JTD 105KM - olej 5W-40 czy 10W-40 - co zaleca fabryka?



Sharuga - 04-06-2009, 12:25
" />Nie pytam o markê, bo znowu temat siê zacznie, tylko o zalecan± lepko¶æ. Instrukcja nie jest jednoznaczna. Albo Selenia TD, czyli 10W-40, albo WR, czyli 5W-40, albo ten pierwszy latem a przy silnych mrozach ten drugi. Gdzie¶ w necie (mo¿e na naszym forum?) spotka³em siê z opini±, ¿e do AR32302 wy³±cznie 10W-40.
Jak to jest?

Je¿d¿ê teraz na 10W-40 niewa¿ne-jakiej-marki, ale tak zastanawiam siê, z racji czêstego poruszania siê na krótkich trasach ¿eby zalaæ jednak 5W-40. Rzadszy jednak w temp. "pokojowej"




jaro1959 - 04-06-2009, 13:33
" />Mam podobny problem. Silnik mam 115 kM i przewa¿nie firmy olejowe podaj± do niego 10W 40. Natomiast 5W40 zalecaj± zazwyczaj do 16 zaworowych. Je¿d¿ê ca³y czas na 5W40 i nie bierze ani kropli od wymiany do wymiany.
Je¿eli chodzi o przej¶cie z oleju gorszego (w/g kategorii) na lepszy, to wszystkie firmy jednog³o¶nie odradzaj±.



Sharuga - 04-06-2009, 13:54
" />"Firmy olejowe" czêsto bzdury kosmiczne wypisuj± w wyszukiwarkach oleju. Wg np. Valvolie do Felicii 1.3 powinienem stosowaæ olej 5W-30 lub nawet 0W-30, co przy tak lu¼nym silniku skoñczy³oby siê duuu¿ym zu¿yciem oleju i silnika. O ³añcuszku nie wspomnê. Producent zaleca 15W-40 ew. 10W-40. Dlatego te "dobieraczki oleju" nie s± dla mnie ¿adnym wyznacznikiem.
Mniejsza o to. Mnie interesuje, co mówi w tym temacie fabryka.



letnik22 - 04-06-2009, 16:18
" />jak masz ma³y przebieg to lej syntetyk 5W40 albo lepszy. Je¿eli autko je¼dzi³o zawsze na syntetyku to nadal bym je¼dzi³ na syntetycznym.
jak masz du¿y przebieg to lej pó³sysntetyk 10w40 i nie wiesz jakie oleje by³y przedtem to lej pó³syntetyk. Najwy¿ej wymienisz co 15k (instrukcja mówi o przebiegach 20k)




Sharuga - 04-06-2009, 17:25
" />
">jak masz ma³y przebieg to lej syntetyk 5W40 albo lepszy. Je¿eli autko je¼dzi³o zawsze na syntetyku to nadal bym je¼dzi³ na syntetycznym.
jak masz du¿y przebieg to lej pó³sysntetyk 10w40 i nie wiesz jakie oleje by³y przedtem to lej pó³syntetyk. Najwy¿ej wymienisz co 15k (instrukcja mówi o przebiegach 20k)


A co ma przebieg do rzeczy???
Na syntetyku lub jego okolicach (hydrokraki mam na my¶li) zamierzam je¼dziæ zawsze, niezale¿nie od wieku auta, jego przebiegu i tego co la³ poprzednik. Zreszt± teraz to i 15w-40 niektóre firmy produkuj± w technologii syntetycznej.
BTW rzadszy olej to nie zawsze jest lepiej laæ. Bo to masz jak s±dzê na my¶li pisz±c "lej 5W-40 albo lepszy". Zamierzam laæ mniej wiêcej to, co konstruktor przewidzia³ do niego laæ i o to pytam w tym temacie. Nie chcê, ¿eby temat przerodzi³ siê w nic nie wnosz±c± dyskusjê kto je¼dzi na jakim oleju i który jest do d...y a który cacy.
W tej chwili je¿d¿ê na syntetycznym 10W-40, niemniej w karcie produktu ma podan± dosyæ du¿± lepko¶æ w 40st i tak dumam, czy aby nie zalaæ jednak 5W-40. Wiêc chcia³bym dowiedzieæ siê, co na ten temat my¶li producent silnika.

Wracaj±c do tematu: co zaleca fabryka???



KGB - 04-06-2009, 18:00
" />ale co co za syntetyk 10W-40 ? takie rozne wynalazki to Motul robi ,ale reszta producentow trzyma sie typoszeregow,
mysle ,ze mozesz spokojnie nalac 5W-40 i jezeli okaze sie ,ze ubywa go z szybkim tempie ,to najwyzej wrocisz do 10W-40 ,
tu nie chodzi o gestosc oleju ,bo nie to jest wyznacznikiem numeracji ,
im olej wyzszej klasy ,tym ma wieksza wytrzymalosc temperaturowa i cisnieniowa,a ze 5W plynie ,gdy 10W jeszcze jest maselkiem to inna bajka i ma znaczenie raczej zim±



jaro1959 - 04-06-2009, 18:32
" />W³oska instrukcja serwisowa Lybry podaje do 1,9 i 2,4 JTD olej SAE 10W/40 ACEA B 3-96 API CD



Jarek_Jarecki - 04-06-2009, 18:36
" />W serwisach ASO do diesli zalewamy 5W/40 - np Selenie WR Dirsel albo shella
nie ma z tym olejem zadnego problemu - aczkolwiek zauwazylimy (nie chodzi tu o reklame), ze shel potrafi nieco "znikac" w porówaniu do Seleni, gdzie nie ubywa jej ani kropla



Sharuga - 04-06-2009, 18:40
" />
">ale co co za syntetyk 10W-40 ? takie rozne wynalazki to Motul robi ,ale reszta producentow trzyma sie typoszeregow,
mysle ,ze mozesz spokojnie nalac 5W-40 i jezeli okaze sie ,ze ubywa go z szybkim tempie ,to najwyzej wrocisz do 10W-40 ,
tu nie chodzi o gestosc oleju ,bo nie to jest wyznacznikiem numeracji ,
im olej wyzszej klasy ,tym ma wieksza wytrzymalosc temperaturowa i cisnieniowa,a ze 5W plynie ,gdy 10W jeszcze jest maselkiem to inna bajka i ma znaczenie raczej zim±

No nie tylko Motul bo i PetroCanada te¿. Nie rozumiem, o jakie typoszeregi Ci chodzi. Jak s±dzê, o stereotyp, ¿e 15W to minera³, 10W to semi a 5W to fullsyntetyk. Niestety, nieaktualne a funkcjonuje w spo³eczeñstwie jako urban legend, tak samo jak mit o obni¿aniu klasy oleju po przekroczeniu magicznych 100.000 km.
I zgadza siê, ¿e nie tyle chodzi o jego gêsto¶æ a o lepko¶æ (zreszt± lepko¶æ kinematyczna w pewien sposób zale¿y te¿ od gêsto¶ci). I klasyfikacja SAE - czyli owe xW-xx powsta³a w³a¶nie w oparciu o okre¶lenie lepko¶ci oleju.
Jednym z parametrów, którym opisuje siê olej jest lepko¶æ kinematyczna w temperaturze 40 i 100 stopni (niektóre te¿ w 150). I ka¿dy producent (a w zasadzie ci, którzy nie boj± siê opublikowaæ karty produktu - tzw. TDS) podaje, ¿e w temp. 40 stopni C, a wiêc oleju zimnego oliwki 5W maja lepko¶æ ni¿sz± ni¿ 10W. Czyli lepiej i gorzej zarazem. Gorzej, bo odporno¶æ na ¶cinanie mniejsza, czyli mniej trwa³y film olejowy a lepiej, bo szybciej dociera do wêz³ów smarowniczych a na tym mi zale¿y.
A poniewa¿ nie w ka¿dym silniku rzadszy olej jest z za³o¿enia lepszy, bo silnik musi byæ do niego dostosowany, pytam o to, jak± klas± oleju zalewaæ silnik ¿yczy³ sobie producent. Bo poza tym, to oczywiste jest, ¿e CF czy CG-4 lub B3/B4.

-- 04 Cze 2009, 18:42 --


">W³oska instrukcja serwisowa Lybry podaje do 1,9 i 2,4 JTD olej SAE 10W/40 ACEA B 3-96 API CD

">W serwisach ASO do diesli zalewamy 5W/40 - np Selenie WR Dirsel albo shella
nie ma z tym olejem zadnego problemu - aczkolwiek zauwazylimy (nie chodzi tu o reklame), ze shel potrafi nieco "znikac" w porówaniu do Seleni, gdzie nie ubywa jej ani kropla


O to mi chodzi³o. Dziêki
Czyli pomimo instrukcji 10W-40 producent zezwala na 5W-40?



maydayns - 04-06-2009, 19:18
" />Lej 5W40 tak jak kolega radzi, w znajomym mi ASO tez leja 5W40 jesli tylko silnik w dobrej kondycji i przy kazdej wymianie slysze zeby jedzic na tym jak najdluzej mimo ze mam juz 260tys. wlasnie w tym 1.9 105 koni i nic nie bierze, wymiana co 10tys.

Pozdrawiam



Jarek_Jarecki - 04-06-2009, 19:42
" />
">Lej 5W40 tak jak kolega radzi, w znajomym mi ASO tez leja 5W40 jesli tylko silnik w dobrej kondycji i przy kazdej wymianie slysze zeby jedzic na tym jak najdluzej mimo ze mam juz 260tys. wlasnie w tym 1.9 105 koni i nic nie bierze, wymiana co 10tys.

Pozdrawiam





kaeres - 04-06-2009, 20:54
" />Ja mam natomiast pytanie zwi±zane z olejem Magnatec od Castrola.
Dlaczego te oleje s± takie tanie ?
Zawsze s±dzi³em, ¿e s± o wiele dro¿sze i ludzie p³ac± za niez³± ¶ciemê z magnesem z reklamy ale jak widzê jest to prawie najtañszy olej na rynku.



KGB - 04-06-2009, 21:40
" />
">ale co co za syntetyk 10W-40 ? takie rozne wynalazki to Motul robi ,ale reszta producentow trzyma sie typoszeregow,
mysle ,ze mozesz spokojnie nalac 5W-40 i jezeli okaze sie ,ze ubywa go z szybkim tempie ,to najwyzej wrocisz do 10W-40 ,
tu nie chodzi o gestosc oleju ,bo nie to jest wyznacznikiem numeracji ,
im olej wyzszej klasy ,tym ma wieksza wytrzymalosc temperaturowa i cisnieniowa,a ze 5W plynie ,gdy 10W jeszcze jest maselkiem to inna bajka i ma znaczenie raczej zim±

No nie tylko Motul bo i PetroCanada te¿. Nie rozumiem, o jakie typoszeregi Ci chodzi. Jak s±dzê, o stereotyp, ¿e 15W to minera³, 10W to semi a 5W to fullsyntetyk.
chodzi mi o inny podzial - rozstrzal temp. na mineralnym nie da sie uzyskac ropietosci 40 ,czyli np. 0W40 ,10W60, 5W50 (tu 45 ) oraz nie da sie wystarowac z zera ,
mineralne to u mnie tez hydrokrakowane ,
dlatego mineralne bez hydro to 15W40 ,20W50 ,hydrokrakowane 10W40,10W30, 5W40, 5W30 ,a syntetyki wlasciwie nie maja ograniczen lepkosci w niskich temp i wysokich (oczywiscie w granicach rozsadku ,bo 0W60 nikt na rynek nie wypusci ,bo wykonanie go byloby niebanalne)

-- 04 Cze 2009, 21:44 --


">Ja mam natomiast pytanie zwi±zane z olejem Magnatec od Castrola.
Dlaczego te oleje s± takie tanie ?
Zawsze s±dzi³em, ¿e s± o wiele dro¿sze i ludzie p³ac± za niez³± ¶ciemê z magnesem z reklamy ale jak widzê jest to prawie najtañszy olej na rynku.

castrol ma slabe bazy olejowe ,syntetyki tego producenta mozna na palcach jednej reki policzyc ,a naprawde dobre to juz wogole,
sam magnes magnateca to nie wnikajac w szczegoly tak jakbys do 4l banki wlal 150ml Militeca wlal ,
a taki najtanszy to nie jest ,bo jednak Lotos i Orlen jest tanszy ,a wcale niekoniecznie gorszy



Dudi - 04-06-2009, 21:52
" />A ja tam do swojej 115KM wersji leje 0W-40 Mobil1 TurboDiesel. Mam 228000 w tej chwili (w³a¶nie wymieni³em) a wymieniam co minimum 20 tys. km. I przez ca³y okres od wymiany do wymiany nie dolewam ani kropelki



Sharuga - 04-06-2009, 22:20
" />Mam pro¶bê do moda o zamkniêcie tematu. Odpowied¼ w zasadzie pad³a i niepotrzebnie topic jest za¶miecany. Potem opcja Szukaj staje siê ma³o przydatna, bo temat sobie a zawarto¶æ sobie. Mo¿na by te¿ usun±æ posty nie na temat.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • music4you.xlx.pl
  • img
    \