Opciu - 02-05-2006, 19:44
" />zakada ju moe kto taka instalacj do lancii??jak sie to sprawuje??
Nat - 04-05-2006, 15:26
" />Pytanie za oglne. to tak jak spytac jak sie sprawuje instalacja na LPG.
Zalezy od montazu, typu etc.
Generalnie gaz ziemny (nie: metan), CNG, compressed natural gas to to samo co w kuchenkach, tylko sprone. Paliwo czyste, bezwonne (specjalnie nawaniaj mierdziuchem, by czuo si, czy sie nie ulatnia), w dodatku lejszy od powietrza, wic niebezpieczestwo wybuchu duzo, duzo nizsze niz LPG (choc nie syszy sie o wybuchach aut z LPG).
Liczy sie nie w litrach (bo to gaz), ale w m3 ktre sa +- odpowiednikiem litra benzyny.
Auto zwykle jedzi znakomicie (ja akurat jedzilem Fiatem na CNG, nie czuem rnicy w stosunku do benzyny).
Tankuje si tak szybko jak benzyn, chyba e kto kupi sobie kompresor i bdzie tankowa w garazu- w garazu- ca noc).
Zaleta jest cena, nizsza ni LPG (dzi ok 1,7 PLN na stacjach, a sporo taniej z instalacji domowej/garazowej).
Wada te jest jedna- mao stacji CNG- dzis jest pewnie z kilkanacie, w Warszawie ze dwie, a najblisza poza- w Radomiu.
Instalacja CNG kosztuje zwykle ok. 7000 z.
Nat - 16-05-2006, 16:09
" />I jeszcze artyku nt. gazu ziemnego w aucie, z Interii.
Pacanki prztumaczyy compressed natural gas (czyli sprony gaz ziemny) na "gaz naturalny". Bez sensu.
Niemal tak jak the fifth element (pity ywio- zreszt zgodnie z treci filmu) prztumaczone bez sensu jako pity element. Ale do rzeczy:
Dystrybutorzy gazu ziemnego planuj budow w Polsce sieci oglnodostpnych stacji napeniania pojazdw tym coraz popularniejszym w wielu krajach paliwem.
Szacuje si, e w Polsce na naturalnym gazie jedzi obecnie ok. 600 samochodw, gwnie dostawczych i autobusw. Ich liczba ma wkrtce wzrosn.
O perspektywach zastosowania naturalnego gazu ziemnego (CNG) do zasilania pojazdw dyskutowano w Katowicach. Przedstawiciele Grnolskiej Spki Gazownictwa (GSG) z grupy PGNiG przekonywali, e stosowanie gazu ziemnego, szczeglnie w transporcie publicznym, jest znacznie tasze i bardziej ekologiczne od oleju napdowego.
‼Sprony gaz ziemny moe by atrakcyjny szczeglnie dla transportu zbiorowego w obszarach metropolitalnych. Samorzdy, ktre odpowiadaj za organizacj transportu, powinny skalkulowa, na ile jego zastosowanie mogoby obniy koszty i rozway, czy opaca im si wprowadzi CNG” - oceni uczestniczcy w konferencji minister transportu, Jerzy Polaczek.
Z danych przedstawionych podczas spotkania wynika, e pojazdy na CNG to obecnie ok. p procenta wszystkich samochodw na wiecie. Jest ich blisko 5 mln, najwicej w Argentynie (1,2 mln) i w Brazylii (0,6 mln), a w Europie we Woszech (390 tys.), na Ukrainie (55 tys.), w Rosji (42 tys.), Niemczech (33 tys.), w Szwecji (6,5 tys.) i we Francji (6 tys.).
Wedug Dyrektoriatu Generalnego Energii i Transportu UE, w 2020 roku ponad 20 proc. pojazdw bdzie zasilane paliwami ekologicznymi, z czego prawie poowa gazem ziemnym. Ronie oferta pojazdw przystosowanych do uywania tego rodzaju paliwa. To gwnie autobusu, minibusy, auta dostawcze i pojazdy specjalne, ale take samochody osobowe.
Wedug wiceprezesa GSG, Andrzeja Hluzowa, we Francji co trzeci nowy autobus zasilany jest dzi gazem ziemnym; na ten rodzaj paliwa zdecydowano si w ponad poowie tamtejszych miast liczcych ok. 200 tys. mieszkacw. W Niemczech ma powsta docelowo ok. tysica stacji CNG, a udzia pojazdw na taki gaz ma wynie ok. 10 proc. w 2020 roku.
‼Spki zalene PGNiG rozpoczy wdraanie CNG trzy lata temu. Dzi mamy w Polsce ok. 600 napdzanych tym gazem samochodw i ok. 30 istniejcych lub bdcych w trakcie budowy stacji napeniania CNG. Zakadamy budow sieci oglnodostpnych stacji w oparciu o istniejce firmy transportowe” - powiedzia wiceprezes Hluzow.
Doda, e na terenie dziaania GSG takie stacje powstaj w Tychach, Trzebini i Pawowicach. S budowane na potrzeby konkretnych klientw, tj. firm komunikacyjnych, bd jednak oglnodostpne. W przyszoci sie takich stacji ma pokry cay kraj, aby uytkownicy gazu ziemnego mogli bez przeszkd przemieszcza si po Polsce. Jedno napenienie wystarcza obecnie na przejechanie ok. 300-400 km.
Wedug danych GSG, zastosowanie gazu ziemnego do napdzania np. miejskich autobusw znaczco zmniejsza emisj zanieczyszcze i poziom haasu. Koszt CNG w Polsce to ok. 45 proc. kosztu oleju napdowego. Autobus czy samochd na CNG jest droszy, ale rnica zwraca si po ok. czterech latach. Pojazd zuywa wicej gazu ni oleju napdowego, ale i tak - jak przekonuj gazownicy - wychodzi prawie dwa razy taniej, a ceny s znacznie stabilniejsze ni w przypadku innych paliw.
Wedug ministra Polaczka, korzystanie z gazu ziemnego w transporcie publicznym moe oznacza zwikszenie jego konkurencyjnoci, a tym samym moe wpisa si w realizacj strategii lizboskiej.
Minister przypomnia, e w ramach sektorowego programu operacyjnego ‼Infrastruktura i rodowisko” na rozwj transportu zbiorowego w dziewiciu polskich obszarach metropolitalnych przeznaczone bdzie co najmniej 650 mln euro. Samorzdy mog wic myle o inwestycjach w tej dziedzinie w latach 2007-2013; take o wykorzystaniu gazu ziemnego, jeeli uznaj to za opacalne.