bulgulator - 29-12-2009, 22:48
" />Witam serdecznie wszystkich, mam pytanko
Jechałem w trasę, autko sprawowało się pięknie, po przyjeździe w garażu wyskoczył błąd: uszkodzone sterowanie silnikiem i zauważyłem spadek napięcia z 12v na ok. 10v dziś po przyjechaniu z pracy samochód zgasiłem i po jakiejś godzinie nie dało się go zapalić. Wieczorem samochód zapalił bez problemu.
W czym szukać przyczyny?
prezesjm - 30-12-2009, 00:02
" />Chyba dość oczywiste że coś nie tak z ładowaniem lub uszkodzony akumulator.
No chyba że słynny problem z klemami i przewodem masowym
bulgulator - 30-12-2009, 22:15
" />A o co chodzi z tym slynnym problemem z klemami i przewodem masowym?
Czy swiece tez moga miec na to wplyw?
GrzesiekGie - 04-02-2010, 01:04
" />Chyba tu powinienem się podłączyć. Mam problem: od pewnego czasu w czasie jazdy (ostatnio coraz częściej) pojawia się, ale potem sama też gaśnie informacja na komputerze, dosłownie - zostawiłem włoski - "awaria urządzenia sterującego silnikiem". Komunikat nie wpływa na jazdę, nie słyszę też zmian w pracy silnika, nie pojawia się na biegu jałowym. Pewien mechanik mówił mi, że to może dotyczyć silnika krokowego - czy to prawda?
Prawdopodobnie jest to związane z jakąś "elektryką" - może gdzieś coś nie styka, albo robi zwarcie - bo np przy włączaniu stacyjki potrafi mi się głupio przestawić obrotomierz i tak zostać, kilkakrotnie zdarzyło się, że miernik temperatury szedł do góry aż do gotowania, potem schodził! I najważniejsze: spaliło mi radio!!!! Nie wiem gdzie szukać błędu - bezpieczniki wszystkie są ok (te od radia też - nie wiem jakim cudem spaliło radio, a bezpieczników nie!). Książkę serwisową mam, ale niestety po włosku. Moja "kupetka" to benzynowa turbianka 205 KM z 1998 roku, teraz ma ok. 180 tys przebiegu, sam w ciągu 2 lat posiadania przejechałem 30 tys. BEZAWARYJNIE (poza wymianą lewego łożyska i wysprzęglika). Pali w normie - 12 l po mieście, nie ma problemów z zapalaniem nawet teraz (akumulator ma pół roku).
PROSZĘ POMÓŻCIE, bo nie chcę bez znalezienia usterki założyć nowego radia, nie mówiąc, że boję się o komputer!
mirek0p - 04-02-2010, 15:39
" />Za aku do nadkola jest przykręcon masa a nastepnie do silnika ,popsikam i dokręć dobrze te połączenia ,najcześciej nieprawidłowe funkcjonowanie elektroniki ma podłoże w "słabej" masie
GrzesiekGie - 04-02-2010, 22:08
" />Dzięx - sprawdzę i odpowiem, choć wiem z doświadczenia (miałem już dwie Prismy, Themę i "normalną" Kappę), że Lancia bywa kapryśna jak kobieta i czasem przyczyna jest niemożliwa do rozszyfrowania - przykładowo jeśli mi spaliła radio to dlaczego nie spaliła bezpieczników - przecież powinny pójść pierwsze! Ale rzeczywiście komunikat o awarii pokazywał się w czasie jazdy - to MOGŁY BYĆ wstrząsy, w czasie których uziemienie wariowało! Moja ślicznotka jest bezwypadkowa i nie jestem zwolennikiem mycia motoru z zewnątrz - istotnie poczyszczę (WD40 będzie chyba dobry?)
GrzesiekGie - 04-02-2010, 22:17
" />A jeszcze zapytam: co w takim razie z obrotomierzem? Po włączeniu stacyjki potrafi się ustawić na 6, po uruchomieniu silnika stanąć na końcu skali; ustępuje CZASEM dopiero po jakichś gwałtownych ruchach autka - hamowanie lub "wysoka" zmiana biegów. Bo do zacinania się wskaźnika paliwa na "full" już się przyzwyczaiłem - trzeba popukać w deskę i przechodzi; w przypadku obrotomierza to nie działa!
Pozdroofki
skinner - 04-02-2010, 22:18
" />Awaria impianto kontrollo motore wyswietla sie jak sa nieprawidlowe odczyty czujników. U mnie to była sonda lambda. Jak jechalem stala predkoscia i mialem 3000 tys obrotow to czesto sie zapalala, ale jak gwaltownie przycisnelem gazu i przeciagnelem to tak pare sekund to gaslo, czasami tez robilem tak ze zmienialem bieg na wyzszy i hamowalem silnikiem i CHECK gasnol. Komunikat nie ma nic wspolnego z masami itp. najlepiej pod komputer podlaczyc to Ci od razu powie co jest wadliwe.
skinner - 04-02-2010, 22:21
" />Wykrec licznik i zobacz czy jakiejs wtyczki nie masz luznej z tylu. Moze przychodzi napiecie nie wiadomo skad i dlatego tak sie ustawia, ale wydaje mi sie ze obrotomiez sterowany jest czestotliwoscia. Zazaraz sie dowiem w temacie na schemacie...
skinner - 04-02-2010, 22:53
" />Sygnał RPM pobierany jest z czujnika (CKP -crankshaft position), znajduje sie on na kole zamachowym lub w jego okolicach teraz nie pamietam. Przewody z tego czujnika leca na piny 48 i 49 komputera(ECU). Z komputera(ECU) wychodzi pinem 6 na licznik, kostka na liczniku D - oznaczenie literowe, pin nie wiem ktory poniewaz nie wyrazny schemat jest ale kolor kabelka to niebieski, Opornosc CKP powinna miescic sie w granicach 774 - 946 Ohm. Najczesciej obroty faluja przez zabrudzenie i/lub uszkodzenie tego czujnika.
Opracowano w oparciu o schematy silnika M2.10.3
GrzesiekGie - 05-02-2010, 00:16
" />Z tym ze nie "licznik", a obrotomierz, chyba że tak to rozumiesz? Sorry, chcę uprecyzyjnić!
skinner - 05-02-2010, 16:19
" />tak ale mi chodzi o to urzadzenie przystosowane do wskazywania predkosci, obrotow, i innych informacji - (na schemacie opis 78) licznik, blat, quadro strumenti po wlosku, po niemiecku instrumentenpaneel, wtyczka nie przychodzi bezposrednio na obrotomierz tylko na "licznik".
GrzesiekGie - 05-02-2010, 18:47
" />OK, dzięki, spróbuję sprawdzić jutro "po jasnemu"!