Zbynek - 14-12-2008, 20:43
" />Witam,
Przymierzam siê do kupna samochodu i wstêpny wybór pad³ na Kappê. Do w³oszczyzny uprzedzony nie jestem, wrêcz przeciwnie. Wiêkszo¶æ moich by³ych samochodów to makarony, z których by³em zadowolony, wiêc teksty o mitycznej awaryjno¶ci tych samochodów mnie nie wzruszaj±. Obecnie mieszkam w niedu¿ym mie¶cie, wiêc wszêdzie jest blisko spacerkiem, do pracy te¿ chodzê piechot±, wiêc na codzieñ samochód jest mi zbêdny, ale co najmniej raz w miesi±cu jadê gdzie¶ dalej (od 200 do 500-600km w jedn± stronê, czyli w 3-4 dni potrafiê zrobiæ od 1000 do 1500km). Kappa jest stworzona do jazdy w trasach, wiêc o wygodê, komfort i ilo¶æ miejsca jestem spokojny. Zastanawiam siê jedynie nad wersj± silnikow±.
Dosyæ d³ugie "jednorazowe" przebiegi sugeruj± diesla, jednak bud¿et pozwoli mi jedynie na wersjê TDS. I tutaj rodz± siê pytania: czy ten silnik nie jest za s³aby do sprawnego poruszania siê (wyprzedzanie itp.)? Jak wygl±da spalanie w tym przypadku? jest szansa osi±gniêcia poziomu oko³o 7l/100km podczas normalnej jazdy ok. 110-120km/h? Czy wszystkie TDS-y mia³y sprzêg³o z ko³em dwumasowym? Wiem ¿e Fiaty Marea mia³y w ró¿nych wersjach ró¿ne rozwi±zania (zarówno zwyk³e sprzêg³o jak i dwumas w zale¿no¶ci od rocznika). Odstrasza mnie równie¿ koszt ewentualnych napraw silnika diesla (pompa wtryskowa, ko³o dwumasowe, turbo, ha³asuj±ca pompa oleju).
Na drugim biegunie jest silnik 2,0 16VT LPG. Koszty paliwa porównywalne do TDS-a, z powa¿niejszych rzeczy do ew. napraw zostaje jedynie turbosprê¿arka, reszta to zwyk³y benzyniak. Dobry olej, pilnowanie jego poziomu i wymiana co 10kkm jest oczywisto¶ci±. Wymiana rozrz±du te¿ czê¶ciej ni¿ w dieslu. Jednak to wszystko rekompensuj± osi±gi. Nie chodzi mi o starty spod ¶wiate³, ale o sprawne wyprzedzanie i o elastyczno¶æ. Chyba siê starzejê, ale nie bawi mnie ju¿ krêcenie silnika do czerwonego pola na obrotomierzu, samochód musi dobrze przyspieszaæ ju¿ od niskich obrotów (dlatego nie biorê pod uwagê wersji 2,0 i 2,4). Jakie s± typowe bol±czki silnika 2,0 16VT? Jaki przebieg rokuje nadziejê na w miarê bezproblemow± eksploatacjê? Czy rzeczywi¶cie utrzymanie tej wersji kosztuje sporo wiêcej od innych, czy to kolejny mit?
Trochê siê rozpisa³em, mam nadziejê ¿e nikt w trakcie czytania nie zasn±³ A wiêc w skrócie:TDS czy 2,0 16VT LPG? Oba z pocz±tku produkcji (95-96 rok), za podobne pieni±dze (ok. 10tys. z³ na kupno samochodu i pierwsze inwestycje - olej, pasek, amorki itp.). Który i dlaczego?
Sixt - 14-12-2008, 22:07
" />Witaj,
Poniewa¿ mia³em TDSa mogê Ci powiedzieæ jak ma siê w praktyce do turbo benzyny, co prawda 20vt a nie 16vt ale porównanie jak najbardziej na miejscu.
TDS w dobrej kondycji silnika potrafi spaliæ bardzo ma³o ( czyli po mie¶cie oko³o 8 litrów ON, trasa oczywi¶cie poni¿ej). Znane s± jednak przypadki (Arek) i¿ auto jest kapry¶ne na paliwo i pali jak turbobenzyna.
Mówimy w tych wypadkach o spokojnej je¼dzie, wszak 1,5 tony musi trochê paliæ. Mi przez ca³y okres eksploatacji wysz³o 9,1 litra/100 km. tak¿e uwa¿am ¿e b.dobrze
Je¿eli chodzi o turbo benzynê, nie obra¼ siê - je¿eli nie staæ Ciê na zakup JTD to kupno 16vt mo¿e okazaæ siê zabójcze - ale nie musi. Typow± bol±czk± tego silnika w opinii u¿ytkowników s± panewki.
TDS ma oko³o 120 kilku koni i to naprawdê wystarcza do jazdy, nie jest to sprinter ale do powolnych nale¿eæ te¿ nie mo¿e. 11,5 do 100 kmh. (niech kto¶ mnie poprawi je¶li siê mylê) to nie jest tragiczny wynik. Elastyczno¶æ w miarê ok ale trzeba pomy¶leæ czê¶ciej przed wyprzedzaniem.
skyblu - 14-12-2008, 23:08
" />je¿eli je¼dzisz ma³o, a tylko w dalekie trasy to mo¿e benzyna,
ale jak poje¼dzisz to chyba bêdziesz tez do pracy je¿dziæ,
my¶lê jednak nowszy silnik JTD bedzie w³a¶ciwy
zawsze to nowszy model,
napewno trudno kupiæ diesla z ma³ym przebiegiem!!!, ¿yczê tego Tobie nie mniej, napisz o wyborze bedziemy radzi i pomocni
korser - 15-12-2008, 01:09
" />To i ja dorzucê swoje trzy grosze. Mam TDS-a od kwietnia i przejecha³em nim ok.23 tys. km. Generalnie samochód jest na razie bezawaryjny (oby tak dalej). Wymieni³em rozrz±d (wiadomo trzeba), opony (stare by³y zajechane), filtry,p³yny, czy¶ci³em wtryskiwacze(walczy³em z dymem-teraz wiem ¿e TTTM),robi³em te¿ hamulce z ty³u bo pewien mechanik (mocno de facto chwalony na forum) odstawi³ fuszerkê-traktuje to jako wypadek przy pracy. Pozatym parê innych drobiazgów, o których nie bêdê siê rozpisywa³. Je¶li chodzi o spalanie to auto pali obecnie ok 8-9 litrów nawet jak je¿d¿ê dynamicznie. Jak na swoje gabaryty i pojemno¶æ silnika to wynik przyzwoity. Je¶li chodzi o dynamikê to zbiera siê ³adnie-mo¿e nie od ¶wiate³ do ¶wiate³, ale elastyczno¶æ jest naprawdê przyzwoita (lubiê czasem utrzeæ nosa golfom III z brefkami siedz±cymi ci na ogonie podczas jazdy z prêdko¶cia ok.90-100 km/h. Ustêpuje im wtedy pas, zje¿d¿am na s±siedni i przyspieszam. Niez³a zabawa popatrzeæ pó¼niej na minê takiego domoros³ego rajdowca). A ju¿ na powa¿nie to samochód jest naprawdê wygodny,nie¼le wyposa¿ony,dobrze sie prowadzi, a TDS-có¿ to po prostu 124 konny diesel z komor± wstêpn± z ca³ym tego dobrodziejstwem je¶li chodzi o kulturê pracy. Wydaje mi siê ¿e to lepszy wybór ni¿ turbo benzyna w gazie,je¶li nie chcesz byæ zawsze pierwszy spod ¶wiate³, a raczej cenisz sobie ekonomiê jazdy.
mikaeltdi - 15-12-2008, 20:05
" />Hej! Nie bêdê dublowa³ poprzedników ,bo by³o by nudno mog³oby sie parê osób wypowiedzieæ odno¶nie interesuj±ej Ciê benzynki , ja swojego ''klekota'' zamienie jedynie na JTD .. :wink: .
pozdr i w³a¶ciwego wyboru ...
Zbynek - 15-12-2008, 22:21
" />
">Witaj,
Je¿eli chodzi o turbo benzynê, nie obra¼ siê - je¿eli nie staæ Ciê na zakup JTD to kupno 16vt mo¿e okazaæ siê zabójcze - ale nie musi. Typow± bol±czk± tego silnika w opinii u¿ytkowników s± panewki.
Spoko, spoko. Nie nale¿ê do osób, które wydaj± ca³e oszczêdno¶ci na samochód, a pó¼niej nie maj± za co tankowaæ Za³o¿y³em sobie pewn± kwotê na zakup (okolice 10 tys. z³), co nie oznacza ¿e to wszystko co mam. Utrzymanie samochodu kosztuje i jestem na to przygotowany, kwestia jak mosno te koszty ró¿ni± siê miêdzy TDS-em a turbo-benzyn±. Je¿eli pomin±æ koszty paliwa to oleje i filtry w obu przypadkach wymieia siê co 10kkm, wiêc wychodzi na to samo, w obydwu jest turbina (mo¿na za³o¿yæ ¿e prawdopodobieñstwo uszkodzenia i koszty napraw s± podobne) wiêc ci±gle mamy remis. W dieslu ko³o dwumasowe (1000-1500z³), pompa wtryskowa (naprawa te¿ raczej ponad 1000z³), pompa oleju z wymian± kolejny tysi±c :? W benzyniaku jak pójdzie panewka to na naprawê te¿ odk³adamy tysi±ce. Wychodzi na to, ¿e jak nic z³ego siê nie dzieje to nie ma kosmicznych ró¿nic, a jak ju¿ co¶ padnie to w obu przypadkach tanio nie jest. No ale co¶ za co¶
pawcio1 - 16-12-2008, 16:28
" />Je¶li chodzi o spalanie i eksploatacje Kappy Turbo to wbrew pozorom nie ma tragedii je¶li o auto dbasz i wszystko co trzeba starannie kontrolujesz! Spalanie oscyluje w mie¶cie (przy rozs±dnym traktowaniu) w okolicach max. 14l w trasie mo¿esz zej¶æ (w co niektórzy nie chc± uwierzyæ) spokojnie do 10l LPG. Co do panewek to fakt by³o na forum kilka osób które mia³y z tym problemy,a to wydatek ok. 2000 max 2500 ty¶. z³. czyli nie ma³y, jest te¿ na forum cz³owiek który mia³ kilka taki 2.0 16v T. i nigdy nie mia³ najmniejszych problemów,wiêc to chyba kwestia rozs±dnego u¿ytkowania i nie krêcenia silnika na ka¿dym skrzy¿owaniu do koñca skali.
Tak czy siak to przed zakupem jakiejkolwiek JTD czy Turbo bardzo dobrze siê zastanów i jeszcze dok³adniej j± sprawd¼!!! :wink: