Delta II - parownik klimatyzacji



Paweu - 22-06-2010, 20:34
" />Witam serdecznie,

w zwi±zku z tym, ze moja klima siê za¶mierd³a (czuæ lekki smrodek chwile po wy³±czeniu klimy) i dwukrotne odgrzybianie piankami nie przynios³o rezultatów, zwracam siê do was o pomoc.

Chcia³bym dok³adnie odgrzybiæ t± klimê, a przede wszystkim parownik, który jest siedliskiem tego ca³ego smrodu

Czy mo¿e mi kto¶ napisaæ gdzie konkretnie znajduje siê parownik i jak naj³atwiej mo¿na siê do niego dostaæ? Bardzo by³bym wdziêczny za wskazówkê, gdzie znajduje siê uj¶cie wody z parownika, bo jako¶ nie uda³o mi siê go zlokalizowaæ.

By³bym bardzo wdziêczny za schemat wentylacji w tym aucie.

Z góry dziêki za wszelk± pomoc.




mac1us - 22-06-2010, 22:45
" />Patrz±c na przód auta popatrz na prawy halogen od przeciwmgielnych, schyl siê i popatrz pod zderzak. Pianki s± gówno warte, pojedz na ozonowanie.
Schemat uk³adu klimatyzacji jest identyczny jak we wszystkich autach, o co ci dok³adnie chodzi o lokalizacjê elementów?



Ozarek - 23-06-2010, 10:48
" />
">Patrz±c na przód auta popatrz na prawy halogen od przeciwmgielnych, schyl siê i popatrz pod zderzak. Pianki s± gówno warte, pojedz na ozonowanie.
Schemat uk³adu klimatyzacji jest identyczny jak we wszystkich autach, o co ci dok³adnie chodzi o lokalizacjê elementów?


jakie¶ foto ze strza³k± mo¿e?
Kilka razy szuka³em, nawet z kana³u patrz±c i nie znalaz³em uj¶cia wody...

i dla u¶ci¶lenia
str prawa - pasa¿er
str lewa - kierowca

Tak podaj±c unikasz problemów z kierunkiem patrzenia, jak rozumiem poda³e¶ str odwrotnie?



Paweu - 23-06-2010, 11:50
" />z ozonowaniem bede mial problem bo nie dziala mi obieg wewnetrzny

podobnie jak Ozaro, bylbym bardzo wdzieczny za zdjecie ze strzalka gdzie znajduje sie odplyw skroplin z parownika




Paweu - 27-06-2010, 00:25
" />Czy naprawde nikt nie jest w stanie do³adnie okre¶liæ gdzie jest ten odp³yw wody?
A wie kto¶ mo¿e gdzie znajduje siê parownik? Po stronie kierowcy czy po stronie pasa¿era?



dr_scott - 29-06-2010, 09:26
" />Witam.

Przerabia³em ten temat miesi±c temu do¶æ dog³êbnie. Przez d³ugi czas nie mog³em znale¼æ uj¶cia kondensatu, ale w koñcu znalaz³em.
Znajduje siê ono na ¶cianie grodziowej silnika, jest ma³o widoczne - taka gumowa rurka sp³aszczona na koñcu - wystaje spod wyt³umienia. Umieszczona jest pod samym parownikiem, nad maglownic± i sankami. Ale nawet jak to zlokalizujecie to i tak nic wam to nie da, bo rurka przechodzi przez ¶ciankê grodziow± pod k±tem 90 stopni i ¿adna sonda tego nie przejdzie.

Aby dok³adnie oczy¶ciæ zapuszczony przez lata parownik i uk³ad wentylacji trzeba... wyj±æ parownik i wyczy¶ciæ go mechanicznie przy pomocy specjalistycznych ¶rodków chemicznych. Kana³y równie¿ wyczy¶ciæ chemi± i na koniec wszystko wyozonowaæ.

Niestety demonta¿ parownika jest skrajnie upierdliwy. Wi±¿e siê z rozebraniem ca³ej deski i uk³adu wentylacji. No i oczywi¶cie z rozszczelnieniem uk³adu klimatyzacji (a potem ponowne nape³nianie itp.)

Co zrobiæ aby jak najdok³adniej wyczy¶ciæ parownik zamontowany w aucie?

1. Potrzebne rzeczy: w zale¿no¶ci od stopnia zagrzybienia - puszka b±d¼ dwie serwisowego ¶rodka od dezynfekcji klimy firmy Wurth Sabesto (jedna puszka starcza na dwie dezynfekcje - ale to przy regularnie czyszczonej klimie). ¦rodek Wurth Sabesto - Quick fresh do dezynfekcji wnêtrza pojazdu i uk³adu wentylacji. Filtr kabinowy powietrza, najlepiej z aktywnym wêglem. Ozonator (opcjonalnie). Narzêdzia itp.

2. Spryskaæ parownik z obu stron - no i tu pojawia siê ma³y problem z doj¶ciem do parownika.
Aby doj¶æ od strony wlotowej ¶ci±gamy wentylator (za schowkiem) i teraz mo¿emy w³o¿yæ rêkê do kana³u dolotowego i namacaæ parownik. Wk³adamy tam sondê i pryskamy wszystko co tam jest w zasiêgu z naciskiem na parownik (po³owa puszki powinna wystarczyæ).
Aby doj¶æ do parownika do strony wylotu powietrza (gdzie jest najwiêksze zagrzybienie)... no tu sprawa jest bardziej skomplikowana. Mi siê nie uda³o przez ¿adne otwory tam doj¶æ z sond±, wiêc wykona³em otworek serwisowy wiertark± . Miêdzy parownikiem a nagrzewnic± jest spora wolna przestrzeñ i tam w³a¶nie trzeba dostaæ siê z sond±. Ja wywierci³em otwór po prawej stronie (pasa¿era). Po zdjêciu dolnej czê¶ci tapicerki (tam gdzie nawiew na nogi pasa¿era) uzyskujemy dostêp do g³ównego kana³u wentylacyjnego, w którym najpierw umieszczony jest parownik, potem wolna przestrzeñ z odnogami do obiegu bez nagrzewnicy, a nastêpnie sama nagrzewnica. Ja wywierci³em otwór wiert³em fi 8 na kanale w miejscu najbardziej skrajnym (krawêd¼ pod k±tem ostrym). Oczywi¶cie otworu nie mo¿na zrobiæ na samym dole, bo jest to niecka w której zbiera siê kondensat! Po wpuszczeniu sondy mamy dostêp do drugiej strony parownika. Psikamy wszystko obficie (ca³a puszka!).

3. Spryskaæ wszystkie mo¿liwe kana³y wentylacyjne wprowadzaj±c do nich sondê i wyci±gaj±c przy jednoczesnej aplikacji ¶rodka (ca³a reszta drugiej puszki).

4. Uwaga, nie wdychaæ tych ¶rodków chemicznych. Najlepiej robiæ to wszystko na wolnym powietrzu.
Pozostawiæ auto na jaki¶ czas, aby ¶rodek samoistnie rozprawi³ siê z syfem i sp³yn±³. Proponujê nawet kilka godzin. Spokojnie mo¿na wypiæ piwko b±d¼ dwa.

5. Zakleiæ nasz otwór serwisowy dobr± ta¶m± izolacyjn± i poskrêcaæ tapicerkê.

6. Za³±czyæ dmuchawê w obiegu zamkniêtym na niskim przep³ywie powietrza, za³±czyæ nawiew na ¶rodek (g³owa i nogi). Otworzyæ wszystkie wyloty powietrza. Dla tych, którzy maj± niesprawny obieg zamkniêty (jak to czêsto bywa)... Przed w³o¿eniem wentylatora na miejsce, nale¿y namacaæ klapkê która dynda swobodnie nad otworem w którym zamontowany jest wentylator i zamkn±æ j± do obiegu zamkniêtego i wcisn±æ tam g±bkê lub co¶ podobnego (zrobiæ to tak, aby wentylator po zamontowaniu móg³ siê swobodnie obracaæ, a klapka by³a zamkniêta).
Za³±czyæ ozonator o wydajno¶ci oko³o 300mg/h na jakie¶ 45 minut. Pozamykaæ auto i udaæ siê na piwko. W dieslu warto wyj±æ bezpiecznik ¶wiec ¿arowych (po co drenowaæ aku).

7. Po wy³±czeniu ozonatora wy³±czyæ dmuchawê i pozostawiæ auto zamkniête na kolejn± godzinkê. Nie wdychaæ za du¿o ozonu Mo¿na wypiæ kolejnego browarka

8. Za³±czyæ dmuchawê jak w kroku 6. i umie¶ciæ na dywaniku pod schowkiem puszkê Quick fresha i aktywowaæ j± (zgodnie z instrukcj±). Zamkn±æ auto i udaæ siê na piwo.

9. Po czasie zalecanym przez Wurth wywietrzyæ auto i je¶li kto¶ lubi zapach neutralny ponownie u¿yæ ozonatora na pó³ godziny.

10. Poskrêcaæ wszystko do kupy. Ci, którzy blokowali klapkê obiegu zamkniêtego musz± pamiêtaæ o jej odblokowaniu!

11. Odkrêciæ plastik na podszybiu i wymieniæ filtr kabinowy. Nieszczelno¶ci wokó³ filtra uszczelniæ ma³± g±bczast± uszczelk± do drzwi (aby mieæ pewno¶æ, ¿e ¿adne syfy nie polec± obok filtra).

12. Poskrêcaæ wszystko do kupy i powk³adaæ wszystkie bezpieczniki. Wyrzuciæ puszki po piwie i ENJOY.

Od razu mówiê, ¿e zapachu wilgoci (ale tylko wilgoci - nie grzyba) nie da siê usun±æ. To normalna rzecz po wy³±czeniu klimatyzacji woda przestaje siê wykraplaæ na parowniku (temperatura powy¿ej punktu rosy), a jej nadmiar który tam jest zaczyna byæ wci±gany razem z powietrzem do kabiny. Woda nie jest szkodliwa, choæ mo¿e wywo³aæ nieprzyjemne uczucie duszno¶ci. Szkodliwe s± grzyby, drobnoustroje i wirusy, które w³a¶nie usunêli¶my.
Istnieje pewne ryzyko, ¿e jakie¶ grzyby mog± zostaæ w samym parowniku pomiêdzy ¿eberkami (wydaje mi siê, ¿e zbudowany jest z dwóch p³yt wymienników). No, ale tam bez wyjêcia parownika doj¶æ siê nie da. Je¶li jakie¶ grzyby przetrwaj± opisan± powy¿ej kwarantannê to bêdzie to niew±tpliwy cud natury.

Pozdrawiam!



Ozarek - 29-06-2010, 15:35
" />Szacun Scott za ten opis
Powiedz mi tylko jak mocowany jest wentylator, po pobie¿nych oglêdzinach mocowañ nie stwierdzi³em istnienia wkrêtów, chyba ¿e s± jakie¶ za¶lepki



dr_scott - 29-06-2010, 16:02
" />
">Szacun Scott za ten opis
Powiedz mi tylko jak mocowany jest wentylator, po pobie¿nych oglêdzinach mocowañ nie stwierdzi³em istnienia wkrêtów, chyba ¿e s± jakie¶ za¶lepki


Wentylator zablokowany jest jedn± ¶rubk±, której wcale nie musi byæ (od spodu na obwodzie). Je¶li jej ju¿ nie ma, wystarczy lekko odgi±æ plastikowy zatrzask z prawej strony (na obwodzie, chyba tam gdzie ta ¶rubka) i przekrêciæ ca³y wentylator w lew± stronê. Ten plastikowy zatrzask musi przej¶æ nad plastikow± zapadk± w korpusie. Potem ca³y wentylator wypadnie na dó³. Monta¿ odwrotny, plastik musi siê zatrzasn±æ i powinien byæ zablokowany ¶rub±, ale bez niej te¿ nic siê nie stanie

Pozdro



Paweu - 29-06-2010, 17:35
" />Z tego wszystkiego wynika, ze parownik znajduje sie po stronie pasazera? Z tego co widzialem w mojej delcie, przewody od klimy wchodz± w grod¼ bli¿ej strony kierowcy.



Ozarek - 29-06-2010, 19:24
" />parownik jest na ¶rodku widaæ go na schematach w eperze



Paweu - 29-06-2010, 20:06
" />moglbym prosic linka do takiego schematu?



dr_scott - 30-06-2010, 11:14
" />Parownik jest umieszczony centralnie w kanale wentylacyjnym nad tunelem przy samej ¶cianie grodziowej silnika. Kana³ biegnie od wentylatora który jest za schowkiem. Po wyjêciu wentylatora mo¿na rêkê wsadziæ do kana³u i namacaæ parownik.
Rurki do parownika dochodz± od strony kierowcy, tak samo wyp³yw kondensatu jest bardziej po stronie kierowcy.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • music4you.xlx.pl
  • img
    \