dudekken - 21-01-2009, 01:41
" />Jaki powinien być prawidłowy luz zaworowy dla sinika 2.4JTD 103KW dla zaworów ssących i wydechowych.
pawcio1 - 21-01-2009, 04:41
" />Ssące- 0,25-0,35 mm
Wydechowe- 0,30-0,40 mm
Sebastian - 21-01-2009, 08:48
" />
">Jaki powinien być prawidłowy luz zaworowy dla sinika 2.4JTD 103KW dla zaworów ssących i wydechowych.
Może głupie pytanie - to u nas w autach trzeba regulować luz zaworowy?
dudekken - 21-01-2009, 09:44
" />
">Jaki powinien być prawidłowy luz zaworowy dla sinika 2.4JTD 103KW dla zaworów ssących i wydechowych.
Może głupie pytanie - to u nas w autach trzeba regulować luz zaworowy?
Nie wiem czy w wersji 110KW (150KM) także się tego nie robi Sebastianie .
Wersje 136KM i 140KM powinny mieć wykonaną regulację co 40tyś km .
Sebastian - 21-01-2009, 10:11
" />
">Nie wiem czy w wersji 110KW (150KM) także się tego nie robi Sebastianie .
Wersje 136KM i 140KM powinny mieć wykonaną regulację co 40tyś km .
Pięknie - a byłem święcie przekonany, iż mam nowoczesny silnik
Aż sobie sprawdzę wieczorem w książce obsługi czy muszę to robić - jak tak, to jestem pewien, że od dawna zawory nie były regulowane...
dudekken - 21-01-2009, 10:26
" />
">Nie wiem czy w wersji 110KW (150KM) także się tego nie robi Sebastianie .
Wersje 136KM i 140KM powinny mieć wykonaną regulację co 40tyś km .
Pięknie - a byłem święcie przekonany, iż mam nowoczesny silnik
Aż sobie sprawdzę wieczorem w książce obsługi czy muszę to robić - jak tak, to jestem pewien, że od dawna zawory nie były regulowane...
W książce obsługi takiej informacji niestety nie ma. O ile się nie mylę to hydrauliczna regulacja luzu zaworowego była dopiero wraz z rozpoczęciem montażu głowic 20V.
Jeśli ktoś ma więcej info na ten temat to proszę o uzupełnienie tematu.
AndrzejS - 21-01-2009, 10:37
" />Wszystkie silniki 2,4 jtd ( Lybra ) nie mają popychaczy hydraulicznych i trzeba je regulować.
Koszt w serwisie 100 netto robocizna + uszczelka ( 50 ) + płytki ( 30/szt jeżeli trzeba wymienić ) - regulowałem w sobotę.
pozdrawiam,
Dudi - 21-01-2009, 11:10
" />A jak to jest z wersjami 1.9 JTD 115 KM???
kaeres - 21-01-2009, 11:40
" />Jakie są konsekwencje niewyregulowanych zaworów ?
dudekken - 21-01-2009, 12:09
" />
">Jakie są konsekwencje niewyregulowanych zaworów ?
Nieregularna praca silnika, wytarte krzywki wałka, nieprawidłowe spalanie, problemy z zapalaniem, wypalone zawory,głośna praca silnika itd
kaeres - 21-01-2009, 12:12
" />Włoch na 100% nie regulował zaworów (skoro nawet rozrządu nigdy nie wymieniał, a olej co 50tys).
Silnik ma wg wskazań 155tys i ani jeden z objawów nie występuje.
Czy te objawy wymienione przez dudekken występować MUSZĄ czy tylko MOGĄ i są raczej rzadkością, a regulowanie zaworów robi się profilaktycznie ?
dudekken - 21-01-2009, 13:10
" />
">Włoch na 100% nie regulował zaworów (skoro nawet rozrządu nigdy nie wymieniał, a olej co 50tys).
Silnik ma wg wskazań 155tys i ani jeden z objawów nie występuje.
Czy te objawy wymienione przez dudekken występować MUSZĄ czy tylko MOGĄ i są raczej rzadkością, a regulowanie zaworów robi się profilaktycznie ?
Jeżeli chcesz aby żaden z objawów nie wystąpił nigdy i pragniesz aby twoja Lybra przejechała jeszcze kilka setek bezboleśnie to lepiej skontroluj stan luzu zaworowego. Tego nie robi się profilaktycznie!
tomed20 - 21-01-2009, 14:09
" />
">A jak to jest z wersjami 1.9 JTD 115 KM???
Przyłączam sie do pytania. Czy w 1.9 też trzeba regulować zawory czy maja automatyczną regulacje?
jenks - 21-01-2009, 14:52
" />
">A jak to jest z wersjami 1.9 JTD 115 KM???
Przyłączam sie do pytania. Czy w 1.9 też trzeba regulować zawory czy maja automatyczną regulacje?
witam,też się reguluje,diesle rzadko mają popychacze hydrauliczne
Sebastian - 21-01-2009, 22:10
" />
">witam,też się reguluje,diesle rzadko mają popychacze hydrauliczne
Szczerze, to ja jestem nieźle zdziwiony tym faktem w Lybrze. Byłem święcie przekonany, iż nie muszę zawracać sobie akurat tą czynnością eksploatacyjną głowy - a tu proszę jaka niemiła niespodzianka.
PS. Mondeo TDCI/130 KM ma hydrauliczną kasację luzów zaworowych - aż sprawdziłem, żeby mieć czyste sumienie, że tam też tego nie przeoczyłem/nie pomyślałem o tym
dudekken - 21-01-2009, 22:26
" />Trudno powiedzieć co producent miał na myśli i jaki miało mieć cel nie zastosowanie hydraulicznej regulacji :? Moim zdaniem spora gafa 8O
aro - 21-01-2009, 22:28
" />
">Trudno powiedzieć co producent miał na myśli i jaki miało mieć cel nie zastosowanie hydraulicznej regulacji :? Moim zdaniem spora gafa 8O
Może oszczędnośc
Gość - 21-01-2009, 23:14
" />w każdym typie silnika jtd luz sprawdzamy i ustawiamy na zimnym silniku
1.silnik 839A5.000 ssący 0,30- + 0,05 wydech 0,35- +0,05/2,4 136KM/
2.silnik 323.02 ssący i wydech j.w. /1,9 105KM/
3.silnik 371.01 ssący 0.25-0,35 wydech 0,30-0,40 /1,9 110KM/
4.silnik 937A2.000 ssący 0,25-0,35 wydech 0,30-0,40 /1,9 115KM/
5.silnik 839A6.000 ssący 0,25-0,35 wydech 0,30-0,40 /2,4 140KM/
6.silnik 841C.000 ssący0,25-0,35 wydech 0,30-0,40 /2,4 150KM/
Płytki regulacyjne pasują od silników fiata 1,4 8V 1,6 8V : yesyes : : yesyes : : yesyes : : yesyes :
Gelo5 - 21-01-2009, 23:27
" />Super temat "się zrobił"
A w silniku 2.4 jtd 175KM? -to pewnie pytanie do jana1234567
dudekken - 21-01-2009, 23:28
" />
">Super temat "się zrobił"
A w silniku 2.4 jtd 175KM? -to pewnie pytanie do jana1234567
Tutaj na bank jest już hydraulika (głowica 20V).
Gelo5 - 21-01-2009, 23:30
" />Czyli się nie martwić i nie palnąć głupoty w serwisie (żeby sprawdzili)
dudekken - 21-01-2009, 23:34
" />
">Czyli się nie martwić i nie palnąć głupoty w serwisie (żeby sprawdzili)
Myśle że możesz spać spokojnie :wink:
Gość - 21-01-2009, 23:35
" />nie widziałem lybry z 2,4 20v 175KM no chyba że mowa o thesis tam jest hydraulika Natomiast lybra 2,4 175 KM to po chipie ale 8 zaworowy motor i tam jest ręczna regulacja zaworów : yesyes : : yesyes : : yesyes : : yesyes : : yesyes : : yesyes : : yesyes : : yesyes : : yesyes :
volf - 21-01-2009, 23:38
" />
">Trudno powiedzieć co producent miał na myśli i jaki miało mieć cel nie zastosowanie hydraulicznej regulacji :? Moim zdaniem spora gafa 8O
No nie wiem czy taka gafa. Moim zdaniem to zaleta, nie ma problemu ze stukającymi popychaczami, które trzeba czasami wymieniać, zwłaszcza w używanych autach... Wystarczy prosta regulacja raz na jakiś czas i mamy spokój względnie małym kosztem.
Sebastian - 22-01-2009, 09:02
" />
">nie widziałem lybry z 2,4 20v 175KM no chyba że mowa o thesis tam jest hydraulika Natomiast lybra 2,4 175 KM to po chipie ale 8 zaworowy motor i tam jest ręczna regulacja zaworów
8 zaworowy?
dudekken - 22-01-2009, 10:30
" />
">Trudno powiedzieć co producent miał na myśli i jaki miało mieć cel nie zastosowanie hydraulicznej regulacji :? Moim zdaniem spora gafa 8O
No nie wiem czy taka gafa. Moim zdaniem to zaleta, nie ma problemu ze stukającymi popychaczami, które trzeba czasami wymieniać, zwłaszcza w używanych autach... Wystarczy prosta regulacja raz na jakiś czas i mamy spokój względnie małym kosztem.
Jaka to zaleta skoro regulację trzeba wykonywać co 40tys km, przy czym gdyby była hydraulika jej czas pracy bez wymiany popychaczy wydłużyłby się o min trzy razy (120tys km->). Do tego koszt fiatowskich popychaczy hydraulicznych jest praktycznie równy cenie płytki.
jenks - 22-01-2009, 18:38
" />witam,a czy do wymiany płytki trzeba wyjąć wałek rozrządu w 2,4jtd
Gość - 22-01-2009, 20:22
" />Można nawet glowicę wyciągnąć :!: A najlepiej silnik wytargaj Tak na marginesie jak nie wiesz to się nie zabieraj bo możesz głowicę uszkodzić
jenks - 22-01-2009, 20:30
" />
">Można nawet glowicę wyciągnąć :!: A najlepiej silnik wytargaj Tak na marginesie jak nie wiesz to się nie zabieraj bo możesz głowicę uszkodzić
ja sie nie znam,tylko mechanik tak mówi a mi sie wydaje ze próbuje mnie naciągac bo w serwisie znowu twierdzą ze jest jakiś specjalny przyrząd i nic nie trzeba demontować tylko usługa u nich 300zł za robote to troche drogo
KGB - 22-01-2009, 20:49
" />jan123456
10 zaworowy jakby co ,a nie 8 :wink:
jenks
mozliwe ,ze trzeba wyjac walek jak sie nie ma jakiegos specjalnego przyrzadu o wyjmowania i wkladania plytek
nie twierdze ,ze tak jest w 2.4jtd ,bo nie widzialem ,ale sa silniki ,gdzie dostep do plytek jest utrudniony
dudekken - 22-01-2009, 21:36
" />
">Można nawet glowicę wyciągnąć :!: A najlepiej silnik wytargaj Tak na marginesie jak nie wiesz to się nie zabieraj bo możesz głowicę uszkodzić
ja sie nie znam,tylko mechanik tak mówi a mi sie wydaje ze próbuje mnie naciągac bo w serwisie znowu twierdzą ze jest jakiś specjalny przyrząd i nic nie trzeba demontować tylko usługa u nich 300zł za robote to troche drogo
Nie trzeba demontować wałka rozrządu. Przy tej operacji jeżeli niezbędna jest wymiana płytki niezbędny jest specjalny przyrząd (najlepiej, bo wtedy jest najłatwiej), ale jeśli ktoś robił to niejednokrotnie obejdzie się specjalnego narzędzia. Najlepiej poszukaj dobrego warsztatu i odpuść sobie ASO. 10 zaworów dla dobrego mechanika to max godzinka roboty.
volf - 22-01-2009, 23:29
" />Kolego dudekken raczej co 40 kkm nie trzeba wymieniać wszystkich płytek, czasami luzy nie wymagają korekty. Płytki można też zamieniać. Co do cen to nie wiem czy tej wielkości samoregulatory kosztowałyby tyle co płytki, chyba to niemożliwe...
Z drugiej strony jak czytam posty innych kolegów o kosmicznych cenach regulacji w warsztacie to może ta hydraulika byłaby lepsza...
dudekken - 22-01-2009, 23:43
" />
">Kolego dudekken raczej co 40 kkm nie trzeba wymieniać wszystkich płytek, czasami luzy nie wymagają korekty. Płytki można też zamieniać. Co do cen to nie wiem czy tej wielkości samoregulatory kosztowałyby tyle co płytki, chyba to niemożliwe...
Z drugiej strony jak czytam posty innych kolegów o kosmicznych cenach regulacji w warsztacie to może ta hydraulika byłaby lepsza...
Przecież ja nie powiedziałem że trzeba wymieniać wszystkie płytki co 40tys, tylko że co tyle należy wykonać sprawdzenie luzu i jeżeli sytuacja tego wymaga dokonać regulacji co w tym przypadku wiąze się z wymianą plytki na inną odpowiednią.
Gość - 23-01-2009, 17:18
" />jak mechanik twierdzi ,że wałek należy zdemontować przy regulacji to uciekaj jak najprędzej od takiego mechanika
fragless - 27-01-2009, 18:10
" />a ja mam 220tys. przebiegu i nie mam luzów większych niż przeidział producent
prezesjm - 27-01-2009, 22:58
" />
">a ja mam 220tys. przebiegu i nie mam luzów większych niż przeidział producent
Problem w tym że luz raczej nie powinien być mniejszy niż zalecany. Generalnie jak jest za duży to źle ale jak za mały to tragedia.
To tak tylko na marginesie
Toper - 29-01-2009, 01:19
" />pytałem mojego mechanika, co ile się sprawdza ten luz. Powiedział, że w moim co 80.000km. Czyli w sumie to można sobie co wymiana rozrządu zrobić za jednym zamachem.
dudekken - 29-01-2009, 12:31
" />
">pytałem mojego mechanika, co ile się sprawdza ten luz. Powiedział, że w moim co 80.000km. Czyli w sumie to można sobie co wymiana rozrządu zrobić za jednym zamachem.
Producent podaje aby wykonać tę operację dla silnika 1.9JTD\2.4JTD co 40.000 max, więc i twój samochód nie jest wyjątkiem.
Toper - 29-01-2009, 13:28
" />
">Producent podaje aby wykonać tę operację dla silnika 1.9JTD\2.4JTD co 40.000 max, więc i twój samochód nie jest wyjątkiem.
a propo, nie wiesz skąd można by jakąś instrukcję serwisową dostać? Albo jakąś ksiązkę z serii "Sam naprawiam..."? Brakuje mi czegoś takiego do Lybry
dudekken - 29-01-2009, 13:50
" />
">a propo, nie wiesz skąd można by jakąś instrukcję serwisową dostać? Albo jakąś ksiązkę z serii "Sam naprawiam..."? Brakuje mi czegoś takiego do Lybry
Niestety takie wydanie w całości dotyczące Lybry nie istnieje (przynajmniej w Polsce). Można szukać takich książek od Alfy 156, z tym że skorzystamy tylko z informacji dotyczących silnika.
Gość - 30-01-2009, 20:27
" />kol duddeken,czy płytka do lybry doszła??????????
ap2 - 30-01-2009, 20:54
" />
">(...) Płytki można też zamieniać. (...)
IMHO to juz jest herezja. Jezeli plytka nie spelnia wymagan dla jednego zaworu to znaczy ze sie zuzyla - zakladamy ze nowa byla OK. W takim przypadku nie wierze ze jest rownomiernie starta, bo o tym tu mowa. Wiec taka kombinacja za 20 PLN jest proszeniem sie o problemy...
prezesjm - 30-01-2009, 21:06
" />
">(...) Płytki można też zamieniać. (...)
IMHO to juz jest herezja. Jezeli plytka nie spelnia wymagan dla jednego zaworu to znaczy ze sie zuzyla - zakladamy ze nowa byla OK. W takim przypadku nie wierze ze jest rownomiernie starta, bo o tym tu mowa. Wiec taka kombinacja za 20 PLN jest proszeniem sie o problemy...
Herezje to Pan prawisz. Luz zaworowy nie zmienia się z powodu zużycia płytki czy wałka bo to już awaria. Przytarte płytki oczywiście nadają się na złom ale dobre płytki można spokojnie zamieniać miejscami jeśli nam rozmiary pasują. Płytkę bardzo łatwo zweryfikować, dokładnie widać czy jest dobra czy już śmietnik. Jak płytka jest przytarta to zwykle wałek także nadaje się do wymiany.
ap2 - 30-01-2009, 21:13
" />OK, moze nie mam racji ale nie spotkalem sie jeszcze z taka informacja ze strony ASO (polityka?) zeby plytki miejscami zamieniac... Pomijam ich cene i czestosc wymiany, bo wtedy to w ogole nie ma o czym dyskutowac...
A jesli luz nie zmienia sie z powodu zuzycia plytek to od czego?
Gość - 30-01-2009, 21:20
" />kol prezes ma rację jesli w danym zaworze mamy za mały lub za duży luz to możemy zamienić płytkę w inne miejsce.Pomijam to o czym wspomniał prezes na temat nienaturalnego zużycia wałka i płytki.
prezesjm - 30-01-2009, 21:25
" />Luz podczas eksploatacji zmienia się z powodu wypalania i wyklepywania układu zawór-gniazdo zaworowe i prawie zawsze luz ten się zmniejsza. W przypadkach normalnej eksploatacji i właściwego smarowania zużycie płytek i wałka jest niemierzalne ( oczywiście mam na myśli mikromierz czyli dokładność do 0.01mm). Jeśli mechanik mierzy płytki suwmiarką to proponuje jeśli można jeszcze, to szybko zmienić mechanika.
ap2 - 30-01-2009, 21:33
" />Reasumujac zalecenia serwisow zeby nie zamieniac plytek sa bezpodstawne i wynikaja raczej z tego, ze bez mikromierza nie stwierdzimy zuzycia plytki.
Ale czy majac plytke w rece mozemy stwierdzic czy ona jest zuzyta? Z tego co napisales wynika ze tak, bo jakiekolwiek zuzycie jest widoczne golym okiem...
A pytam z ciekawosci i dziekuje za wyjasnienie.
Gość - 30-01-2009, 21:39
" />jeśli krzywka wałka rozrządu jest okrągła lub zmierza do okrągłości wtedy płytka regulacyjna jest na śmietnik jak i wałek rozrządu.Jak wyciągam płytkę to zanim ją włożę w inne miejsce mierzę mikrometrem,chociaż na rewersie plytki jest napisana jej grubość ,pod warunkiem ,że poprzednik /ten co zmieniał /wlożył napisem do szklanki a nie krzywki wałka.Płytki nie trzeba wyciągać aby stwierdzic jej zużycie wystarczy obejrzeć krzywki wałka
prezesjm - 30-01-2009, 21:44
" />Serwisy zalecają wymianę płytek i za nie równo kasują z wiadomych względów. Najczęściej nie oddają starych i chłopaki uzupełniają sobie stan magazynowo-warsztatowy. Płytka nawet używana po wytarciu z oleju jest idealnie połyskliwa , bez najmniejszych rys i co najważniejsze przy pomiarach (koniecznie mikromierzem) nie ma żadnej mierzalnej różnicy pomiędzy pomiarem na środku płytki a krawędzią czyli miejscem z którym nie ma styczności wałek rozrządu.
Gość - 30-01-2009, 21:54
" />w serwisie w którym ja pracowałem/Jel-Car/wymieniałem tyle płytek ile potrzebne było do danego autka a stare zawsze klientowi oddawaliśmy jednak tylko 10 procent klientów zabierała je ze sobą reszta przynosiła z zapytaniem czy mogą je odsprzedać za 5-10 PLN,więc ja zawsze odkupowłem
prezesjm - 30-01-2009, 23:01
" />
">w serwisie w którym ja pracowałem/Jel-Car/wymieniałem tyle płytek ile potrzebne było do danego autka a stare zawsze klientowi oddawaliśmy jednak tylko 10 procent klientów zabierała je ze sobą reszta przynosiła z zapytaniem czy mogą je odsprzedać za 5-10 PLN,więc ja zawsze odkupowłem
:smiech3:
Paweł lancia 1.8 ;) - 28-03-2010, 11:57
" />witam mam pytanie. w lybrze 1.8 16v jeśli popychacze słychać przez pierwsze 10s po uruchomieniu silnika też należy je regulować? i pytanko za 100pkt jakie w tym aucie są popychacze?-hydrauliczne??
FXX - 28-03-2010, 12:10
" />Jeśli dobrze kojarzę, to popychacze są hydrauliczne.
pawcio1 - 28-03-2010, 20:28
" />
">witam mam pytanie. w lybrze 1.8 16v jeśli popychacze słychać przez pierwsze 10s po uruchomieniu silnika też należy je regulować? i pytanko za 100pkt jakie w tym aucie są popychacze?-hydrauliczne??
Zapewne przez pierwsze sekundy pracy motoru słychać nie popychacze tylko już zużywający się wariator!!!
Paweł lancia 1.8 ;) - 31-03-2010, 18:05
" />dzięki za info. jestem właśnie przed wymianą oleju!! zastanawiam się tylko czy faktycznie wlać leprzy olej niż mobil 10w40 taki jak 10w60??
pawcio1 - 31-03-2010, 20:54
" />
">dzięki za info. jestem właśnie przed wymianą oleju!! zastanawiam się tylko czy faktycznie wlać leprzy olej niż mobil 10w40 taki jak 10w60??
Wymiana oleju niewiele pomoże! Radzą wkrótce przemyśleć i zaplanować wymianą wariatora rozrządu!!!
Klekotanie będzie się przedłużać,aż do całkowitego zużycia,zniszczenia wariatora.
Paweł lancia 1.8 ;) - 01-04-2010, 22:23
" />propo wariatora - za co on dokładnie jest odpowiedzialny?