bolek - 21-10-2009, 23:21
" />Mam takie zjawisko ze sprężarką.
Klimatyzacja działa normalnie, ale po dodaniu gazu - a właściwie nawet lekkim poruszeniu przepustnicą wyłącza się sprężarka. Włącza się ponownie po kilku sekundach, po ruszeniu samochodem jest to zwykle w połowie dwójki.
Mam wrażenie, że zjawisko nie występuje wtedy, kiedy samochód jedzie, a tylko przy dodaniu gazu na postoju lub podczas ruszania.
Czy jest to możliwe, że sterownik silnika wyłącza kompresor na czas ruszania samochodem w celu zmniejszenia oporów?
Ciśnienia po obydwóch stronach są normalne. Wyłączenie się sprężarki nie ma związku ze zmianą ciśnień, mostkowałem też obydwa presostaty - bez efektu.
Zjawisko jest dość upierdliwe w korkach latem, gdzie przy ruszaniu non stop wyłącza się sprężarka i klima jest praktycznie niewydajna.
prezesjm - 22-10-2009, 21:30
" />Na początek to myślałem że w tym roczniku nie mogło być tak że ECU rozłączał sprężarkę ale Dedry były przecież na Weberach a tam ta funkcja już była od dawna. Jest możliwe że Ecu rozłącza obwód. Czy to jest prawidłowe że podczas ruszania to chyba nie za bardzo. Przy ostrym przyśpieszaniu to rozumie. Warto by było pomierzyć linię do sprężarki poczynając od guzika czy "klimatronika". Jeśli sprawdziłeś wyłączniki ciśnienia to pozostają 2 przekaźniki po drodze. Może jest jakaś przerwa w kabelkach i jak silnik się kiwa podczas ruszania to coś się rozłącza. Miernik w łapkę i szukać.
bolek - 22-10-2009, 22:32
" />ECU jest Hitachi. Silnik 1.8 16V 182A2.000. Tak sobie dumałem, ze sterowanie przekaźnika sprzęgła sprężarki leci przez presostaty z przekaźnika klimatyzacji, który jest sterowany z panela. W tym wypadku dałby się obejść problem dość łatwo. Ale chyba tak nie jest
Przejrzałem schemat z Autodaty, wygląda wg niego, że przekaźnik sprzęgła jest sterowany plusem po kluczyku. Bez sensu. Błąd w schemacie.
Dla Delty 1.8 16V z kolei zasilanie przekaźnika wyrysowane jest z ECU silnika, do którego na osobnym pinach trafia sygnał z przekaźnika klimatyzacji przez presostaty.
Nie mam pojęcia czy jest to właściwy schemat i w wolnej chwili obadam to na piechotę.
Ciekawe jest że wyłączenie sprzęgła jest to w 100% powtarzalne, a poruszenie przepustnicą może być tak niewielkie, że wręcz nie zmieniające obrotów silnika.
Chyba też pofatyguję się do ASO, podłączę się do testera, może jest to jakaś "wyłączalna" funkcja.
prezesjm - 22-10-2009, 22:42
" />UUuuu , jak hitachi to nie mieć dokumentacji. tam faktycznie może być to bardziej pogmatwane. Trzeba by poszukać schematu.
Grzejnik - 23-10-2009, 19:30
" />Witam,
mam dokładnie to samo w lybrze 1.8 16v. Byłem w serwise na połczyńskiej w w-wie. Nie dali rady. Najlepiej to powiedzieli zeby auto zmienić. Tyle w serwisie.
Mechanicy, spece od klimy rozkładają ręce.Ja też już nie wiem o co chodzi.
Tobie przynajmniej ktoś odpowedział.
Lybra - klimatyzacja w 1.8 (opis problemu)
Jak zrobisz to daj znaka...
Pozdrawiam
bolek - 23-10-2009, 23:38
" />Przypadek u mnie jest o tyle inny, że mogę puścić nogę z gazu, dojechać do skrzyżowania na luzie, stać na światłach tak długo jak trzeba - nic się nie zmienia, klima chłodzi, wentylator chłodnicy włącza się i wyłącza normalnie w zależności od ciśnienia (15bar włączenie, 11 wyłączenie).
Dopiero jakiekolwiek poruszenie pedałem gazu powoduje wyłączenie sprężarki na kilka sekund, co latem w korkach jest dość upierdliwe.
Miałem historię z ciepłym powietrzem na postoju przy włączonej klimie jak spalił się bezpiecznik wentylatora chłodnicy.
Wtedy czynnik nie skraplał się w chłodnicy i ciepły docierał do parownika. W czasie jazdy wracało do normy.
Na pewno są też spore różnice w klimie Dedry 1,8 16V i Lybry. Sterowanie temperaturą dwustrefowe w Lybrze, poza tym w Dedrze nie ma zaworu rozprężnego tylko dysza dławiąca i jest sprężarka innego typu.
aro - 26-10-2009, 17:20
" />Mi w 1.9jtd się wyłączy jak ostro depne w gaz...
makek - 28-10-2009, 19:46
" />Nie pamiętam dokładnie, czy sprężarka się wyłącza przez sygnał max otwarcia przepustnicy, czy do tego dochodzi jeszcze podciśnienie. Ale tak jak kolega wyżej napisał kiedy się ostro depnie (deptało) to klima się wyłącza. Moja Dedra była na Magneti Marelli i tak było.
Może właśnie to od TPSu?
bolek - 28-10-2009, 20:38
" />Wyłączenie klimy w przypadku ostrego depnięcia, czyli zapotrzebowania na moc jest normalne. Nie o to mi idzie.
Sprawdziłem, że wyłącza się sam przekaźnik sprzęgła sprężarki, przekaźnik klimatyzacji zostaje cały czas włączony.
Jest możliwość zasterowania sprzęgłem z poziomu sterownika silnika, więc oznacza to że bezpośrednio odpowiada za to ECU silnika.
Jeżeli gazu dodaje się bardzo, bardzo powoli, sprężarka się nie wyłączy. Ale minimalny gwałtowniejszy ruch, który na KTSie nawet nie wskaże zmiany w kącie otwarcia przepustnicy powoduje wyłączenie sprzęgła.
Nie wyłącza się też z odpiętym TPSem, co może wskazywać na to, że nawet minimalna, ale szybka zmiana napięcia jest interpretowana jako potencjalne zapotrzebowanie na moc i wyłącza sprężarkę.
Dodatkowo mam wrażenie, że dzieje się to tylko wtedy, kiedy samochód stoi, ale muszę to jeszcze potwierdzić.
makek - 28-10-2009, 23:33
" />Kappa 16vT też tak ma, że ECU wyłącza sprężarkę na chyba 6-10s w chwili wysokiego obciążenia silnika. Jak jest identyfikowane "wysokie obciążenie" tego nie napisali.
Ale wracając do Twojego TPSu, skoro przy odłączonym jest OK, to może dokładnie go obejrzyj, sprawdź oznaczenie..... Piszę to dlatego, bo Dedra 1.8 ie (1996r) miała potencjometr z wyglądu taki sam jak fiat CC 1.1, środek na płetwę przepustnicy był przesunięty i nie pamiętam czy przypadkiem nie kręcił się odwrotnie. Różnice były na tyle małe, że dało się je zamiennie zamontować.
bolek - 29-10-2009, 00:02
" />Przy odłączonym TPSie jest lepiej tylko w kontekście niewyłączania sprężarki, poza tym świeci check engine, silnik dużo słabiej się wkręca. Bo i czego oczekiwać innego. Czy jest podobny do czujnika z CC nie wiem, ale to nie jest Dedra 1.8ie
Kąt otwarcia przepustnicy w KTSie startuje od 0° przy zamkniętej i zwiększa się w miarę otwierania - czyli z grubsza ok. Zostało mi jeszcze sprawdzić z jakiego napięcia startuje, dziś zabrakło czasu.