Kappa - wentylator chlodnicy



tomek - 03-08-2004, 09:40
" />Mam pytanko, przy jakiej temperaturze (wskaznikowej ) wlacza sie wam wentylator przy wylaczonej klimie?
Jechalem wczoraj i w trybie 'econo' klimatyzacji w malym koreczku temperatura skoczyla mi do 90 (wskaznikowe), pozniej na parkingu chwilke sprawdzalem i wentylator nie chodzil mimo osiagniecia prawie tych 90 st. Po wlaczeniu klimy prawie natychmiast zaczal pracowac.
Jak jest u Was?




sanchez - 03-08-2004, 11:34
" />Szczerze mowiac nie zwracalem dotad na to uwagi, ale pojezdze i po-obserwuje :wink: .



tomek - 03-08-2004, 12:16
" />
">Szczerze mowiac nie zwracalem dotad na to uwagi, ale pojezdze i po-obserwuje :wink: .
Przez to glupawe rozwiazanie z umieszczeniem czujnika w zbiorniku wyrownawczym, jak tylko temperatura podniesie mi sie troche to zaraz zaczynam sie nipokoic, moze jestem przewrazliwiony zwlaszzca jak mam na pokladzie cala rodzinke.



sanchez - 06-08-2004, 10:52
" />Dopiero w ten wek, pojezdze troche to lookne jak ten wentylator sprawuje sie u mnie :? .




sanchez - 11-08-2004, 22:36
" />Hmmm, nieswiadomie przekonalem sie jak to jest z tym nieszczesnym wentylatorem, jade sobie spokojnie w koreczku, slonko swieci wiec klima ostro chodzi, a tu nagle zaczyna mi dmuchac cieple powietrze na 18 stopniach :?: , ogrzewanie wlaczylem czy jak :shock: , patrze a tu temp. 130 stopni :shock: :shock: , i spod maski lekki dymek, dowloklem sie jakos do zatoki, a tu -plyn sie prawie gotuje went., nie chodzi. Po jakis 30minutach znikl nagle plyn w zbiorniku wyrownawczym :roll: , i olej w silniku (2 dni wczesniej dolewalem) stalem z godzine w koncu sciagnalem na erce mechanika, okazalo sie ze kostka przy wentylatorze sie stopila/ukruszyla, (podbno to czeste w kappa wiec jakby co wiadomo gdzie szukac) i wentylator nie chodzi, plyn jeszcze nie wiadomo jak zniknal?,. po dolaniu wody i prowizorycznej naprawie czeka mnie kontrola w przyszlym tygodniu :cry: Suma sumarum wiatrak wlacza sie przy temp. troche powyzej 90 stopni czyli pewnie kolo 100, i ma 2 biegi - wolny i szybki.



tomek - 12-08-2004, 08:22
" />
"> okazalo sie ze kostka przy wentylatorze sie stopila/ukruszyla, (podbno to czeste w kappa wiec jakby co wiadomo gdzie szukac) i wentylator nie chodzi,

Suma sumarum wiatrak wlacza sie przy temp. troche powyzej 90 stopni czyli pewnie kolo 100, i ma 2 biegi - wolny i szybki.


Ja mialem to samo rok temu - tez stopiona kostka, ale u mnie nie doszlo do zagotowania plynu -jezdzilem u siebie na miescu, wiec zaraz zajal sie tym mechanik.

Nie zauwazylem tych 2 biegow wentylatora! A co niby miloby nimi streowac, do kostki dochodza 2 kable, i co dalej?



sanchez - 12-08-2004, 09:40
" />
">Ja mialem to samo rok temu - tez stopiona kostka, ale u mnie nie doszlo do zagotowania plynu -jezdzilem u siebie na miescu, wiec zaraz zajal sie tym mechanik.
Nie zauwazylem tych 2 biegow wentylatora! A co niby miloby nimi streowac, do kostki dochodza 2 kable, i co dalej?

Co niby nimi steruje to nie mam pojecia pewnie na podstawie wskaznika temperatury, wyzsza temp, wlacza sie szybszy bieg. Jak bedziesz u elektryka to niech ci sprawdzi, trzeba wlozyc taki probnik z zaroweczka (chyba zamkniecie obwodu) do bezpiecznika w skrzynce pod maska po prawej stronie , raz po lewej -wlaczy sie bieg wolny i po prawej stronie bezpiecznika -szybki.
A i jeszcze jedno - jak to w kapiszonach nie mozna dostac samej kostki , nie istnieje jako czesc zamienna (pewnie trzeba wymienic caly wentylaytor aby dostac ta cholerna kostke :evil: ) , ja mam teraz podpiete na krotko.



sanchez - 16-08-2004, 19:07
" />Panowie mam glupie pytanie :lol: , Mam wrazenie ze mech mi podpial zle przewody do wentylatora, sprawdzcie prosze jak jest u was w kapiszonach jak stoicie przed samochodem to wiatrak sie kreci w ktora strone :?: , u mnie w lewo i wywiewa gorace powietrze do przodu, mam dziwne wrazenie ze powinno byc odwrotnie, powinien chyba pobierac zimne powietrze sprzed samochodu i dawac je do komory silnika?, grzeje mi sie mocno przez to. Thanx



romo - 16-08-2004, 19:10
" />
">Panowie mam glupie pytanie :lol: , Mam wrazenie ze mech mi podpial zle przewody do wentylatora, sprawdzcie prosze jak jest u was w kapiszonach jak stoicie przed samochodem to wiatrak sie kreci w ktora strone :?: , u mnie w lewo i wywiewa gorace powietrze do przodu, mam dziwne wrazenie ze powinno byc odwrotnie, powinien chyba pobierac zimne powietrze sprzed samochodu i dawac je do komory silnika?, grzeje mi sie mocno przez to. Thanxmasz racje ma ciagnac powietrze z zewnatrz a nie wyciagac cieplo z silnika.wentylator ma zly kierunek /gdyby mial taki wentylatorek arek to stalowe insekty nie podziurawilyby mu siatki na wlocie,to oczywiscie zart :lol: :lol: /



tomek - 17-08-2004, 08:24
" />
"> Mam wrazenie ze mech mi podpial zle przewody do wentylatora, sprawdzcie prosze jak jest u was w kapiszonach jak stoicie przed samochodem to wiatrak sie kreci w ktora strone :?:
Mecanior zawalil sprawe. Ja kilka lat temu mialem tak w Asconie, zastanawialem sie co ona sie tak grzeje w korkach



marcysia - 22-08-2004, 16:32
" />Nam wentylator tez wlacza sie przy ok. 90-100 stopniach. Wszystko bylo ok. do piatku kiedy to sie nie chcial wylaczyc. Chodzi nam caly czas i musze wylaczac go z wtyczki przy wiatraku. Nie wiem czy to problem z termostatem czy z czujnikiem. W poniedz. rano jade do magikow aby lookneli co sie z tym dzieje...

Pozdr. Marcysia
Lancia K 2,0 benz/LPG 1996



Tadeusz - 23-08-2004, 13:23
" />
">Nam wentylator tez wlacza sie przy ok. 90-100 stopniach. Wszystko bylo ok. do piatku kiedy to sie nie chcial wylaczyc. Chodzi nam caly czas i musze wylaczac go z wtyczki przy wiatraku. Nie wiem czy to problem z termostatem czy z czujnikiem. W poniedz. rano jade do magikow aby lookneli co sie z tym dzieje...

Pozdr. Marcysia
Lancia K 2,0 benz/LPG 1996


Mia³em to samo rok temu - wysiad³ mi (zwar³y siê styki ) przeka¿nik wentylatora (w skrzynce bezpieczników, po prawej stronie pod klap± silnika)
Pzdr.



marcysia - 26-08-2004, 09:17
" />
">Nam wentylator tez wlacza sie przy ok. 90-100 stopniach. Wszystko bylo ok. do piatku kiedy to sie nie chcial wylaczyc. Chodzi nam caly czas i musze wylaczac go z wtyczki przy wiatraku. Nie wiem czy to problem z termostatem czy z czujnikiem. W poniedz. rano jade do magikow aby lookneli co sie z tym dzieje...

Pozdr. Marcysia
Lancia K 2,0 benz/LPG 1996


Mia³em to samo rok temu - wysiad³ mi (zwar³y siê styki ) przeka¿nik wentylatora (w skrzynce bezpieczników, po prawej stronie pod klap± silnika)
Pzdr.

Tak, racja. Myslalam ze to cos powaznego. Mechanik wyjal kostki przedmuchal, przeczyscil, zamienil miajscami i JUZ ! Jest ok. Dowiedzialam sie ze faktycznie wentylator ma 2 biegi. 1-szy wlacza sie przy 90st. a drugi przy 100 st. Moze tak byc ze przy 90 st. sie nie wlaczy 1-szy i dopiero przy 100 wlaczy sie drugi bieg.

Pozdr. Marcysia
Lancia K 2,0 benz/LPG 1996



romo - 03-10-2004, 10:42
" />
"> okazalo sie ze kostka przy wentylatorze sie stopila/ukruszyla, (podbno to czeste w kappa wiec jakby co wiadomo gdzie szukac) i wentylator nie chodzi,

Suma sumarum wiatrak wlacza sie przy temp. troche powyzej 90 stopni czyli pewnie kolo 100, i ma 2 biegi - wolny i szybki.


Ja mialem to samo rok temu - tez stopiona kostka, ale u mnie nie doszlo do zagotowania plynu -jezdzilem u siebie na miescu, wiec zaraz zajal sie tym mechanik.

Nie zauwazylem tych 2 biegow wentylatora! A co niby miloby nimi streowac, do kostki dochodza 2 kable, i co dalej?wczoraj podjechalem do znajomego ktory kupil kappe 3 litrowa w szwajcrii.chcial zobaczyc jak wyglada silnik z turbina wiec otwieram maske a tak syczy ja jasna cholera .pomyslalem sobie ze moze cos odlaczyli i nie wpieli podczas wymiany uszczelki pod klawiatura i dlatego nie wlacza sie wentylator.okazalo sie jednay ze ruszyl po ruszeniu wtyczka przy napedzie wentylatora.po rozebraniu okazuje sie ze tak jak u was z powodu zlego kontaktu nadpalila sie kostka wtyczki.na konektorze byla rdza ktora ogranicz kontakt i na wskutek tego podtapia plastikowa kostke obudowy wtyczki.teraz nie pozostaje nic innego tylko demontaz wentylatora wlutowanie innego gniazda i zmiana wtyczki.mam instalacje ze scorpio wiec wykorzystam do tej przerobki.wlasciciele kapp sprawdzcie w swoich autkach te lacze bo jak nie trudno zauwazyc to jest slabe miejce kapp.prace wentylatora zabezpieczja 50 A bezpieczniki wiec musi byc ogromny pobor pradu.lepiej sprawdzic niz zagotowac silnik :cry:



Arek - 04-10-2004, 09:12
" /> no to zaraz popsiukam jakim odrdzewiaczem :!:



tomek - 04-10-2004, 10:10
" />
">:o no to zaraz popsiukam jakim odrdzewiaczem :!:
Ale nie WD40, on do elektrycznych sie raczej nie nadaje. Kup jakis srodek odrdzewiajaco-smarujacy do czesci elektrycznych.



GRZECHUU - 04-10-2004, 11:13
" />W mojej Lanci mia³em kiedy¶ problem z wentylatorem.Jak temp.w korku skoczy³a mi na 110 stopni to zrobi³em sobie osobny w³±cznik do tego ¶migie³ka i jak sie nie w³±czy to sobie sam w³anczam.



bogdem - 20-11-2006, 16:22
" />Jak widac z postow, jest to czy nie najwiekszy problem Kappa i nie tylko!
Na ogol w system chlodzenia tego auta wchodzi termostat z wkreconym w jego korpus czujnikiem temperatury (kolor niebieski), komputer deski przyrzadow, wskaznik temperatury na desce, wentylator z resistor (stad 2 szybkosci obrotow), wylacznik przegzania (wkrecony obok czujnika 2 cm. w blok silnika, kolor czerwony). Czujnik jest zwyklym thermoresistor i jego dane sa przetwazane przez komputer. Te dane ida na wskaznik temperatury i na 2 sterowniki wentylatorem (male i duze obroty). Z tego opisu sa 2 wyniki:
1. Poniewaz czujnik znajduje sie w korpusie termostatu - powinien skazywac dokladnie temperature silnika.
2. Poniewaz na podstawie jego (czujnika) danych komputer wlacza wentylator - jego dane powinne byc PRECYZYJNE. Mozna jeszcze dodac to ze temperatura otwarcia termostatu stanowi 83 C (w innych model - 88 C)a temperatura wlaczenia 1 szybkosci wentylatora (jak wyczytalem z postow) - 94 C, 2-j - 100 C. Sa to male rozbieznosci a na dodatek system chlodzenia jest inercyjny.
Wiec czujnik powinien byc PRECYZYJNY a wskaznik powinien odczytywac realna temperature cieczy chlodz. w silniku.
Sytem jest (powinien byc) dublowany. ECU silnika chyba ma wlasny czujnik - dla tego prawie nikt w postach nie skary sie na odpalanie i prace silnika.
Dalej zauwazylem prawie u wszystkich postach ze wskaznik temperatury zawsze cos wskazuje, tylko ze nie dokladnie, wiec problem tylko w tym tanim czujniku. Dla czego uwazam ze tani? W jednym poscie znalazlem rozbieznosci w danych technicznych czujnika:
1. goracy - 200 Om, zimny - 3000 Om;
2. goracy - 240 Om, zimny - 4500 Om;
Sa to duza rozbieznosc!
Probowalem teoretycznie na podstawie danych technicznych i Waszych postow przeanalizowac tak wazny problem w Lancia.
czekam na dalszy ciag dyskusji w tym temacie.



prezesjm - 21-11-2006, 12:13
" />Poszukaj po forum, by³o ju¿ wiele razy. Kappa ma specyficznie rozwi±zane sterowanie wentylatorem. Napiszê jeszcze raz. Od wska¼nika temperatury na zegarach i sterowanie wiatrakiem(wiatrakami) ch³odnicy jest jeden czujnik z gniazdem koloru czerwonego. W przypadku silników 5-cyl. wkrêcony w g³owicê w pobli¿u termostatu. Uk³ad jest jedyny i nie jest zdublowany. Czujnik ten nie jest zwyk³y termistor, nie da siê tam zastosowaæ inneg typu czujnika i co ciekawe czujnik nie do zdobycia w sieci serwisowej. Jedynym zabezpieczeniem przed awari± jest to, ¿e w przypadku wykrycia przerwy w czujniku, wypadniêcia wtyczki, uszkodzenia przewodu uk³ad zegarów w³±cza wentylatory na sta³e. Nie ma ¿adnego czujnika przegrzania czy co¶ podobnego. Problem ze wskazaniami najczê¶ciej le¿y po stronie samego wska¼nika, nie najlepiej rozwi±zany jest uk³ad po³±czenie wska¼nika z p³ytk± drukowan±. Nie wp³ywa to z regu³y na pocz±tek w³±czania wentylatora. W przypadku awarii rezystora od wolnego biegu wiatrak w³±cza siê przy wy¿szej temperaturze od razu na pe³ny bieg czêsto pal±c przy tym bezpiecznik i zostajemy bez ch³odzenia. Z tego powodu warto zadbaæ o ten kawa³ek auta aby nie by³o problemów. Czujnik wkrêcony w termostat koloru niebieskiego to zwyk³y termistor dla ECU. Nie ma on ¿adnego wp³ywu na wiatraki i wska¼nik na zegarach.



bogdem - 21-11-2006, 13:07
" />aha, pomylilem sie w kolorach :-).
Jezeli wskaznik pokazuje stabilna temperature (nie skaczy), ale zanizona (okolo 70C) i w korkach podchodzi do 90-100C, to wydaje mi sie ze problem nie w kontaktach wskaznika i plytki drukowanej a w systemie chlodzenia (czujnik-komputer deski przyzadow-wentylator). Inne przyzady na desce maja podobny kontakt i wszystko OK! O termostacie teraz nie mowimy - tutaj wszystko jasne, on musi byc szczelny na temperaturach do 83C.



prezesjm - 21-11-2006, 13:31
" />W pewnym stopniu jest to problem z samymi wska¼nikami bo kilka razy po rozebraniu zegarów, poprawieniu styków temperatura wskazywana by³a inna ni¿ przed napraw± a przy silniku nie by³o nic absolutne ruszane. Uk³ad jest prawdopodobnie troszkê ¼le oprogramowany i z liniowo¶ci± wskazañ co¶ nie tego. Je¿eli podczas normalnej jazdy wska¼nik znajduje siê pomiêdzy ¶rodkowymi grubymi kreskami to jest w normie i nie ma siê czym przejmowaæ. Na szczê¶cie jak uk³ad siê rozgrzewa , wyra¼nie to widaæ na wska¼niku i przy temperaturach wysokich jest OK. Ten typ tak ma i nale¿y do tego przywykn±æ. Mogli oznaczyæ zakresy kolorkami zamiast cyferkami i by³by problem z g³owy .



bogdem - 24-11-2006, 19:05
" />Nie przekonala mnie ostatnia odpowiedz (po prostu nie wieze w taki blad producentow TAKIEGO auta - mam na mysle nonlinear scale). Wiec jutro zainstaluje cyfrowy czujnik temperatury i wtedy bede wiedzial dokladnie w czym jest tem problem.



bogdem - 10-12-2006, 23:51
" />wiec zainstalowalem czujnik cyfrowy i nan dodatek porownalem z temperatura czujnika ECU. Te dwa testy daly podobne rezultaty - minus 10-12 st.C roznicy! To znaczy ze czujnik temp. do systemu chlodzenia (czerwona wtyczka) wskazuje temp. o 10-12 st.C nizsza. Wyjalem wtyczke i do jej kontactow podlaczylem zmienny rezystor 3kOm. Zmieniajac opor sprawdzilem strzalke i wentylator. przy okolo 2 kOm wlaczal sie wentylator a strzalka wskazywala okolo 95 st.C. - to znaczy wszystkie elementy sa OK.
Stad wniosek - czujnik do wymiany.



Anonymous - 01-06-2007, 11:27
" />witam
mam lancie kappe 2.4 benzyna z 97
co chwile pali mi bezpiecznik 50A pod maska oznaczenie 2 wentylator chlodnicy
wiem ze jest to wina wentylatora od chlodnicy poniewaz gdy go lekko reka puszcze slychac ze cos w nim przyciera (przepalony pewnie) ogolnie wentylaotr dziala ale gdy go popchne reka
chcialbym wiedziec czy dobrze zdiagnozowalem usterke oraz ile amper pobiera taki wentylator? (szukam zamiennika bo nowy kosztuje 660zl)
dzieki za informacje



bichon - 14-02-2010, 16:53
" />Witam,
U mnie problem polega na tym, ¿e nie w³±cza siê pierwszy bieg wentylatora. Poczyta³em, ¿e mo¿e to byæ wina spalonego rezystora. Czy kto¶ móg³by mi wyja¶niæ, gdzie go znale¼æ i jak sprawdziæ czy to ten rezystor, czy co¶ innego? Dodam, ¿e drugi bieg wentylatora ch³odnicy dzia³a.



bogdem - 16-02-2010, 12:03
" />
">Witam,
U mnie problem polega na tym, ¿e nie w³±cza siê pierwszy bieg wentylatora...

Rezystor znajdziesz - sprawa u gory plastykowej obudowy chlodnicy sa 2 el.kontakty. Odkrecisz 2 gw. i wyjmiesz korpus z rezystorem. Wymiana na podobny (0.4 - 0.6 Om, okolo 10 - 15 W) nie jest kosztowna. W moim wypadku - 3 rezystory po 0.2 Om, 10W.



bichon - 13-05-2010, 12:02
" />Jeszcze jedno pytanko - czy po wyjeciu kluczyka ze stacyki wentylator dalej powinien pracowac? (oczywiscie, gdy temperatura silnika jest odpowiednio wysoka). I czy wtedy tez dzialaja 2 biegi, uzaleznione od temperatury? Czy ktos moglby to sprawdzic w swojej kappie?



Nat - 13-05-2010, 12:10
" />
">Jeszcze jedno pytanko - czy po wyjeciu kluczyka ze stacyki wentylator dalej powinien pracowac? (oczywiscie, gdy temperatura silnika jest odpowiednio wysoka). I czy wtedy tez dzialaja 2 biegi, uzaleznione od temperatury? Czy ktos moglby to sprawdzic w swojej kappie?

Tak, oczywi¶cie to jest niezale¿ne.
Ma³o tego, w wy³±czonym aucie wentylator mo¿e siê w pewnym momencie uruchomiæ (uwaga na paluszki!)



prezesjm - 13-05-2010, 14:36
" />
">Jeszcze jedno pytanko - czy po wyjeciu kluczyka ze stacyki wentylator dalej powinien pracowac? (oczywiscie, gdy temperatura silnika jest odpowiednio wysoka). I czy wtedy tez dzialaja 2 biegi, uzaleznione od temperatury? Czy ktos moglby to sprawdzic w swojej kappie?

Tak, oczywi¶cie to jest niezale¿ne.
Ma³o tego, w wy³±czonym aucie wentylator mo¿e siê w pewnym momencie uruchomiæ (uwaga na paluszki!)

Nie w Kappie. Po wy³±czeniu silnika wiatraki maj± siê zatrzymaæ. Je¶li dalej pracuj± to sklejony jest przeka¼nik(ki) od tych¿e wiatraków.



bichon - 21-08-2010, 17:01
" />
">Witam,
Wymiana na podobny (0.4 - 0.6 Om, okolo 10 - 15 W) nie jest kosztowna. W moim wypadku - 3 rezystory po 0.2 Om, 10W.


Zast±pi³em niedawno drutem oporowym uszkodzony oryginalnu drut na tym rezystorze (opisa³em w innym w±tku). Tylko nasuwa mi siê pytanie, dlaczego pisa³e¶ o mocach rzêdu 10W? Wydaje mi siê, ¿e na tym rezystorze wydziela siê du¿o wiêksza moc. Na oryginalnym oporniku nie mog³em siê odczytaæ, czy kto¶ ma dostêp do tej tajemnej wiedzy, na jak± moc musz± byæ te oporniki?
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • music4you.xlx.pl
  • img
    \