dr_scott - 03-08-2009, 21:11
" />Witam.
Jakiś czas temu zamontowałem sobie tempomat do mojej Dedry. Wszystko zrobiłem własnoręcznie wg mojego pomysłu na podzespołach GM. Właśnie zaliczyłem furką trasę do Italii i z powrotem. Tempomat został drobiazgowo przetestowany i spisał się nadzwyczaj znakomicie. Był to w zasadzie jedyny element jakiego brakowało mi w Dedrze, bo mnie akurat zaczyna dość szybko boleć kolano przy dłuższej jeździe.
Koszt części potrzebnych do zbudowania układu to około 200 PLN (nie liczę piwa). A WIĘC PRAWIE ZA DARMO!! Trochę nakładu pracy i samozaparcia i gotowe. Ja akurat tempomat dołożyłem do diesla, ale nic nie stoi na przeszkodzie aby dołożyć go do benzyny. Powiem więcej... nic nie stoi na przeszkodzie, aby dołożyć go do każdego auta, w którym gaz sterowany jest linką.
Jeśli ktoś wykaże zainteresowanie tematem, to mogę przygotować dokładniejszy opis, a nawet fotorelację.
Pozdrawiam!
bassman - 05-08-2009, 21:11
" />Witam, byłbym wdzięczny za jakiś manual poglądowy i rodzaj elementów jakich użyłeś.
Też zamontowałbym go w Dedrze.
Pozdrawiam.
dr_scott - 05-08-2009, 21:41
" />Witam.
Oto lista potrzebnych elementów do zabudowania tempomatu:
1. Moduł Cruise Control z Opla Omegi B / Vectry B (ogólnie GM) - moduł zawiera sterownik i serwomotor
2. Linka do powyższego modułu o odpowiedniej długości (ja mam z Vectry - ok 80cm, z Omegi są krótsze)
3. Wtyczka z kawałkiem wiązki do modułu
4. Dowolne przyciski do sterowania tempomatem (bądź manetka) - ja użyłem przycisków szyb z bmw
5. Czujnik wciśniętego pedału sprzęgła - taki sam jak czujnik pedału hamulca (stosowany także we Fiatach)
6. Przekaźnik z podstawką
7. Bezpiecznik 5A (7,5A) z podstawką
8. Trochę kabelków i złącze 8 pin (ja użyłem złącza ISO z radia)
9. Opcjonalnie - kontrolka (dioda) załączonego tempomatu (wymaga ingerencji w elektronikę modułu)
10. Mocowania poszczególnych części... ja kupiłem różne blaszki w Praktikerze
11. Impulsator prędkościomierza, tylko w przypadku jeżeli samochód nie jest w niego wyposażony (prawdopodobnie we wszystkich Lanciach jest on fabrycznie)
12. Piwo, w ilości zależnej od spożycia
13. Narzędzia: szlifierka, wiertarka, lutownica, śrubokręty, klucze, pilniki i inne według potrzeb
Sukcesywnie będę się starał opisywać poszczególne elementy i etapy prac.
-- 07 Sie 2009, 12:11 --
Komora silnika Dedra 1.9TDS z zaznaczonymi elementami tempomatu. Numeracja wg spisu powyżej.
-- 29 Sie 2009, 22:31 --
Oto fotka wewnątrz. Przełącznik tempomatu oraz kontrolka na desce obok wlotu wentylacji. Użyty przełącznik do sterowania szybami z BMW.
Funkcjonowanie:
Przycisk W GÓRĘ: Aktywacja tempomatu - ustawienie bieżącej prędkości. Zwiększanie prędkości podczas pracy tempomatu.
Przycisk W DÓŁ: Aktywacja tempomatu - jazda do ostatnio ustawionej prędkości. Zmniejszanie prędkości podczas pracy tempomatu.
Powinien być jeszcze przycisk deaktywacji tempomatu, ale póki co to go nie mam, bo nie pasował mi żaden do designu.
matias21 - 01-09-2009, 23:07
" />mam takie pytanie mam fabryczny tempomat w delcie po wymianie sprzęgła oraz linki sprzęgła przestał działać co może być nie tak ? lampka od tempomatu normalnie sie pali...
dr_scott - 02-09-2009, 21:41
" />
">mam takie pytanie mam fabryczny tempomat w delcie po wymianie sprzęgła oraz linki sprzęgła przestał działać co może być nie tak ? lampka od tempomatu normalnie sie pali...
Hmmmm, nie spotkałem się z oryginalnym tempomatem. Nie mam go też w schematach.
Ale jeśli robione było sprzęgło to sprawdź czujnik na pedale sprzęgła czy działa jak należy.
-- 05 Wrz 2009, 10:55 --
Tak mnie teraz olśniło.
Nie wiem dokładnie jak zbudowany jest oryginalny tempomat, ale jeśli nie działa, a lampka się pali to być może ma odłączony wężyk podciśnienia - jeśli jest to serwomechanizm wyposażony w siłownik podciśnieniowy.