ďťż
Dedra - td - Zimna chłodnica



marekszakalek - 11-03-2010, 14:04
" />Witam wszystkich i z góry proszę o pomoc.
Niedawno kupiłem lancie dedre td z 1995 roku i już po powrocie do domu poajwił się problem. Podczas jazdy wskazówka temperatury płynu chłodniczego cały czas się waha pomiędzy 90 a 120 st. i po pewnym czasie wywala płyn ze zbiorniczka. Co dziwne ogrzewanie działa normalnie a dolna rura co wchodzi do chłodnicy jak i cała chłodnica zimne. Mechanik "pocieszył" mnie że to pewnie uszczelka pod głowicą, albo głowica walnięta, ale chciałbym mieć pewność czy napewno. Z tego co znalazłem na forach problem może być w termostacie lub pompą wody. Proszę o porady i wskazówki jak ugryźć ten problem.




Lukasz_TG - 11-03-2010, 14:32
" />Witam

Problemem jest termostat nie otwiera sie i caly czas masz maly obieg, silnik wychladzal sie przez nagrzewnice z ogrzewania.

Pozdrawiam



marekszakalek - 11-03-2010, 14:44
" />Dzięki za szybką odpowiedź.
Termostat już zamówiłem i w sobotę biorę się do zmiany. Pytanie tylko jak bardzo skomplikowana jest jego wymiana i czy jak poprzedni właściciel auta tak jeździł jakiś czas, nie uszkodził coś w silniku z przegrzania? Proszę o opinie, bo powiem szczerze że nigdy nie miałem diesla a wiem że one są szczególnie wrażliwe na przegrzanie.



jerzy - 11-03-2010, 15:25
" />Witaj - wymiana termostatu nie jest trudna.Pierw trzeba spuścić trochę płynu ,następnie trzeba popuścić i poprzesuwać na węża opaski a jest ich tam kilka.W niektórych przypadkach kiepski dostęp.Następnie odkręcić trzy śruby klucz 13 nasadowy .Wcześniej odpiąć kostki elektryczne od czujników,odpiąć linkę od przyspieszenia zimnego silnika tzw.ssanie przy pompie.

Teraz pytasz czy coś mogło się stać z silnikiem.Jeśli do tej pory nic się nie stało to powinno być OK jeśli silnik pracuje równo nie dymi podejrzanie itp...Teraz ważne by go nie przegrzewać aż do wymiany termostatu

Teraz nie wiem jaki masz termostat i czy właściwy zamówiłeś bo są różnice - do mojej a mam ten sam rocznik co Ty były dwa rodzaje.Pojechałem samochodem i tam porównywałem.

_____________________
dedra 19td 1995




marekszakalek - 11-03-2010, 15:33
" />Hej Hej
Dzięki za odpowiedź i wskazówki. Mógłbyś jednak mi to troszkę bardziej opisać które kostki odłączyć i linke bo zabardzo nawet nie wiem gdzie ich szukać? Samochód mam niecały tydzień i jak narazie jestem zielony. Co do termostatu to gośc w sklepie pytał tylko czy mam klime w aucie, powiedziałem że tak i na jutro ma mi go sprowadzić. Pytanko jeszcze czy po wymianie termostatu trzeba odpowietrzać układ a jeśli tak to w jaki sposób najskuteczniej? Dzięki i pozdrawiam.



jerzy - 11-03-2010, 15:53
" />Kostki - kabelki będą odchodzić od termostatu od czujników nie powiem Ci ile ich jest ale powinny być dwie.Teraz ta linka od ssania - przy termostacie od przodu powinieneś mieć taki duży pojemnik a z niego powinna wychodzić linka ,która idzie do pompy wtryskowej i tam jest końcówka i tam trzeba popuścić linkę i wyjąć ją z zacisku a następnie odkręcić pancerz klucz 10 i wyjąć linkę wraz z pancerzem z uchwytu.Po wyjęciu termostatu trzeba od niego odkręcić tą gruchę z linką czujniki i przełożyć
do nowego termostatu.
Dlatego pytam o właściwy termostat - bo nie wiem na pewno czy masz tą gruchę z linką?.
Nie trzeba odpowietrzać - odpowietrza się samoczynnie.

Teraz czy na pewno dasz sobie z tym radę - jeśli nigdy z czegoś takiego nie robiłeś powierz to komuś .
Odkręcenie jest łatwiejsze niż przykręcenie - tam przychodzi uszczelka pomiędzy termostat a silnik .Te trzy śruby by je chwycić do silnika możesz mieć kłopoty przy tym kiepski dostęp i węże które trzeba dobrze założyć a następnie dobrze zacisnąć opaską itd .

Powodzenia -

______________
dedra 19td



marekszakalek - 11-03-2010, 16:06
" />Co do tej gruchy przy termostacie to sprawdze jeszcze dzisiaj i napisze jutro. Jeśli chodzi o wymiane termostatu, to juz kiedys wymieniałem tylko że w innym samochodzie i myśle że sobie poradzę, zwłaszcza że będe miał pomocnika do tego. Możesz napisać ogólnie o tym silniku coś więcej, tzn. awaryjność i czy są problemy w zimie z odpalaniem? Pytam, bo jak mój mechanik zobaczył co kupiłem to nawet zabardzo nie chciał patrzeć, tylko powiedział jedź zaraz oddać to auto bo to wynalazek i skarbonka. Mnie się zawsze dedry podobały i mam słabość do włochów, do tej pory śmigałem alfą 33 i poznałem ten klimat Pozdrawiam



jerzy - 11-03-2010, 16:25
" />Cóż to za mechanik,który podejrzewa uszczelkę kiedy się auto przegrzewa? Tak pisałeś w pierwszym poście.

Nie przejmuj się jak ja kupiłem to jeszcze lanci było bardzo mało a wszyscy mechanicy mówili ,że to skarbonka,teraz mechanicy powinni już wiedzieć ,że to nic innego tylko fiat.
Silnik 1,9 tempra ,tarcze klocki tempra,tipo,tak samo wahacze itp.tylko buda jest inna to też nie kłopot wszystko jest dostępne na szrotach bez problemu.
Jeśli chodzi o jazdę i wygodę - to jest po prostu włoski mercedes.
Ja nie mam żadnych kłopotów z zapaleniem w zimie .Silnik chodzi jak zegarek a ma już 247ts.
Autko wygodne dobrze wyposażone za małe pieniądze.

___________________
dedra 19td



jerzy - 11-03-2010, 16:44
" />Byłem teraz przy samochodzie i sprawdziłem u mnie jest jeden czujnik i on jest pod wężem tym górnym ,który idzie od chłodnicy.
Tam jeszcze przed odkręcaniem termostatu dobrze by było wyjąć rurę od turbiny,która idzie od chłodnicy IC do kolektora ssącego,wtedy będzie dużo lepszy dostęp.Ona idzie dołem pod termostatem.

Zapomniałem jeszcze napisać by spuścić płyn musisz popuścić i ściągnąć rurę gumową od chłodnicy od dołu i podstawić jakąś miedniczkę bo będzie się chlapało.Przynajmniej u mnie tak trzeba bo nie ma innego sposobu.



marekszakalek - 11-03-2010, 16:50
" />Dzięki za fatygę Muszę spuścić cały płyn czy tylko trochę? Ile sobie dokupić litrów żeby później uzupełnić ? Bo nie wiem czy nie było by dobrze odrazu zmienić całkowicie płyn na nowy, tylko pytanko ile mi tego tam wejdzie jak co ? Pozdrawiam.



jerzy - 11-03-2010, 16:56
" />Nigdy całości nie spuścisz - jak ja wymieniałem to po spuszczeniu dolnym wężem to jeszcze zapalałem samochód by pompa wypchała jeszcze trochę i tak wszystko nie wyszło.Może masz gdzieś w bloku śrubę spustową - bo ja nie znalazłem.Kup sobie 5 l powinno wystarczyć a jak będziesz miał więcej to będziesz miał na dolewkę.
Tyle mile Ci zejdzie dołem to powinno wystarczyć do tej roboty.

Powodzenia



marekszakalek - 11-03-2010, 17:08
" />Dzięki za wszystkie odpowiedzi i wskazówki

Mam tylko nadzieje że to będzie tylko termostat, bo mechanik zasugerował się że to uszczelka, bo wywaliło 2 razy troche płynu ze zbiornika, ale jak mówiłem mu że chłodnica zimna i dolny wąż też i tak był przekonany że to uszczelka, albo głowica pęknięta. Troche mnie to przeraziło, bo co dopiero auto kupione a tu już wydatki i to nie małe! Poczytałem troche o objawach walniętej uszczelki i objawy mi się raczej nie zgadzają, właśnie więcej wskazuje na uwalony termostat albo pompe wody, narazie zaczynam od termostatu i mam nadzieje że na tym się skończy. Dziwne jest troche to że wskazówka od temperatury tak się waha raz wyżej raz niżej i nie trzyma stałej temperatury ? Rozbierałeś może kidyś zegary w swojej dedrze? Bo u mnie nie działa obrotomierz i nie wiem czy wina leży po stronie elektryki gdzieś czy będzie trzeba rozbierać deske i tam szukać przyczyny ?

Pozdrawiam Serdecznie



jerzy - 11-03-2010, 17:35
" />Temat deski był wielokrotnie opisywany m.in. prze zemnie - szukaj na forum a nawet niedawno był też poruszany twój obecny problem z obrotomierzem.

Teraz wracając to sinika - jeśli by poszła uszczelka pod głowicą to płyn powinien iść do oleju na korku wlewu oleju i na bagnecie biały nalot z komina idzie para i krople na końcu rury itp.Może być też tak że płyn będzie tłusty a nawet czarny w zbiorniczku po wymieszaniu z lejem.Po zapaleniu silnika odkręcasz korek wlewu płynu jeśli podniesiesz obroty jeśli poszła uszczelka powinieneś mieć wielki bulgot.Zresztą jeśli nie padła Ci pompa wodna a faktycznie termostat nie otwiera to przypuszczam ,że albo by płyn ubywał a przybywało oleju ,albo przy takim ciśnieniu pewnie by rozsadziło węże gumowe.Ale to tylko takie moje dewagacje na podstawie Twojego opisu.

Pozdrawiam



marekszakalek - 11-03-2010, 17:55
" />OK co do obrotomierza to poszperam jeszcze na forum, ale narazie wiadomo piorytetem jest żeby w silniku wszystko grało i buczało.
Patrzyłem na korek od oleju i nie widziałem żadnego nalotu ani majonezu, na bagnecie też nic nie widziałem. Silnik ani nie kopci, ani nie pojawiają się żadne krople z rury. W zbiorniku jest tylko jasny płyn, raczej nie widziałem oznak oleju lub coś podobnego. Co do wężów gumowych to są miękkie, do dolnego węża się nie dostałem na tyle żeby to sprawdzić, ale napewno jest zimny. Sprawdze jeszcze czy bulgocze faktycznie w zbiorniku jak odpale auto, jak narazie tylko po nagrzaniu silnika jak odkręciłem korek to pojawiał się syk,czyli ciśnienie się zmniejszyło w układzie. Oby to był faktycznie tylko termostat
Pozdrawiam



jerzy - 11-03-2010, 18:07
" />Z tego co piszesz to wszystko powinno być OK..
Powodzenia - daj znać po robocie,,



marekszakalek - 13-03-2010, 16:31
" />Witam ponownie.

Termostatu jeszcze nie wymieniłem, ale opisze co się dzisiaj stało z moją dedrą. Przełączyłem nawiem z nóg na szybe, przejechałem może z 5 km i zauważyłem że chłodnica jest normalnie ciepła. Zastanawiające jest to że jak ogrzewanie jest włączone na nogi to w samochodzie czuć płyn chłodniczy, a jak w innej pozycji tego nie ma. Może wie ktoś o co chodzi, bo ja się troche gubie w tym wszystkim? Poprzedni właściciel wspominał że mu się kiedyś rozciekła nagrzewnica, ale wymienił na nową. Poza tym, silnik podczas jazdy ma temperature między 90 st a tą kreską pomiędzy 90 a 130 (nie wiem dokładnie ile akurat pokazuje ta krecha?). Czy to normalne że tak wskazówka trochę faluje ? W jakiej temperaturze powinien być silnik podczas jazdy autostradą z prędkością 110 km/h ? Po przejechaniu jakiś 30 km i zatrzymaniu auta zauważyłem że z atrapy silnika wydobywa się para i czuć było płyn chłodniczy. Jak odkręciłem zbiornik to sykło i było kilka małych bombelków, podobnych do piany. Przewody od układu chłodzenia nie sa twarde. Co to może być? Czy nadciśnienie w układzie że czsami wywali trochę płynu przy korku może być powodowane że układ jest nieszczelny (co by wskazywało że gdzieś jest dziurawa chłodnica)? Czy mam oczekiwać najgorszego, tzn. uszkodzona uszczelka pod głowićą, lub sama głowica albo blok ? Proszę o poradę i podpowiedź. Samochód i tak w poniedziałek idzie do mechanika na zmiane termosatu i oględziny.



jerzy - 14-03-2010, 08:35
" />Witaj - u mnie temperatura stoi na 90 stopni ,przy większym obciążeniu np. latem gdy ciągnę kemping pod górę to przekroczy 90 stopni ale gdy wyjadę na prosta to wraca do 90.Jak Ci dochodzi do tej kreski po 90 to chyba jest 110 albo i więcej to stanowczo za dużo.
Musisz wymienić ten termostat to on może być przyczyną tej wysokiej temperatury.
Parowanie z chłodnicy ,może być przyczyną nieszczelności - wtedy mogłeś zauważyć ewentualny wyciek - mokra chłodnica ((chyba,że chłodnica jest nie drożna i będą takie same objawy jak walnięty termostat((..
Ten zapach w samochodzie płynu mógł być od parującej chłodnicy.,albo nagrzewnica padła.
Ale to wszystko będziesz wiedział po wymianie termostatu.

________________
dedra 19td



marekszakalek - 15-03-2010, 22:07
" />Witam Serdecznie.

Już wszystko wiadomo, autko wróciło od mechanika i ten stwierdził wydmuchana uszczelkę pod głowicą i być może pęknięta głowicę. Były pozapychane dwa cienkie przewody co szły do zbiorniczka wyrównawczego, ale niestety udrożnienie ich nic nie pomogło i autko dalej się grzeje. Mam jednak pytanie, bo poprzedni właściel auta dał mi głowice z której wyciągnął rozrząd z pompą wakum, bo właśnie ta pompa się mu rozleciała i twierdzi że ta głowica jest na 100% dobra i pewna. Czy jest możliwośc przełożenia tej głowicy żeby w razie czego nie regenerowć mojej obecnej ? Być może mam tylko wydmuchaną uszczelkę, ale w razie czego pytam czy moge się wstępnie cieszyć zmiejszeniem kosztów naprawy ? Pozdrawiam i z góry dziękuję za odpowiedź.



jerzy - 16-03-2010, 11:18
" />Witam
Możesz wykorzystać tą starą głowicę ale tak czy owak musisz ją sprawdzić czy zawory są szczelne ,gniazda nie powypalane.A także trzeba by było ją planować - żebyś za jakiś czas nie wracał to tego samego.
Ale to już powinien Ci poradzić mechanik,na odległość nie widząc tego nie da się dać właściwej diagnozy.

Powodzenia



marekszakalek - 07-04-2010, 11:30
" />Witam

Dedra zrobiona. Okazało się że głowica pęknięta i to w 4 miejscach. Naprawa jak się można domyśleć troche była kosztowna, ale trudno - jeździć trzeba Mam jednak pytanie co do temperatury silnika, mam taki objaw że po prostej drodze bez żyłowania silnika temp raczej stoi na 90 lub jedną kreseczkę powyżej, jednak jak jadę pod większą górkę temperatura wzrasta do 3 kreseczki ponad 90 st. Czy to normalne zachowanie? Przy jakiej temperaturze powinien włączyć się wiatrak na chłodnicy? Mechanik chce jeszcze zmienić czujnik temperatury, bo być może że to on pokazuje źle, albo wyjąc chłodnice i przepłukać bo być może jest gdzieś zamulona? Bardzo proszę o porady.

Pozdrawiam
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • music4you.xlx.pl
  • img
    \