rycmar17 - 09-07-2010, 23:32
" />Witam
Wiem, ¿e oryginalny jaki powinien byæ lany wed³ug ksi±¿ki to selenia 10w40 pó³syntetyk. Ale moje pytanie brzmi, czy mo¿e byæ 10w60 pó³syntetyk ?? lub czy mogê laæ syntetyk?? Je¶li to w czym¶ pomo¿e, przebieg auta to 158ty¶.
miszax - 09-07-2010, 23:36
" />10w60 jest olejem dla silników raczej mocno u¿ytkowanych (turbodo³adowanych benzyniaków) gdzie kierownictwo raczej potrzebuje zachowania lepko¶ci w górnych zakresach temperatur oleju.
Ja bym zosta³ przy 10w40
Na syntetyk nie ma co przechodziæ, za du¿y przebieg i zbyt stara konstrukcja silnika, te motory nie potrzebuj± wysokiej klasy oleju syntetycznego
piobart - 10-07-2010, 10:05
" />Pod³±cze siê do tematu je¶li mo¿na
Mam Deltê 1,9 TD z 1998r z przebiegiem 212 tys km.
Olej jaki mia³a wcze¶niej jest nieznany, niestety poprzedni w³a¶ciciel poda³ tylko ¿e chyba to by³ pó³syntetyk... (chyba....)
Rok temu wlany by³ Mobil diesel 15w40 - mineralny, przejechalem jakie¶ 12 tys km.
Mo¿e poleciliby¶cie mi co¶ innego, lepszego? Tak¿e do skrzyni biegów (rok temu mia³em wlany mobil i niestety teraz ju¿ biegi wchodz± jak przed wlaniem nowego oleju, a przez 3 miesi±ce wchodzi³y jak w nowym samochodzie)
Co my¶licie o olejach np:
- Tutela ( podobno dobre do w³oskich aut)
- Castrol GTX High Mileage 15W40
- CASTROL Magnatec 15W-40
- MOBIL DELVAC 15W40
- jakie¶ inne np Lotos, Shell, Texaco, Elf (ale to chyba do Renault )
Bêdê wdziêczny za pomoc
Pozdrawiam Piotrek
Sharuga - 10-07-2010, 11:55
" />
">Co my¶licie o olejach np:
- Tutela ( podobno dobre do w³oskich aut)
- Castrol GTX High Mileage 15W40
- CASTROL Magnatec 15W-40
- MOBIL DELVAC 15W40
- jakie¶ inne np Lotos, Shell, Texaco, Elf (ale to chyba do Renault )
Bêdê wdziêczny za pomoc
Pozdrawiam Piotrek
Do TD, ka¿dego, bezwzglêdnie dobry 10w-40 lub 5W-40. Niezale¿nie od przebiegu. Nie s³uchaj bzdur o konieczno¶ci przechodzenia na bardziej lepki olej w zal. od przebiegu.
Unikaj jedynie wynalazków z marketów.
piobart - 10-07-2010, 12:52
" />By³ ju¿ wlany mineralny 15W40 to teraz mogê wlaæ pó³syntetyk 10w40 czy syntetyk 5w40???
Silnik ju¿ zu¿ywa trochê oleju, po roku u¿ytkowania trochê dola³em (300 ml, ale olej wylatywa³ troszkê przez nieszczeln± jedn± uszczelkê i przez nieszczeln± rurê od intercoolera - albo pokrêci³em, ale byly 2 miejsca gdzie wydostawa³ siê olej)
Sharuga - 10-07-2010, 13:02
" />
">By³ ju¿ wlany mineralny 15W40 to teraz mogê wlaæ pó³syntetyk 10w40 czy syntetyk 5w40??
Nie tylko mo¿esz, ale powiniene¶
rycmar17 - 10-07-2010, 14:42
" />
">Witam
Wiem, ¿e oryginalny jaki powinien byæ lany wed³ug ksi±¿ki to selenia 10w40 pó³syntetyk. Ale moje pytanie brzmi, czy mo¿e byæ 10w60 pó³syntetyk ?? lub czy mogê laæ syntetyk?? Je¶li to w czym¶ pomo¿e, przebieg auta to 158ty¶.
Mo¿e jeszcze siê kto¶ wypowie??
Lukasz KrK - 10-07-2010, 14:47
" />Witam ja jezdze na mineralnym i jest wszystko ok przebieg 270tys
Sopel - 10-07-2010, 15:21
" />... ja u siebie leje mineralnego LOTOSa po nieco ponad 151 kkm
piobart - 10-07-2010, 15:40
" />Ja chyba jednak zostanê dalej przy mineralnym, jednak w razie czego to ryzyko mo¿e mnie du¿o kosztowaæ a niestety Delta nie jest ju¿ du¿o warta.
Zostaje tylko pytanie jakiej firmy olej
Co my¶licie jeszcze o olejach mineralnych np 20w40, kto¶ u¿ywa takie cuda, bodaj¿e lotos takie robi, Lotos City. Jest to olej do miasta. Pytam szczerze mówi±c z ciekawo¶ci bardziej.
Co my¶licie, zostaæ przy mobilu czy zmieniæ na Castola, Tutela czy co¶ innego?
Jak z olejem do skrzyni biegów? Mnie Mobil siê nie sprawdzi³, biegi wchodzi³y ³adnie krótko. Podobno do skrzyni do Delt to tylko Tutela. Jakie Wy macie zdanie?
Lukasz KrK - 10-07-2010, 17:16
" />mialem lotosa wczesniej teraz mam shela minerala ale to przypadek
matias21 - 10-07-2010, 22:00
" />ja mam u siebie 5W50, wcze¶niej la³em 10W40 oba valvoline, jeszcze wcze¶niej mia³em 0W40 i ¿adnej ró¿nicy w pracy silnika nie zauwa¿y³em, oleju bierze ka¿dego minimalnie jak sie butuje, generalnie zmieniam co 10-15 ty¶ i z maxa mi schodzi troche do poni¿ej po³owy bez dolewek. Przebieg 150ty¶
Sharuga - 10-07-2010, 22:31
" />
">Ja chyba jednak zostanê dalej przy mineralnym, jednak w razie czego to ryzyko mo¿e mnie du¿o kosztowaæ a niestety Delta nie jest ju¿ du¿o warta.
To zdanie jest wewnêtrznie sprzeczne; nie chcesz ryzykowaæ padem silnika wiêc wybierasz olej mineralny, który daje Ci najwiêksz± szansê na ten w³a¶nie pad... Szczególnie turbawki.
piobart - 12-07-2010, 22:46
" />No dobra, ale zobacz ¿e zdania s± sprzeczne co do zmian oleju z mineralnego na pó³syntetyk...
Wiêkszo¶æ znanych mi mechaników i sklepów (tak¿e znajomi, wiêc nie maj± zamiaru na mnie zarabiaæ) odradza jednak tak± zmianê.... Sami zobaczcie ¿e decyzja nie jest ³atwa...
Ja w³asnie dzisiaj wymieni³em olej na Castrola 15w40 mineralny. Z czystej ciekawo¶ci wymienie ten olej za 4 miesi±ce, po roku mobil wygl±da³ tragicznie....
yanosik - 13-07-2010, 00:54
" />
"> Z czystej ciekawo¶ci wymienie ten olej za 4 miesi±ce, po roku mobil wygl±da³ tragicznie....
Bo by³ ciemny?
hehe
¦ciemnieine oleju nastêpuje na skutek jego sk³adu. Syntetyki nie ciemniej± praktycznie wcale. Pó³syntetyki niewiele gorzej. A mineralne zale¿nie od klasy, ale zawsze ciemniej± i nie ¶wiadczy o tym, ¿e olej jest zu¿yty. Jakiej klasy jest ten mobil jakim zala³e¶? ja mam lotosa gas (klasa jakosciowa SJ) i po zlaniu jest nawet klarowny
Zalejesz tym najtañszym Shelem w czerwonej butelce co ma klase SC czy SD (to chyba nawet gorzzej ni¿ nasz selektol ) to mo¿esz mieæ niez³y mazucik
Sharuga - 13-07-2010, 09:01
" />
">No dobra, ale zobacz ¿e zdania s± sprzeczne co do zmian oleju z mineralnego na pó³syntetyk...
Wiêkszo¶æ znanych mi mechaników i sklepów (tak¿e znajomi, wiêc nie maj± zamiaru na mnie zarabiaæ) odradza jednak tak± zmianê.... Sami zobaczcie ¿e decyzja nie jest ³atwa...
Sklepy i mechanicy - no tak, wiarygodne ¼ród³a
Ja tak± zmianê przeprowadzi³em w BXie, Felicii, Lybrze, przejecha³em grube tysi±ce kilometrów i jako¶ silnik siê nie rozlecia³. Bo i od czego ma siê rozlecieæ? Zastosowanie lepszego oleju przed³u¿a ¿ywotno¶æ silnika a nie go skraca...
Sharuga - 13-07-2010, 09:16
" />
">¦ciemnieine oleju nastêpuje na skutek jego sk³adu. Syntetyki nie ciemniej± praktycznie wcale. Pó³syntetyki niewiele gorzej. A mineralne zale¿nie od klasy, ale zawsze ciemniej± i nie ¶wiadczy o tym, ¿e olej jest zu¿yty. Jakiej klasy jest ten mobil jakim zala³e¶? ja mam lotosa gas (klasa jakosciowa SJ) i po zlaniu jest nawet klarowny
Zalejesz tym najtañszym Shelem w czerwonej butelce co ma klase SC czy SD (to chyba nawet gorzzej ni¿ nasz selektol ) to mo¿esz mieæ niez³y mazucik
I tak w³a¶nie rodz± siê szkodliwe urban legends, jak o konieczno¶ci zmian oleju na coraz gorszy i drodze z tym procederze w jedn± stronê.
Olej ciemnieje, bo rozpuszcza w sobie ewentualny syf zalegaj±cy w silniku pozostawiony przez poprzednie badziewne oleje i sadze przedostaj±ce siê do komory korbowej wraz z przedmuchami z cylindrów. Im lepszy olej i im bardziej zu¿yty silnik (a diesel w szczególno¶ci) tym olej ciemnieje szybciej. I nie jest to oznak± zu¿ycia oleju.
A sk±d siê bierze takie przekonanie jak przedstawione przez Kolegê yanosika? Otó¿ do sprawnego, nowego silnika ka¿dy w zasadzie leje oleje bardzo dobre, syntetyki. Silnik jest sprawny - olej nie ciemnieje szybko. Do starej padaki, ledwo zipi±cej nikt nie wleje oleju za piêæ dych flaszka, tylko szuka najtañszego. Poniewa¿ silnik jest w stanie agonalnym, przedmuchy do komory ma wiêksze ni¿ w wydech to z oleju robi siê ma¼. Oczywi¶cie - nies³uszny wniosek - "ten olej to badziew straszny, bo ma¼ siê szybko z niego robi". Oczywi¶cie zapomina, ¿e ma¼ w takim silniku siê zrobi z KA¯DEGO oleju, ale przekonaæ siê o tym nie sposób, bo syntetyka, szczególnie drogiego nikt nie zaleje do motoru spalaj±cego 2 litry na 1 kkm.
BTW - na tej zasadzie oleje LOTOS - jako jedne z tañszych na rynku, zyskuj± - IMO nies³usznie - z³± opiniê.
Taz - 13-07-2010, 18:33
" />
">¦ciemnieine oleju nastêpuje na skutek jego sk³adu. Syntetyki nie ciemniej± praktycznie wcale. Pó³syntetyki niewiele gorzej. A mineralne zale¿nie od klasy, ale zawsze ciemniej± i nie ¶wiadczy o tym, ¿e olej jest zu¿yty. Jakiej klasy jest ten mobil jakim zala³e¶? ja mam lotosa gas (klasa jakosciowa SJ) i po zlaniu jest nawet klarowny
Zalejesz tym najtañszym Shelem w czerwonej butelce co ma klase SC czy SD (to chyba nawet gorzzej ni¿ nasz selektol ) to mo¿esz mieæ niez³y mazucik
brak s³ów normalnie...
Kim jeste¶ z wykszta³cenia i sk±d p³ynie twoja "wiedza" o olejach?
yanosik - 13-07-2010, 23:13
" />Taz, wyjasnij dok³adniej co konkretnie przeszkadza Ci w moim po¶cie.
O ciemnieniu oleju mineralnego przeczyta³em kiedy¶ w literaturze (mo¿e znajde, to dam skana).
A klase jakosciow± oleju to mo¿na na butelce przeczytaæ
P.S. jaki silnik 1,6 mia³ w delcie 103KM?
FXX - 13-07-2010, 23:24
" />
">P.S. jaki silnik 1,6 mia³ w delcie 103KM?
1,6 16V - montowany tak¿e m.in. w Fiacie Brava/o czy Lybrze (to chyba ta sama jednostka)
Taz - 14-07-2010, 08:20
" />
">Taz, wyjasnij dok³adniej co konkretnie przeszkadza Ci w moim po¶cie.
O ciemnieniu oleju mineralnego przeczyta³em kiedy¶ w literaturze (mo¿e znajde, to dam skana).
A klase jakosciow± oleju to mo¿na na butelce przeczytaæ
P.S. jaki silnik 1,6 mia³ w delcie 103KM?
Piszê pracê mgr o olejach. Jak bêdê mia³ chwilê to ci napiszê o co chodzi. Ogólnie zerknij gdzie¶ na necie co wchodzi w sk³ad pakietu dodatków do olejów i co to s± np. dyspergatory i emulgatory.
Spróbujê wieczorem napisaæ trochê wiêcej
Ciemnienie oleju bardziej jest zale¿ne od konstrukcji silnika i stopnia jego zu¿ycia i jako¶ci filtra oleju, a nie od rodzaju oleju. Ka¿dy olej ciemnieje, tylko kwesti± jest jak szybko.