bassman - 20-11-2007, 17:23
" />Witka!
Jak to bywa, akumulatory przewa¿nie przechodz± na emeryturê tu¿ na pocz±tku zimy...
Tak te¿ stanie siê z moim.
Mam Vartê, która by³a w samochodzie kiedy go kupowa³em.
Jakie¶ 3 miesi±ce temu wymieni³em alternator na Boscha 70 amperów, z Dedry 2,0.
Teraz moje pytanie:
Jakiej firmie zaufaæ i kupiæ akumulator (mam zaufanie do Centry po ostatnich moich samochodach).
I jakiej mocy wsadziæ akumulator? Czy 45 Ah to nie bêdzie zbyt ma³o do tego alternatora?
Wiem, ¿e lepiej mniejszy ni¿ za du¿y.
PS:
Samochód nie posiada klimy, ani webasta, z wiêkszych poborów pr±du to ogrzewane fotele i szyberdach (oprócz standardu - halogeny itd.)
Pozdrawiam.
greguar_2000 - 20-11-2007, 20:07
" />Je¿eli masz ksi±zke to poszukaj jaka jest dedykowana do tego silnika. Kup minimalnie mniejszy, bedzie lepiej doladowany, jezeli niemasz duzych poborow mocy nie odczujesz. Wg mnie powinienes kupic 55Ah, jesli twoj silnik ma okolo 100kM. 45 moze miec problem z rozruchem. Co do firmy to mozesz stawiac na ta ktora ma gwarancje dosyc dlug±, dla przyk³adu bosh 3 lata.
greguar_2000 - 20-11-2007, 20:10
" />W³a¶nie doczyta³em, masz 90 kM. Wiêc 50-55Ah
volf - 21-11-2007, 00:21
" />
">Witka!
I jakiej mocy wsadziæ akumulator? Czy 45 Ah to nie bêdzie zbyt ma³o do tego alternatora?
Wiem, ¿e lepiej mniejszy ni¿ za du¿y.
Móg³by¶ jako¶ udowodniæ sw± tezê... Ja raczej sk³ania³bym siê do opinii, ¿e lepiej wiêkszy ni¿ za ma³y.
Pozdrawiam.
bassman - 21-11-2007, 03:36
" />Udowadniam :wink:
Alternator w tym samochodzie powinien mieæ 55 amperów, ale zosta³ zast±piony 70cio amperowym.
Przy 70cio amperowym alternatorze powinien byæ akku 65 Ah, taki mocny nie jest potrzebny w tym samochodzie.
Zapyta³em czy 45 Ah nie bêdzie za ma³y, przy oryginalnym alternatorze 55 amperów, powinien byæ akku 50 Ah.
Jednak w tym samochodzie nie ma a¿ tak du¿ych poborów, aby potrzebny by³ tak du¿y alternator jak 65 Ah.
Tak jak wcze¶niej zosta³o zauwa¿one akku powinien byæ ciut mniejszej mocy ni¿ alternator (aby zachowaæ bezpieczn± rezerwê mocy na do³adowywanie go przy pe³nym obci±¿eniu).
Sk³aniam siê ku Bosch'owi, markowanemu firm± Kager (do¶æ przystêpna cena).
Pozdrawiam.
prezesjm - 21-11-2007, 08:43
" />
">Udowadniam :wink:
Alternator w tym samochodzie powinien mieæ 55 amperów, ale zosta³ zast±piony 70cio amperowym.
Przy 70cio amperowym alternatorze powinien byæ akku 65 Ah, taki mocny nie jest potrzebny w tym samochodzie.
Zapyta³em czy 45 Ah nie bêdzie za ma³y, przy oryginalnym alternatorze 55 amperów, powinien byæ akku 50 Ah.
Jednak w tym samochodzie nie ma a¿ tak du¿ych poborów, aby potrzebny by³ tak du¿y alternator jak 65 Ah.
Tak jak wcze¶niej zosta³o zauwa¿one akku powinien byæ ciut mniejszej mocy ni¿ alternator (aby zachowaæ bezpieczn± rezerwê mocy na do³adowywanie go przy pe³nym obci±¿eniu).
Sk³aniam siê ku Bosch'owi, markowanemu firm± Kager (do¶æ przystêpna cena).
Pozdrawiam.
Straszne bzdury Wa¶æ wypisujesz. Wed³ug twojej teorii to jak mam w aucie 130 A alternator to powinienem mieæ akumulator 120 Ah ? Przykro mi ale nie masz zupe³nie racji z tym akumulatorem.
bolek - 21-11-2007, 09:09
" />Nie ma co tu za du¿o dumaæ. Katalogowo do Delty 1,4-2,0 akumulator 44Ah lub 50Ah. Powiniene¶ wybraæ z akumulatorów o tych pojemno¶ciach lub zbli¿onych.
bassman - 21-11-2007, 14:12
" />Fakt faktem, to jest teoria któr± wyduma³em z ¿ycia i ze swoich do¶wiadczeñ z samochodami.
To czy powiniene¶ mieæ akuu 120 Ah, to nie jest sztywno powiedziane, zale¿y jaki powinien byæ pr±d rozruchu (tak mi siê wydaje) i jaki pobór maj± urz±dzenia w Twoim samochodzie.
Chodzi mi tylko o to, ¿e (potwierdzone moimi zimowymi do¶wiadczeniami na innych samochodach) akumulator powinien byæ ¼dziebko mniejszej mocy ni¿ alternator.
Tylko po to, ¿eby mia³ pewn± rezerwê mocy na do³adowywanie przy pe³nym obci±¿eniu.
Je¶li siê mylê - co nie jest wykluczone, bo nie potwierdzi³em tego naukowo (wzorami i teori±) - to proszê o krótkie i zwiêz³e wyt³umaczenie tego zagadnienia.
To tyle z off'a.
Naprawdê potrzebujê jakiego¶ sensownego uzasadnienia dlaczego wybraæ dan± markê akumulatora, bo wed³ug internetu to ka¿dy jest najlepszy...
Pozdrawiam.
prezesjm - 21-11-2007, 14:50
" />Nie mo¿na porównywaæ jednostek Ah czyli pojemno¶ci akumulatora do pr±du bezpo¶rednio czy po¶rednio mocy alternatora. Z punktu fizycznego jest to niedopuszczalne. Akumulator w aucie dobierany jest w zale¿no¶ci od potrzebnego pr±du rozruchu. Wi±¿e sie to niejako z jego pojemno¶ci± bo jak wiadomo im aku wiêkszej pojemno¶ci to zwykle ma wiêkszy pr±d rozruchu. Nie jest to prosta zale¿no¶æ bo aku sa wykonywane w ró¿nych technologiach i dzisiejsze baterie maj± du¿o wiêksze pr±dy rozruchowe przy mniejszych pojemno¶ciach w porównaniu do produkcji sprzed lat. Dla auta najlepiej by³o by akumulator mia³ jak najwiêksz± pojemno¶æ i pr±d rozruchowy ale jest to z oczywistych powodów nieuzasadnione ekonomicznie. Istotny jest bilans pr±dowy pomiêdzy pr±dem dostêpnym z alternatora a odbiornikami pr±du. Je¿eli ten bilans jest ¼le dobrany to nie pomo¿e ¿aden aku. Je¶li urz±dzenia pobieraj± wiêcej pr±du ni¿ alternator mo¿e wyprodukowaæ to po spadku napiêcia poni¿ej pewnego progu pr±d zaczyna p³yn±æ tak¿e z akumulatora co powoduje oczywi¶cie jego roz³adowywanie . Konstruktor tak dobiera moc alternatora by w warunkach normalnej eksploatacji takich sytuacji by³o ma³o. Gdy pobór pr±du pobieranego maleje to napiêcie w instalacji dzwiga siê , nadwy¿ka p³ynie do aku ³aduj±c go a regulator a alternatorze dba by napiêcie nie wzros³o ponad normê. Je¶li jest wszystko sprawne to nawet po d³ugiej trasie pr±d ³adowania nawet ju¿ na³adowanego akumulatora jest tak ma³y ¿e energia jest rozpraszana do otoczenie w formie ciep³a. Dla przyk³adu podam Ci ¿e np w Lancii stosuje siê alternatory 120 A ( np. thema 2,0 16V z klim±) a zalecane aku jest oko³o 55 Ah. W Alfie alternator 80A a zalecany akumulator ponad 100 Ah ( alfa 164 TD bez klimy). Je¶³i masz ³adowanie sprawne to mo¿esz kupiæ akumulator 45 Ah jak i 75 Ah je¶li tylko Ci tam wejdzie. Nie ma ró¿nicy, akumulator bêdzie tak samo dobrze ³adowany. Jak sprawdzisz ceny to sam dojdziesz do wniosku co kupiæ. Przy akumulatorze o wiêkszej pojemno¶ci bêdziesz mia³ tylko "wiêcej zapasu" w przypadku ciê¿kiego rozruchu.
Co do akumulatorów to tak jak z oponami. Ka¿dy ma swoje zdanie. Ju¿ nie produkuje siê aku tak trwa³ych jak w latach 80-tych. Grube p³yty, toporne wykonanie , ma³y pr±d rozruchu i pojemno¶æ z gabarytów to powodowa³o ¿e by³y " niezniszczalne" , 7 lat i dzia³a³y równie dobrze. Dzisiaj , maleñstwa porównuj±c pojemno¶æ i pr±d rozruchu ale trwa³o¶æ nêdzna. Szukaj renomowanych producentów zwiêkszysz szanse na w³asne zadowolenie.
makek - 21-11-2007, 15:49
" />Sama prawda, wypowied¼ godna G³ównego Elektronika. Co siê sta³o, by³y jakie¶ degradacje, czy sam zrezygnowa³e¶?
bassman - 21-11-2007, 17:17
" />Dziêkujê, teraz rzeczywi¶cie wygl±da to inaczej ni¿ my¶la³em.
Pozdrawiam.
bassman - 23-11-2007, 17:57
" />Witam raz jeszcze!
Zabaw z pr±dem ci±g dalszy.
Wydaje sie, ¿e to co sie dzia³o to nie by³a wina akumulatora (bardzo problematyczny rozruch silnika po nocy).
Prawie kupi³em ju¿ nowy akumulator...
Wstyd sie przyznaæ, ale napiszê to aby inni nie pope³nili tego b³êdu co ja.
Win± wszystkiego by³y z³e styki na g³ównym obwodzie pr±dowym. To ¿e klemy i czopy akumulatora nie maj± nalotu to nie znaczy, ¿e dobrze przewodz±. Nawet wazelina techniczna nie pomaga³a.
Wzi±³em siê wiêc raz jeszcze za zabawê i te razem wszêdzie u¿y³em smaru miedziowego, na³o¿y³em go tyle pod oczyszczone masy, styki, kable, podk³adki i klemy, ¿e lekki nadmiar zosta³ wyci¶niêty.
Problem znikn±³ od razu, rozrusznik szybciej krêci, ¶wiat³a ja¶niej ¶wiec± itd. Normalnie ma¶æ na szczury
Poczekam jeszcze na mrozy i zobaczê jak to wtedy bêdzie, ale wydaje mi siê, ¿e problem zosta³ rozwi±zany.
I na koniec: to, ¿e ³adnie wygl±da i jest czyste to nie znaczy, ¿e dobrze przewodzi.
Pozdrawiam.