bassman - 31-03-2007, 23:53
" />Witam!
Wiem, ¿e na temat kontrolki wtrysku by³o ju¿ trochê, ale albo nie potrafiê znale¶æ w±tku pasuj±cego do mojego problemu, albo nie ma czego¶ podobnego w tych w±tkach.
Problem taki:
Jad±c jest wszystko oki, schody zaczynaj± siê kiedy hamuje silnikiem, puszczam gaz i samochód zwalnia, w pewnym momêcie dostaje jakby kopa (na jakie¶ 0.5 sekundy) jakby kto¶ pukn±³ w peda³ gazu. Hamuje silnikiem dalej, za³±cza siê kontrolka wtrysku i po zatrzymaniu samochodu obroty biegu ja³owego s± na poziomie 600 obr/min, i samochód ga¶nie.
Jak mi siê za¶wieci kontrolka to zazwyczaj nie dopuszczam do zgaszenia silnika bo jest to bardzo trudne (odpala za 4 razem i ma nadal oko³o 600 obr/min i trzeba go wkrêcaæ na wy¿sze obroty si³±, a kontrolka nie ga¶nie).
Ja natomiast gdy hamuje silnikiem i za¶wieci siê kontrolka wtrysku, redukujê bieg na ni¿szy i próbuje jechaæ ju¿ normalnie (je¶li sytuacja na drodze na to pozwala), muszê najpierw trochê g pocisn±æ i ju¿ dalej wszystko wraca do normy ³±cznie z obrotami biegu ja³owego, ale kontrolka nie ga¶nie a¿ do zgaszenia silnika.
Trochê to zawi³o opisa³em ale nie wiem jak bardziej szczegu³owo to zrobiæ...
Wymieni³em na nowe ¶wiece zap³onowe (ju¿ jaki¶ czas temu), kable zap³onowe (wczoraj), dzi¶ sprawdzi³em czujnik temperatury powietrza w kolektorze ss±cym, silnik krokowy biegu ja³owego, czujnik po³o¿enia przepustnicy, zawór EGR, zawór odpowietrzaj±cy kolektor ss±cy z par paliwa - wszystko jest sprawne...
Nie wiem gdzie teraz szukaæ rozwi±zania problemu.
Sk³aniam siê ku wtryskiwaczom paliwa, ale czy mo¿liwe jest ¿eby który¶ mimowolnie przepuszcza³ paliwo w czasie hamowania silnikiem?...
Listwa wtryskowa jest sucha i nie mam nigdzie jaki¶ zauwa¿alnych wycieków paliwa (z zewn±trz napewno nie wcieka)...
Proszê o jakie¶ wskazówki i rady, mnie siê ju¿ pomys³y koñcz±.
Z góry dziêkujê.
Pzdrawiam.
makek - 01-04-2007, 18:16
" />Witam.
B³±d zapala siê na zimnym i rozgrzanym silniku?
Ecu nie ma mo¿liwo¶ci wychwycenia podwieszonego wtryskiwacza, dopiero wtórnie po niew³a¶ciwych parametrach pracy silnika, a te mo¿na zidentyfikowaæ przez pod³±czenie do komputera. Samo hamowanie silnikiem realizowane jest przez ECU i chyba wchodzi na to po³o¿enie przepustnicy i obroty, ale TPS jest nowy... Mo¿e sam reset ECU by pomóg³. Kiedy silnik ³apie 600 obr/min dobrze by mieæ podgl±d sondy lambda, mo¿e faktycznie go podlewa i dlatego ciê¿ko go pó¼niej odpaliæ.
Na pocz±tek bym radzi³ reset ECU.
bassman - 01-04-2007, 23:44
" />Starczy reset klemami akku?
bassman - 03-04-2007, 22:55
" />Reset klemami nie starczy³... :?
Do opisywanych wcze¶niej objawów do³±czy³y nastêpne:
1. Samochód potrafi zgasn±æ gdy zrzucê na luz w czasie jazdy.
2. Teraz problemy zale¿± od dnia i humoru Dedry... mo¿na przeje¼dziæ ca³y dzieñ bez problemów, normalnie je¿d¿±c i nic siê z³ego nie dzieje - rzadko ale czasami tak jest.
3. Jak jest dzieñ bez mrugania kontrolk±, autem je¼dzi siê niezwykle przyjemnie - ma kopa, polot, cicho silnik pracuje, równo, ma³o pali, po prostu bajka.
4. Jak jest "dzieñ kontrolki wtrysku", jazda tym samochodem to mordêga, pomijam fakt ci±g³ej walki z gasn±cym silnikiem, ale jest mu³owate, g³o¶ne, ¿³opie w oczach (normalnie widaæ na wska¼niku spadaj±cy stan paliwa...), potrafi siê zad³awiæ, szarpie podczas jazdy, po prostu straszne...
Jak na razie nie zauwa¿y³em jakiej¶ ¶cis³ej zale¿no¶ci od temperatury silnika. Je¿eli ju¿ to sk³ania³bym siê do stwierdzenia, ¿e problemy s± na ciep³ym silniku.
Zacz±³em siê zastanawiaæ czy to nie czasem jaka¶ lu¼na elektronika...
Ale ¿eby siê ni± pobawiæ to potrzebowa³bym schemat zap³onowo-wtryskowy do Dedry 1.6 m.p.i. - mo¿e kto¶ go u¿yczyæ?
Bêdê bardzo wdziêczny.
Jeszcze jedno mi na my¶l przychodzi... jakie s± objawy ¼le dzia³aj±cego EGR?
Z góry dziêkuje za ka¿d± wskazówkê.
Pozdrawiam.
bassman - 04-04-2007, 15:58
" />Witam ponownie!
Widzê, ¿e tematy przeze mnie zaczête nie ciesz± siê du¿ym powodzeniem.
Co do tego tematu "kontrolki wtrysku i dziwnych objawów pracy silnika", to chyba rozwi±za³em problem.
Prawdopodobnie za wszystkie te hece ponosi winê elektrozawór EGR.
Wczoraj samochód notorycznie mi gas³, wyj±³em elektrozawór wieczorem (do¶æ ¶mieszna konstrukcja) i swoj± si³± wcisn±³em iglicê podaj±c± spaliny do kolektora ss±cego.
Iglica zosta³a w ¶rodku...
Nie wysz³a o w³asnych si³ach, potrzeba by³o solidnego uderzenia m³otkiem w obudowê zaworu, aby odskoczy³a.
Winê za to ponosz± nagary sadzy ze spalin.
Wystarczy go przeczy¶ciæ w ¶rodku i psikn±æ niewielk± dawk± WD40 aby iglica pracowa³a prawid³owo.
Ja, jednak po tej zabawie, uzna³em, ¿e za¶lepiê dop³yw gazów spalinowych do kolektora ss±cego.
Po poczytaniu paru tematów w internecie, mogê z pe³n± odpowiedzialno¶ci± stwierdziæ, ¿e dla silnika nie jest to z³e rozwi±zanie, gorzej z ochron± ¶rodowiska.
Za¶lepienie swojego EGRa przeprowadzi³em przez za³o¿enie uszczelki w³asnego wykonania (bez otworów na kana³y przep³ywu gazów spalinowych), materia³em by³a p³ytka aluminiowa o grubo¶ci 1,5mm.
Dzi¶ w czasie jazdy samochodem je¼dzi³o sie bardzo przyjemnie, jak w te dobre dni "braku kontrolki wtrysku".
Prawdopodobnie kontrolka ¶wieci³a siê wtedy dlatego, ¿e w czasie hamowania silnikiem zawór otwiera³ siê i do komory spalania dorzuca³ trochê spalin (elektromagnes otwiera³ iglicê wci±gaj±c o¶), w momencie zrzucenia z biegu na luz, obroty powinny ustaliæ siê na poziomie ok 800obr/min.
Jednak o¶ elektromagnesu pokryta sadz± chodzi³a do¶æ opornie i zosta³a w pozycji zaci±gniêtej. Zbyt du¿o spalin silnik zasysa³ na biegu ja³owym - mieszanka by³a za bogata w paliwo i obroty spada³y do ok. 600obr/min. Kontrolka siê za¶wieca³a - z³a mieszanka paliwowo powietrzna. Trzeba by³o depn±æ w gaz, ¿eby poszed³ odwrotny impuls na elektrozawór EGR który domyka³ iglic± kana³ spalin. Dopiero ta si³a elektromagnesu mog³a przezwyciê¿yæ opór nagaru na osi elektromagnesu. Silnik pracowa³ poprawnie.
Tak to sobie wymy¶li³em i wyt³umaczy³em, je¶li ma kto¶ jak±¶ wiedzê na ten temat to chêtnie poproszê o poprawienie mnie w moich rozwa¿aniach lub o potwierdzenie mojej teorii.
Je¶li kto¶ chce to mogê udostêpniæ rysunek uszczelki za¶lepiaj±cej dop³yw spalin do komory spalania. Materia³em najlepszym na to jest cienka blacha miedziana (0.5 do 1,5mm), ja jednak tak± nie dysponowa³em.
Pozdrawiam.
makek - 06-04-2007, 14:03
" />Witam.
Nie mam do¶wiadczenia z elektrycznym EGRem, ale zasada jest chyba podobna, spaliny podawane s± na ssanie tylko w trakcie ustalonej pracy silnika. Tak wiêc w przy hamowaniu silnikiem EGR powinien byæ zamkniêty, chyba, ¿e zostawa³ otwarty ju¿ z wysokich obrotów, ale wtedy mieszanka na obrotach ja³owych raczej by by³a uboga, bo samo podsysanie spalin nie wzbogaca mieszanki.
Oby w³a¶nie wadliwie dzia³aj±cy EGR by³ przyczyn± tych problemów.
Sam kiedy¶ mia³em przypadek pobudzania kontrolki b³êdu w trakcie hamowania silnikiem, powodem by³ mapsensor, którego zakres koñczy³ siê (zbyt g³êbokie poci¶nienie), ECU widzia³ warto¶æ napiêcia spoza zakresu i wywala³ b³±d.
bassman - 06-04-2007, 18:52
" />Witka!
W moim przypadku w³a¶nie EGR by³ powodem problemów.
Dzi¶ zast±pi³em aluminiow± uszczelkê, uszczelk± dorobion± z p³yty teflonowej, jest szczelniejsza i lepiej siê u³o¿y³a.
Problemy nadal nie powróci³y
Opisz jaki by³ problem Twojej "kontrolki", mo¿e siê komu¶ przyda.
Jak go dok³adnie rozwi±za³e¶, gdzie s± poszczególne czê¶ci których trzeba by³o dotkn±æ aby problem znikn±³.
Pozdrawiam.
Endrju - 24-05-2007, 18:16
" />mam do was pytanko...jak wyglada zawor EGR i gdzie go szukaæ?
dawidson - 26-05-2007, 01:12
" />Nie sadze abys go znalazl w N.Delcie. WYDAJE mi sie, ze wysteuje on jedynie w wilniku 1.6 8v MPI ktory byl montowany w Dedrze SW/Temprze SW/Punto 90/Punto Cabrio, ale nie bylo go w N.Delcie. Tam wystepowaly silniki 1.6 8V SPI i 1.6 16v MPI, gdzie tego ustrojstwa nie ma.
Poprwacie mnie jesli sie myle.
Endrju - 26-05-2007, 10:02
" />aha...to od czego mo¿e mi siê zapalaæ kontrolka wtrysku? nie mówi±c o np kiepskim paliwie...
poczyta³em troszkê posty i my¶la³em ¿e mo¿e ten zawór bo czasami siê u mnie zapali kontrolka przy hamowaniu silnikiem...
na kompie wszystko ok...a mechanik od w³oszczyzny powiedzia³ ¿e ten model jest bardzo czu³y na jako¶æ benzyny i jak jest gówniane paliwo i przez to za uboga mieszanka to zapala siê kontolka...
chcia³em to wszystko poprostu zweryfikowaæ
i jeszcze jedno pytanko...ja mam N.Delte z 95r z silnikiem 1.6 8V 75KM...to jest silnik SPI czy MPI?
dawidson - 26-05-2007, 10:11
" />SPI
Endrju - 26-05-2007, 10:20
" />oki dzieki czyli SPI bez EGR
pozdrawiam:)
Anonymous - 10-06-2007, 13:14
" />Witam u mnie przyczyna problemów z kontrolka wtrysku by³ u³amany kabelek przy czujniku temperatury powietrza