynku i niskiego napiêcia, powiedzmy 11V nagle jest atakowany wy¿szym napiêciem, a i pr±dem. Rzekomo lepiej do³adowywaæ wolniej, czyli w³a¶nie z w³±czonymi ¶wiat³ami.
Jak to jest? Zapraszam do dyskusji.
Sharuga - 25-03-2010, 00:30
" />
">No to rozruszajcie swoje szare komórki, odgrzewam temat, z pewno¶ci± bêdzie ponownie ostra dyskusja
Jak to jest? Zapraszam do dyskusji.
Ano prosto: pod³±cz miernik uniwersalny do aku i pomierz na w³±czonych i zgaszonych ¶wiat³ach. Przy sprawnym alternatorze i regulatorze bêdziesz mia³ bardzo zbli¿one warto¶ci. Wspó³czesne auta nie zaznaczaj± szczególnych )a¿ tak du¿ych) ró¿nic w napiêciu pr±du ³adowania z faktu zapalenia ¶wiate³ czy nawet do³o¿enia do tego wentylatora. To kolejna z legend powsta³a w czasach maluchów i PF125P z ma³o wydajnymi alternatorami.
Ale wracaj±c do sensu stricto Twojego pytania: wielu ZNAJ¡CYCH siê na procesach zachodz±cych w akumulatorze odradza ³adowanie aku g³êboko roz³adowanego (a 11V spoczynkowego to g³êbokie roz³adowanie) wysokim napiêciem. I w opisywanej przez Ciebie sytuacji jest to prawda, ¿e lepsze 13V ni¿ 14,5V. Aczkolwiek aku z 11V nie obróci silnikiem Za aku roz³adowane (wymagaj±ce do³adowania) uwa¿a siê te o napiêciu <=12,3V.