bartek42 - 23-05-2009, 22:58
" />Witam!
Co jaki¶ czas przewija siê w±tek problemów z turbin± (czy to w 2.4 czy te¿ 1.9). Jednym z rozwi±zañ jest czyszczenie turbiny z osadzaj±cej siê na niej sadzy.
Znajomy posiadaj±cy Audi A4 1,9TDI ze zmienn± geometri± potrafi to zrobiæ sam (a nie jest mechanikiem).
St±d pytania:
1) Czy u nas, w Lybrach 1.9 (105 i 115KM) oraz 2.4 (135, 140 i 150 KM), jest mo¿liwo¶æ i sens zabierania siê do tej czynno¶ci samemu
2) Jakie s± objawy zasyfionej turbinki
3) Jak to zrobiæ Czy s± jakie¶ specjalne zestawy kluczy, objemki (opaski)
P.S.1 - Od ilu RPM zaczyna ci±gn±æ JTD ze zmienn± geometri± i bez zmiennej
alan0104 - 24-05-2009, 12:30
" />hej. zaczne od tego, ze turbina ze zmienna geometria jest wrazliwa na sadze i z tego powodu ma sklonnosc do zacinania. problem ten dotyka nie tylko lancie. np m.in vw rowniez zmaga z tego typu usterkami i to dosyc czesto. problem tkwi nie tylko w paliwie, wtryskach, rozwiazaniu tech, ale i sposobu jazdy, czyli operowanie pedalem gazu. ekonomiczna, emerycka jazda wzmaga przypadlosc, ostra raczej zapobiega osadzaniu sie sadzy na elementach tego mechanizu. u siebie zdemontowalem turbine samemu, potrzebne sa dobre klucze, kanal i cierpliwosc. turbine rozebralem rowniez sam. to co tam zastalem trudno opisac. totalny syf. wszystkie elementy starannie wyczyscilem, probujac nawet je wypolerowac (poszukaj na necie-jest o tym sporo). jesli chodzi o symptomy jakie pojawialy sie przy nieruchomej kierownicy lopatek to: pojawiajacy sie komunikat o awarii sterowania silnikiem w czasie ostrego przyspieszania (skutek przeladowania). spadku mocy nie odczulem. nie bylo rowniez mozliwosci przesunacia dwigienki kierownicy reka, po zdjeciu silownika pnematycznego. osobiscie tak staralem sie go "rozruszac" ze w koncu ramie dwigienki peklo, kierownica nawet nie drgnela, tak bardzo byla zasyfiona. przy rozbieraniu turbiny problem pojawic sie moze w odzieleniu czesci goracej od zimnej. uzylem do tego prowizorycznych sciagaczy zrobioych z kilku tulei z gwintem wewnatrz. tuleje te umiescilem pomiedzy czescia goraca a zimna. wewnatrz tulei wkrecone byly sruby i podczas ich wykrecania rozebralem (rozdzielilem) turbine. gdy sie za to zabierzesz, nie zapomnij o zabezpieczeniu otworu olejowego przed zaniczyszczeniami. zaznaczam jednak, ze powyzszy opis sytuacji wystapil w mojej kappie i nie twierdze ze objawy ktore wystapily u mnie sa obligatoryjne lub jedyne jakie moga sie pojawic.