Kazik - 27-01-2006, 21:25
" />Dzisiaj mai³em bardzo niemi³± sytuacjê w Kappie – niedro¿na by³a odma (uk³ad odpowietrzania silnika), dlatego opisujê moj± historiê – podobnie¿ zim± jest ona czêsta – a ja nawet o niej nie s³ysza³em... mo¿e innym siê przyda ... choæ mam nadziejê ¿e nie
Sta³em z zapalonym silnikiem na parkingu (temperatura dopiero narasta³a) i us³ysza³em jaki¶ dziwny odg³os z silnika(dos³ownie przez 2s), zaciekawi³o mnie to i otworzy³em maskê – patrzê bagnet oleju le¿y na silniku, w³o¿y³em go tak jak powinien byæ i widzê jak on siê wysuwa a na dodatek cieknie olej???? popchno³em go ponownie i wszystko by³o ok. ... do chwili gdy eksplodowa³ bagnet wraz z olejem – podmuch wyci±gn±³ bagnet do po³owy, zala³ mi 1 / 8 silnika i obryzga³ mi twarz , rêce ubrania - po prostu tragedia. Wy³±czy³em silnik i zadzwoni³em do mechanika – powiedzia³ bym holowa³ samochód do ciep³ego gara¿u i nie w³±cza³ silnika – musi silnik odmroziæ siê. Postraszy³ mnie, ¿e olej wychlapie mi tak szybko, ¿e od razu zatrê silnik – jednak nie pos³ucha³em poczeka³em kilka minut z nadziej± ¿e odmê odmrozi sam silnik i zaryzykowa³em ponowny rozruch i na szczê¶cie odma zaczê³a normalnie pracowaæ – pojecha³em wiêc do mechanika na czyszczenie odmy i wymianê oleju. Teraz jest wszystko ok.! Nawet twarz uda³o mi siê domyæ
grzole - 27-01-2006, 22:36
" />Bo¿e, problemów z odm± nie mia³em od lat. To upierdliwo¶æ w samochodzie raczej typowa dla marki FSO Polonez (przerabia³em).
Kilka lat temu wylecia³ mi 2 razy brok w silniku Themy (ust±pi³o po poprawnym zaistalowaniu NOWEGO - ponowne instalowanie starego by³o nieporozumieniem jak sie okaza³o przy drugim przypadku awarii) ale te¼ mi obrzyga³o olejem pod mask± potwornie. Teraz juz tylko pozostaje Ci umyæ silnik bo inaczej smród bêdziesz mia³ palonego oleju we wnêtrzu.
Pozdrawiam
Kazik - 28-01-2006, 07:47
" />Dziêkujê za przypomnienie o umyciu silnika – zapomnia³em o tym napisaæ – w serwisie od tego zaczêli – tam gdzie by³ olej to czym¶ w sprayu polali, potem wstêpnie usunêli olej powietrzem pod ci¶nieniem a na koniec resztki wytarto szmatkami. Serwis stan±³ na wysoko¶ci zadania i silnik jest czysty.
W internecie znalaz³em opisy awarii odmy w kilku znanych markach – dlatego w nag³ówku umie¶ci³em etykietê samochody – mechanik powiedzia³, ¿e problem wystêpuje we wszystkich samochodach bez wzglêdu na rodzaj silnika (benzyna, diesel) czy te¿ markê. W zale¿no¶ci od tego jak uk³ad jest zaprojektowany i umieszczony w silniku zjawisko pojawia siê czê¶ciej lub rzadziej. Poleca³ czyszczenie uk³adu odpowietrzania silnika przed zim± – nie daje to 100% gwarancji, ¿e zatkanie odmy nie nast±pi ale znacz±co zmniejsza szansê
Opisa³em moj± 'przygodê' bo problem wydaje mi siê powa¿ny i chcia³em ostrzec innych – ja mia³em szczê¶cie – szybko zauwa¿y³em awariê i nie wychlapa³o mi ca³ego oleju – zosta³o trochê powy¿ej minimum – w serwisie Fiata (choæ robi± te¿ inne marki) powiedzieli mi, ¿e tylko w ci±gu ostatniego tygodnia mieli 4 samochody ,w których zatar³y siê silniki z powodu zablokowania uk³adu odpowietrzania silnika....
Anonymous - 28-01-2006, 08:15
" />Tak siê zapytam z ciekawo¶co mojej i innych, gdzie ta odma siê znajduje :?:
Kazik - 28-01-2006, 08:24
" />W Kappie jest to czarne ‘pude³ko’ widoczne po otwarciu maski, przymocowane do silnika od strony kierowcy na wysoko¶ci akumulatora + przewody które ³±cz± j± z innymi uk³adami
Zdejmowali mi to 'pude³ko' i przewody i wszystko czy¶cili ...
http://kazik_tmp.webpark.pl/odma.gif[/img]
Uk³ad odpowietrzania silnika ma za zadanie wyrównaæ ci¶nienie – pompa olejowa wt³aczaj± olej do silnika powodu w silniku nadci¶nienie, a w uk³adzie pompy powstaje podci¶nienie. Nadmiar nadci¶nienia jest wydalany do uk³adu dolotowego powietrza – jak siê ona zatka to powstaje w uk³adzie pompy nadci¶nienie i wywala np. bagnet. Tak to rozumiem po przeczytaniu kilku stron w internecie – mam nadziejê ¿e siê nie mylê:) ewentualnie proszê o korektê...
makek - 28-01-2006, 10:41
" />Witam.
Mam trochê inne zdanie na temat podci¶nienia/nadci¶nienia. Uk³ad jest zamkniêty, z jednej strony pompa ssie i t³oczy w ró¿ne punkty. Zupe³nie teoretycznie: wiecej, szybciej zassie powoduj±c podci¶nienie to te¿ szybciej sp³ynie z wêz³ów, oczywi¶cie uwzglêdniaj±c tylko lepko¶æ oleju na zmiany wydajno¶ci.
Moim zdaniem chodzi tu tylko o wyeliminowanie wp³ywu temperatury na zgazowanie (wzrost ci¶nienia) oleju. Przy nagrzewaniu silnika i oleju t± rurk± opary s± wydalane, a np. po wy³±czeniu silnika powietrze zasysane.
Kazik - 28-01-2006, 11:40
" />Makek prawdopodobnie masz racjê – ju¿ pisz± poprzedni post zastanawia³em siê sk±d powstaje nadmiar ci¶nienia, który nale¿y usun±æ – w zamkniêtym idealnym uk³adzie bilans energetyczny powinien przecie¿ wynie¶ 0.
prezesjm - 28-01-2006, 12:35
" />To tajemnicze ci¶nienie powstaje g³ównie wskutek przedmuchów gazów spalinowych do miski olejowej i nic nie ma wspólnego z pomp± olejow±. Te puszki to s± separatory oleju bo powietrze ze wzglêdu na pracê silnika jest zabrudzone drobinkami oleju, olej ten po wytr±ceniu swobodnie sp³ywa do miski olejowej odrêbnym przewodem. Odpowietrzanie skrzyni w autach jest pobierane z ró¿nych miejsc z miski lub np z pokrywy rozrz±du bez znaczenia. Nawet w starych silnikach themy jest odolejacz tylko nie jest w formie odrêbnej puszki. Czêsto jeszcze w przewodach s± powk³adane takie spiralki z drutu i to s± gasiki p³omienia aby opary nie zapali³y siê w misce bo efekt wiadomy. Je¿eli silnik ma najlepsze lata za sob± to odma jest mocno zaolejona i w po³±czeniu z wilgoci± z powietrza lub co gorsza p³ynem ch³odniczym powoduje korki emulsji i w mrozy to ³adnie zamarznie. Usterka zamarzaj±cej odmy jest czêsta nawet w nowych autach np. ostatnio w woskwagenach nagminnie zamarza³y odmy ze wzg³êdu na wadliwe rozwi±zanie.
makek - 28-01-2006, 14:56
" />Bardzo ³adnie, sensownie wyt³umaczone. Trudno siê nie zgodziæ, chocia¿ my¶lê, ¿e moja teoria te¿ jest w³a¶ciwa, no... mo¿e nie ma w niej ca³ej prawdy. :wink:
mzzz - 27-11-2007, 13:11
" />Witam. Zastanawiam sie nad kupnem dedry integrale. Sprzedawca mowi, ze ma pewne problemy z odma. Raz wywalilo mu z niej olej, a teraz zdarza sie, ze po rozgrzaniu dymi z niej. Czym moze byc to spowodowane? Bac sie?
larry123 - 27-11-2007, 14:25
" />olej te auto, nawet w g³upim maluchu kiedy odma by³a zaolejona i zatkana szlamem o barwie mas³a, wiadomo by³o ¿e silnik to szmelc.
tzn du¿e przedmuchy na pier¶cieniach itp.
warto sprawdziæ kompresje przed zakupem ale przy dzisiejszych sztuczkach i preparatach motor doktor to wszystko jest mo¿liwe do zatuszowania i tak do pierwszej wymiany oleju. Kolega kupi³ super auto no miód, kompresja super. Wymini³ olej i du..pa, kompresja spad³a i pojawi³ sie niebieski dym i takie tam.
mzzz - 28-11-2007, 12:03
" />Dziwne, bo sprzedawca twierdzi, ze pierscienie wymienial....
Czym moze byc jeszcze spowodowane dymienie z odmy??
norbiwolow - 28-11-2007, 13:39
" />a gdzie jest odma w 3.0 V6 ??