kappa - Wymiana uszczelki pod glowica



przemas81 - 02-06-2009, 22:05
" />no ichyba sie sta³o jecha³em spokojnie stówka nagle huk kupa bia³ego dymu i chyba wywali³a uszczelka,do tego uciek³ plyn chlodniczy gdzies pod kolektorem ssacym
w zbiorniczku oleju nie by³o jesli pytacie silnik nie muli³ chodzi³ normalnie teraz ciezko zapala-próbowa³em raz i kopci
pewno uszczelka teraz pytanie mia³em ja robiona jakiw¶ 30 kkm temu planowana g³owica wymieniane zawsory
co teraz robiæ ?pytam zeby mechaniora uswiadomiæ ze ma byæ cacy
je¶li ktos moze niech napisze kolejnosc etapu prac od rozbiórki do z³ozenia i co majwaznijsze sposób przykrêcania g³owicy-jakla kolejno¶æ ¶rub i z jakim naciskiem-bo wiem ze dla róznych typów sa inne paramertry
co przy okazji powymieniac zeby sie to nie powtórzy³o???
z góry dziêki
jak zrobimy to wstawie fotorelacje z prac




Jano - 02-06-2009, 22:22
" />Dokrêcanie ze ¶rodka na boki . Gdzie¶ mia³em rysunek z oznaczeniami. Jak znajdê to wrzucê.
Wstêpnie 65 Nm, a potem w trzech fazach po 90 stopni ale to jest 2.4 TD zreszt± wyszukane na forum



solarzmr - 02-06-2009, 23:13
" />W eTECHu znalaz³em taki sposób dokrêcania g³owicy w Kappie 2,4:
Za³±czniki:



topcio1 - 03-06-2009, 14:36
" />Dokrêcanie ¶rub bêdziesz mia³ na opakowaniu uszczelki g³owicy.
Co trzeba zrobiæ- planowaæ g³owicê, wymieniæ uszczelniacze,
Jak zrobiæ. Ty bêdziesz robi³ czy mechanik?
- rozpi±æ rozrz±d
-zlaæ p³yn i olej
-odkrêciæ kolektory
-zdj±æ pokrywê wa³ków
-odkêciæ g³owicê, w sposób odwrotny do przykrêcania ( stopniowo luzowaæ kolejne ¶ruby)
- oddaæ g³owicê do planowania ( w zale¿no¶ci od zasobów finansowych po³±cz to z docieraniem zaworów) i wymiany uszczelniaczy
- wyczy¶æ dok³adnie blok pod uszczelkê
Monta¿ w odwrotnej kolejno¶ci .
Je¶li dobrze pamiêtam to masz problemy z panewkami. Mo¿e po³±cz te dwie roboty i przy okazji pier¶cionki.




przemas81 - 03-06-2009, 20:56
" />mój mechanior ma tyle roboty ¿e bym sie chyba zaczeka³ na smieræ-ja bêdê robi³ ale pod jego okiem-innego wyj¶cia nie ma g³owica by³a planowana pó³torej roku temu-trzeba powtarzaæ tê czynno¶æ???

a panewki???przyda³oby siê te¿ zrobiæ ale jak starczy kasy bo to niespodziewanywydatek
komplet panewek szlif wa³u ale mnie to znowu szarpnie



Leny - 03-06-2009, 21:08
" />Mnie wymiana uszczelki pod g³owic± + 3 szklanki nówki + dotarcie zaworów + pompa wody + termostat wynios³a 2000z³.
Ale jak robisz sam to bêdzie du¿o mniej
Ja teraz widze, ¿e u siebie mog³em robiæ od razu dó³, tak jak mówi³ mechanior. Jak olej siê nagrzeje, to przy niskich obrotach ca³y czas ¶wieci siê kontrolka smarowania, tak wiêc dó³ do roboty...



przemas81 - 03-06-2009, 21:18
" />wyjdzie mniej ale pod okiemfachowca-inaczej sie nie da
masz te same objawy co ja-panewki=póki ich nie robisz nie katuj silnika jak zimny nie przeci±gaj do wysokich obrotów a pojezdzisz -grunt to go nie zmêczyæ



topcio1 - 03-06-2009, 21:29
" />
">mój mechanior ma tyle roboty ¿e bym sie chyba zaczeka³ na smieræ-ja bêdê robi³ ale pod jego okiem-innego wyj¶cia nie ma g³owica by³a planowana pó³torej roku temu-trzeba powtarzaæ tê czynno¶æ???

a panewki???przyda³oby siê te¿ zrobiæ ale jak starczy kasy bo to niespodziewanywydatek
komplet panewek szlif wa³u ale mnie to znowu szarpnie


g³owicê trzeba planowaæ poniewa¿ jest ju¿ krzywa i wymiana uszczelki nic nie da, za tydzieñ bêdzie to samo



Leny - 03-06-2009, 21:52
" />Mój mechanik nie planowa³ g³owicy i jest ok



topcio1 - 03-06-2009, 22:27
" /> z takim mechanikiem albo " szk³em siê du..py nie podciera"



KGB - 03-06-2009, 22:55
" />blok jest zeliwny ,glowica aluminiowa ,a uszczelka plastyczna - trzeba planowac glowice ,to nie sa straszne koszty 50-100pln zaleznie od warsztatu,

docierania sprawnych zaworow lepiej nie robic ,bo mozna tylko pogorszyc ,
jak juz temat istnieje ,to moze przy okazji poda ktos moment dokrecania glowicy ,to bede wiedzial na przyszlosc



przemas81 - 04-06-2009, 08:44
" />
">jak juz temat istnieje ,to moze przy okazji poda ktos moment dokrecania glowicy ,to bede wiedzial na przyszlosc

Kolega Solarzmr poda³ w po¶cie wy¿ej sposób dokrêcania g³owicy dla tego silnika



KGB - 04-06-2009, 12:34
" />no tak ,sa tam wartosci - nie zauwazylem,
ale moze ktos z doswiadczenia wie jaki bedzie moment ,bo dokrecanie na katy jest skrajnie idiotycznym posunieciem ,zwlaszcza dla panewek (100* i 60*)



topcio1 - 04-06-2009, 14:06
" />
">jak juz temat istnieje ,to moze przy okazji poda ktos moment dokrecania glowicy ,to bede wiedzial na przyszlosc

I -kupuj±c uszczelkê dostajesz z ni± instrukcje dokrêcania, które ró¿ni± siê odrobinê u niektórych producentów.
II- przy dokrêcaniu kontowym producent zaleca wymianê ¶rub


">- trzeba planowac glowice ,to nie sa straszne koszty 50-100pln zaleznie od warsztatu,


w Lublinie kosztuje 40 pln


">docierania sprawnych zaworow lepiej nie robic ,bo mozna tylko pogorszyc ,



">Mój mechanik nie planowa³ g³owicy i jest ok [/quote]

wszystko mo¿na sprawdziæ: - k³adziesz g³owicê na p³ytê trasersk± i wiadomo czy krzywa
- zawory zalewasz naft± i wiesz czy docieraæ
Ale uszczelniacze to ju¿ obowi±zkowo wymieñ



przemas81 - 04-06-2009, 22:31
" />jak na razie praca wre zdjeta pokrywa zaworowa ca³y dolot kolektor ss±cy rozbebeszony rozrz±d na tyle dzi¶ mi czas pozwoli³ jutro zwalam g³owice

teraz g³upie pytanie?-czy panewki da sie wymienic od do³u czu trzeba wybebeszaæ ca³y silnik???



sloneczna - 04-06-2009, 22:45
" />Panewki dasz radê od do³u ,tylko uwa¿aj na taki czujnik w misce .Trzeba go przed zdjêciem miski wykrêciæ .
PS
Jeste¶ na komercyjnym forum LT mo¿e Damian by Ci podpowiedzia³. ma z tym do czynienia.
Je¿eli chcesz to podam Ci krok po kroku , Nawet g³ówne panewki mo¿na wymieniæ ale to ju¿ wprawa robi swoje .



przemas81 - 04-06-2009, 22:54
" />
">Panewki dasz radê od do³u ,tylko uwa¿aj na taki czujnik w misce .Trzeba go przed zdjêciem miski wykrêciæ .
PS
Jeste¶ na komercyjnym forum LT mo¿e Damian by Ci podpowiedzia³. ma z tym do czynienia.
Je¿eli chcesz to podam Ci krok po kroku , Nawet g³ówne panewki mo¿na wymieniæ ale to ju¿ wprawa robi swoje .


je¶li mo¿esz to prosi³bym o dane krok po kroku ,w którym miejscu jest ten czujnik i od czego jest

p.s owszem na komercyjnym forum móg³bym sie damiana zapytaæ jednakze porady potrzebujê na jutro ¿e tak to ujmê



sloneczna - 04-06-2009, 23:39
" />Dotar³o PW ?



przemas81 - 05-06-2009, 09:43
" />
">Dotar³o PW ?

dotar³o nawet ca³kiem przejrzyste t³umaczenie jakby co bêdê dzwoni³-dziêki-oby tylko wa³ nie by³ owalny

-- 05 Cze 2009, 21:50 --

no to tak:
silnik rozbebeszony g³owica zwalona jutro zobaczymy czy jest prosta
uszczelka walnê³a na tej aluminiowej otoczce na piatym cylindrze patrz±c od rozrz±du.woda dosta³a sie do cylindra który by³ ca³y zalany
w kolektorze ss±cym tez by³o mnóstwo wody-jakim cudem ona tam siê dosta³a???bo nie umiem sobie tego wyt³umaczyæ
czy trmostat te¿ wymieniaæ jak sprawdziæ czy sie nie roz[pitoli³??,móg³ wogóle na tym ucirpieæ???



sloneczna - 08-06-2009, 01:07
" />Termostat sprawdzisz jak postykasz wszystko . Wrazie wadliwego dzia³ania zawsze mo¿na go wymieniæ .
Proponujê Ci na rozruch zalaæ tylko wod± ,potem wymieniæ na p³yn jak wszystko bêdzie OK.Oblukaj dok³adnie g³owicê przed planowaniem czy nie pêk³a .



Nat - 08-06-2009, 01:25
" />
">Panewki dasz radê od do³u ,tylko uwa¿aj na taki czujnik w misce .Trzeba go przed zdjêciem miski wykrêciæ .
PS
Jeste¶ na komercyjnym forum LT mo¿e Damian by Ci podpowiedzia³. ma z tym do czynienia.
Je¿eli chcesz to podam Ci krok po kroku , Nawet g³ówne panewki mo¿na wymieniæ ale to ju¿ wprawa robi swoje .


je¶li mo¿esz to prosi³bym o dane krok po kroku ,w którym miejscu jest ten czujnik i od czego jest

p.s owszem na komercyjnym forum móg³bym sie damiana zapytaæ jednakze porady potrzebujê na jutro ¿e tak to ujmê


">Dotar³o PW ?

dotar³o nawet ca³kiem przejrzyste t³umaczenie jakby co bêdê dzwoni³-dziêki-oby tylko wa³ nie by³ owalny

Na naszym niekomercyjnym forum du¿± warto¶ci± jest to, ¿e porady techniczne sa dostêpne dla wszystkich... Przecie¿ o to chodzi, by maksymalnie du¿o piêknych w³oskich cacuszek chodzi³o jak w zegarku, nieprawda¿?

W zwi±zku z tym mam ogromn± prosbê do obu panów- czy mogliby¶cie, dla po¿ytku innych posiadaczy Kapp 2,4 ktorych (kto wie?) mo¿e spotka podobna przygoda, opublikowaæ to ca³kiem przejrzyste t³umaczenie?

thank you from the mountain



topcio1 - 08-06-2009, 05:50
" />
">uszczelka walnê³a na tej aluminiowej otoczce na piatym cylindrze patrz±c od rozrz±du.woda dosta³a sie do cylindra który by³ ca³y zalany
w kolektorze ss±cym tez by³o mnóstwo wody-jakim cudem ona tam siê dosta³a???bo nie umiem sobie tego wyt³umaczyæ
czy trmostat te¿ wymieniaæ jak sprawdziæ czy sie nie roz[pitoli³??,móg³ wogóle na tym ucirpieæ???


to normalne, ¿e w tym miejscu, je¶li nie splanujesz g³owicy szybko bêdzie to samo
szczelno¶ci g³owicy "na oko nie zobaczysz" zawie¼ do sprawdzenia ci¶nieniowego (w L-bn koszt 60 pln)
termostat w³ó¿ do gor±cej wody i patrz czy siê otwiera ale je¶li by³ sprawny to raczej nic nie powinno mu siê staæ



Bany - 08-06-2009, 09:57
" />
">uszczelka walnê³a na tej aluminiowej otoczce na piatym cylindrze patrz±c od rozrz±du.woda dosta³a sie do cylindra który by³ ca³y zalany
w kolektorze ss±cym tez by³o mnóstwo wody-jakim cudem ona tam siê dosta³a???bo nie umiem sobie tego wyt³umaczyæ
czy trmostat te¿ wymieniaæ jak sprawdziæ czy sie nie roz[pitoli³??,móg³ wogóle na tym ucirpieæ???


to normalne, ¿e w tym miejscu, je¶li nie splanujesz g³owicy szybko bêdzie to samo
szczelno¶ci g³owicy "na oko nie zobaczysz" zawie¼ do sprawdzenia ci¶nieniowego (w L-bn koszt 60 pln)
termostat w³ó¿ do gor±cej wody i patrz czy siê otwiera ale je¶li by³ sprawny to raczej nic nie powinno mu siê staæ

Co w momencie kiedy blok jest krzywy w tym miejscu?



topcio1 - 08-06-2009, 11:46
" />bloki przecie siê nie krzywi±



KGB - 08-06-2009, 17:55
" />bloki zeliwne raczej sie nie krzywia - oczywiscie wystepuja w przyrodzie zjawiska ,ktore sie wizjonomom nie snily ,ale to bardzo rzadko



przemas81 - 08-06-2009, 22:25
" />g³owica prosta-sprawdezana-nie popêkana,ju¿ na swoim miejscu,w³a¶ciwie wiêkszo¶æ ¿ecz ju¿ na swoim miejscu ,zosta³jeszcze tylko z³o¿yc rozrz±d i pare pierdo³ów ale nie wiem czy dam rade czasowo w tym tygodniu choc auto mi potrzebne


">W zwi±zku z tym mam ogromn± prosbê do obu panów- czy mogliby¶cie, dla po¿ytku innych posiadaczy Kapp 2,4 ktorych (kto wie?) mo¿e spotka podobna przygoda, opublikowaæ to ca³kiem przejrzyste t³umaczenie?

jak tylko siê za to zabiorê to opublikuj± wszystko ³adnie i przejrzy¶cie ³aæ¿nie z fotorelacj± obiecujê jednak pewnie w granicach miesi±ca bêdzie to trwaæ ale zrobie jakiem Przemas



Nat - 08-06-2009, 22:34
" />No to trzymam Ciê za...

I tu informacja dla Karolci: za s³owo.



oswald - 08-06-2009, 22:49
" />
">...jak tylko siê za to zabiorê to opublikuj± wszystko ³adnie i przejrzy¶cie ³aæ¿nie z fotorelacj± obiecujê jednak pewnie w granicach miesi±ca bêdzie to trwaæ ale zrobie jakiem Przemas

No to super (zacytowa³em, ¿eby nie by³o ), bo jestem ¿ywo zainteresowany, planuj±c tu¿ przed osi±gniêciem 200 ty¶. daæ drugie ¿ycie mojemu 2.4 (na razie 167 ty¶., wiêc tak gdzie¶ na wiosnê 2010 ) taka relacja bêdzie bardzo przydatna, mo¿e raczej nie bêdê robi³ tego sam, ale bêdê wiedzia³, czego wymagaæ od mechniora .



topcio1 - 09-06-2009, 07:11
" />
">g³owica prosta-sprawdezana-nie popêkana,ju¿ na swoim miejscu,w³a¶ciwie wiêkszo¶æ ¿ecz ju¿ na swoim miejscu ,zosta³jeszcze tylko z³o¿yc rozrz±d i pare pierdo³ów ale nie wiem czy dam rade czasowo w tym tygodniu choc auto mi potrzebne


szybki jeste¶, jako, ¿e g³owica proszt uda³o Ci siê zrobiæ tanim kosztem



Karolcia - 09-06-2009, 07:22
" />
">No to trzymam Ciê za...

I tu informacja dla Karolci: za s³owo.


Nat dobrze,¿e napisa³e¶ za co,bo bym sobie cos pomy¶la³a

-- mniej ni¿ minutê temu --


">g³owica prosta-sprawdezana-nie popêkana,ju¿ na swoim miejscu,w³a¶ciwie wiêkszo¶æ ¿ecz ju¿ na swoim miejscu ,zosta³jeszcze tylko z³o¿yc rozrz±d i pare pierdo³ów ale nie wiem czy dam rade czasowo w tym tygodniu choc auto mi potrzebne


szybki jeste¶, jako, ¿e g³owica proszt uda³o Ci siê zrobiæ tanim kosztem

szybki nie szybki,fakt jest taki ze znowu czuje sie samotna a jak sie go cos pytam to na ka¿de pytanie otrzymuje odpowiedz ciekwe czy dobrze to z³o¿e




przemas81 - 09-06-2009, 21:32
" />fura prawie z³o¿ona zosta³y same pierdo³y typu pokrywa zaworów dolot od razu zmiana filtra oleju i nowy olej shell helix plus jutro b±d¿ w czwartek rano odpalenie i zobaczymy jak to bêdzie gra³o,najbardziej boje sie o dokrêcenie g³owicy choæ robi³em jak siê nale¿y i ustawienie rozrz±du choc mmia³em w trojaki sposób go zaznaczone
jutro wrzuce foty rozdymanej uszczelki bo przed chwilka wróci³em z gara¿u i juz mi siê nie chce


">No to super (zacytowa³em, ¿eby nie by³o ), bo jestem ¿ywo zainteresowany, planuj±c tu¿ przed osi±gniêciem 200 ty¶. daæ drugie ¿ycie mojemu 2.4 (na razie 167 ty¶., wiêc tak gdzie¶ na wiosnê 2010 ) taka relacja bêdzie bardzo przydatna, mo¿e raczej nie bêdê robi³ tego sam, ale bêdê wiedzia³, czego wymagaæ od mechniora .
...jak tylko siê za to zabiorê to opublikuj± wszystko ³adnie i przejrzy¶cie ³aæ¿nie z fotorelacj± obiecujê jednak pewnie w granicach miesi±ca bêdzie to trwaæ ale zrobie jakiem Przemas


No to super (zacytowa³em, ¿eby nie by³o ), bo jestem ¿ywo zainteresowany, planuj±c tu¿ przed osi±gniêciem 200 ty¶. daæ drugie ¿ycie mojemu 2.4 (na razie 167 ty¶., wiêc tak gdzie¶ na wiosnê 2010 ) taka relacja bêdzie bardzo przydatna, mo¿e raczej nie bêdê robi³ tego sam, ale bêdê wiedzia³, czego wymagaæ od mechniora .

przed 2010 napewno to zrobiê i okre¶lê stopien trudno¶ci



topcio1 - 17-06-2009, 15:24
" />e tam, stopieñ trudno¶ci- pierwszy raz tylko jest straszny
Jak Kappa ¶miga po tym zabiegu ?



Karolcia - 26-06-2009, 08:26
" />
">e tam, stopieñ trudno¶ci- pierwszy raz tylko jest straszny
Jak Kappa ¶miga po tym zabiegu ?


¦miga dobrze Ale przyznam,¿e mia³am ma³ego stracha czy uda mu sie wszystko z³o¿yc tak jak powinno i sie zastanawia³am co bedzie jak odpali auto--taki mysli mi chodzi³y po g³owie,¿e bedzie BUM
Ale mam zdolnego mê¿usia i jest ok



skyblu - 26-06-2009, 09:04
" />
">No to trzymam Ciê za...

I tu informacja dla Karolci: za s³owo.


Nat dobrze,¿e napisa³e¶ za co,bo bym sobie cos pomy¶la³a

-- mniej ni¿ minutê temu --


">g³owica prosta-sprawdezana-nie popêkana,ju¿ na swoim miejscu,w³a¶ciwie wiêkszo¶æ ¿ecz ju¿ na swoim miejscu ,zosta³jeszcze tylko z³o¿yc rozrz±d i pare pierdo³ów ale nie wiem czy dam rade czasowo w tym tygodniu choc auto mi potrzebne


szybki jeste¶, jako, ¿e g³owica proszt uda³o Ci siê zrobiæ tanim kosztem

szybki nie szybki,fakt jest taki ze znowu czuje sie samotna a jak sie go cos pytam to na ka¿de pytanie otrzymuje odpowiedz ciekwe czy dobrze to z³o¿e

W³a¶nie, nie narzekaj tylko chwal i ,
ech........, przemas81 farciarzu




KGB - 26-06-2009, 12:02
" />
">Ale przyznam,¿e mia³am ma³ego stracha czy uda mu sie wszystko z³o¿yc tak jak powinno i sie zastanawia³am co bedzie jak odpali auto--taki mysli mi chodzi³y po g³owie,¿e bedzie BUM
kobiety ....



przemas81 - 26-06-2009, 22:45
" />ano kobiety hehehe
fura ¶miga jak nalezy przynajmniej narazie heehhehe
co najlepsze mia³em wcze¶niej k³opot ze smarowaniem silnika jak siê rozgrzeje -na wolnych obrotach zapaloa³a sie kontrolka smarowania ale po wymianie oleju i filtra wszystko gra nawety jak sie zagotuje nic sie nie ¶wieci-co najlepszew filtr co mia³em wcze¶niejzamontowany by³ du¿o krótszy niz ten co kupi³em a kupi³em taki jaki powinien byæ wcze¶niej by³o przypuszczenie ¿e panewki ale teraz to juz nic nie kumam-nic nie s³ychaæ wszystko cichutko chodzi-ale chyba tak zapobiegawczo i tak zajrze w miske olejow±



topcio1 - 26-06-2009, 22:51
" />z zagl±daniem zaczekaj do wymiany oleju, jaki olej zala³e¶?



facio - 27-06-2009, 06:04
" />Wracajac do filtra .Filtr musi miec wewnêtrzny zawór zwrotny a wiele osób zak³ada jakies dziwne zamienniki i wtedy robi± siê takie jaja z cisnieniem oleju.



przemas81 - 27-06-2009, 13:42
" />filtr jest filtrona ale nr nie pamietam a olej to shell helix -niebieski
nienajgorszy chyba co nie heheh



Leny - 27-06-2009, 15:20
" />
">ano kobiety hehehe
co najlepsze mia³em wcze¶niej k³opot ze smarowaniem silnika jak siê rozgrzeje -na wolnych obrotach zapaloa³a sie kontrolka smarowania ale po wymianie oleju i filtra wszystko gra nawety jak sie zagotuje nic sie nie ¶wieci-co najlepszew filtr co mia³em wcze¶niej zamontowany by³ du¿o krótszy niz ten co kupi³em a kupi³em taki jaki powinien byæ wcze¶niej by³o przypuszczenie ¿e panewki ale teraz to juz nic nie kumam-nic nie s³ychaæ wszystko cichutko chodzi-ale chyba tak zapobiegawczo i tak zajrze w miske olejow±


U mnie jest identyko. Kontrolka smarowania ¦wieci ca³y czas na wolnych obrotach, ale silnik chodzi cichutko. Te¿ mia³em podejrzenie ¿e to panweki, ale ju¿ sam nie wiem, bo nic nie slychaæ. I tak jak u Ciebie, wcze¶niej mia³em robion± uszczelke pod g³owic±, i to po tym, wcze¶niej kontrolka na wolnych siê nie ¶wieci³a.



facio - 28-06-2009, 07:35
" />Filtron w swojej ofercie nie produkuje filtrów oleju do kappy 2,0 20v i 2,4 20v wiec napewno jest to jaki¶ dziwny wynalazek



przemas81 - 28-06-2009, 09:30
" />
">Filtron w swojej ofercie nie produkuje filtrów oleju do kappy 2,0 20v i 2,4 20v wiec napewno jest to jaki¶ dziwny wynalazek

jak nie produkuje jak mam i to kupowany wg katalogu filtrona



dudekken - 28-06-2009, 11:16
" />
">Filtron w swojej ofercie nie produkuje filtrów oleju do kappy 2,0 20v i 2,4 20v wiec napewno jest to jaki¶ dziwny wynalazek

Niestety ma racje



o-w-c-a - 26-05-2010, 10:43
" />Witam.

Prawdopodobnie pytanie ju¿ kiedy¶ pad³o (choæ w ³atwy sposób nie uda³o mi siê znale¼æ), ale zak³adam nowy temat bo tak czy siak pewnie bêdê mia³ wiele pytañ w trakcie.

Aktualnie jestem na etapie wymiany uszczelki pod g³owic± (robi³em ju¿ to kiedy¶ ale kilka lat temu i w innym aucie) dlatego mam parê w±tpliwo¶ci.

1. Najwa¿niejsze pytanie jakie mi siê na t± chwilê nasuwa to jaki jest klucz Torx do odkrêcenia g³owicy - przymierza³em siê z Torxem 60 i by³ do¶æ lu¼ny (i w³a¶nie nie wiem czy taki ma byæ), oraz sprawdza³em Torx 70 (ten nie wchodzi³) wiêc czy mam kupiæ Torx 65 czy jaki¶ inny?

2. Drugie pytanie - ¿eby zdj±æ os³onê paska rozrz±du muszê odkrêciæ ko³o pasowe od paska klinowego - naci±g paska jest gdzie ¿eby polu¼niæ?

3. Jak najlepiej zdejmowaæ g³owicê z kolektorami (odkrêciæ przy "dwururce" czy odkrêcaæ od g³owicy - pomijam ró¿nicê w masie bo w 3 osoby zdejmiemy).

4. Gdzie szukaæ znaków na wale i na wa³ku ¿eby sobie wszystko poustawiaæ i pooznaczaæ (z tego co siê wstêpnie przyjrza³em nie ma dostêpu do wa³u po zdjêciu ko³a).

Aha - na pierwszym cylindrze (od rozrz±du) mam na ¶wiecy trochê wody tak ze jej obudowa z gwintem jest zatopiona w tej wodzie. W praktyce spod uszczelki od dekla wygl±da jakby siê tam la³o, jednak zastanawia mnie ze skoro by tamtêdy p³ynê³a woda to powinna byæ z olejem a nie bardzo mam koncepcje sk±d mia³a by siê tam znale¼æ (chyba ze pêkniêta g³owica...)

Na pewno jeszcze o co¶ bêdê pyta³
Z góry dziêki za odpowiedzi na powy¿sze pytania (kluczowa jest w tym momencie dla mnie wielko¶æ torxa bo jutro jadê na zakupy).



topcio1 - 26-05-2010, 15:49
" />
">Prawdopodobnie pytanie ju¿ kiedy¶ pad³o (choæ w ³atwy sposób nie uda³o mi siê znale¼æ),

Kurcze a mnie siê uda³o


">ale zak³adam nowy temat bo tak czy siak pewnie bêdê mia³ wiele pytañ w trakcie.

tego pewnie te¿ nie znalaz³e¶ ? Zanim za³o¿ysz nowy temat


">Najwa¿niejsze pytanie jakie mi siê na t± chwilê nasuwa to jaki jest klucz Torx do odkrêcenia g³owicy - przymierza³em siê z Torxem 60 i by³ do¶æ lu¼ny (i w³a¶nie nie wiem czy taki ma byæ), oraz sprawdza³em Torx 70 (ten nie wchodzi³) wiêc czy mam kupiæ Torx 65 czy jaki¶ inny?

to s± raczej klucze RIBE a nie torx, ale torxami te¿ daje siê radê (65 chyba nie ma takiego rozmiaru)


">Drugie pytanie - ¿eby zdj±æ os³onê paska rozrz±du muszê odkrêciæ ko³o pasowe od paska klinowego - naci±g paska jest gdzie ¿eby polu¼niæ?

jaki to silnik???? je¶li 20V to napinacz naci±ga pasek (³atwo znale¼æ na forum)


">Jak najlepiej zdejmowaæ g³owicê z kolektorami (odkrêciæ przy "dwururce" czy odkrêcaæ od g³owicy - pomijam ró¿nicê w masie bo w 3 osoby zdejmiemy)

ja zawsze odkrêcam kolektory


">Gdzie szukaæ znaków na wale i na wa³ku ¿eby sobie wszystko poustawiaæ i pooznaczaæ (z tego co siê wstêpnie przyjrza³em nie ma dostêpu do wa³u po zdjêciu ko³a).

jaki silnik ??? je¶li 20V to nie ma znaków, tylko zak³ada siê blokady (³atwo znale¼æ na forum)


">ednak zastanawia mnie ze skoro by tamtêdy p³ynê³a woda to powinna byæ z olejem

a czemu z olejem


">Z góry dziêki za odpowiedzi na powy¿sze pytania

proszê,



o-w-c-a - 26-05-2010, 18:11
" />Podziêkowa³ za odpowiedzi - wiem ¿e szukaczka to "po¿yteczna" maszynka, ale szuka³em na biegu oznaczenia tego klucza i nie znalaz³em (dodatkowo wiecznie mi wy¶wietla³o ¿e jest z nia problem i spróbowaæ za chwilê).

Faktycznie - sorry nie napisa³em - silnik 2.0 20V.

Klucz jutro jadê na poszukiwania bo znalaz³em na instrukcji od uszczelki jaki typ Ribe M10x225 (oznaczenie ¶ruby) i podane mam momenty dokrêcania (20Nm, 40Nm, 90st, 90st, 90st).

Pozosta³e rzeczy wspomniane rozpocznê poszukiwania (w temacie tego naci±gu paska, i tych blokad choæ pewnie oznaczê pasek bo szkoda mi wydawaæ jeszcze na blokady) - choæ wpisanie has³a w wyszukiwarce powoduje taki nat³ok informacji ¿e pó³ dnia szukam zawsze tego co mnie interesuje.

Dalsze demonta¿e bêdê robi³ jutro wiec zapewne jeszcze bêdê konsultowa³ .

Pozdrawiam



topcio1 - 26-05-2010, 18:22
" />
"> - choæ wpisanie has³a w wyszukiwarce powoduje taki nat³ok informacji ¿e pó³ dnia szukam zawsze tego co mnie interesuje.

mo¿na zaznaczyæ aby wyszukiwa³ tylko tytu³y postów - to zawê¿a kr±g poszukiwañ


">i tych blokad choæ pewnie oznaczê pasek bo szkoda mi wydawaæ jeszcze na blokady

zaznacz na g³owicy (pasek powiniene¶ wymieniæ) blokady kosztuj± ok 100 pln



o-w-c-a - 27-05-2010, 13:47
" />Ok - stara³em siê ale mo¿e ¼le "zadaje pytania" wyszukiwarce ale nie znalaz³em jak odkrêciæ ko³o pasowe z wa³u, oraz jak polu¼niæ pasek rozrz±du.

W praktyce zdemontowa³em wszystko i mam my¶liciela nad ko³em pasowym na wale które jest przykrêcone za pomocn± 6 ¶rub (chyba tych Ribe, ale widzê ¿e Torx mi wchodzi a lepki s± lekko przyklepane - pewnie mechanik który kiedy¶ mi wymienia³ uszczelkê rozklepa³ ³by) jak je odkrêciæ, tzn jak zblokowaæ wa³ ¿eby nie obraca³ mi siê w trakcie odkrêcania (a nie widzê nic o co móg³bym siê "zaczepiæ").

Drugie pytanie dotyczy paska rozrz±du a ¶ci¶lej napinacza, bo w aucie które kiedy¶ robi³em napina³o siê pomp± wody, a tutaj nie wygl±da i nie wiem...

Mam niby manuala po niemiecku, ale kompletnie jêzyka nie rozumiem, a nie mogê z obrazków wywnioskowaæ :/.



topcio1 - 27-05-2010, 14:36
" />
">tzn jak zblokowaæ wa³ ¿eby nie obraca³ mi siê w trakcie odkrêcania (a nie widzê nic o co móg³bym siê "zaczepiæ").


nigdy nie mia³em potrzeby blokowaæ wa³u aby je odkrêciæ - o ile pamiêtam w ¶rodek powinien wej¶æ klucz 22 na ¶rubê wa³u


">Drugie pytanie dotyczy paska rozrz±du a ¶ci¶lej napinacza, bo w aucie które kiedy¶ robi³em napina³o siê pomp± wody, a tutaj nie wygl±da i nie wiem...

wpisz w szukajkê "kappa wymiana rozrz±du" zaznacz "tylko tytu³y" to wystarczy aby¶ znalaz³ odpowied¼ (w dziale zrób to sam)


">Mam niby manuala po niemiecku, ale kompletnie jêzyka nie rozumiem, a nie mogê z obrazków wywnioskowaæ :/.

czy na pewno wiesz co robisz?



stabraf - 27-05-2010, 15:16
" />
">Witam.

1. Najwa¿niejsze pytanie jakie mi siê na t± chwilê nasuwa to jaki jest klucz Torx do odkrêcenia g³owicy - przymierza³em siê z Torxem 60 i by³ do¶æ lu¼ny (i w³a¶nie nie wiem czy taki ma byæ), oraz sprawdza³em Torx 70 (ten nie wchodzi³) wiêc czy mam kupiæ Torx 65 czy jaki¶ inny?...(kluczowa jest w tym momencie dla mnie wielko¶æ torxa bo jutro jadê na zakupy).

Ja zakupi³em bardzo drogi komplet koñcówek RIBE na alledrogo i spokojnie da³o radê
To tak dla potomno¶ci



przemas81 - 27-05-2010, 19:34
" />ja g³owice odkrêca³em torxem 70 troszku luznawy ale da³o spoko radê ,na rozrz±d nie zak³ada³em ¿adnych blokad po prostu na ko³ach od wa³ków zrobi³em cechy jak i na obudowie pozatym policzy³em ilo¶c zêbów pomiêdzy cechami na pasku na kole te¿ waln±³em cech
kolektory odkrêæ mniej roboty niz w trzech to wy¿ucaæ,u mnie w 2.4 napina³o siê pasek wielorowkowy chyba tym kó³kiem plastikowym a rozrz±du napinaczem

Piszesz ¿e juz kiedys to robi³e¶ ale nie bardzo mi siê wydaje ¿eby¶ wiedzia³ za bardzo co robisz rób wszytsko powoli zdjêcia b±dz zapisuj po koleji co rozbierasz ¿eby¶ wiedzia³ jak to dobrze zrobiæ ja tak robi³em i wszystko posz³o jak z p³atka



topcio1 - 27-05-2010, 19:37
" />
">u mnie w 2.4 napina³o siê pasek wielorowkowy chyba tym kó³kiem

tu te¿ jest napinacz



przemas81 - 27-05-2010, 19:49
" />
">u mnie w 2.4 napina³o siê pasek wielorowkowy chyba tym kó³kiem

tu te¿ jest napinacz

dawno to by³o nie pamietam dok³adnie wiec napisa³em chyba
generalnie rzecz ujmuj±c nie ma tam filozofi ,wystarczy popatrzec pomysleæ co jest co jesli ma siê troche pojêcia o mechanice i wszystko siê da obskoczyæ



topcio1 - 27-05-2010, 19:56
" />
">wystarczy popatrzec pomysleæ co jest co jesli ma siê troche pojêcia o mechanice i wszystko siê da obskoczyæ

super to napisa³e¶



przemas81 - 27-05-2010, 20:07
" />nie chcia³bym zniechêcaæ swoimi wypowiedziami kolegi super ¿e chce sam pobrudziæ sobie rêce i siê trochê namêczyæ ale najpierw niech sie zastanowi czy da radê podj±c siê tego ,ma³y b³ad i mo¿e byc kiszka,jakie¶ podstawy trzeba mieæ al je¿eli co¶ mnie przerasta to szukam pomocy u mechanika zreszta zawsze jak co¶ robiê pierwszy raz to najpiuerw dowiadujê sie co mo¿e mnie czekaæ niespodziewanegoi wtedy powoli i ze slkupieniem co¶ robiê ,¿eby czego¶ nie przeje..........æ,ale troche wiedzy to podstawa



KGB - 27-05-2010, 22:36
" />
">tzn jak zblokowaæ wa³ ¿eby nie obraca³ mi siê w trakcie odkrêcania (a nie widzê nic o co móg³bym siê "zaczepiæ").


nigdy nie mia³em potrzeby blokowaæ wa³u aby je odkrêciæ - o ile pamiêtam w ¶rodek powinien wej¶æ klucz 22 na ¶rubê wa³u
klucz 19mm



o-w-c-a - 28-05-2010, 01:40
" />Dziêki wielkie za zainteresowanie moim problemem.

W praktyce tego posta chwilowo "odpu¶ci³em" a pytania w zakresie walki z samym rozrz±dem przenios³em do posta który dotyczy³ tej tematyki (zgodnie z zaleceniem ), a tutaj chcia³em wróciæ jak ju¿ bêdê mia³ g³owicê "w ³apach".

W praktyce co do ko³a pasowego na wale da³em radê a mia³em k³opot z pomieszczeniem siê dwóch nasadek (19 i torx) a nie wpad³em ¿eby w³±czyæ bieg i kazaæ komu¶ hamowaæ (ja sobie zapar³em o pó³o¶kê).

Co do faktu wykonywania operacji na rozrz±dzie to mia³em t± "przyjemno¶æ", ale stosujê zasadê zapytania z góry 10x ni¿ gdzie¶ wtopiæ i wolê wys³uchaæ (przeczytaæ) porady innych którzy ju¿ robili z tym konkretnym modelem (zawsze s± jakie¶ niuanse o których trzeba wiedzieæ). Mam niby tego manuala ale jest po niemiecku a niestety tego jêzyka ni w z±b nie umiem wiêc tylko siê mogê domy¶laæ z do¶æ nieczytelnych rysunków.
W aucie które robi³em naci±g paska by³ na zasadzie obrotu pomp± wody - wiêc to rozwi±zanie mnie zaskoczy³o.

Co do klucza Ribe to oczywi¶cie sobie ¼le doczyta³em i kupi³em 10 a nie bodaj¿e 14 jaka powinna byæ - wiêc ca³± operacjê (bo ju¿ tylko zdjêcie g³owicy mi zosta³o) muszê prze³o¿yæ na poniedzia³ek.

Co do b³êdu - zawsze istnieje ryzyko jednak staram siê i dlatego bardzo du¿o pytañ zadajê i robiê po ma³u robi±c masê zdjêæ, dodatkowo porobi³em kilka znaków ¿eby wiedzieæ jak pó¼niej wszystko do kupy zgraæ .



topcio1 - 28-05-2010, 14:15
" />
">tzn jak zblokowaæ wa³ ¿eby nie obraca³ mi siê w trakcie odkrêcania (a nie widzê nic o co móg³bym siê "zaczepiæ").


nigdy nie mia³em potrzeby blokowaæ wa³u aby je odkrêciæ - o ile pamiêtam w ¶rodek powinien wej¶æ klucz 22 na ¶rubê wa³u
klucz 19mm

by³em blisko



o-w-c-a - 03-06-2010, 21:17
" />Witam.

Po d³u¿szej przerwie (z racji powodzi i walk z ni± zwi±zanych) powróci³em do walki z samochodem.

Dzi¶ uda³o mi siê ¶ci±gn±æ g³owicê i co ciekawe jedna ¶ruba posz³a l¿ej ni¿ reszta.
W praktyce jednak zaniepokoi³em siê tym ¿e nie widaæ ¿adnych oznak uszkodzenia uszczelki g³owicy - nic nie "rozp³ukane" czy wypalone w jej strukturze - na ¶ladach na samej g³owicy czy korpusie silnika te¿ nic nie widaæ...

Uszczelka mia³a jedynie drobne ¶lady jakby uszkodzeñ ¶rubokrêtem miêdzy 2 i 3 cylindrem i jakby delikatne opi³ki w niej zaprasowane (ale to my¶lê w wyniku b³êdu mechanika), poza tym wygl±da³a bardzo dobrze.

Auto bra³o wodê na potêgê - a¿ kapa³o z wydechu i jak parowóz chodzi³o wiêc dlatego pad³a diagnoza uszczelka - jednak w tym momencie straci³em wiarê.

Dodam tylko ¿e auto mia³o st³uczkê i jecha³o do domu jakie¶ 2km z wylewaj±c± siê wod± (nie wiedzia³em o tym fakcie bo wygl±da³o ok) - pó¼niej z 5x tylko wykonywa³em nim manewry parkingowe (za gara¿em mam bramê ¿eby wyj±æ przyczepkê) i silnik w trakcie nich chodzi³ na sucho bez wody max 1-2min. Po pó³ roku stania naprawi³em ch³odnicê, zala³em wod±, odpali³em i okaza³o siê ze dymi jak wspomnia³em wcze¶niej - dlatego te¿ pierwsza my¶l - ¿e skoro by³a bez wody to po prostu uszczelkê spali³o lub przegrza³o i st±d te jaja. Spodziewa³em siê przyznam szczerze jaki¶ powa¿nych uszkodzeñ w niej, a tu nic - w praktyce jednak auto od zalania wod± i stwierdzenia uszkodzenia, oraz do przyst±pienia zdejmowania g³owicy przejecha³o max 2km wiêc w sumie nie mia³o co siê gdzie podziaæ niby z uszczelk± zaznaczaj±c jakie¶ na niej ¶lady wyp³ukania (tak sobie t³umaczê ale pewien nie jestem).

Aha - jeszcze jedno co mnie zaciekawi³o - jak odkrêca³em ¶ruby to czê¶æ z nich przy pierwszym ruchu odkrêcania (zawsze staram siê pocz±tkowo z szarpniêciem odkrêcaæ potencjalnie zapieczone lub zardzewia³e ¶ruby - na tzw "zrywkê" ¿eby ¶ruby nie ukrêciæ) trzeszcza³a co zasadniczo jest normalne przy takich si³ach jak s± one dokrêcane - jednak czê¶æ najpierw odkrêca³a siê o ok 30st z zno¶nym oporem (nawet l¿ejszym ni¿ te które trzeszcza³y) a dopiero pó¼niej trzeszcza³y jak te pozosta³e.
Zastanawiam siê sk±d taka ró¿nica i czy te które nie trzeszcza³y nie by³y przekrêcone ponad wymagania i w praktyce pocz±tkowo siê "rozwija³y" bo by³y przekrêcone wokó³ w³asnej osi... - pierwszy raz siê z czym¶ takim spotka³em ¿eby trzeszczenie normalne wystêpowa³o ju¿ po kawa³ku odkrêcenia ¶ruby... - jak to rozumieæ?

Jak s±dzicie - mo¿e tak byæ ¿e skoro auto nie przejecha³o wiele z uszkodzon± uszczelk± to nie bêdzie na niej ¶ladów uszkodzenia? Czy powinny byæ jakie¶ ewidentne oznaki jej uszkodzenia, a ich brak mo¿e wskazywaæ na uszkodzenie czego¶ innego?



przemas81 - 03-06-2010, 22:28
" />Hm,u mnie jak wywali³o uszczelkê to dymi³o siê z rury jak z parowozu pozatym w 5 cylindrze gdzie uszczelka walne³a by³a na t³oku woda,czy u Ciebie tez by³a woda na t³oku czy t³oki by³y czarne i suche???Skoro by³y suche i dymi³o na bia³o to nie wiem jak woda mog³a siê tam dostawac i nie zostawic po sobie sladu???

Je¶li masz ju¿ wszytsko wywalone to wrzyæ g³owice na p³yte trasersk± czy jak to tam siê nazywa-w celu sprawdzenia czy jest idealnie p³aska,przy okazji mo¿e wymien sruby od g³owicy bo byc mo¿e sa juz przepracowane



topcio1 - 03-06-2010, 22:36
" />Wszystkie ¶ruby do wymiany - s± przeci±gniête, g³owice musisz zawie¼æ do sprawdzenia pod k±tem pêkniêæ



o-w-c-a - 03-06-2010, 22:41
" />Co do wody - niestety ju¿ siê nie dowiem, bo pomimo spuszczenia wody przed odkrêcenie wê¿a na ch³odnicy zdejmuj±c g³owicê wyla³a siê z niej chyba resztka wody zalewaj±c równo wszystko (wszystkie cylindry) i wylewkê w gara¿u.

W praktyce jednak ¶ruby skrajne (szczególnie na pierwszym od rozrz±du cylindrze wszystkie cztery i dwie z 5 cylindra) po wykrêceniu i wyjêciu mia³y gwint jakby mokry, ale pies wie czy po prostu ju¿ g³owica nie pu¶ci³a na nie wody z racji ¿e one zgonie ze schematem odkrêcania pierwsze by³y ul¿one.

W³a¶nie nad ¶rubami mam my¶liciela bo co¶ czujê ¿e mo¿e mechanik doci±gn±³ je na ¶mieræ ¿e skoñczy³y siê w nich gwinty i siê opar³y o blok a on wykona³ z 30st jeszcze obrót ¿e a¿ je skrêci³o wokó³ w³asnej osi (je¶li gwinty maj± d³ugo¶æ odpowiadaj±c± gniazdu w bloku...



gfu - 03-06-2010, 23:05
" />Nawet siê nie zastanawiaj nad tymi ¶rubami tylko po prostu je wymieñ na nowe. Mia³em kiedy¶ przypadek, ¿e musia³em wymieniaæ uszczelkê i planowaæ g³owicê tylko z tego powodu, ¿e poprzednik zastosowa³ ponownie stare ¶ruby. ¦ruby dokrêcane k±towo niezbyt dobrze znosz± ponowne u¿ycie.



topcio1 - 04-06-2010, 16:45
" />zasadniczo, przy dokrêcaniu k±towym zawsze musz± byæ nowe ¶ruby - tak przynajmniej informuje instrukcja



o-w-c-a - 04-06-2010, 19:52
" />A da siê dokrêcaæ nie k±towo?

Bo akurat na opakowaniu ¶ci¶lej w instrukcji uszczelki któr± kupi³em w³a¶nie rozpisanie jest na zasadzie 20Nm, 40Nm, 90st, 90st, 90st - s± opisy jak dokrêcaæ uszczelkê momentami maksymalnymi (¿eby nie przeci±¿aæ ¶rub)?

Poza tym skoro jest opis instrukcji uszczelki w tej formie to tak musi byæ (bo np uszczelki ró¿ni± siê od siebie struktur± i wymagaj± innego nacisku) czy mo¿na w³a¶nie dowolnie wybraæ formê dokrêcania (przy za³o¿eniu ¿e zna siê kolejno¶æ zwiêkszania nacisku)



topcio1 - 04-06-2010, 20:00
" />kurcze z twojego opisu wynika, ¿e ¶ruby s± przeci±gniête. Zrobisz jak zechcesz, ale szk³em siê du py nie podciera. Wszystkie uszczelki do Kappy jakie widzia³em maj± instrukcje dokrêcania k±towo i zalecenie wymiany ¶rub na nowe.



przemas81 - 04-06-2010, 20:29
" />Owca-- z checi± Ci pomo¿emy i doradzimy ale s± rzeczy które nalezy wymieniæ i ju¿-sruby s± ewidentnie przekrêcone i nie wa¿ne czy dokrêcane k±towo czy kluczem dynamometrycznymn-poprzednik dowali³ je na maxa-kto wie czy nie uzy³ jakiej¶ przed³u¿ki wiêc mo¿esz je wywaliæ-cena ¶rub nie jest kolaosalna -chyba ¿e za jakis czas chcesz znowu to rozbieraæ-g³owica te¿ do sprawdzenia zarówno pod wzglêdem pêkniêc jak i tego czy nie wygiêta-wg mnie nie ma co sprawdzaæ tylko planowac g³owice i ju¿,prz okazji sprawdza czy nie pêkniêta

Daj sobie przet³umaczyæ,no chyba ¿e nie chcesz cieszyæ siê z jazdy



o-w-c-a - 04-06-2010, 21:43
" />Nie no spoko - ja pyta³em z czystej ciekawo¶ci czy kto¶ zna takie warto¶ci i czy s± jakie¶ "standardy" w tym zakresie (a zawsze my¶la³em ¿e standard wymiany ¶rub to po trzech odkrêcaniach).

W sumie g³upie to trochê wszystko jest bo wiêkszo¶æ kluczy dynamometrycznych jakie widzia³em (s± oczywi¶cie nieliczne wyj±tki) maj± zakres momentu od 40-160Nm a tutaj w lanci (czy w aucie które kiedy¶ robi³em) pocz±tkowy moment mia³ byæ w³a¶nie 20Nm (mój klucz zaczyna siê skal± od 28Nm wiêc mniejsze warto¶ci wyznaczam przez analogiczn± ilo¶æ obrotów - ale to niezbyt dok³adna metoda).

Pó¼niej to dokrêcanie k±towe - no kurde - skoro klucze maj± du¿y zakres skali to napisaæ np 20Nm, 40Nm, 80Nm, 120Nm, 160Nm a nie 20Nm, 40Nm, 90st, 90st, 90st - bo po co taka skala - w dodatku trzeba mieæ miarkê na kluczu k±tow± (niestety ja jej nie mam wiêc dok³adno¶æ przez to jest do ok 5st).

W praktyce co do dba³o¶ci o auto i chêci inwestycyjnych z racji do¶æ du¿ego stopnia zdezolowania tego auta staram siê minimalizowaæ na maxa koszty - tym bardziej ¿e jak wspomnia³em wcze¶niej - auto mo¿e tylko zyskaæ jak siê "operacja" uda - bo i tak rozwa¿a³em sprzedaæ "z³omiarzowi" byle tylko zabra³ truch³o.
Dodatkowo auto ma mieæ zastosowanie dla mnie tymczasowe (max 2-3 miesi±ce) a pó¼niej zostanie przekazane ¶wie¿o upieczonemu kierowcy - wiêc nie wró¿ê mu d³ugiego okresu eksploatacji :/.



gfu - 04-06-2010, 21:58
" />
">A da siê dokrêcaæ nie k±towo?

Bo akurat na opakowaniu ¶ci¶lej w instrukcji uszczelki któr± kupi³em w³a¶nie rozpisanie jest na zasadzie 20Nm, 40Nm, 90st, 90st, 90st - s± opisy jak dokrêcaæ uszczelkê momentami maksymalnymi (¿eby nie przeci±¿aæ ¶rub)?

Poza tym skoro jest opis instrukcji uszczelki w tej formie to tak musi byæ (bo np uszczelki ró¿ni± siê od siebie struktur± i wymagaj± innego nacisku) czy mo¿na w³a¶nie dowolnie wybraæ formê dokrêcania (przy za³o¿eniu ¿e zna siê kolejno¶æ zwiêkszania nacisku)

Sposób dokrêcania g³owicy jest specyficzny dla danej konstrukcji silnika. S± silniki, w których g³owicê dokrêca siê okre¶lonym momentem w ¶ci¶le okre¶lonej kolejno¶ci ale bez dokrêcania o okre¶lony k±t. S± te¿ silniki, w których g³owicê dokrêca siê np. w dwóch etapach, tzn. najpierw moment, a potem jednorazowo o pewien k±t. Czasem zdarza siê, ¿e zbyt pewny siebie i naburmuszony mechanik nie chce siê dokszta³ciæ i we wszystkich silnikach próbuje robiæ to na jedno kopyto- przyzwyczajony do jednej marki uznaje, ¿e pewna warto¶æ momentu jest uniwersalna i zawsze robi to rutynowo w ten sam sposób. Wtedy ryzyko b³êdu jest du¿e, a i ¶ruby przeci±gn±æ ³atwo. Zw³aszcza, ¿e wstêpny moment dokrêcania 40Nm jest raczej niewielki, znam silniki gdzie pocz±tkowo dokrêca siê na 70Nm a potem jednorazowo o 270 st.



gfu - 04-06-2010, 22:08
" />
">W sumie g³upie to trochê wszystko jest bo wiêkszo¶æ kluczy dynamometrycznych jakie widzia³em (s± oczywi¶cie nieliczne wyj±tki) maj± zakres momentu od 40-160Nm a tutaj w lanci (czy w aucie które kiedy¶ robi³em) pocz±tkowy moment mia³ byæ w³a¶nie 20Nm (mój klucz zaczyna siê skal± od 28Nm wiêc mniejsze warto¶ci wyznaczam przez analogiczn± ilo¶æ obrotów - ale to niezbyt dok³adna metoda).

Pó¼niej to dokrêcanie k±towe - no kurde - skoro klucze maj± du¿y zakres skali to napisaæ np 20Nm, 40Nm, 80Nm, 120Nm, 160Nm a nie 20Nm, 40Nm, 90st, 90st, 90st - bo po co taka skala - w dodatku trzeba mieæ miarkê na kluczu k±tow± (niestety ja jej nie mam wiêc dok³adno¶æ przez to jest do ok 5st).


Klucze o zakresie od oko³o 15Nm s± nawet bardziej potrzebne ni¿ te 100Nm - bardzo trudno uzyskaæ taki ma³y moment i nie przekrêciæ czego¶ delikatnego, zw³aszcza gdy gniazdo ¶ruby wykonane jest w aluminiowym bloku. Dla przypomnienia ko³o pasowe napêdu osprzêtu na wale korbowym dokrêca siê o ile dobrze pamiêtam momentem 20Nm. Dokrêcanie 3 razy po 90 st. jest akurat bardzo proste do wykonania i jest bardziej precyzyjne ni¿ dokrêcanie o pewien moment, a stosown± miarkê potrafi wykonaæ nawet dziecko. Wstêpne dokrêcenie zapewnia odpowiednie przyleganie uszczelki, a dokrêcenie o 270stopni zapewnia doci±gniêcie g³owicy o pewn± sta³± warto¶æ wynikaj±c± ze skoku gwintu.



KGB - 10-06-2010, 01:37
" />z tego co pamietam ,to ostatnie dociaganie wychodzi w okolicach 90Nm - ale moge nie pamietac dokladnie ,te sruby niezle daly mi w kosc ,
katowe dokrecanie jest proste ,ale te RIBY to jakis debil wymyslil ,
wkrecenie 12srub trwa wieki ,bo klucz musialem precyzyjnie wbijac mlotkiem ,akurat miejsca jest tyle ,ze spokojnie mogli dac leb szesciokatny 14 lub 15 ,
nie mialem czasu szukac srub - z 24 wybralem 12 ,jak sie dowiedzialem ,ze komplet kosztuje ponad 250pln to nawet nie chcialem szukac nowych ,
poki co silnik pracuje ,uszelka siedzi ,ale na przyszlosc wiem ,ze caly ten silnik jest robiony na slowo honoru ,wiec trzeba bardzo dokladnie oczyscic otwory gwintowane w bloku - bardzo dokladnie ,co jest trudne ,
inaczej pojawiaja sie problemy przy dokrecaniu (klucz dynamometryczny mi sie rozpadl od drgan ,a w dloniach mrowilo przez 3 dni) ,
przy nastepnej okazji (co mam nadzieje nie nastapi szybko) przed zalozeniem glowicy sprawdze dlugosc srub po maksymalnym wkreceniu ich w blok (i porownam z wysokoscia glowicy oczywiscie)

i to wlasnie radze O-W-C-Y ,czyszczenie i sprawdzenie jak sie wkrecaja sruby - wtedy widac na czym sie stoi



o-w-c-a - 10-06-2010, 14:29
" />Hehe - w sumie trochê pó¼no i niestety te¿ bêdzie na s³owo honoru...

Faktycznie nie wpad³em na to ¿eby wyczy¶ciæ gwinty w bloku, a ¿e ¶ruby by³y "ugnojone" wod± olejami i piaskiem wiêc wytar³em je niemal do sucha.

W praktyce okaza³o siê ¿e mój niby wykalibrowany klucz dynamomentryczny Top-Tools to wielki z³om (kiedy¶ rozpad³ mi siê wiêc kalibrowa³em go na oko) - tzn okaza³o siê ¿e markowy klucz "przeskakiwa³" wcze¶niej (ca³e szczê¶cie ¿e siê po¿yczy³em) wiêc do niego skalibrowa³em sobie swój (¿eby przeskoczy³ w tym samym momencie) i dla 40Nm by³o w miarê podobnie - jednak charakterystyka jest chyba nie liniowa sprê¿yny w nim i pó¼niejszy test kluczem przy nastawie 100Nm nie by³ równy z kluczem markowym - jednym s³owem nie polecam marki - z³om jakich ma³o i 150zl w b³oto.

Wracaj±c do tematu - niestety oczywi¶cie kieruj±c siê oszczêdno¶ciami (tym bardziej ¿e wspomina³em o alternatywie dla tego samochodu tzn o z³omowaniu) nie planowa³em g³owicy tylko dok³adnie wyczy¶ci³em j± papierem ¶ciernym na bloczku (robi³em tak kiedy¶ w innym aucie i by³o ok) z racji ¿e by³a planowana 2000km i sprawdzaj±c na szk³o wydawa³a siê ok, oraz nie wymieni³em wspomnianych ¶rub (najwy¿ej jak co¶ po prostu stracê trochê czasu znowu i bêdê musia³ wszystko znowu rozebraæ).

Wkrêcenie ¶rub przebieg³o do pewnego momentu ok - tzn niektóre z nich dawa³y siê dokrêciæ o te ostatnie 90st z znacznym oporem jednak niektóre wymaga³y mega si³y i zaparcia siê o przód auta, a dolna skrajna przy rozrz±dzie stawia³a taki opór ¿e ostatnie dokrêcanie max j± doci±g³em o 45st bo nie by³o si³y a ba³em siê j± ukrêciæ.

Oka¿e siê co z tego bêdzie bo idzie mi to strasznie wolno, bo wszystko mi "wyskakuje" i jest wa¿niejsze ni¿ to auto...



KGB - 10-06-2010, 19:01
" />JA u¿ywam klucza wskazowkowego za 30pln ,a od drgan odpadla mi skala ,
teraz musze kupic drugi klucz ,
w dokrecaniu glowicy nie tyle chodzi o wartosc momentu ,co o dokrecenie wszystkich srub takim samym momentem ,
10Nm w te czy we wte to juz male piwo - aby ta sama wartosc na srubach ,
katowe dokrecanie zabezpiecza przed takimi szopkami jakie sa tym silniku - gdyby to dokrecac na moment ,to by kazda sruba miala inna wartosc ,
w Polonezie nie ma tego problemu - sruby kreca sie tak samo plynnie az do zerwania sruby,
dlatego teraz wiem ,ze z silnikiem R5 trzeba sie obchodzic jak z jajkiem



o-w-c-a - 10-06-2010, 21:34
" />No tak - racja - chodzi o to ¿eby wstêpnie doci±gn±æ wszystkie ¶ruby równo i pó¼niej ¿eby wszystkie o tyle samo by³y dokrêcone - jednak wstêpnie przez z³e dzia³anie klucza jak siê ustawi moment np 55Nm a nie 40 jak byæ powinno to pó¼niejsze 3x 90st mo¿e spowodowaæ ¿e w efekcie co¶ pêknie lub ¶ruba siê urwie bo bêdzie to trochê wszystko przeci±gniête.

Niestety ju¿ wiem co spowodowa³o ¿e brak³o mi tych 45st na 12 ¶rubie (dolnej przy rozrz±dzie). Podwin±³ mi siê jako¶ ko¶lawo plastik od os³onki rozrz±du (to jego dolne mocowanie) i w efekcie wszed³ pomiêdzy g³owicê i blok silnika i dokrêcaj±c g³owicê zgniata³em ten plastik.

Mam nadzieje ¿e nie "braknie" mi tego k±ta i ¿e docisk mo¿e trochê mniejszy ni¿ wymagany, ale bêdzie wystarczaj±cy i uszczelka bêdzie trzymaæ (w koñcu ona ma tam jak±¶ swoj± grubo¶æ wiêc mo¿e ta jej elastyczno¶æ zniweluje t± wspomnian± ró¿nicê), rozbieraæ ju¿ nie chcia³em bo i tak uszczelka do wymiany by siê nadawa³a.
Jak nie to niestety straci³em parê dni i bêdzie mnie czekaæ powtórka z rozrywki...

Do edytuje post bo nie by³o odpowiedzi - wiêc jednak "brak³o" mi tego k±ta, a je¶li nawet nie brak³o by w normalnych warunkach to zamiast uszczelka zgniatany by³ ten plastik w efekcie czego dó³ uszczelki nie trzyma dobrze i kana³ olejowy nie by³ dobrze doci¶niêty i olej kapie z lewej strony silnika z czêstotliwo¶ci± kropla na sekundê - pora¿ka jednym s³owem...
Najgorsze to to ¿e znowu trzeba wymieniaæ uszczelkê jak rozumiem choæ ta dos³ownie by³a w silniku pracuj±cym 15minut a od jaki¶ 10h jest ¶ci¶niêta g³owic± i do poniedzia³ku tak bêdzie...
Jak rozumiem nie ma mo¿liwo¶ci powtórnego zastosowania uszczelki nawet po tak krótko trwa³ym "u¿ytkowaniu"?



o-w-c-a - 14-06-2010, 19:47
" />Ponawiam pytanie w zakresie konieczno¶ci wymiany uszczelki.
Jak odkrêcê g³owicê i nie bêdê musia³ jej "odrywaæ" od bloku i nie zostan± ani na bloku ani na g³owicy jej "strzêpy" które by trzeba by³o czy¶ciæ papierem ¶ciernym czy jest ona zdatna do ponownego u¿ytku?
Dodatkowo zastanawiam siê aby na³o¿yæ na ni± woko³o kana³ów olejowych i wodnych cienk± warstwê sylikonu... (wiem tnê koszty na maxa, ale czy moje dzia³ania maj± szanse?).

Dodatkowo zapytam w temacie innego auta które te¿ mnie zastanawia (ostatnio znajomy kupi³) i te¿ zastanawiam siê tam nad uszczelk± lub nieszczelno¶ci± uk³adu bo nic nie kopci:

Samochód jest to Nissan Primera P10 z 1995r wersja bodaj¿e SE z silnikiem 2.0 benzynowym + LPG.

Auto kupione zosta³o z mega zamulonym zbiorniczkiem wyrównawczym ca³y "p³yn" mia³ kolor niemal mleka - bia³y i dodatkowo miewa naloty zaschniêtego oleju na dnie - po nagrzaniu silnika wylewa zbiorniczkiem wyrównawczym. Dodatkowo jak przegazowuje silnik to w zbiorniczku pojawiaj± siê b±belki a w±¿ wodny od silnika do ch³odnicy (górny) twardnieje.
Teraz zastanawiam siê czy uszczelka pod g³owic± nie pad³a - tyle tylko ¿e wydechem nie wydostaje siê ani grama wody ani nawet oparów (idealnie czyste spaliny bez ¶ladów wilgoci). W mojej Lanci przy padniêtej uszczelce pod g³owic± i dymi³a jak lokomotywa, a pod korkiem by³o mase³ko, w dodatku kapa³a woda z wydechu - dlatego tutaj siê zastanawiam.
Dodatkowo pod korkiem nie ma bia³ego nalotu, a olej w silniku jest ¿ó³ty i klarowny w miarê, oraz "nie przybywa".

Zastanawiam siê tym bardziej ¿e to japoñczyk, a one maj± inne trochê uk³ady ch³odzenia (ci¶nieniowe, czy podci¶nieniowe czy jakie¶) i w nexii któr± kiedy¶ mia³em w³a¶nie ¼le mechanik (jeszcze wtedy do nich je¼dzi³em - w³a¶nie po tej akcji przesta³em) zdiagnozowa³ uszczelkê pod g³owic±. Zosta³o wymienione wszystko, dodatkowo pó¼niej (jak wcze¶niej kropli oleju nie bra³a nexia zaczê³y siê problemy z dymieniem na niebiesko) by³a powtórka w³±cznie z pier¶cieniami itd ¿e wyda³em 1000zl a auto dalej wylewa³o te¿ wodê po je¼dzie zbiorniczkiem wyrównawczym. W praktyce uszkodzona siê okaza³a ch³odnica i jej jaka¶ drobna nie szczelno¶æ jak kto¶ mi pó¼niej wyt³umaczy³ powodowa³a zasysanie powietrza w czasie jazdy po zgaszeniu wylewanie z racji czego¶ tam rozprê¿enia.

Przepraszam ¿e tak rozla¼le napisa³em - ale czy problem tutaj te¿ mo¿e dotyczyæ nieszczelno¶ci - bo dok³adnie tak samo to wygl±da - gasze auto wywala przez zbiorniczek jak silnik chodzi jest ok. Jedno co nie pamiêtam czy w nexii wê¿e twardnia³y, ale tak samo jak i nissan w ogólne samochód nie dymi³ (a przecie¿ jakby kompresje pakowa³o w uk³ad ch³odzenia to przy cyklu ssania te¿ bra³o by wodê na cylindry). Dodatkowo ta ch³odnica nie wygl±da optycznie rewelacyjnie (trochê siê chyba "poci" i jest do¶æ podrdzewia³a).



gfu - 14-06-2010, 22:03
" />Odpu¶æ sobie wszelkie silikony i inne g. Problem z ponownym u¿yciem raz doci±gniêtej uszczelki jest taki, ¿e podczas doci±gania ulega ona deformacji i na tym polega jej uszczelniaj±co /kompensuj±ce zadanie. Uszczelka raz ¶ci¶niêta do w³a¶ciwego stopnia po raz drugi mo¿e ju¿ siê odpowiednio nie odkszta³ciæ. W efekcie bêdzie jak bez uszczelki. Dodatkowo plastik, który wlaz³ pomiêdzy g³owicê i uszczelkê najprawdopodobniej przy tych momentach dokrêcania wygniót³ w niej trwa³y ¶lad. Niestety w tym miejscu najpewniej bêdzie nieszczelno¶æ i wyciek oleju. Oczywi¶cie mo¿esz spróbowaæ odkrêciæ g³owicê i bez zdejmowania dokrêciæ prawid³owo ponownie. Je¶li przed odpaleniem sprawdzisz kompresjê i bêdzie ok. to jest szansa, ¿e wszystko bêdzie dzia³aæ. Je¶li nie zachowasz ostro¿no¶ci przy uruchamianiu to niestety jest ryzyko, ¿e znowu wypali uszczelkê i wszystko od pocz±tku...

">Dodatkowo zapytam w temacie innego auta które te¿ mnie zastanawia.
Auto kupione zosta³o z mega zamulonym zbiorniczkiem wyrównawczym ca³y "p³yn" mia³ kolor niemal mleka - bia³y i dodatkowo miewa naloty zaschniêtego oleju na dnie - po nagrzaniu silnika wylewa zbiorniczkiem wyrównawczym. Dodatkowo jak przegazowuje silnik to w zbiorniczku pojawiaj± siê b±belki a w±¿ wodny od silnika do ch³odnicy (górny) twardnieje.

Przecie¿ to s± ksi±¿kowe wprost objawy przedmuchów z komory spalania do uk³adu ch³odzenia. Mo¿liwe, ¿e ze wzglêdu na inny uk³ad kana³ów wodnych i olejowych objawy s± inne ni¿ w Lancii, jednak dzia³anie uk³adu ch³odzenia jest identyczne - wszystkie wspó³czesne samochody maj± uk³ady zamkniête, ci¶nieniowe. Niestety opisane przez Ciebie objawy równie dobrze mog± wyst±piæ nie tylko przy uszkodzeniu uszczelki ale te¿ przy pêkniêciu g³owicy lub bloku silnika - tego niestety wykluczyæ nie mo¿na bez dok³adnego dochodzenia. Mo¿liwe równie¿, ¿e by³ to g³ówny motyw sprzeda¿y tego Nissana. Có¿ samo ¿ycie



o-w-c-a - 14-06-2010, 22:48
" />Dziêki za odpowied¼.

Pewnie id±c za minimalizacj± kosztów spróbuje jak sugerujesz odkrêciæ j± i jako¶ wyd³ubaæ ten plastik (choæ bêdzie to nie ³atwe z racji ograniczenia dostêpno¶ci do tego miejsca przez wieszak sprê¿arki klimatyzacji). Przyznam szczerze ¿e jest to opcja dla mnie optymistyczna bo mimo wszystko zaoszczêdzi³a by mi masê roboty (odkrêcanie dolotów, wody, wydechu itp) a tylko zdj±³bym dekiel, ul¿y³ na ¶rubach g³owicê i jako¶ próbowa³ wyci±gn±æ ten zmia¿d¿ony plastik.
Niestety zak³adam pora¿kê tych czynno¶ci z racji w³a¶nie do¶æ du¿ego prawdopodobieñstwa uszkodzenia uszczelki przez w¿ynaj±cy siê w ni± plastik :/ - có¿ - spróbowaæ warto - zawsze to dzieñ roboty a nie 3dni.

Martwi mnie tylko i dodatkowo zastanawia jak "ul¿yæ" uszczelkê - ca³± równo i o ile - bo jak za du¿o to chyba mo¿e siê "poruszyæ" (choæ niby s± te tulejki prowadz±ce).

Co do nissana faktycznie ba³em siê tej opinii ale j± podejrzewa³em (choæ dok³adnie tak samo to wygl±da³o w wspomnianej nexii i wymiana uszczelki i ca³a robota za 1kzl nic nie da³a, a wymiana g³upiej ch³odnicy na u¿ywana za 50z³ spowodowa³a rozwi±zanie problemu).
Uszczelka wygl±da najprawdopodobniej tak:
http://www.motoneo.pl/t/z1/AJS10086600.
Faktycznie w aucie kana³y olejowe s± inaczej i jest ich mniej ni¿ w Lanci, wiêc muszê poobserwowaæ czy przybywa "oleju" bo jak nie to chyba poza utratami p³ynu ch³odz±cego i utrat± czê¶ci mocy nic wielkiego siê nie bêdzie dzia³o? (ciekawe jest tylko to ¿e skoro jest jaka¶ szczelina to dlaczego nie "zaci±ga" wody w trakcie suwu ssania).



topcio1 - 15-06-2010, 09:34
" />
">Jak odkrêcê g³owicê i nie bêdê musia³ jej "odrywaæ" od bloku i nie zostan± ani na bloku ani na g³owicy jej "strzêpy" które by trzeba by³o czy¶ciæ papierem ¶ciernym czy jest ona zdatna do ponownego u¿ytku?
Dodatkowo zastanawiam siê aby na³o¿yæ na ni± woko³o kana³ów olejowych i wodnych cienk± warstwê sylikonu... (wiem tnê koszty na maxa, ale czy moje dzia³ania maj± szanse?).


Co tu du¿o pisaæ. Szk³em siê du py nie podciera . Ciêcie kosztów swoj± drog±, ale pomy¶l, je¶li bêdzie ¼le to trzeci raz robota . Je¶li chodzi o objawy, to zale¿y od stopnia uszkodzenia uszczelki, umiejscowienia kana³ów olejowych itd. To ¿e nie puszcza ob³oków pary nie znaczy, ¿e kompresja nie mo¿e i¶æ do wody a wtedy wyrzuca p³yn.



o-w-c-a - 15-06-2010, 15:12
" />Dziêki za info.

Dzi¶ rozebra³em kawa³ek silnika i okaza³o siê ¿e co¶ nie dopatrzy³em (bo mia³em problemy z ¶rubami bo klucze mi siê nie mie¶ci³y pod ko³ami od rozrz±du) i symering od wa³ka ss±cego nie by³ za³o¿ony i by³ poza gniazdem.
W praktyce my¶lê ¿e w³a¶nie tamtêdy olej siê la³ bo ca³y rozrz±d a¿ p³ywa³ w oleju (teraz od 3h czyszczê wszystko z oleju).

Dodatkowo o¶wietli³em sobie miejsce gdzie siê wspomniany plastik zawin±³ i nie wygl±da ¿eby on podszed³ pod sam± g³owicê - na pewno zdewastowa³ siê o ¶rubê mocowania tej os³onki (tzn podwinê³a siê ona na tej ¶rubie).
Dodatkowo te¿ lekko wesz³a pod sam ten plastik (który idzie wzd³u¿ g³owicy) i tam siê zmia¿d¿y³ - jednak optycznie nie ma tragedii, choæ mimo wszystko jak wspomnia³em tej ¶ruby nie uda³o mi siê prawid³owo doci±gn±æ.

W praktyce my¶lê i mam nadzieje ¿e problem olejowy rozwi±zany bêdzie, jednak bardziej mnie martwi ¿e chyba i tak *** z ca³ej roboty - bo na 99% jestem przekonany ¿e korek olejowy i ¶ruby wyczy¶ci³em z nalotu, a jak dzi¶ zdj±³em dekiel znowu mase³ko zaobserwowa³em...

Zastanawia mnie czy mase³ko (bo jako¶ nie zaobserwowa³em dymienia, ani ubytku p³ynu ch³odz±cego przez te 15-20mimut pracy silnika nim zobaczy³em ¿e olej kapie) powstaje tylko z nowej "dawki" p³ynu ch³odz±cego odparowywuj±cego z silnika czy mo¿e wytr±caæ siê z oleju którego jeszcze nie zda¿y³em wymieniæ a poprzedni móg³ byæ ju¿ zanieczyszczony wod±?



topcio1 - 15-06-2010, 15:15
" />Nie wymieni³e¶ oleju na nowy po zdjêciu g³owicy ? ¦ruby nowe ?



o-w-c-a - 15-06-2010, 17:08
" />¦ruby oczywi¶cie stare, a oleju nie wymienia³em do koñca prac (tzn do odpalenia testowego ¿eby ew dalszy problem nie zanieczy¶ci³ nowego oleju).

W praktyce niestety - ech dzi¶ da³em jej d³u¿ej pochodziæ, olej faktycznie siê ju¿ nie la³ - wiêc faktycznie ten symering co mi siê wysun±³ nie trzyma³, ale problem z dymieniem powróci³.

Ju¿ w praktyce jestem na etapie ponownego rozbierania wszystkiego w pierony od nowa bo chyba ca³y remont nic nie da³ (chyba ¿e siê po¶pieszy³em), ale z tego co zaobserwowa³em po odpaleniu i zagrzaniu to nie ubywa³o p³ynu ch³odniczego (przynajmniej w ³atwo zauwa¿alny sposób), niestety pod korkiem dalej mase³ko siê tworzy (ale mo¿e to ten stary olej). Niestety te¿ po mocnym przegazowaniu wywala wodê wydechem - niby jest z LPG ale bez przesady (choæ chmura dymu jest bez porównania mniejsza ni¿ wcze¶niej to jednak po mocnym przegazowaniu, odpuszczeniu i znowu przegazowaniu ob³oczek robi siê konkretny), a tej wody te¿ siê trochê uzbiera³o bo a¿ beton pomoczy³o. Silnik w miarê równo pracowa³, ale raczej nie jest jak byæ powinno na moje oko (chyba ¿e powinienem by³ siê trochê przejechaæ ¿eby spaliæ ew to wszystko co gdzie¶ tam zalega w silniku?).

Zatrzyma³em siê na etapie rozbierania rozrz±du i odkrêcania samej g³owicy, a mia³bym pytanie - bo je¶li mia³bym oddawaæ g³owicê do planowania (ostatnio przyoszczêdzi³em i czy¶ci³em j± i blok silnika papierem ¶ciernym 600 na bloczku) i na sprawdzenie szczelno¶ci (bo chyba wypada³o by) mo¿na j± oddaæ ze szklankami i wa³kami rozrz±du? Bo co¶ nie mog³em ich ostatnio wyj±æ - bo trzeba je wysun±æ do na bok z racji podtoczeñ kó³ zêbatych, a wtedy blokuje siê na panewkach - wiêc trzeba pewnie ko³a odkrêciæ - tylko jak zblokowaæ wa³ki ¿eby je odkrêciæ? Poza tym pó¼niej przy monta¿u s± jakie¶ znaki ¿eby ¼le ko³a nie za³o¿yæ czy muszê sobie poznaczyæ?

Na moje oko na bloczku i papierem ¶ciernym by³o do¶æ dok³adnie, tym bardziej ¿e sprawdza³em pó¼niej na szybie (a przecie¿ nawet jak siê ma splanowan± g³owicê ¿e jest równa to przecie¿ blok te¿ mo¿e byæ lekko nie równy od czyszczenia po starej uszczelce...?



KGB - 16-06-2010, 00:16
" />silnik dawno nie odpalany ,stoi zimny ,a ty sie dziwisz ,ze duzo pary z wydechu idzie ? na gazie ??
czlowieku ,zagrzej najpierw silnik do odpowiedniej temp ,czyli 90*C i daj mu tak dluzsza chwile pochodzic - wtedy bedziesz mogl ocenic ile pary wodnej ci wypluwa wydechem ,bo na razie to nie wiesz ,czy ci puszcza wode z obiegu ,
z gazu zawsze jest duzo pary ,bo taka jecho natura - dobrze sie spala i tworzy sie woda



topcio1 - 16-06-2010, 08:38
" />
">¦ruby oczywi¶cie stare, a oleju nie wymienia³em do koñca prac (tzn do odpalenia testowego ¿eby ew dalszy problem nie zanieczy¶ci³ nowego oleju)

wow, ale partyzantka



o-w-c-a - 16-06-2010, 13:10
" />No ja wiem ¿e partyzantka i to na maxa .
Aktualnie rozwa¿am nawet sprzeda¿ auta za ok 2kz³ ¿eby siê go tylko pozbyæ - na pewno jak powtórna wymiana uszczelki nie przyniesie rezultatu tak siê stanie (dlatego nawet zaczynam liczyæ koszty ca³o¶ci powtórkowej operacji).

Auto sporo sta³o - to fakt, ale ilo¶æ pary wodnej zdecydowanie mnie zaniepokoi³a - bo mo¿e jej nie by³o w trakcie pracy na wolnych obrotach, jednak po chwilowym dodaniu gazu, odpuszczeniu i ponownym zdecydowanym wci¶niêciu gazu pojawia³ siê ob³ok dymu, który nasila³ siê wraz ze wzrostem temperatury silnika. Silnika mo¿e i owszem nie zagrza³em do 90st (przynajmniej nie pokazywa³ takiej temperatury wska¼nik) ale ju¿ by³ zdecydowanie gor±cy ¿e dekiel niemal parzy³, a wê¿y wodnych nie da³o siê dotkn±æ na d³u¿ej. Mimo wszystko po takim przegazowaniu dymi³ dalej a silnik odpalony chodzi³ jakie¶ 10minut (z 2minuty tego czasu by³ przegazowywany na obrotach miêdzy 3000-5000). W praktyce w zbiorniczku widaæ by³o po zdecydowanym dodaniu gazu jakby bombelkowanie albo zdecydowane przynajmniej falowanie wody z racji ¿e zbiorniczek podzielony jest na komory (jednak nie by³em pewien bo te¿ mog³o to powstawaæ w zwi±zku z dzia³aniem pompy wody). Dodatkowo po jakiej¶ chwili pracy (ok 2-3 minutach) zaczê³a woda kapaæ z wydechu a zdecydowane dodanie gazu powodowa³o zawilgocenie ¶ciany gara¿u. W praktyce jednak na oko jako¶ je¶li uby³o to nie za du¿o wody ze zbiorniczka wyrównawczego (przynajmniej nie zaobserwowa³em znacznych ró¿nic), a za samochodem zrobi³a siê za ca³y okres wspomnianej pracy ka³u¿a ciemno czarnej wody (woda w zbiorniczku te¿ pociemnia³a) na oko odpowiadaj±ca po³owie szklanki wylanej na beton.

Na tej podstawie stwierdzi³em ¿e chyba niestety ca³a operacja siê nie uda³a i jest mo¿e lepiej ni¿ by³o, ale dalej jest nie dobrze i w sumie ju¿ wszystko niemal wybebeszy³em.

Dalej nie uzyska³em informacji na moje pytania - czy do planowania g³owicy konieczne jest jej ca³kowite rozmontowanie czy wystarczy "ul¿yæ" wa³kom ¿eby zawory siê "zamk³y". Dodatkowo jakbym chcia³ sprawdzaæ szczelno¶æ to te¿ konieczny jest kompletny demonta¿? Bo je¶li tak to czy wspomniane wa³ki maj± jakie¶ znaki wzglêdem kó³ rozrz±du i jak siê blokuje to ustrojstwo ¿eby wygodnie odkrêciæ ko³a od wa³ków?



KGB - 16-06-2010, 13:56
" />wydechowego kola nie trzeba odkrecac ,zeby wyjac walek - nalezy uwazac tylko przy wyciaganiu walka ,zeby nie polamac czujnika fazy ,
ssace kolo odkrecalem ,ale nie jestem pewny ,czy jest taka potrzeba (chyba jedna srubke mi zaslanialo) ,

glowice do lanowania trzeba dac bez walkow ,
popychacze tez lepiej wyjac ,bo w trakcie obrobki same mog± niektore wypasc i ufajdac sie w wiórach

Ja swojej glowicy nie planowalem ,bo niem ialem gdzie tego zrobic w odpowiednim czasie ,
ale ta glowica akurat byla odkrecana z powodu koniecznosci wyjecia tloka ,a nie padu uszczelki ,
odkrecalem w odpowiedniej kolejnosci ,
postanowilem zaryzykowac bez planowania,
na razie 3kkm sie trzyma ,wiec sa szanse ,ze troche pojezdzi



przemas81 - 17-06-2010, 20:49
" />
">No ja wiem ¿e partyzantka i to na maxa .

im wiecej czytam postów w tym temacie i im wiêcej widze twoich wypowiedzi to coraz bardziej jestem przekonany ¿e zamiast naprawiæ to auto to je bardziej psujesz
Wybacz kolego moje s³owa ale wg mnie to daj sobie spokój,sprzedaja auto w ca³o¶ci za jakies tam grosze komus kto bedzie chcia³ je zrobiæ ,albo na czê¶ci ,bo to co ty robisz to nie partyzantka -to g³upota-z twoich postów wynika jasno-zrobic aby by³o dobrze najtaniej jak siê da i sprzedaæ-a kupuj±cy niech sie pó¿niej martwi-¿enada

Tanim kosztem to Ty mozesz trawe w ogrodzie skosiæ-wystarczy kosa a nie kosiarka a samochód to robi sie porz±dnie
wydaje mi sie ¿e powinienes sobie odpu¶ciæ-mo¿e ktos inny wsadzi w ten remont trocze wiecej serca



argenta67 - 17-06-2010, 21:09
" />
">No ja wiem ¿e partyzantka i to na maxa .

im wiecej czytam postów w tym temacie i im wiêcej widze twoich wypowiedzi to coraz bardziej jestem przekonany ¿e zamiast naprawiæ to auto to je bardziej psujesz
Wybacz kolego moje s³owa ale wg mnie to daj sobie spokój,sprzedaja auto w ca³o¶ci za jakies tam grosze komus kto bedzie chcia³ je zrobiæ ,albo na czê¶ci ,bo to co ty robisz to nie partyzantka -to g³upota-z twoich postów wynika jasno-zrobic aby by³o dobrze najtaniej jak siê da i sprzedaæ-a kupuj±cy niech sie pó¿niej martwi-¿enada

Tanim kosztem to Ty mozesz trawe w ogrodzie skosiæ-wystarczy kosa a nie kosiarka a samochód to robi sie porz±dnie
wydaje mi sie ¿e powinienes sobie odpu¶ciæ-mo¿e ktos inny wsadzi w ten remont trocze wiecej serca
Po naprawach fachowców z forum to nied³ugo bêdzie strach kupiæ Lancie od klubowicza forumowicza, bo klubowicz tego chyba nie zrobi, ¿enada



o-w-c-a - 20-06-2010, 17:37
" />Bynajmniej nie robiê auta na sprzeda¿ - chcia³em je sprzedaæ z uszkodzon± uszczelk±, ale jak napisa³em jak uczciwy cz³owiek co jej dolega a nie jak wszyscy ¿e super stan (¿e stukaj± gumy pod wahaczami, ¿e ta uszczelka zmar³a, ze po lekkiej st³uczce i ¿e jest poobcierana i ogólnie jak dla mnie w ¶rednim stanie to nikt siê po ni± nie zg³osi³ - choæ chcia³em 2,5kzl za zagazowane auto [w którym instalacja ma przebiegu 2000km a kosztowa³a 1000z³] co nie uwa¿am ¿eby by³ jaki¶ mega maj±tek).

Dlatego wysz³o mi ¿e albo j± zrobiê i to w³a¶nie dla siebie ale po kosztach - bo niestety przy takiej warto¶ci samochodu naprawdê uwa¿a³em za bezsens inwestycjê rzêdu 1000z³ ¿eby by³o porz±dnie. Ca³y problem polega³ na tym ¿e by³ je¿d¿ony trochê bez wody i ba³em siê ¿e co¶ pêk³o (g³owica, blok czy co¶) i ¿e szkoda mi wydaæ kasê skoro silnik i tak jest na z³om.
Teraz jak ju¿ wiem ¿e jest ok (druga wymiana pomog³a - nic mi nie podesz³o ¿adne plastiki) to mogê sobie powymieniaæ te gumy, odmalowaæ j± itd - choæ w sumie i tak chcê ni± je¼dziæ ok 2-3miesi±ce i daæ j± po rodzinie m³odemu kierowcy który na 100% j± rozbije.

Alternatywa je¶li by siê operacja nie uda³a by³a sprzeda¿ w³a¶nie komu¶ kto w³o¿y³by w ni± trochê "serca" - ja ju¿ po prostu go nie mia³em, w ostateczno¶ci "z³omiarzowi" który j± rozkrêci i sprzeda co bêdzie chcia³ (bo ja nie mia³em znowu serca jej tak dewastowaæ i obserwowaæ stopniowej jej dezintegracji).

W praktyce jednak uda³o siê wszystko tzn ju¿ nie bierze wody (prawdopodobnie przy poprzedniej robocie te¿ by³o by ok tylko nie by³em do¶æ cierpliwy ¿eby wypaliæ wodê z wydechu) i za to Wam bardzo dziêkuje za pomoc.
My¶lê jednak ¿e te¿ nie potrzebnie tutaj siê "t³umaczê" bo te s³owa krytyki powodowa³y ¿e niemal musia³em siê "spowiadaæ" - a ja chcia³em tylko pewien szereg informacji i rad za które dziêkujê tym którzy faktycznie ich mi udzielili.

Pozdrawiam
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • music4you.xlx.pl
  • img
    \