monterek - 25-10-2005, 15:49
" />czy ktos moze mi podowiedziec co moze byc zepsute w abs zaznacze ze czujki sa ok i bezpiecznik tez :cry: moze jakas rada albo dajcie namiary na jakiegos mechaniora od abs
wujek - 26-10-2005, 10:25
" />Witam,
A mo¿esz opisaæ objawy uszkodzenia? Czy wzystkie cztery tarczki impulatorów masz identyczne?
Wystêpowa³y ró¿nice w gêsto¶ci "z±bków" pomiêdzy modelami. Je¿eli na którejkolwiek pia¶cie bêdzie impulsator o innej ilo¶ci karbów (z±bków) to ABS dostanie "¶wira" i bêdzie siê zachowywa³, jakby uszkoszony by³ czujnik lub modu³ steruj±cy. Przejdzie w tryb awaryjny - zapalona kontrolka ABS i brak pulsowania hamulca podczas próby wymuszenia po¶lizgu.
Pozdrawiam
monterek - 26-10-2005, 11:15
" />wujek do nie dawna on dzialal tylko mialem udzerzenie bokiem o kraweznik i przestal dzialac ale mam pytanie do ciebie czy to nie ma zwiazku z tym iz z tylu na korektorze hamowania jest sprezyna ktora jes umocowana do nie wiem jak to sie nazywa dokladnie drazek ktory trzyma dwa wahacze i ta sprezyna tam jest zaczepiona a u mnie jej nie ma czy to moze byc powode tego ze nie dziala mi ten abs?
Anonymous - 26-10-2005, 11:27
" />czy chodzi ci o ten element http://img224.imageshack.us/my.php?imag ... e134bz.jpg
monterek - 26-10-2005, 12:56
" />tak mufnal oto mi chodzi i tam jest sprezyna ktora jest zaczepiona o ten korektor i zdo drazka
wujek - 26-10-2005, 13:03
" />Witam,
A by³a ta sprê¿yna, gdy dzia³a³?
Obejrzyj dok³adnie, czy w wyniku agresji krawê¿nika, nie nastapi³a zmiana dystansu 'czujnik - impulator' przy którym¶ z kó³. Zbyt du¿a szczelina os³abi zmiany magnetyczne wprowadzane przez impulsator na czujnik i ABS te¿ zg³upieje.
Komputer ABS ma zazwyczaj koñcówkê do testera, w ka¿dym ASO Lacia/Fiat/AR powinni posiadaæ taki tester. Mo¿na zrobic odczyt, powinien podaæ przyczynê niesprawno¶ci. Ale nie wiem, ile za tak± us³ugê mog± chcieæ.
Pozdrawiam
monterek - 26-10-2005, 13:15
" />wujek jezeli chodzi o szczeline to odpada z tego wzgledu ze zostal wymieniony wahacz plus belka a ta sprezyna jest pokazana na wszystkich schematach tylko nie wiem czy ma ona wplyw na dzialanie abs
Anonymous - 26-10-2005, 13:33
" />Raczej ma ona za zadanie powrotu dzwigienki wpo³o¿enie poprzednie :wink:
wujek - 26-10-2005, 14:12
" />Witam,
Raczej nie ma znacz±cego wp³ywu, je¿eli ju¿, to w obci±¿onym aucie ty³ chwyci s³abiej, ale ABS powinien drygn±æ. Czy kontrolka co¶ pokazuje, czy tylko brak dzia³ania ABS?
Wieczorem jeszcze co¶ sprawdzê, to dopiszê.
I jeszcze co¶.
Jest taki partyzancki sposób sprawdzenia, czy czujniki generuj± impulsy do sterownika ABS:
-rozpi±æ z³±czkê
-do koñcówki pod³±czyæ miliwoltomierz, najlepiej to wychodzi przy u¿yciu woltomierza starszej konstrukcji, takiego ze wskazówk±
-pokrêciæ ko³em, na mierniku obserwowaæ wskazania
-sprawdzenie wykonaæ porównawczo na ko³ach tej samej osi
Na tym kole, gdzie wskazania s± du¿o ni¿sze, lub brak - problem z czujnikiem lub jego dystansem do impulsatora.
Jak wspomnia³em, to sposób, a nie metoda - czasem czujniki poprawnie zachowuj± siê podczas pomiaru omomierzem, ale nie generuj± sygna³ów o w³a¶ciwej amplitudzie. Mo¿na spróbowaæ, mo¿e co¶ u³atwi.
Mnie osobi¶cie uda³o siê w ten sposób, dwa czy te¿ trzy razy, trafiæ niesprawny czujnik.
Pozdrawiam
monterek - 26-10-2005, 16:02
" />wiesz tylko pali mi sie kontrolka ale abs i tak nie dziala a powiem ci wiecej ze zapalam silnik i kontrolka mi sie nie pali wolno przejade kawalek tez sie nie pali zapala sie okolo 10-15seksun lub gdy gwaltownie rusze.
wujek - 26-10-2005, 21:06
" />Witam,
To faktycznie dokuczliwe. Jak stoi, odpalony. to zawsze jest OK. Jak trochê ruszy, nawet bez hamowania, to pada. To typowe objawy zak³ócenia w obwodach czujników. Zobacz, czy przy module ABS jest 3-pinowa wtyczka, zazwyczaj zamkniêta ochronnym kapslem. I która wersja sterownika ABS (Bosch x.y). Dla przypomnienia, który rocznik autka? Poszukam mo¿e czego¶ dok³adnie do rocznika, bo by³y ró¿nice.
Pozdrawiam
monterek - 27-10-2005, 08:27
" />rocznik 90 2.0 8V Z GORY WIELKIE DZIEKI
wujek - 27-10-2005, 15:18
" />Witam,
Wiêc tak. W Twoim autku mo¿e byæ zamontowany Bosch 2S lub Lucas?Girling (ABS).
Niestety, odczyt b³edów mo¿liwy tylko testerem. Ale identyczny uk³ad montowany by³ w Temprze 1.8-2.0 i 1.9Td 90-93. Znak frmy powinien byæ widoczny, sprawd¼ proszê, który z w/w jest zamontowany w Twojej Dedrze. I sprawd¼, czy komputerek ABS pod³±czony jest 35-pin wtyczk±.
Ustalimy wtedy, co pomierzyæ, aby zlokalizowaæ przyczynê. Wspomnia³es, ¿e sprawdzi³es bezpiecznki, oba?
Pozdrawiam
PS
Dalej wieczorem
monterek - 27-10-2005, 19:45
" />a gdzie jest drugi bezpiecznik??
monterek - 27-10-2005, 20:19
" />a komputer jest bosha
Anonymous - 27-10-2005, 20:23
" />A mo¿e same koñcówki i czujniki wystarczy wyczy¶ciæ, mog± byæ ju¿ zasniedzia³e :wink:
wujek - 27-10-2005, 23:26
" />Witam,
I trochê informacji:
Sprê¿yna napinaj±ca d¼wigienkê korektora jest taka sama, jak w Tipo, Tempra, Delta. Jej cena w serwisie to kilkana¶cie PLN.
Bezpieczniki s± dwa - zasilaj±cy uk³ad sygnalizacji b³êdów (czyli m.in. kontrolkê) - ten jest sprawny, gdy¿ w przeciwnym przypadku nie za¶wieci kontolka ABS, zasilaj±cy 10A - ten sprawdza³e¶.
Wtyk przy komputerze ABS-Bosch 2S ma 35 styków, u³o¿onych w dwu rzêdach. Jedynka, w d³u¿szym rzêdzie pierwsza od lewej - patrz±c na wtyk od strony styków, d³u¿szy rz±d jest wtedy górnym. Numery styków powinny byæ opisane na wtyku.
I DoRo.
Przyrz±dy - miernik uniwersalny (volty, ohmy), szczelinomierz
Pomiary szczelin:
szczelina czujnik-z±b impulsatora przód = 0.2-0.9mm
szczelina czujnik-z±b impulsatora ty³ = 0.2-1.2mm
Pomiary rezystancji obwodu czujników:
(dla bezpieczeñstwa miernika i ECU te pomiary proponujê wykonaæ przy od³±czonym aku)
Od³±czyæ wtyk od ECU ABS
omomierz
PL - styki 4 & 5 rezystancja = 900-2000 ohmów
PP - styki 11 & 12 rezystancja = 900-2000 ohmów
TL - styki 7 & 9 rezystancja = 900-2000 ohmów
TP - styki 24 & 26 rezystancja = 900-2000 ohmów
Pomiary napiêæ generowanych przez czujniki :
PL - styki 4 & 5 napiêcie min = 0.1V AC (pokrêciæ ko³em PL)
PP - styki 11& 12 napiêcie min = 0.1V AC (pokrêciæ ko³em PP)
TL - styki 7 & 9 napiêcie min = 0.1V AC (pokrêciæ ko³em TL)
TP - styki 24 & 26 napiêcie min = 0.1V AC (pokrêciæ ko³em TP)
Dok³adno¶c pomiarów mo¿na zwiêkszyæ pos³uguj±c siê oscyloskopem,
ale to trochê utopia.
Pomiar napiêæ i mas ECU-ABS
styk 10,20,34 & nadwozie (masa) = 0 ohmów
za³±czyæ aku, miernik na pomiar napiêæ DC 2-20V
styk 1 & masa = 12V ( napiêcie akumulatora)
PL, PP, TL, TP - (PrzódLewy, PrzódPrawy, Ty³Lewy, Ty³Prawy)
xV AC - napiêcie przemienne
yV DC - napiêcie sta³e
Te pomiary poawol± na sprawdzenie, czy sygna³y z czujników docieraj± do ECU-ABS i, czy nie wystêpuj± przerwy lub zwarcia w przewodach ³±cz±cych.
Opis dodatkowy:
Kontrolka ABS zapala siê po w³±czeniu zap³onu (MAR) i ga¶nie z chwil± zadzia³ania alternatora, sprawd¼. Nie ruszaj autem przez kilka minut, sprawd¼, czy kontrolka nie za¶wieci siê.
I powiadom, proszê, o rezultatach pomiarów.
Pozdrawiam
monterek - 28-10-2005, 06:42
" />oki dzieki wujek w sobote bede mial chwile czasu to wszystko sobie pomierze jeszcze raz wielkie dzieki
wujek - 28-10-2005, 12:10
" />Witam,
Jak pomierzysz to podaj info. Bez tych pomiarów nie ruszy siê dalej, a mozliwe, ¿e bêdzie w nich odpowied¼.
Sukcesu!
Pozdrawiam
LukaszN - 28-10-2005, 15:00
" />obserwujac ten post, widze, zes godnie nosisz tytul glownego mechanika, panie wujek. Wyrazy uznania - profesjonalna naprawa przez internet...
monterek - 28-10-2005, 19:14
" />wujek wszystko dziala oprocz zasilania nie mam 12v na pierwszej stopce jezeli mozesz to napisz mi gdzie sa te cholerne bezpieczniki a moze to przekaznik z gory wielkie dzieki
bobby123 - 28-10-2005, 20:56
" />no w³a¶nie który bezpiecznik, bo mam to samo ;-)
wujek - 28-10-2005, 21:44
" />Wtam,
Upewniam siê, pomiar napiêcia na pin 1 wykonany by³ przy za³±czonym aku.
Proszê jeszcze o sprawdzenie, czy to napiêcie pojawi siê przy za³±czonej stacyjce (MAR). Wa¿ne!
Pozdrawiam
monterek - 29-10-2005, 11:37
" />po zalaczeniu stacyjki jest te 12v juz nie wiem co to moze byc ale rozmawialem z kumplem ktory ma fiata tipo i pekla mu ta sprezyna na korektorze hamowania i wiesz ze na przekladzie okazalo sie ze ma cieniutkie tylne hamulce a po zalozeniu tej sprezyny byly brzytwa moze i u mnie ma to jakis wplyw na dzialanie tego cholernego abs zamowilem ta sprezyne bede mial ja w poniedzialek w srode wujek dam znac czy pomoglo czy nie
Tomasz - 29-10-2005, 15:23
" />Sprê¿ynka nie ma nic wspólnego z ABS ma ona za zadanie odci±gn±æ dzwigienkê korektora si³y hamowania aby pod wiêkszym obci±¿eniem samochodu wzmocniæ hamulce tylnej osi
Je¿eli chodzi o ABS to podepnij miernik pod czujnik ABS-u i sprawd¼ jego oporno¶æ a nastêpnie ruszaj kablem od czujnika i zobacz czy zmienia siê oporno¶æ je¿eli tak to oznacza ¿e masz przerwany kabel.
Przerwanie lub zwarcie siê kabla czujników ABS jest bardzo czêstym przypadkiem
wujek - 29-10-2005, 15:56
" />Witam,
Z pomiarem napiêcia na pin. 1 to by³ mój b³±d - nie dopisa³em, ¿e wyst±pi ono przy w³±czonym zap³onie. Sorki. A jak wypad³y pomiary obwodów czujników? Jakie warto¶ci rezystancji i napiêæ?
Przy zachowaniu ABS takim, gdy:
1. kontrolka zapala siê po za³±czeniu zap³onu
2. kontrolka ga¶nie z chwil± uruchomienia silnika i nie zapali siê, je¿eli auto nie ruszy
3. kontrolka zapala siê, gdy przejedzie siê kilka, kilkadziesi±t metrówi
wskazuje (tak na 90%), ¿e uszkodzenie jest w obwodzie czujnika.
Punkt 1. to podstawowa autodiagnoza ABS - kontrolka nie zapali siê wcale, ub bêdzie ¶wieciæ stale w przypadku uszkodzenia ECU (lub zasilania czy przeka¼ników)
Punkt 3. ECU-ABS otrzymuje informacjê o niew³a¶ciwej amplitudzie lub braku impulsów z czujników i przechodzi w tryb awaryjny, sygnalizuj±c to ¶wieceniem kontrolki.
Tomasz bardzo dobrze zauwa¿y³, ¿e tej atrakcji mo¿e dostarczyæ uszkodzony przewód czujnika.
Najczê¶ciej uszkadzaj± siê "te z prawej strony".
Jeszcze raz pro¶ba - podaj wyniki pomiarów rezystancji czujników na stykach z³±czki ECU-ABS. Mo¿e uda siê wskazaæ, który to czujnik.
Pozdrawiam
monterek - 29-10-2005, 16:53
" />opornosc tyl 1.01k przod 1.03k
prezesjm - 30-10-2005, 10:45
" />No tak ale czujniki masz 4 a poda³e¶ dwa pomiary
Jeszcze jedno mi siê przypomnia³o mia³em kiedy¶ w Themie taki sam problem i co siê okaza³o ? najzwyklej na ¶wiecie by³a z³a" masa" po oczyszczeniu konektorów i doci¶niêciu konektorków ABS zacz±³ dzia³aæ bez zarzutu. Dzi¶ wiêkszo¶æ " dziwnych " awarii zaczynam diagnozowaæ po sprawdzeniu przewodów masowych.
wujek - 30-10-2005, 15:16
" />Witam,
Masy na wtyku ECU-ABS to pin 10, 20, 34. Pomiar omomierzem, przy od³±czonym aku. Mo¿na jeszcze sprawdziæ styki przeka¼ników ABS.
Dalej po ¶wiêtach, namierzy³em u znajomego Dedrê, ale nie wiem , czy ma ABS - chcia³bym co¶ sprawdziæ.
Pozdrawiam
monterek - 30-10-2005, 19:46
" />mase sprawdzilem tez i wszystko jest oki
wujek - 31-10-2005, 01:52
" />Witam,
Chyba wirtualne mo¿liwo¶ci siê koñcz±. Jest jeszcze kilka mo¿liwo¶ci wykonania ró¿nych pomiarów, ale to ju¿ czysta elektronika. Zdalnie nierealne i wymagaj±ce trochê osprzêtu - oscyloskop w pierwszej kolejno¶ci.
Takie pomiary mo¿na zrobiæ osobi¶cie i wy³±cznie na w³asne ryzyko, gdy¿ b³±d mo¿e zaskutkowaæ "ubiciem" ECU (tego od ABS). A via internet to nierealne (przynajmniej w naszych warunkach).
Uszkodzenie siê elektroniki ABS, modu³u steruj±cego w przypadku spotkania z krawê¿nikiem, jest ma³o prawdopodobne. Te urz±dzenia s± bardzo odporne na wstrz±sy i nie s±dzê, aby w Twojej Dedrze uleg³y uszkodzeniu. tu musi byæ jaka¶ "duperela" - dlatego jeszcze Ciê podpytam (ja tego nie widzê, tylko to, co opiszesz).
Kontrolka ABS w³±cza siê po przekroczeniu pewnej prêdko¶ci? Powolutku mo¿na jechaæ i nic? I mo¿na w miarê gwa³townie zahamowaæ i kontrolka nie w³±czy siê? I wszyskie rezystancje czujników mierzone na wtyku ECU s± poprawne?
A mo¿e w wyniku dobicia do krawê¿nika wieniec impulsatora "opi³owa³" troszkê koñcówkê czujnika? Ma³a szczelina, wiêc to jest mo¿liwe. Czy który¶ z wieñców impulatorów nie jest wyszczerbiony?
Czy nie nast±pi³o zabrudzenie (szczególnie smar, opi³ki) powierzchni czo³owej (tej od strony impulsatora) którego¶ z czujników? I, durne pytanie, czy wszystkie impulsatory (te na piastach) s± te same, co przed kolizj±?
Czy zrobi³e¶ mo¿e te pomiary napiêæ indukowanych przez czujniki (ko³o w górê i pokrêciæ nim energicznie)?
W dalszym ci±gu nie zak³adam uszkodzenia ECU-ABS, problem tkwi gdzie¶ w uk³adach generowania i przekazywania do ECU informacji o prêdko¶ci obrotowej kó³.
Walczymy nadal?
Pozdrawiam
monterek - 31-10-2005, 14:07
" />jezeli chodzi o to czy odleglosc jest dobra ,czy opilki sa to wszystko nic wujek wymienilem caly wahacz wiec czujnik zostal wyczyszczony a odleglosci sa na pewno wporzadku czujnik to jest zwykly elektromagnes i przyciaga metal sprawdzalem jeszcze sprobuje wujek zrobic jeden patent na uruchomionym silniku przejade sie kawalek i jak zapali mi sie kontrolka wtedy zrobie pomiary i co ty na to?
wujek - 31-10-2005, 14:23
" />Witaj,
System czyta z czterech czujników, usterka dowolnego z nich wy³±czy ABS. Tzn. niekoniecznie ¼ród³em problemu musi byæ akurat ten "trafiony w ko³o".
Dlatego "czepia³em siê" wszystkich czterech. Z tym pomiarem, gdy za¶wieci - chyba warto spróbowaæ, mo¿e usterka nie "ucieknie" po od³±czeniu zasilania i da siê co¶ wy³apaæ. Nie masz przypadkiem kolegi elektronika, który ma oscyloskop?
Pozdrawiam
PS
Jeszcze uzupe³nienie:
Na pin 25 wtyku ECU-ABS jest podawany sygna³ z w³±cznika ¶wiate³ stop.
Powinno byæ - 0V, gdy peda³ zwolniony
- 12V, gdy peda³ naci¶niêty
Poruszaj delikatnie peda³em, czy zawsze nastêpuje poprawne prze³±czenie, czy w³±cznik nie klei siê i, pomimo zwolnienia hamulca nie pozostaje w pozycji w³±czenia.
monterek - 02-11-2005, 17:13
" />dzieki wujek za pomoc ale juz znalazlem to jednak byl czujnik tylny miales racje ze to wina czujnika zrobilem tak ze wszystkie koncowki czujnikow wyprowadzilem sobie w kabinie samochodu i podczas jazdy z predkoscia 40km/h zrobilem pomiary przednia prawa miala 1,4v lewa przednia 0.9v tylnia prawa 3,5v a tylnia lewa 0,0v ale najdziwniejsze jest to ze ona ma rezystancie taka sama co prawa moze jeszcze byc odleglosc miedzy tarczka a czujnikiem musze jeszcze raz to dokladnie zmierzyc. a wogole to ile moze kosztowac czujnik??
wujek - 02-11-2005, 22:48
" />Witam,
Znakomicie wykombinowa³e¶ warunki pomiarowe , Gratulacje!
Jak rezystancja dobra i to mierzona ju¿ przy ECU-ABS, to wart zerkn±æ na szczelinê, lub czy nie przekoszony. Mo¿e czujnik dobry.
Pozdrawiam
wujek - 02-11-2005, 23:14
" />Witam,
Jeszcze jeden pomiar, bezwzglêdnie przy od³±czonym aku!
Pomierz omomierzem rezystancje na parach styków czujników, ale na ECU-ABS.
Pozdrawiam