fiergloo - 13-12-2009, 15:57
" />
Lancia Aprilia to lata 30e dwudziestego wieku. Jest to jeden z pierwszych przypadków projektowania nadwozia w tunelu aerodynamicznym, nie chcê napisaæ, ¿e pierwszy(jako masowo produkowany), bo mam w±tpliwo¶ci, no w³a¶nie Tatra T77, 87 i 97- 87 mia³a Cx~0,25- czy uda³o by siê to Czechom bez tunelu? W przypadku Aprilii tunelem s³u¿y³a turyñska politechnika. Opór powietrza Cx w tym samochodzie wynosi³ 0,47. Co ciekawe, drzwi przednie i tylne otwiera³y siê od siebie, jak dzisiaj w Ma¼dzie RX8. Zawieszenie Aprili by³o niezale¿ne z przodu i z ty³u, hamucle bêbnowe znajdowa³y siê przy wszystkich ko³ach.
Silnik- wersja Mk 1, ¿e tak j± nazwê czyli pierwsza seria produkowana w latach 1936-1939 posiada³a V4, z pó³kolistymi komorami spalania. Rozrz±d napêdzany by³ przez jeden wa³ek który znajdowa³ siê w g³owicy. Wa³ek ten krzywkami uderza³ o d¼wigienki które to sterowa³y odpowiednimi zaworami. Pierwszy silnik mia³ pojemno¶æ 1352 ccm i moc 47 KM przy 4300 obr/min. Druga seria produkowana przez 10 lat od 1939 do 1949 mia³a powiêkszony silnik do 1486 ccm i o mocy 48 KM przy 4300 obr/min.
Z innych smaczków. Aprilia pojawia³a siê w wersji z kierownic± po prawej stronie. TYLKO. Co oznacza, ¿e najcieplej witali j± kierowcy Imperium Brytyjskiego oraz Szwecji. Sk±d siê w Italii wziê³o umieszczanie kierownicy po prawej stronie przy prawo stronnym ruchu? A no st±d, aby mo¿na by³o maksymalnie najbli¿ej trzymaæ siê krawêdzi jezdni na ostrych serpentynach w górach. Co¶ takiego bodaj¿e jest teraz praktykowane w Boliwii.
Oczywi¶cie jak to bywa³o w tych czasach Aprilia wychodzi³a z fabrycznym nadwoziem, ale podwioza dostarczano kilku manufakturom specjalizuj±cym siê w tworzeniu ró¿nych smakowitych nadwozi. Np. Ghia, Stabilimenti Farina, Zagato, Viotti, Bertone, Vignale, Touring, Castagna i kilku innych mniej znanych stylistów(np Michelotti). Zaznaczyæ równie¿ trzeba i¿ 700 egzemplarzy Aprilii zosta³o zbudowanych w fabryce Lancii znajduj±cej siê we Francji. Ogólna wielko¶æ produkcji to 20 082 egzemplarze (10 354 egzemplarzy Aprilii pierwszej serii) i 7 554 podwozi od roku 1936 do 1949.
Dane techniczne:
Napêd: silnik wzd³u¿nie umieszczony z przodu napêdzaj±cy ko³a tylne.
Silnik:
benzynowy, czterosuwowy, wolnoss±cy, czterocylindrowy, widlasty
1352 ccm
8v SOHC
47 KM przy 4300 obr/min
benzynowy, czterosuwowy, wolnoss±cy, czterocylindrowy, widlasty
1486 ccm
8v SOHC
48 KM przy 4300 obr/min
Skrzynia biegów:
4 biegowa rêczna
Hamulce:
bêbnowe, uk³ad hydrauliczny, z ty³u bêbny znajduj±ce siê przy mechani¼mie ró¿nicowym
Zwieszenie:
przód: kolumna przesuwna
ty³: niezale¿ne, resor piórowy paraboliczny umieszczony poprzecznie
Masa:
Seria I: 880 kg
Seria II: 950 kg
Tekst okrojony z : >www.fierglu.blog.interia.pl
Zdjêcia: google.pl
W razie potrzeby zezwalam na umieszczenie niniejszego wpisu na stronie g³ówniej lanciapolska.org w przegl±dzie modeli.
solarzmr - 13-12-2009, 16:08
" />Ja znalaz³em inne ilo¶ci je¶li chodzi o wielko¶æ produkcji:
Aprilia:- 23283 (All series and types)
Ardennes:- 620 (French built 1937-38)
Nat - 14-12-2009, 05:13
" />Dziêkujê, Fiergloo za ciekawy opis arcyciekawej Aprilii!
"> Z innych smaczków. Aprilia pojawia³a siê w wersji z kierownic± po prawej stronie. TYLKO. Co oznacza, ¿e najcieplej witali j± kierowcy Imperium Brytyjskiego oraz Szwecji. Sk±d siê w Italii wziê³o umieszczanie kierownicy po prawej stronie przy prawo stronnym ruchu? A no st±d, aby mo¿na by³o maksymalnie najbli¿ej trzymaæ siê krawêdzi jezdni na ostrych serpentynach w górach. Co¶ takiego bodaj¿e jest teraz praktykowane w Boliwii.
Takiej teorii nie s³ysza³em
wersja cabrio:
Aprilia Pininfarina wersja spider
Z ciekawostek - jeden egzemplarz w Polsce, o którym mi wiadomo, jest w posiadaniu forumowiczów (ojca i syna) o nicku Fulvia.
Niedawno zrekonstruowano Apriliê Zagato - oto fotki...
Alternatyw± Aprilii "dla ludu" by³a Lancia Ardea - ostatnie auto stworzone przez Vincenza Lanciê.
Z ciekawostek - by³o to auto z najmniejszym silnikiem widlastym (V4) jaki kiedykolwiek by³ masowo sprzedawany... 0,9 litra...
Ardea i Aprilia (Ardea po prawej
Ardea i Aprilia - Ardea na drugim planie.
Z ciekawostek - W Ardei do tylnego baga¿nika dostaæ mo¿na siê by³o tylko z ... kabiny. Mia³o byæ tanio, a nie wygodnie
Wiêcej o Aprilii:
Wiele info o Ardei: