wujekp - 05-09-2009, 11:32
" />Mam pytanie do bardziej do¶wiadczonych technicznie
Co¶ mi chrobocze - to chyba najlepiej oddaje charakter odg³osu (nie jest to stukanie, warczenie ani wycie). W zasadzie to nawet bardziej to czuæ (delikatne wibracje) ni¿ s³ychaæ i dobiega z okolic lewego przedniego zawieszenia. Dzieje siê tak w momencie gwa³towniejszego przyspieszania, nasila siê te¿ przy skrêcie prawo. Jak siê jedzie w miarê spokojnie na wprost to jest cisza. Jak na mój gust sugerowa³oby to przegub. Ale samochód by³ ju¿ u mechanika, który rozebra³ i wyczy¶ci³ przeguby i oceni³ ¿e przeguby s± ok, tylko smar by³ ju¿ mocno wypracowany. Wiêc posk³ada³ wszytko do kupy, tyle ¿e niestety je¶li nast±pi³a jaka¶ poprawa to bardzo nieznaczna. Zanim wiêc zacznê wymieniaæ pól samochodu to mo¿e Wy mi co¶ poradzicie.
Warto dodaæ jeszcze dwa fakty
- chrobotanie nasila siê ze spadkiem temeperatury, gdy by³o gor±co to w zasadzie by³a cisza
- te wszystkie odg³osy zaczê³y siê, gdy niestety przyhaczy³em podwoziem (przy bardzo ma³ej prêdko¶ci) o wystaj±cy kamieñ (któy wyrwa³em z drogi i przetoczy³ mi siê pod samochodem)
No i pytania. Co mo¿e tak ha³asowaæ? Czy mechanik maj±c w rêce przegub jest w stanie oceniæ, ¿e jest dobry, czy mog³o mu siê tylko wydawaæ? A je¶li to faktycznie przegub, to czemu zacz±³ ha³asowaæ po uderzeniu w kamieñ (wydawa³oby siê ¿e w pierwszej kolejno¶ci powinno ucierpieæ zawieszenie), chyba ¿e to wyj±tkowy zbieg okolicznosci, ale ja nie wierzê w takie zbiegi okoliczno¶ci. A je¶li to nie przegub, to co? Ma kto¶ jakie¶ pomys³y?
mike_d - 05-09-2009, 11:51
" />Czyli czuæ to w postaci lekkich dragañ - na kierownicy czuæ czy nie do zlokalizowania? Ja bym obstawia³ ³o¿yskowanie.
wujekp - 05-09-2009, 12:46
" />mówisz o ³o¿ysku w piascie? Wymienia³em je przed wakacjami
topcio1 - 05-09-2009, 14:29
" />mo¿e to przegub, ale wewnêtrzny.
KGB - 05-09-2009, 14:44
" />z przodu nie ma oslon tarcz ,wiec nie ma co obcierac o tarcze - chyba ze w turbo sa oslony ,wkoncu tam sa inne hamulce,
opisane przez ciebie objawy pasuja najbardziej do lozyska ,mniej do przegubu ,ale nie mozna wykluczyc przegubu,
uderzenie kamieniem sugeruje jednak ,ze cos ociera o tarcze ,wiec zdejmij kolo i zobacz
wega - 05-09-2009, 18:58
" />UFF, my¶la³em ¿e chodzi o moj± star±
wujekp - 06-09-2009, 21:18
" />
">z przodu nie ma oslon tarcz ,wiec nie ma co obcierac o tarcze - chyba ze w turbo sa oslony ,wkoncu tam sa inne hamulce,
opisane przez ciebie objawy pasuja najbardziej do lozyska ,mniej do przegubu ,ale nie mozna wykluczyc przegubu,
uderzenie kamieniem sugeruje jednak ,ze cos ociera o tarcze ,wiec zdejmij kolo i zobacz
Ale ³o¿ysko to raczej ha³asowa³oby ca³y czas (ew. przy pewnych prêdko¶ciach), a tu jest tak ¿e chrobocze zasadniczo tylko przy ruszaniu na jedynce i dwójce, a na wy¿szych biegach trzeba rzeczywi¶cie mocniej depn±æ ¿eby siê pojawi³o. Wiêc przy je¼dzie "emeryckiej" pojawia siê tylko przy ruszaniu. Dlatego mi to nie wygl±da na ³o¿ysko. To samo, je¶li chodzi o ocieranie czego¶ o tarcze (obciera³oby ca³y czas) - poza tym to akurat mechanik by zauwa¿y³ - wyci±ga³ podobno wszystko na wierzch ¿eby sprawdziæ przeguby.
Poza tym ³o¿ysko to raczej wyje, a tu jest d¼wiêk taki jakby co¶ obracaj±c siê obciera³o o co¶, zaczyna³o wibrowaæ (wrêcz uderzaj±c w co¶) po czym zanika, wrzucam dwójkê znowu sie pojawia, chyba ¿e bêde przyspiesza³ naprawdê delikatnie wtedy bêdzie OK, przy trójce ju¿ trzeba mocniej depn±æ ¿eby siê pojawi³o (chyba ¿e jest ostry zakrêt).
Poniewa¿ wystêpuje to g³ównie przy ruszaniu i nasila siê w zakrêtach, to zastanawia³em siê czy to nie mo¿e byæ szpera?
KGB - 06-09-2009, 23:49
" />moze byc wiele rzeczy ,szpera rowniez ,ale przydaloby sie to osluchac na podnosniku ,
co do lozyska to moze dawac takie objawy ,bo moze chrobotac zaleznie od strony nacisku ,
i tak gdy przyspieszasz mocniej to kola daza do zbieznosci ,a jakbys hamowal silnikiem to do rozbieznosci ,
tu tez bedzie nacisk w zakretach ,ale ze to przedni naped to strona w ktora skrecasz z chrobotem bedzie zalezala od tego czy hamujesz czy przyspieszasz w zakrecie,
mialem taki przypadek w charade ,tylko tam lozysko bylo tak rozwalone ,ze halasowalo caly czas ,a cichlo gdy skrecalem w jedna strone
laminiarz - 07-09-2009, 09:23
" />Nic m±drego nie przychodzi mi do g³owy przy takich objawach - wiêc proponujê lewarek, zdj±æ lewe kó³ko, i dok³adnie samemu przejrzeæ stan wszystkiego, pomacaæ, ostukaæ, poruszaæ, poogl±daæ - mo¿e wtedy do opisanych objawów dorzucisz, kilka obserwacji. Razem pó³ godzinki pracy.
(Nie wierzcie mechanikom!)
prezesjm - 07-09-2009, 12:26
" />Warto zacz±æ od prostych rzeczy. Jak lewy przód to mo¿e zajrzyj czy co¶ nie urwa³e¶ przy dolocie powietrza. Taka plastikowa rura od obudowy powietrza do nadkola. Jest tam ma³o miejsca i jak co¶ popu¶ci to podczas przy¶pieszania (czyt. silnego odchylenia silnika) rura obija o b³otnik lub nadkole. Szczególnie jak jest lu¼ne albo uszkodzone mocowanie obudowy filtru powietrza. . Oczywi¶cie nie ma wtedy ¿adnych wibracji na kierownicy itp. S± tylko niemi³e wra¿enia d¼wiêkowe.
Tomkom - 07-09-2009, 22:01
" />Mi to wygl±da na pocz±tek koñca koñcówki stabilizatora. jest to przegub kulowy i z biegiem lat ulega zatarciu.
robert199 - 08-09-2009, 11:46
" />te¿ mia³em zak³adaæ nowy temat, bo map podobne objawy, prawdopodobnie to samo co u wujekp.
tylko u mnie chrobotanie(dr¿ene) wystêpuje np. po opadach deszczu jak poje¿d¿e po mokrym, albo jak myjk± umyjê samochód (równie¿ nadkola). wtedy na 1 i 2 biegu przy przyspieszaniu, lub przy ruszaniu mam takie dziwne odg³osy. nie slychaæ ich na zewn±trz samochodu, nawet z otwarta mask±, najbardzie prawdopodobna lokalizacja to przy nogach pasa¿era, ³o¿ysko by³o wymienione, koñcówki stabilizatora mam od ullyse, czyli na gumach. na kierownicy nie czuc drgania.
podejrzewa³em wydech(jeszcze go ca³kowicie nie wyeliminowa³em) ale obejrzalem auto od spodu, to niby nic nie obija³o.
nasuwa sie wniosek, ¿e z czym¶ jest problem, jak jest czyste, albo mokre, niestety na podno¶niku nie sprawdzê tego, bo wtedy niema obci±¿enia, a te odg³osy wystêpuj± tylko od obci±¿eniem,
jak ko³o sie zaczyna ¶lizgaæ to znikaj±, obserwuj±c ko³o podczas ruszania nie by³o widaæ aby mia³o jakie¶ drgania.
wujekp - 26-09-2009, 22:30
" />
">Jest tam ma³o miejsca i jak co¶ popu¶ci to podczas przy¶pieszania (czyt. silnego odchylenia silnika) rura obija o b³otnik lub nadkole.
Dla potomnych. Janusz jak zwykle by³ najbli¿ej faktycznej przyczyny. Rzeczywi¶cie wynika³o to z tego ¿e silnik siê odchyla³ podczas przyspieszania (a z powodu uderzenia co¶ tam by³o przygiête) i st±d delikatne obcieranie pó³o¶ki i te ha³asy.