klaudi38 - 13-05-2009, 18:25
" />koledzy mam proźbe gdzie znajduje się czujnik od wentylatora który załancza wentylator przy chłodnicy proszę o szybką odpowiedź
topcio1 - 13-05-2009, 19:04
" />niebieski w termostacie, jak go odłączysz to wentyl powinien cały czas chodzić
klaudi38 - 13-05-2009, 20:01
" />a mógłbyś konkretniej bo niewiem gdzie jest termostat a trzeba coś odkręcić
topcio1 - 13-05-2009, 20:15
" />termostat to jest takie coś po lewej stronie silnika (ta co siedzi kierowca), przykręcone do głowicy a od tego odchodzi gruby przewód wodny do chłodnicy, jeśli masz akmulator powietrza (taka prostokątna puszka na przewodzie dolotowym) to jest on (termostat) zasłonięty
Karolcia - 13-05-2009, 20:29
" />
">termostat to jest takie coś po lewej stronie silnika (ta co siedzi kierowca), przykręcone do głowicy a od tego odchodzi gruby przewód wodny do chłodnicy, jeśli masz akmulator powietrza (taka prostokątna puszka na przewodzie dolotowym) to jest on (termostat) zasłonięty
topcio nie rób z niego takiej bladynki
termostat to jest takie coś po lewej stronie silnika (ta co siedzi kierowca), chyba wie jaka to lewa a jaka prawa strona
topcio1 - 13-05-2009, 20:32
" />tak ??? a czy będzie tak samo jak stoisz przodem do silnika i jak siedzisz w środku? Znam takich i wcale nie blond, dla których będzie to cenna informacja jak mają patrzeć na samochód
Karolcia - 13-05-2009, 20:34
" />no faktycznie,o tym nie pomyślałam sorki
topcio1 - 13-05-2009, 20:36
" />nie gniewam się,
Karolcia - 13-05-2009, 20:38
" />
">nie gniewam się,
wiesz mam bląnd pasemka
prezesjm - 14-05-2009, 07:41
" />Wiecie , już tyle razy na ten temat było to pisane że wstyd już to jeszcze raz wyjaśniać. W Kappie NIE MA wyłącznika załączającego wentylator(y) na chłodnicy. Wentylatorami steruje układ zegarów na desce rozdzielczej. Korzysta z czujnika CZERWONEGO . Niebieski jest do ECU tylko i wyłącznie. Faktycznie zdjęcie wtyczki z czujnika czerwonego powinno załączyć wentylaor(y). Jeśli podasz model silnika to coś bliżej podpowiemy.
topcio1 - 14-05-2009, 14:13
" />czujnik to czujnik, nie ma co mieszać w głowie deską jeśli kolega i tak nic nie kuma. Rozmawiamy o tym czujniku a on jest wyraźnie niebieski ( zdjęcie archiwalne mojej byłej)
Załączniki:
prezesjm - 14-05-2009, 14:41
" />To co jest zaznaczone na zdjęciu to czujnik PTC do Ecu silnika. Jak widać i jak pisałem jest właśnie niebieski. Zresztą ten czujnik był stosowany w wielu autach koncernu i nie tylko. Trochy wyżej , tak pod odmą w silnikach benz. 5 cylindr. jest w głowicę !!! wkręcony drugi czujnik , jest on typu PTC, kolor czerwony, inny gwint niż niebieski. Daje sygnał na wskaźnik temperatury na desce i w przypadku wzrostu temperatury włącza wiatraki. Sygnał z klimy do włączenia wiatraków też idzie do zegarów. Problem w tym, że właśnie często awaria układu zegarów powoduje że nie załączają się wentylatory. W puszce na lewym nadkolu są dwa duże bezpieczniki i przekaźniki odpowiedzialne za wentylatory i to od nich należy zacząć sprawdzanie. Często ulega awarii także opornik pierwszego biegu, jest na obudowie wiatraka. Tak jak pisałem by wymusić pracę wiatraków trzeba zdjąć wtyczkę z czujnika czerwonego przy przekręconej stacyjce, silnik nie musi pracować.
Klaudi - napisz czy masz wskazania temperatury na desce rozdzielczej.
skyblu - 14-05-2009, 16:36
" />tak jak pisze prezesjm u mnie wiatrak nie pracował,
opornik był jak bania spuchnięty /między wentylatorami/
po wymianie ok
kamyk - 19-05-2009, 11:59
" />Witam
Mam podobny problem
wentylator załącza się dopiero jak chłodziwo zaczyna już bulgotać - wtedy wskazówka wskazuje 3/4
z tego co wyczytałem może być to wina opornika ?
(przekaźniki zamieniłem miejscami - bezpieczniki ok )
Czy jest to zwykły opornik czy może jakiś specjalny - gdzie można go zakupić ?
co się stanie jak zdejmę czujnik i wentylator będzie pracował cały czas - mam do wykonania dłuższą trasę i obawiam się nie zlikwiduje tej usterki wcześniej ?
Krzys - 19-05-2009, 12:35
" />To jest coś takiego OPORNIK . Także przymierzam się do wymiany, narazie mam kabelki złączone i działa tylko 2 bieg.
topcio1 - 19-05-2009, 17:44
" />znaczy się, zamiast I załącza się odrazu II
skyblu - 19-05-2009, 23:05
" />
">To jest coś takiego OPORNIK . Także przymierzam się do wymiany, narazie mam kabelki złączone i działa tylko 2 bieg.
dokładnie tak, to jest to,
tylko typ silnika etc. nie wiem? czy ta część ma jakieś preferencje silnikowe,
kupiłem w A.S.24
pozdro
Krzys - 20-05-2009, 06:11
" />
">znaczy się, zamiast I załącza się odrazu II
Znaczy się tak.
kamyk - 20-05-2009, 11:05
" />no i ja zaraz zamówię bo sprawdzałem i okazało się ze jest nadpalony
Vico - 01-07-2009, 14:11
" />Mam podobny problem z chłodzeniem u mnie w aucie :/ niestety wentylator załącza się "jak chce". Mianowicie podczas stania w korkach wskaźnik temperatury silnika dochodzi do 3/4 a wentylator się nie załącza. Owszem, gdy klima pracuje czasem się włączy ale w więkoszoci wypadków nie chodzi przez co silnik się strasznie gdzeje. Przeczytałem wszystkie posty powyżej i zacznę od bezpieczników. Jednak jest u mnie też wtyczka (BEZ ŻADNEGO OPORNIKA) nad wiatrakiem chłodnicy i nie wiem czy tam powinien byc ten "opornik" czy też nie i czy to przez to wentylator nie chodzi... Orientowałem się z zakupem tego opornika i jest tragedia... nigdzie nie ma. Czy ktos ma ew. sposób jak to obejść ale żeby wentylator zaczął pracować? Sorry jeśli czegoś nie załapałem z postów powyżej ale niestety sprawy czysto techniczne odnośnie samochodów są dla mnei jak czarna magia
argenta67 - 02-07-2009, 07:30
" />
">Wiecie , już tyle razy na ten temat było to pisane że wstyd już to jeszcze raz wyjaśniać. W Kappie NIE MA wyłącznika załączającego wentylator(y) na chłodnicy. Wentylatorami steruje układ zegarów na desce rozdzielczej. Korzysta z czujnika CZERWONEGO . Niebieski jest do ECU tylko i wyłącznie. Faktycznie zdjęcie wtyczki z czujnika czerwonego powinno załączyć wentylaor(y). Jeśli podasz model silnika to coś bliżej podpowiemy.
Trzeba tu dodać, że ostatnia "seria" Kappy nie ma dwóch czujników tylko jeden na trzy piny i to on za wszystko jest odpowiedzialny.
Vico - 02-07-2009, 08:15
" />Moja, niestety nie jest "ostatnią serią" a raczej wręcz przeciwnie Dałem w podpisie że 2.0l 20V bez turbo 1995r. ale coś się nie chce wyświetlać... Mniejsza z tym. Wczoraj zajrzałem pod maskę i faktycznie są 2 "czujniki" Czerwony i niebieski. Tak naprawdę to dalej nie bardzo wiem jak rozwiązać problem nie załączającego się w porę wentylatora i co może być tego przyczyną. Załącza się "od czasu do czasu" bez względu na to, czy silnik jest bardzo nagrzany czy nie, ale tylko pod warunkiem że klimatyzacja pracuje.
PS - spróbuje ostatecznie odpiąć ten czerwony czujnik, ale chciałbym zrobić wszytko jak należy, bo też mi się szykuje dłuższa trasa i nie chciałbym mieć żadnych rewelacji po drodze...
Mam odpowiedź na wszystkie (no może prawie wszystkie ) Troski w temacie słabego chłodzenia wentylatora pod warunkiem, że nie jest on uszkodzony Wybaczcie, że opiszę to bardzo po laicku
Otóż jeśli problem jest związany z niezałączającym się wentylatorem (szczegóły powyżej) u mnie wystarczyło zdjąć izolację z kabelków które idą nad wiatrakiem przy chłodnicy i do których powinien być podłączony wspominany wczesniej oporniczek. należy skręcić te kabelki razem, zalutować, zawinąć izolacją i cieszyć się załączającym i chłodzącym wentylatorem Oczywiście w tym przypadku załącza się tylko 2 bieg ale podobnież w niczym to nie przeszkadza a cała operacja jest darmowa Choć ja niestety zapłaciłem 50zł za tą wiedze... Piszę, żeby inni już nie musieli płacić
Kozi - 28-08-2009, 20:56
" />Odgrzewam temat ale....
U mnie jest tak. Odpalam zimne auto i po zaraz uruchamiają się obydwa wiatraki. Temperatura silnika rośnie i dochodzi do połowy po czym wskazówka zatrzymuje się pionowo. Mam tylko dylemat dlaczego od samego początku pracują oba wiatraki. Poczytałem forum i zaeksperymentowałem z odłączeniem wtyczki od termostatu. Po odłączeniu wystarczy przekręcić kluczyk bez odpalania i wiatraki już pracują. Z wtyczką wciśniętą załączały się dopiero po odpaleniu silnika. Z tego co czytałem pierwszy wiatrak powinien się uruchamiać przy 90 st a drugi przy 100 st. Ma ktoś pomysł co może być nie tak? A jak jest u Was? Dobrze by było znać opinie użytkowników silnika JTD.
argenta67 - 28-08-2009, 21:17
" />A klimę wyłączałeś?
Stanisław - 28-08-2009, 21:22
" />u mnie był winny opornik,można go spotkać na allegro.
pozdrawiam...
Kozi - 28-08-2009, 21:28
" />Bez klimy też chodzą dwa. A można jakoś sprawdzić ten opornik miernikiem? Czy wymienić metodą chybił trafił.
topcio1 - 28-08-2009, 21:34
" />tak, sprawdź oporność- jeśli jest zepsuty to nie przewodzi prądu- tylko najpierw odłącz przewody.
Kozi - 28-08-2009, 21:44
" />Oki. Dzięki
iniemamocny - 05-09-2009, 07:24
" />W Kappie 2.4 TDs powinien być opornik R30, czy R50? Bo znalazłem nowe zamienniki po 35zł, a nie mogę za Chiny nic odczytać ze starego.
-- 05 Wrz 2009, 07:22 --
Czy właściciele tdsów mogliby się wypowiedzieć?. Oznaczenia widać na oporniku z zewnątrz(przynajmniej jeśli jest oryginalny).
mikaeltdi - 05-09-2009, 13:35
" />Topcio a o co chodzi jeśli przewodzi prąd ? i po podpięciu przewodów wentylatory chodzą na pół gwizdka ?
Właśnie jestem po demontażu i są 30 a dokładniej O,30 Ohm gdzie znalazłeś po 35 PLN ?!
chyba muszę wymienić a w ASo 120 ,-
pozdro
iniemamocny - 05-09-2009, 14:10
" />http://www.moto.allegro.pl/item73225081%20...%20bravo.html
http://www.moto.allegro.pl/item72487806%20...%20_nowy.html
Chyba bym musiał na głowę upaść żeby dać więcej niż 50zł. Toż to przecież kawałek drutu nawinięty na ceramikę, termo-wyłącznik, dwa styki i podstawka z odrobiny plastyku. Najdroższy w tym jest termik, nie powinien kosztować więcej jak 10zł dobrej jakości.
On ma chodzić właśnie na pół gwizdka przy zimnym termiku, po to jest ta spirala(daje opór), dopiero gdy termik się zagrzeje, przerywa obwód i wtedy jak mniemam(ale nie mam pewności) jakiś inny włącznik czy układ załącza inny obwód z "drugim biegiem"
Hmm, dziwne, u mnie też 0.30 amp, a według dedukcji i part numbers w eperze wychodzi mi że powinien być 0.50. Który rocznik tego tdsa masz?
Codee - 05-09-2009, 14:15
" />może i on kosztuje 10 pln ale chytrzy sprzedawcy narzucili trochę setek procentów swojej marży i tyle
kiedyś ludzie pracowali latami na swój buissnes a teraz każdy po roku myśli że się dorobi willi + limuzyny
mikaeltdi - 05-09-2009, 14:17
" />OK że ma chodzić tylko dlaczego przy wyłączonym silniku ...zimnym?!
założyłem odkurzony oprornik i przez chwilę się włączyły wiatraki a zaraz przestały..nic nie kumam po ponownym odłączeniu i połączeniu nic ... ...wilgoć i woda ma jakiś wpływ ?
dzięki za linki moga się przydać ..jak tylko będą czytelne
pozdro..
Kappa 95r
iniemamocny - 05-09-2009, 14:19
" />Nie zrozumiałeś mnie, termik kosztuje z reguły 10zł i nie jest to jakaś fanaberia konkretnego sprzedawcy, przejedź się kiedyś na Wolumen w Warszawie, jest tam pełno sklepów z elektroniką.
-- 05 Wrz 2009, 14:23 --
Wiesz co mikaeltdi, u mnie też zaraz po uruchomieniu zimnego silnika wentylatory się załączają na chwilę, tyle że ja mam zamiast opornika spięte "na krótko" więc u mnie wchodzą od razu na maks obroty. Może tak ma być że zaraz po uruchomieniu zimnego silnika się załączają?
-- 05 Wrz 2009, 14:27 --
link1
link2 Ech, zapomniałem że się skracają.
prezesjm - 05-09-2009, 19:31
" />Możecie już przestać wypisywać te głupoty !
Naprawdę trudno to zrozumieć jak to działa ? W kappie z klimą są dwa biegi wentylatora. Te dwa biegi włączają dwa przekaźniki , jeden podaje prąd przez opornik, więc wentylator (y) kręcą się wolniej - mamy pierwszy bieg. Jeśli jest potrzeba włącza się drugi przekaźnik i podaje pełne napięcie na wentylator(y) które oczywiście kręcą się szybko - mamy drugi bieg. Jeśli opornik ( zwykły opornik ,nie żaden termik czy coś Ci się tam umyśliło) spali się , tzn. ma przerwę , nie przewodzi prądu to nie mamy pierwszego biegu, układ włączy się dopiero jak już jest naprawdę gorąco i od razu na drugi bieg. Sytuacja niekorzystna ze względu na możliwość przegrzewania się silnika, złą pracę układu klimatyzacji, niepotrzebnie duży pobór prądu. Co gorsze startujący wentylator(y) od razu na drugi bieg pobiera(ją) bardzo duży prąd co może spowodować przepalenie bezpiecznika i zostajemy zupełnie bez chłodzenia. Co to oznacza w korku nie trzeba tłumaczyć. W sytuacji awaryjnej można ten opornik zewrzeć co spowoduje lepszą pracę klimatyzacji i auto nie powinno się przegrzewać lecz pozostaje groźba spalenia się bezpiecznika i niepotrzebnie duży pobór prądu.
Tymi dwoma przekaźnikami steruje układ z desce rozdzielczej, on włącza poszczególne biegi wiatrak(ów) biorąc pod uwagę sygnał z czujnika temperatury i sygnał z układu klimatyzacji. Steruje też wskazówką temperatury i lampka przegrzania.
Jeśli wiatrak(ki) startują od razu po przekręceniu stacyjki bez uruchamiania silnika po 2-5 sekund to układ wykrywa przerwę w układzie czujnika temperatury i włącza wiatrak(ki) a wskazówkę ustawia na 50 stopni. jest to celowe zaprogramowane działanie.Trzeba sprawdzić obwód czujnika czerwonego. Jeśli wiatrak(i) startują przy zimnym silniku to sytuacja jest możliwa gdy klimatyzacja pracuje w trybie chłodzenia. jest to normalne i tak ma być. jeśli jednak wiatraki pracują nadal lub włączają się przy klimie w trybie Econ, to mamy awarię . Można w takiej sytuacji zdjąć na chwilę wtyczkę z presostatu klimatyzacji. Znajdziemy go przykręconego do osuszacza ( taki okrągły walec przykręcony do chłodnicy), dochodzą do niego 4 przewody. Jeśli zdejmiemy wtyczkę a wiatrak(i) staną to mamy "winowajcę". trzeba presostat wymienić. jeśli nadal będą się kręcić to mamy poważniejszą awarię albo zwarcie gdzieś w instalacji lub awaria w samej desce rozdzielczej. Możliwe jest że skleją się przekaźniki ale wtedy wiatrak(i) działają nawet bez kluczyka w stacyjce. Dla dłubaczy info- najczęściej do uszkodzenia przewodów dochodzi we wiązce pod półką akumulatora.
Do TDS można stosować opornik 0,3 ohm. Opornik nie pali się tak bez powodu. Czasem od starości, korozji ulegnie uszkodzeniu ale najczęściej winny jest wiatrak(i). Ciężko kręcący się wiatrak(i) - możliwość że wiatrak(i) nie wystartują i opornik spalony. Często także uszkadza się szczotkotrzymacz w tych silnikach wiatraków co powoduje zetknięcie szczotek z metalowym denkiem i oczywiście zwarcie i spalenie się tego opornika. Można włożyć nowy opornik a po chwili już go nie mieć.
Jak mi ktoś jeszcze zacznie raz wypisywać głupoty to wywalę bez ostrzeżenia.
iniemamocny - 05-09-2009, 21:39
" />Dzięki za informacje, ale po co te nerwy? Nie rozmawiasz z jakimś gówniarzem, więc trzymaj nerwy na wodzy. Pod spiralką opornika, między spiralą a jednym ze styków jest wyłącznik termiczny(termik), co jak co, ale wyłącznik termiczny to ja wiem jak wygląda i do czego służy. A to że nie znam zasady działania układu chłodzenia, to inna sprawa, po to są takie miejsca jak to bym się nauczył. Nie trzeba od razu traktować człowieka jak głąba. Mimo wszystko dziękuje za wyjaśnienie zasady funkcjonowania układu chłodzenia w Kappie.
Codee - 05-09-2009, 22:18
" />
">Dzięki za informacje, ale po co te nerwy? Nie rozmawiasz z jakimś gówniarzem, więc trzymaj nerwy na wodzy. .
"władza" szkodzi, czasem tak bywa.
Chyba ideą tego forum jest pomagać choćby trzeba pisać każdemu z osobna
iniemamocny - 05-09-2009, 22:27
" />Wiesz, ja na tak obszerne objaśnienie tej tematyki jeszcze się nie natknąłem na tym forum, czy na pewno było to już tak dokładnie wyjaśnione? (nie żebym się chciał podlizać wiceprezesowi)
mikaeltdi - 05-09-2009, 22:35
" />Wnioskuję z wykładu( ) iż winnym pracy wentylatorów ...bez kluczyka w stacyjce... może być przekażnik ,znaczy się chodzi o skrzyneczkę na nadkolu ? i dwa przekażniki nad bezpiecznikami , a co jeśli po wyjęciu takowych nadal wentylatory pracują ..wciąż bez kluczyków takie zdażenia miało miejsce ..aktualnie jest tak jak być powinno tzn nic samo się nie włącza bez mojej zgody
pozdrowionka
argenta67 - 05-09-2009, 23:17
" />
">Wnioskuję z wykładu( ) iż winnym pracy wentylatorów ...bez kluczyka w stacyjce... może być przekażnik ,znaczy się chodzi o skrzyneczkę na nadkolu ? i dwa przekażniki nad bezpiecznikami , a co jeśli po wyjęciu takowych nadal wentylatory pracują ..wciąż bez kluczyków takie zdażenia miało miejsce ..aktualnie jest tak jak być powinno tzn nic samo się nie włącza bez mojej zgody
pozdrowionka
Ta skrzyneczka z przekaźnikami i bezpiecznikami też nie jest wieczna ani nie jest hermetyczna i często tam sobie wilgoć działa a to sprzymierzeńca zwarć co może objawiać się włączaniem wiatraków np, wtedy najlepiej sprężone powietrze i po rozkręceniu tej skrzynki osuszanie.
iniemamocny - 08-09-2009, 14:58
" />Ja w swoim zamontowałem opornik z aukcji którą podałem i wydaje się że działa prawidłowo.
Krechu - 20-07-2010, 12:33
" />Witam.
Czy ktoś mógłby ostatecznie powiedzieć czy do wentylatora II bieg jest ten czujnik w termostacie (3 piny) czy jest gdzieś dodatkowy. Bo wszystko mi nadal wariuje a ten czujnik w termostacie był sprawdzany przez elektryka i jest ok? Gdzie jest ten tajemniczy czerwony czujnik?
topcio1 - 20-07-2010, 14:09
" />jeden czujnik daje impuls temperatury, wentylator załącza się w miarę potrzeby. Czerwony jest za niebieskim (w tył silnika) i daje sygnał dla ECU.
Krechu - 20-07-2010, 19:15
" />Kurczę za ch....e nie mogę tego czerwonego znaleźć mam tylko 3 pin z niebieskim maziakiem. Na Saskiej powiedzieli, ze za pracę wentylatora odpowiada nie czujnik bo go nie ma ale opornica na chłodnicy BTW nowa kosztuje 130 zeta więc obecna poszła do konserwacji Mowa tu o silniku 2.0 20V z 99. Ten z plastikowym kolektorem.
Pozdrawiam
argenta67 - 20-07-2010, 20:26
" />W Kappie nie ma czujnika typowo do wentylatora, wentylatorem steruje komputer a komputer dostaje info u ciebie z tego trzypunktowego czujnika, w starszej wersji były dwa po dwa piny, niebieski i czerwony.
Krechu - 20-07-2010, 20:49
" />No to pięknie. Znaczy się, że jak sobie zregeneruję tę opornicę na chłodnicy i problem dalej będzie to mam wymieniać czujnik? Dom który czyni szalonym normalnie Elektryk sprawdził czujnik przy wyskakującym błędzie i mów, że łon OK. Szpece na Saskiej mówią, że on nie ma znaczenia.
W sumie wymiana czujnika najprostrza sprawa. Bo i niedrogi i dostęp do niego jest.
Pożyjemy zobaczymy. Mam nadzieję, że ten bajzel w kablach posprzątam do końca. Normalnie do teraz mnie trzęsie. Jak ludzie mogą coś takiego robić. Czasami mam wrażenie, że jakby mechanicy i elektrycy trochę dokładniej i estetyczniej robili swoją robotę to potem mieli by zdecydowanie mniej zleceń. Ale położyć luzem akumulator bez mocowania to chyba lekkie przegięcie - szczególnie przy naszych drogach.
Pozdrawiam
argenta67 - 20-07-2010, 21:15
" />
"> Ale położyć luzem akumulator bez mocowania to chyba lekkie przegięcie - szczególnie przy naszych drogach
Akurat w Kappie nie ma on za bardzo gdzie odlecieć no chyba, że masz tam taki 45A
kosmit - 20-07-2010, 21:55
" />
"> Ale położyć luzem akumulator bez mocowania to chyba lekkie przegięcie - szczególnie przy naszych drogach
Akurat w Kappie nie ma on za bardzo gdzie odlecieć no chyba, że masz tam taki 45A
Nie przykręcenie pewnie wpłynie na jego żywotność ujemnie. I na przeglądu okresowego nie dostaniesz. Pod warunkiem że diagnosta jest skrupulatny.
Krechu - 20-07-2010, 23:01
" />Przeglądy zawsze robię, tzn stację mam oćwiczoną, która robi je skrupulatne W końcu auto ma działać. A poza tym może nie odleci ale tańczący aku w komorze silnika to chyba nie najlepszy pomysł generalnie chodzi mi o to, że gościu nie za bardzo przykładał wagę do rzeczy, które dość prosto można zrobić a w konsekwencji mają dość spore znaczenie.
Pozdrawiam
kosmit - 24-07-2010, 16:28
" />
">Przeglądy zawsze robię, tzn stację mam oćwiczoną, która robi je skrupulatne W końcu auto ma działać. A poza tym może nie odleci ale tańczący aku w komorze silnika to chyba nie najlepszy pomysł generalnie chodzi mi o to, że gościu nie za bardzo przykładał wagę do rzeczy, które dość prosto można zrobić a w konsekwencji mają dość spore znaczenie.
Tak jest na stacjach.
Gdyby diagnosta był to odprawił by Cię z kwitkiem do poprawy.
Krechu - 26-07-2010, 15:33
" />Nie zrozumieliśmy się. Z kapiszonem jeszcze na mojej stacji nie byłem bo niedawno ją kupiłem. Jestem na 99% przekonany, że w takim stanie w jakim ją kupiłem raczej by przeglądu tam nie przeszła i dobrze bo za to się płaci za przegląd, żeby mieć pewność co do samochodu.
Pozdrawiam
bichon - 18-08-2010, 20:46
" />Pojawiły się tutaj dwie wartości oporu dla opornika wentylatora, różniące się stukrotnie... W linkach pojawiają się wartości kolo 30[ohm] (link), Prezes pisał coś o 0,3 [ohm]. Czy ktoś mógłby napisać to jeszcze raz i wyraźnie, jakie to wartości? Rozsądek podpowiadał by mi [edit: rozsądek mnie zawiódł, lepiej będzie wyciąć ten fragment ]
Opornik pewnie można dobrać w dobrze zaopatrzonym sklepie elektrycznym, tylko potrzebna będzie jego moc, czy ktoś zna ten parametr?
PS
W nawiązaniu do tego, co Prezes napisał poniżej, przy zgrubnych obliczeniach ze standardowym inżynierskim zapasem/ dupochronem, trzeba by szukać oporników na jakieś 150W.
Rzeczywiście, jak się przypatrzeć zdjęciu z linka który zamieściłem powyżej, to opornik jest 0,3, w opisie jest błąd.
prezesjm - 18-08-2010, 22:21
" />Bichon pomyśl albo policz sobie. Przy 30 ohm prąd popłynąłby około 0,4 A. po co w takim razie zabezpieczenia bezpiecznik 50A i co miałaby zasilać taki słaboprądowy obwód
Jak to działa w Kappie przed liftem jak już pisałem sa dwa czujniki 2 pinowe. Od temperatury jest czerwony i wiatrakami steruje układ zegarów. W kappach po lifcie gdzie jest czujnik 3 pinowy jeden obwód jest do zegarów a drugi do ECU silnikowego. W tym układzie wiatrakami steruje nie zegar a ECU silnikowe.
vierov - 18-08-2010, 22:35
" />Witam, mam podobny problem i przewertowałem dokładnie wszystko co na ten temat na forum napisano. Dobrze, że ostatecznie (mam nadzieję) została wyjaśniona sprawa czujnika sterującego wentylem, bo niestety informacje były sprzeczne. Korzystając z obecności "prezesjm" chcę prosić o bliższe wyjaśnienie sprawy sterowania wiatrakami poprzez zegary. Spodziewam się, bowiem, że będę zmuszony się do tego dotknąć.
bichon - 19-08-2010, 00:10
" />Myślałem sobie, że znajdę na sieci opornik o odpowiednich parametrach i podmienię go. Okazuje się, że nie jest tak łatwo znaleźć opornik na jakieś 150W, 0.3 omów, a jak już coś jest, to ceny niewiele niższe od całego opornika z obudową w autosklep24. Ogarnęło mnie lekkie zwątpienie przesiąknięte desperacją, która podpowiedziała mi inny pomysł - zamiast kupować nowy opornik, naprawić stary. W końcu to nic innego jak kilka zwojów drutu oporowego, który bym nawinął w miejsce uszkodzonego. Przemyślę to jeszcze przez noc, a jutro zobaczę, czy w miasteczku w którym tymczasowo przebywam taki drucik jest dostępny.
Co się stanie, jak zewrzemy opornik rozruchowy? Uzyskamy wtedy pełną prędkość wiatraka, z załączaniem przy temperaturze odpowiedniej dla I biegu? Czy jakaś elektronika wykryje takie zwarcie jako błąd i co się może wtedy stać?
Jakie są mniej więcej prędkości obrotowe wiatraka (przynajmniej ich stosunek) dla I i II biegu?
vierov - 19-08-2010, 01:55
" />Bichon, czy w Twojej Lucynce przewody do rezystora są jednakowego koloru, a jeśli nie, to czy wiesz jak one były oryginalnie połączone tzn. czy Ci się nie pomieszały. Pytam, bo mnie właśnie tak i nie mam pewności jakie to może mieć znaczenie? Gdy wyjmowałem w pośpiechu opornik oba przewody wydawały mi się jednakowe, ale już gdy mam włożyć drugi, to okazało się, że z dwu pozornie zielonych przewodów jeden jest z czarnym paskiem. Nie wiem tylko czy są one tak fabrycznie włożone? Przy okazji element zwierający końce tego drutu oporowego, to bezpiecznik termiczny. Czy ktoś z kolegów wie na jaką powinien być temperaturę? Nie znalazłem nic takiego na forum, a sprawa wydaje mi się istotna. Zapobiegać on, bowiem powinien spaleniu się dużego opornika, który jak wszyscy wiemy jest elementem znacznie od niego droższym. Cena tego małego oporniczka to 1,5-3,0zł. Moja wątpliwość wynika z tego, że jest to półprzewodnik i nie wiem czy przypadkiem nie przewodzi on tylko w jedną stronę. Gdy wszystko jest ok, to chyba nie ma to znaczenia, bo prąd płynie tylko przez gruby drut oporowy (0,3 lub 0,5 ohma). Wydaje się, że podejdą obydwa i będzie różnica w ilości rpm. Czy układ będzie właściwie chłodzony zależy w dużej mierze od jego stanu (mam tu na myśli np. zależną od ilości osadu przepustowość chłodnicy) i warunków zewnętrznych? Z grubsza rzecz biorąc może się udać, że włożony 0,5 zamiast 0,3 ohma zadziała dobrze. Wracając do tego opornika termicznego, to gdyby przewodził w jedną tylko stronę (co może sugerować jego budowa), to źle włożony będzie izolatorem i prąd przez niego nie przepłynie i w ekstremalnych warunkach temperaturowych, kiedy powinien się spalić chroniąc duży rezystor pozwoli na jego spalenie. Na wentylatorze chłodnicy nie ma to może znaczenia dla bezpieczeństwa pożarowego, ale są rozwiązania podobnych drucianych oporników z kilkoma odczepami, które dają kolejne biegi pracy wentylatora klimy. Umieszczone gdzieś pod schowkiem mogą przy przegrzaniu spowodować pożar i jak myślę po to ten termik. A co jeśli w złym kierunku podłączony? Nie jestem elektrykiem i nie wypowiadam się tu autorytatywnie. Staram się stawiać tu pytania, pozwalające coś wyjaśnić i jak myślę nie tylko mnie. Proszę, więc nie opierać się o moje rozumowanie do czasu jego weryfikacji przez innych kolegów. Są to raczej słowa, które może sprowokują znawców tematu i każą im się rzeczowo wypowiedzieć na ten temat w tym miejscu. Ponieważ nie znalazłem niczego o tym na forum LKP, a jak napisałem wyżej sprawa mnie również dotyczy, to bardzo liczę na ostateczne wyjaśnienie zagadnienia. Pozdrawiam
bichon - 19-08-2010, 12:49
" />U mnie przewody miały kolor niebieski i brązowy.
Udało mi się nieco naprawić lancię. Co prawda ani odpowiedniego opornika, ani drutu oporowego w Jarosławiu dostać nie można, ale od czego są przepastne pawlacze mojego ojca
Znalazłem drut oporowy, miał jakieś 0,3 ohma na 50cm. Tyle, że nie był zbyt gruby i nieco zwątpiłem przy montażu - dałem go podwójnie, opór tak zrobionego drutu wynosił ok. 0.1 ohma - ale to na granicy zakresu pomiarowego miernika ( z obliczeń wyszło ok. 0,06 [ohm])
Złożyłem i na razie to działa. W końcu wentylator załącza mi sie przy odpowiedniej temperaturze, ok. 95C. Z powodu mniejszego oporu rezystora prędkość wentylatora na pierwszym biegu prawdopodobnie niewiele różni się od drugiego biegu, ale uznałem, że lepsze to niż włączać wentylator za późno.