aro - 25-06-2008, 16:24
" />Witajcie,
Mam zamiar zakupic alufelgi, ale mam mały problem. Otóż jakie ET muszą, lub moga miec alufelgi.
Czy jest jakiaś w ET różnica między felgami 14 i 15?
Znalazłem kilka fajnych, ale niektóre maja ET 30, a inne 45 i niby wszystkie pasują do derdy.
kretekpodnietek - 25-06-2008, 20:21
" />delta powinna mieć ET35 a to chyba to samo bo krewniacy, jak nie to poprawcie.
ja też zakładam felgi 15 i Et mam 35 pasują idealnie.
wujaa - 25-06-2008, 20:47
" />35-37
schab - 25-06-2008, 21:10
" />ET nie ma związku ze średnicą felgi , ale z szerokością !
http://img229.imageshack.us/img229/144/felgiioponylanciaes6.th.jpg[/img]
aro - 26-06-2008, 09:03
" />Jakie ET miały oryginalne felgi 14 w dedrze (alumy oczywiscie)?
schab - 26-06-2008, 10:14
" />
">Jakie ET miały oryginalne felgi 14 w dedrze (alumy oczywiscie)?
Jeżeli miałeś 14' x 5,5' ( bo takie powinieneś ) to miały ET43
Weeb - 26-06-2008, 10:24
" />
">ET nie ma związku ze średnicą felgi , ale z szerokością !
A co ET ma do szerokości, bo nie bardzo rozumiem? ET oznacza odległość odsadzenia felgi od piasty.
Jeżeli powiedzmy dla felgi 15" standardowe ET dla Dedry to wartość 35. To każda wartość w górę bądź w dół zmienia odsadzenie felgi o 1mm.
Więc jeżeli założysz felgę z ET 15 to będzie ona wystawała na zewnątrz 20mm więcej ( co może spowodować obcieranie felgi o rant blachy ).
Jeżeli przesadzisz w drugą stronę, felga może ocierać o drażki, amory bądź wszystko inne co znajduje się wewnątrz nadkola ;-)
aro - 26-06-2008, 12:15
" />Czy ET wpływa jakośna dobór opon do felgi? Bo jeżeli zakupie np. 14 z ET 30 lub 35, to czy wejdą na nie opony 175/65 14?
Weeb - 26-06-2008, 12:20
" />
">Czy ET wpływa jakośna dobór opon do felgi? Bo jeżeli zakupie np. 14 z ET 30 lub 35, to czy wejdą na nie opony 175/65 14?
Powtarzam, ET nei ma żadnego wpływu na szerokość felgi. Na szerokość opon może mieć wpływ parametr szerokości felgi oznaczany --> 7.5J / 8J itp itd
Idąc za Twoim pytaniem , ta opona spokojnie powinna wejść na felgę 14 calową.
aro - 26-06-2008, 12:26
" />Weeb trafiłes. Ta opona jezdzi teraz u mnie w dedrze na feldze 14 tylko, że stalowej, ale nie pamiętam, czy tam jest 5,5J, 6J, 6,5J?
Weeb - 26-06-2008, 12:30
" />
">Weeb trafiłes. Ta opona jezdzi teraz u mnie w dedrze na feldze 14 tylko, że stalowej, ale nie pamiętam, czy tam jest 5,5J, 6J, 6,5J?
Nie trafiłeś, a po prostu wziąłeś na logikę ;-)
Mogę mieć podejrzenia, że masz 5,5J, jeżeli masz oryginalne felgi. Po pierwsze ze względu na dokumentację, po drugie ze względu na to, że fabryczne felgi 15" miały szerokość 6 - 6,5J ;-)
PYCIU - 27-06-2008, 11:18
" />Weeb ma rację, po chłopsku od ET zależy osadzenie felg a nie ich rozmiar, im mniejsze ET tym szerzej felgi stoją (wrażenie szerszego auta) i nie zależnie czy to będą 14, 15 itd... ja u siebie na orginalnych alusach mam ET 43- fabryczne ale poszły do renowacji i jeżdzę na stalówkach o ET 38, wrażenie stabilniejszego auta więc jak alusy wrócą z renowacji to założe dystanse zmniejszając ET planuję do 33
Weeb - 27-06-2008, 11:31
" />
">Weeb ma rację, po chłopsku od ET zależy osadzenie felg a nie ich rozmiar, im mniejsze ET tym szerzej felgi stoją (wrażenie szerszego auta) i nie zależnie czy to będą 14, 15 itd... ja u siebie na orginalnych alusach mam ET 43- fabryczne ale poszły do renowacji i jeżdzę na stalówkach o ET 38, wrażenie stabilniejszego auta więc jak alusy wrócą z renowacji to założe dystanse zmniejszając ET planuję do 33
Pamiętaj, że każdy dystans i większe odsadzenie felgi powoduje szybsze zużywanie się elementów. Np. łożyska dostają mocniej po tyłku
aro - 27-06-2008, 11:36
" />Weeb znów trafiłeś! Moje stalówki 14 maja 5,5J :wink:
PYCIU - 27-06-2008, 11:58
" />tak wiem o tym, ale ja nie jestem z natury "Kubica" a trakcja się poprawi bo sądzę że ET 43 to troszkę za mało bo na mniejszym ET to nawet po koleinach inaczej się auto prowadzi, których z resztą na podlasiu jest bez liku
Weeb - 27-06-2008, 12:07
" />
">Weeb znów trafiłeś! Moje stalówki 14 maja 5,5J :wink:
Postawisz piwo będziemy kwita :mrgreen:
aro - 27-06-2008, 13:22
" />Jeżeli was dobrze chłopaki zrozumiałem, to jeżeli kupie felgi z ET 30, bądź 35, to się będzie auto lepiej prowadzic?
Weeb - 27-06-2008, 13:32
" />
">Jeżeli was dobrze chłopaki zrozumiałem, to jeżeli kupie felgi z ET 30, bądź 35, to się będzie auto lepiej prowadzic?
Jeżeli oryginalne felgi miały ET43 a Ty założysz ET30 to wyciągniesz felgę w zewnętrzne strony auta po 13mm na każdą stronę. Niby nie dużo ale sprawdź czy nie będzie obcierać o nadkole.
Samochód będzie się lepiej prowadził bo zwiększasz mu rozstaw kół. Jednak im bardziej zmieniasz ustawienia fabryczne, tym mocniej elementy dostają w kość.
wujaa - 27-06-2008, 13:34
" />mialem ET35 15 cali i obnizony o 30-40mm cale kolo rowno z nadkolem i nie obcieralo
schab - 27-06-2008, 14:29
" />
">Samochód będzie się lepiej prowadził bo zwiększasz mu rozstaw kół. Jednak im bardziej zmieniasz ustawienia fabryczne, tym mocniej elementy dostają w kość.
Samochód NIE BĘDZIE SIĘ LEPIEJ PROWADZIŁ !!
Oto opis mojego eksperymentu ( cytat z innego forum )
W ostatnią sobotę z nudów pozwoliliśmy sobie z synem na eksperymenty z kołami . Co prawda nie na jego Zastavie - bo ta jeszcze długo nie pojedzie , ale na firmowej Pandzie , którą ja jeżdżę na codzień . Już w jesieni eksperymentowałem z kołami , tylko wtedy chciałem się dowiedzieć jaki wpływ na zużycie paliwa ma szerokość opony ( u mnie nie miała ) . Wpływ i to zasadniczy miała rzeźba bieżnika , ale otym potem !
Teraz do eksperymentów popchnął mnie "bączek" jaki udało mi się wykręcić na mokrym asfalcie , na zakręcie o 180' . O tyle wydało mi się to dziwne , że śp. Ritmo , które wcześniej jeździło na tych oponach - nigdy mi podobnego numeru nie wycięło . Opony : na jednej osi Nokian NRH - świetne opony deszczowe ; na drugiej Barum Bravurius - też b.dobre na wodę , kierunkowe .
Zaznaczam , że Panda ma fabryczny rozmiar opon 155/70 R13 na felgach szerokości 4,5' ( ET nie znam ) Koła z Ritma to 185/50 R14 felgi 5,5' ET43 . Można jedynie stwierdzić , że zewnętrzna płaszczyzna koła wychodzi o 2-3cm na bok dalej niż na oryginalnych felgach .
W ramach eksperymentu założyliśmy zapasowe felgi od Dedry : opony 195/50 R15 felga 7' ET 33 . Na wszystkich takie same opony Pirelli P6000 z ~4 mm bieżnika . Autko wyglądało zajebiście , bo felgi nie dość że szersze o 4 cm od wcześniejszych "14" ( a o 7cm od oryginału ) , to jeszcze z racji mniejszego ET , o kolejny 1 cm wystawione na zewnątrz . Oczywiście przy kontroli drogowej by to nie przeszło ...
Wyjechaliśmy na drogę i dramat ! Po pierwsze - auto nie chciało skręcać , a kiedy już udało się je do skrętu zmusić , to pomimo tego , że było sucho - miało tendencje do zarzucania tyłem .
Wnioski z eksperymentu : niechęć do skręcania nie była spowodowana szerokością OPONY ( bo na szerokości 185 ale na feldze 5,5' i ET43 skręca bez większych oporów ) tylko szerokością FELG i ich odsadzeniem . Z tych samych powodów zmienia się i geometria zawieszenia . - Fabryczne zwrotnice są tak obliczone , że przy skręcie - płaszczyzny kół przednich przecinają się na tylnej osi . Jeżeli zaś założymy koła znacznie odbiegające od standardu ( w tym przypadku płaszczyzna symetrii koła jest o ~4cm na zewnątrz ) , to przy skręcie przetną się one daleko za tylną osią . Daje to efekt rozbieżnych przednich kół i zmianę charakterystyki auta na bardzo nadsterowną .
Dałoby się temu zaradzić zmieniając zwrotnice na odpowiednie , bo wygiąć żeliwnych ramion dotychczasowych zwrotnic - pod innym kątem - raczej się nie da ... A co poniektórym radzę się mocno zastanowić , zanim założą szerokie "walce" do Zastavy , bo o ile przy wolnym "lansie" nie grozi to niczym ( poza "przypakowaniem" mięśni ramion ) , o tyle wyjazd na czymś takim na tor - to poroniony pomysł !
A tak wygląda Panda na felgach 15x7'
http://img174.imageshack.us/img174/9190/dscn2133aj3.th.jpg[/img]
aro - 27-06-2008, 15:05
" />A co sie stanie jezeli założę felgi:
1. Pierwsza wersja to: 14 175/65 6J ET35 - felgi aluminiowe
2. Druga wersja to: 15 195/50 6,5J ET35 - felgi aluminiowe
Teraz mam felgi stalowe 14 175/65 5,5J - oryginalne do dedry sedan (rocznik 1991)
Weeb - 27-06-2008, 15:55
" />
">A co sie stanie jezeli założę felgi:
1. Pierwsza wersja to: 14 175/65 6J ET35 - felgi aluminiowe
2. Druga wersja to: 15 195/50 6,5J ET35 - felgi aluminiowe
Teraz mam felgi stalowe 14 175/65 5,5J - oryginalne do dedry sedan (rocznik 1991)
Nic się nie stanie, kolega cytuje ludzi którzy całkowicie zmienili geometrię samochodu poprzez włożenie kół które były rozbieżne z oryginałem o 4cm !!!!!!!
Przeleciałem na ET mniejszym o 8 punktów (8 mm na zewnątrz samochodu) i nei było żadnych nerwowych zachowań. Samochód ttroche lepiej wskakuje w koleiny ze względu na szerszy rozstaw. Jak nie będzie Ci haczyć o ranty, to nie powinieneś poczuć większej różnicy.
trk0 - 03-07-2008, 08:54
" />witam.
mam pewne pytanie odnosnie wlasnie tej dyskusji. gdy kupowalem juz ponad rok temu swoja dedre, na przedniej osi miala zalozone alusy 16cali i opony 215/40. jezdzilem cale lato i troche jesieni az do sniegow i trzeba bylo zmienic na zimowe. zimowki wlozylem jakies takie w miare normalne, czyli chyba 14cali. i pojezdzilem troche i pewnego dnia na trasie sprobowalem ile pojdzie doszlo do 140km/h i nie wytrzymaly lozyska, zaczely huczec.
czy to mozliwe ze od tamtych alumow cos sie stalo, czy to zwykly zbieg okolicznosci?!? bo w sumie na tych zimowkach juz troche zrobilem i nic sie nie dzialo, dopiero gdy poszalalem.
nie pamietam ETC tamtych felg, ale dzis sprawdze i dopisze.
planuje znowu je zalozyc, ale nie wiem czy jest sens, aby znowu nie uszkodzic lozysk.