broker - 26-07-2010, 23:43
" />Niestety nic jeszcze nie mówią o takiej skrzyni dla Delty
">Wiosną przyszłego roku pod maski Alf Romeo Mito i Giulietty trafią dwusprzęgłowe skrzynie biegów.
Po dość długim okresie monopolu koncernu Volkswagena także inni producenci włączają do swojej oferty dwusprzęgłowe skrzynie biegów. Własną konstrukcję chce także zaoferować Fiat, proponując ją jako jedną z opcji w modelach Alfa Romeo.
broker - 26-07-2010, 23:47
" />
">Skrzynia biegów Alfa TCT
Nowatorska skrzynia biegów âźAlfa TCT" (Twin Clutch Transsmision) to najnowsza automatyczna dwu-sprzęgłowa, skrzynia biegów o sześciu przełożeniach.
Rozwijana przez FPT (Fiat Powertrain Technologies), nowa skrzynia biegów składa się, zgodnie z założeniem, z dwóch równoległych skrzyni, każdej z własnym sprzęgłem, co pozwala na włączenie następnego biegu, podczas gdy poprzedni jest dalej włączony. Bieg zmienia się więc poprzez prostą, stopniową zmianę odpowiednich sprzęgieł, gwarantując ciągły napęd. W efekcie dostajemy znacznie wyższy poziom komfortu i sportowego charakteru niż ten dostarczany przez standardowe skrzynie automatyczne (z przekładnią hydrokinetyczną), a jednocześnie poczucie wyższego sportowego stylu w porównaniu z manualnymi, elektrycznie pobudzanymi skrzyniami biegów, co pokazuje szybsza zmiana biegów, możliwość wyboru pomiędzy trybem manualnym i automatycznym oraz praktycznie zerowe starty energii podczas przełączania biegu.
Wysoka wydajność i połączenie z systemem Start&Stop, nieobecne dotychczas na rynku, pozwalają na nadzwyczajne obniżenie zużycia paliwa i emisji szkodliwych spalin o ponad 10% w stosunku do standardowych napędów hydraulicznych z przekładnią hydrokinetyczną.
Praca skrzyni Alfa TCT wyróżnia się maksymalną interakcją z systemami pojazdu. By zapewnić najwyższe osiągi na drodze w zależności od warunków i działań kierowcy, skrzynia biegów współgra z hamulcami, sterowaniem silnika, selektorem Alfa DNA, systemem Start&Stop, sterowaniem oraz systemami sterowania stabilnością pojazdu. Dzięki szybkości, z jaką zmieniane są parametry, skrzynia biegów może na przykład zmienić prędkość zmiany biegu, zarządzać momentem obrotowym (np. na drogach o kiepskiej przyczepności) oraz może pracować całkowicie automatycznie bądź jako sekwencyjna manualna skrzynia biegów skupiając się głównie na obniżeniu zużycia paliwa.
Szczególną cechą Alfa TCT jest fakt, że jest to automatyczna dwusprzęgłowa sucha skrzynia biegów, co gwarantuje nie tylko najwyższą wydajność pod względem zużycia paliwa wśród automatycznych napędów, ale także pozawala na szczególnie kompaktową budowę i zmniejszoną wagę. Dzięki tym cechom, ten napęd może być zastosowany także w samochodach kompaktowych.
Jeśli porównamy sprzęgła suche z mokrymi, możemy powiedzieć, że te pierwsze marnują energię tylko podczas fazy obrotowej zmiany biegu i fazy pick-up, podczas gdy sprzęgła mokre, które zawsze działają w kąpieli olejowej, doznają strat energii spowodowanych przez lepkość, tak jak standardowe skrzynie automatyczne, nawet gdy nie wykonują pracy. Co więcej, wymagają one wymuszonego chłodzenia, a więc zużycia energii, by mogła działać ich pompa olejowa (nieobecna przy sprzęgłach suchych). Ponadto, mokra skrzynia biegów wymaga około 4,8 litra oleju więcej od wersji suchej, z tych samych przyczyn (przez co występuje dodatkowy wzrost wagi i start z powodu rozprysku). Po dodaniu tych wszystkich rzeczy, wydajność suchych napędów jest o około 6% wyższa niż takich samych napędów mokrych, jeśli chodzi o zużycie. Zalety suchych sprzęgieł zawierają też niższe koszty działania i serwisowania z powodu prostszej konstrukcji.
Skrzynia biegów Alfa TCT jest sterowana przez dźwignię charakteryzującą się precyzyjnymi i ergonomicznymi ruchami, która może być połączona z przyciskami za kierownicą zapewniając sportową i ujmującą jazdę.
Wreszcie, warto zanotować, że nowa skrzynia biegów Alfa TCT szczyci się aż 23 publicznymi patentami w 3 dziedzinach: sterowanie skrzynią, mechanika skrzyni i urządzenie wykonawcze.
broker - 27-07-2010, 08:52
" />Sporo poczytałem w necie o tych skrzyniach i wniosek dla mnie jest taki, że jest tylko kwestią czasu kiedy automaty wyprą manuale w Europie. Opinie użytkowników i ekspertów są są więcej niż pozytywne.
Do tej pory było kilka elementów zniechęcających do automatów w klasie popularnej:
1 cena
2 osiągi
3 zużycie paliwa
4 kultura pracy
5 obsługa serwisowa (olej)
Przy skrzyni suchej, dwusprzęglowej pozostaje kwestia...... ceny.
Osiągi, zużycie paliwa w skrzyni DSG (VW, Skoda, Seat) są identyczne jak w manualnej lub nawet lepsze (!) a szybkość zmiany biegów lepsza bez cienia wątpliwości. Wygoda w jeździe miejskiej poza dyskusją. Tylko cena - 10 tys pln na górkę.
Ale z czasem ceny muszą spaść, tym bardziej, że takie skrzynie oferuje też Ford, Mitsubishi a od tego roku Renault. Wszyscy producenci w to w chodzą, Fiat od wiosny 2011 zaczyna w AR.
lulu85 - 27-07-2010, 10:08
" />Od dwóch lat jeżdżę codziennie DSG więc co nieco mogę powiedzieć.
Skrzynia faktycznie działa bajka, szczególnie w trybie sport albo na sekwencji z manetkami za kierownicą - jeżeli ktoś jeździ bardzo dynamicznie to skrzynia i sekwencja go zadziwi bardzo miło.
Co 60 tyś. producent zaleca w niej zmianę oleju - tak też zrobiłem na IV przeglądzie no i do 90 kilku tyś. km. na razie absolutnie nic złego się nie dzieje. Olej faktycznie dosyć drogi - ok. 600-700 pln. (ASO)
Skrzynia z 2008 roku - była do tej pory jedna akcja serwisowa związana z działaniem sterownika w zimie.
Spalanie - rzeczywiście auto potrafi spalić mniej niż manual.
Najmniejsze spalanie średnie po trasie jakie uzyskałem jadąc spokojnie z klimatyzacją - 4.5 litra / 100 km.
Lejąc dobre paliwo i jadąc bardzo dynamicznie raz udało mi się uzyskać 5.6 litra / 100 km.
Natomiast zazwyczaj po trasie mam spalanie rzędu od 6 do 7 litrów ale rzadko kiedy mam wtedy średnią poniżej 100 km/h. na całą trasę więc super.
W mieście - nie wiem ile pali bo ja akurat nie mam normy paliwowej więc nie kontroluję tego - myślę że jak na moją nogę koło 11 , kilka razy jechałem w miarę spokojnie po W-wie i spalanie to ok. 8 litrów z klimatyzacją auto.
Minusy:
- czasem redukcja kickdown jak dla mnie sobie nie radzi ale z tego się korzysta tak rzadko że można zapomnieć przy trybie sport
- nie za bardzo podoba mi się tryb przełączania skrzyni biegów w sekwencję, bardzo łatwo można niepostrzeżenie trącić drążek zmiany biegów i zazwyczaj zauważam to dopiero jak silnik wyje i przeciągam bieg.
- czasem stojąc pod górkę i wrzucając z Drive na Park i potem na odwrót z Park na Drive drążek wchodzi baaardzo ciężko, jeżdzę na auto holdzie więc tutaj problemu nie ma ale jak ktoś ma inny styl jazdy to będzie narzekał
Naprawdę warto dodać to do ceny auta i zakupić z tymi automatami dwusprzęgłowymi, myślę że następne auto prywatne będę szukał z podobną do DSG skrzynią
tomek - 27-07-2010, 10:37
" />Popieram opinie o DSG
mam mala uwage
">- nie za bardzo podoba mi się tryb przełączania skrzyni biegów w sekwencję, bardzo łatwo można niepostrzeżenie trącić drążek zmiany biegów i zazwyczaj zauważam to dopiero jak silnik wyje i przeciągam bieg.
To akurat drobny szczegol, mi przeszkadza tryb wlaczania trybu sport. Jest on jako 'najnizszy' na drazku biegow:
P<>R<>D<>S
Wlaczajac D zdarza mi sie dosc czesto wrzucic S
W BMW w zwyklej sekwencji bylo to fajnie rozwiazane. S zalaczal sie gdy przesunales drazek biegow do trybu manualnego. Za to manualny zalaczal sie po pierwszej zmianie biegu w gore lub w dol.
Moj przebieg to ~50000 i za chwile wymiana oleju w DSG.
lulu85 - 27-07-2010, 20:13
" />
">Popieram opinie o DSG
mam mala uwage
- nie za bardzo podoba mi się tryb przełączania skrzyni biegów w sekwencję, bardzo łatwo można niepostrzeżenie trącić drążek zmiany biegów i zazwyczaj zauważam to dopiero jak silnik wyje i przeciągam bieg.
To akurat drobny szczegol, mi przeszkadza tryb wlaczania trybu sport. Jest on jako 'najnizszy' na drazku biegow:
P<>R<>D<>S
Wlaczajac D zdarza mi sie dosc czesto wrzucic S
W BMW w zwyklej sekwencji bylo to fajnie rozwiazane. S zalaczal sie gdy przesunales drazek biegow do trybu manualnego. Za to manualny zalaczal sie po pierwszej zmianie biegu w gore lub w dol.
No właśnie , kwestia przyzwyczajenia
To akurat podoba mi się bo przy wyprzedzaniu można zrobić szybki myk cyk i jedziemy z D na S
">Moj przebieg to ~50000 i za chwile wymiana oleju w DSG.
W Warszawie koszt przeglądu przy 60.000 był bodajże 2.400 pln. ale z tego co widziałem jak opisywałeś koszty będzie raczej sporo taniej
tomek - 28-07-2010, 08:12
" />
">W Warszawie koszt przeglądu przy 60.000 był bodajże 2.400 pln. ale z tego co widziałem jak opisywałeś koszty będzie raczej sporo taniej
I tego bede sie trzymal
broker - 15-09-2010, 12:27
" />Dwusprzęgłowe skrzynie biegów
Nat - 15-09-2010, 12:30
" />
">Sporo poczytałem w necie o tych skrzyniach i wniosek dla mnie jest taki, że jest tylko kwestią czasu kiedy automaty wyprą manuale w Europie. Opinie użytkowników i ekspertów są są więcej niż pozytywne.
A ja jeżdżę dwoma autami - jednym z dwusprzęgłowym automatem, drugim z manualem i powiem tak: przyjemność z jazdy - manual. Wygoda jazdy - dwusprzęgło.
Więc nie podzielam opinii, że automaty wyprą manuale. Natomiast jest pewne, że będą mniej niszowe w Europie, niż teraz. Stana się popularniejsze.
A może prędzej doczekamy się aut elektrycznych - być może nawet zupełnie bez skrzyni biegów...
broker - 15-09-2010, 12:37
" />nie jezdzilem co prawda automatem dwusprzeglowym, ale klasycznym (lexus) i tez sklaniam sie do opini co do przyjemnosci z jazdy.
tzn w trasie zdecydowanie wolę manual, w miescie automat.
Skalniak71 - 15-09-2010, 13:42
" />
">nie jezdzilem co prawda automatem dwusprzeglowym, ale klasycznym (lexus) i tez sklaniam sie do opini co do przyjemnosci z jazdy.
tzn w trasie zdecydowanie wolę manual, w miescie automat.
Pełna zgoda. Również jeździłem tradycyjnym automatem w Alfie 166. Jeżeli chodzi o frajdę, to manual bije na łeb automaty. Nie wiem jak sytuacja wygląda ze skrzynią Selespeed w Alfie(łopatki) może to też być ciekawa zabawka. Automat nawet w trybie sport nie jest przyjemny bardziej od manuala.
Każdy oczekuje czego innego po samochodzie. Kupujesz limuzyne (A8 7-er S-klasse) nie spojrzysz za manualem (chyba już niestosowane w nowych modelach) bo po prostu idziesz na komfort. Auto sportowe - manual/chyba że łopatki(których jeszcze nie doświadczyłem).
Boorek - 15-09-2010, 13:52
" />nie jeździłem nigdy z DSG opinie super, ciekawe co będzie za 5 czy 10 lat... A jak wygląda sprawa elementów eksploatacyjnych? wymienia się tylko olej czy np. sprzęgła jak w manualu? Pozdrawiam
Nat - 15-09-2010, 14:06
" />Przy okazji ciekawostka-kto wymyślił skrzynie dwusprzęgłowe?
Francuz, Adolphe KĂŠgresse, jeszcze przed... II Wojną Światową.
A dla VW to nie Niemcy, lecz Amerykanie, konkretniej firma BorgWarner buduje i dostarcza DSG.
Więcej jest tutaj:
tomek - 28-10-2010, 14:15
" />
">W Warszawie koszt przeglądu przy 60.000 był bodajże 2.400 pln. ale z tego co widziałem jak opisywałeś koszty będzie raczej sporo taniej
I tego bede sie trzymal
Moj koszt:
Materialy
olej, olej skrzyni, filtry: oleju, filtr skrzyni, kabinowy, paliwa, dolewka plynu chlodzacego - 857,96
Robocizna:
495 zl.
Razem po 60 000: 1352,96 zl.