Alfa Romeo Alfetta T116



fiergloo - 23-08-2009, 11:23
" />Alfa Romeo Alfetta Tipo 116 by³a pierwsz± tak± cywiln± Alf±. Wtajemniczeni zapewne wiedz± o co chodzi. W przeciwieñstwie do bolidów Alfetta Tipo 158 i 159 ta przeznaczona by³a do wo¿enia ty³ka po mie¶cie i rodziny na wczasy. Przy czym- posiada³a uk³ad transaxle. Silnik z przodu, sprzêg³o, skrzynia i mechanizm ró¿nicowy z ty³u napêdzaj± ko³a tylne.



Konstrukcja ta by³a bardzo zaawansowana, jak na auto cywilne. Wtedy producenci raczej skupiali siê na konstrukcjach klasycznych- sztywna o¶ z ty³u i macpherson z przodu. Tutaj mamy wielowahacza na przedzie i o¶ De Dion z ty³u. Oczywi¶cie uk³ad ten chorowa³ na przypad³o¶ci wieku dzieciêcego. Zdarza³o siê, ¿e wyje¿d¿aj±c z salonu przy zmianie biegów dochodzi³o do zgrzytów. Samochód ten te¿ mia³ gorsz± ochronê perforacyjn±- w zasadzie jak dzi¶ kupowac Alfettê to tylko we W³oszech.

Pierwsza Alfetta jaka opu¶ci³a fabrykê(rok 1972) posiada³a silnik Satta Puligii 1800(1.779 ccm) 80x 88,5mm o mocy 122KM przy 5500 obr/min i 170Nm przy 4400 obr/min. Ca³o¶c oczywi¶cie aluminiowa- od os³ony krzywek po miskê olejow±. Rozrz±d DOHC napêdzany ³añcuchem. Do dyspozycji i wyboru by³a tylko i wy³±cznie rêczna skrzynia biegów o 5ciu prze³o¿eniach.






Dane techniczne:


Typ: 116.08/116.09
Cena we W³oszech: 2 245 000 lirów
Nr silnika: AR 01608
Typ silnika: benzynowy, 4 cylindrowy rzêdowy, blok i g³owica aluminiowe
Rozrz±d: DOHC, 8v, napêd ³añcuchowy
Moc maksymalna: 90kW/122KM przy 5 500 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 170 Nm przy 4 400 obr/min
Stopieñ sprê¿ania: 9.5 : 1
Pojemno¶c skokowa: 1779 ccm
¦rednica x skok: 80 X 88,5 mm

V max: 180 km/h

Dlugosc x szer x wys: 4 280 x 1 620 x 1 430 mm
Masa w³asna: 1 060 kg

*W 1982 roku w Alfetta Tipo 116 2.0 QO pojawi³y siê elektroniczne zmienne fazy rozrz±du






W dalszych czê¶ciach bêdê przedstawia³ nastêpne Alfetty. W ka¿dym b±d¼ razie jak kto¶ ma fotografie tego modelu - niech je wstawia.





Taz - 23-08-2009, 13:09
" />Zwróæcie uwagê, gdzie umiejscowione s± tylne tarcze hamulcowe.



Boorek - 23-08-2009, 15:18
" />mia¿d¿acy samochód.... moim marzeniem jest co¶ z tranaxlem....



fiergloo - 09-09-2009, 14:48
" />Jako, ¿e pocz±tkowo skupi³em siê na pierwszej Alfeccie T116, teraz dokoñczê w±tek. Gdy¿ historia na Berlinie siê nie skoñczy³a. Dwa lata po jej premierze zaprezentowano Alfê Romeo Alfetta GT- dwudrzwiowy samochód,

który oparty zosta³ konstrukcyjnie na wersji Berlina- rzecz jasna silnik napêdzaj±cy ten wóz to dalej 1.8 projektu Satta Puliga.




Po za tym do palety oferowanych pojazdów do³±czy³a Berlina 1600, która mia³a pojedyñcze ¶wiat³a z przodu


Moc 108 KM i 149 Nm z aluminiowego DOHC pamiêtaj±cego czasy Giulii, a nawet Giulietty 101. W 1975 do Berliny równie¿ trafi³a dwulitrówka na wtrysku, zdjêcie poni¿ej:


Wtrysk mechaniczny systemu Spica znany z Alfa Romeo Montreal tutaj zasila³ 4 cylindry, jednak moc nie by³a jaka¶ powalaj±ca jak na 2.0- 111KM- powodem by³y normy ekologiczne. Jak widac te¿ na zdjêciu na kole zamachowym znajduje siê podpora- tu w³a¶nie wychodzi³ wa³ do sprzêg³a które znajdowa³o siê z ty³u przy skrzyni biegów.



Silnik 2000 w Europie pojawi³ siê w serii GTV (Gran Turismo Veloce), czyli tylko w dwudrzwiowej wersji w roku 1975. Co ciekawe- tablica przyrz±dów w zasadzie znajdowa³a siê na ¶rodku, a przed kierowc± by³...b³ad- nie prêdko¶ciomierz, a obrotomierz. (ciekaw jestem kiedy dzisiejsi w³odarze Alfa Romeo przypomn± sobie, ¿e tak siê robi auta sportowe).



Bardziej spostrzegawczy mog± na zdjêcu odkryc...dwustrefow± wentylacjê powietrza.

^ rura wydechowa wychodz±ca po ¶rodku to znak firmowy Alf Romeo z transaxle.

Dwu litrówka w EU zago¶ci³a dopiero 2 lata pó¼niej- najwyra¼niejsz± zmian± by³y reflektory kwadratowe zamiast okr±g³ych co moim zdaniem trochê ujê³o uroku. Ale trzeba dalej pamiêtac, ¿e ten wóz ma napêd na ty³ w niespotykanej konfiguracji i dalej nim mo¿na wie¼c dzieci do szko³y i jechac na wakacje nad morze.




Moc : 122 KM przy 5 400 obr/min oraz 175 Nm przy 4000 obr/min

Rok pó¼niej poprawiono osi±gi tego silnika podnosz±c jego osi±gi do 130KM i 181 Nm w tej samej niestety...a mo¿e- z tymi samymi ¶wiat³ami.




^ dziêki temu, ¿e tarcze hamulcowe znajdowa³y siê przy dyferencjale doprowadzenie do sytuacji gdzie tylne wewnêtrzne ko³o odrywa siê od nawierzchni sta³o siê nie mo¿liwe.

W tym samym roku amerykañska wersja Alfetty- 2000i otrzyma³a automatyczn± skrzyniê ZF 3 HP 22 przy czym te¿ dokonano bardziej korzystnej modyfikacji stylistycznej przodu- ¶wiat³a pozbawione zosta³y chromowanych ramek i wprowadzono wiêcej plastiku, ale i tak ta wersja wydawa³a siê bardziej charakterna ni¿ kwadraciak:



Jako, ¿e to nie by³y czasy lat dwutysiêcznych XXI wieku producent wypu¶ci³ wysokoprê¿n± Alfettê dopiero w 1979(7 lat po rozpoczêciu produkcji) w wersji z kwadratowymi lampami. Zgodnie z tradycj± Alfa Romeo zleci³a produkcjê silnika podwykonawcy- Alfetta to pierwsza Alfa Romeo z silnikiem VM- tutaj mia³ on 4 cylindry, pojemnosc 2 litrów i moc 82 KM(moment 170Nm). Wcze¶niej diesel pojawi³ siê w Alfa Romeo Giulia, z tym ¿e tam pracowa³ Perkins.



Lata 80e to pocz±tek koñca Alfa Romeo, jednak dalej powstawa³y ciekawe samochody. Ot w³a¶nie w 1980 odby³a siê premiera Alfa Romeo GTV6- transaxle zosta³ po³±czony z rewelacyjnym silnikiem V6 Busso, który w u¿yciu by³ od roku w sedanie Alfa 6, o której pisa³em na forum. Najszybciej od GTV 2000 sz³o j± rozpoznac po garbie na masce z plastikow± os³on±:




Silnik ten mia³ moc 158-160KM przy 5800 obr/min oraz moment 217Nm. G³owice SOHC 12 zaworowe z mechaniczn± kasacj± luzów zaworowych.

Przy okazji- swojego czasu mia³em polemikê z koleg± £ajka który twierdzi³, ¿e do GTV6 trafi³a równiez 3 litrówka. Ja pocz±tkowo odrzuci³em tê tezê, chocia¿ po kilku s³owach stwierdzi³em, ¿e taka wersja w sumie mog³a wyj¶c, ale na rynek RPA:

I tak w³a¶nie by³o- na rynek po³udniowoafrykañski wypuszczono GTV6 ze 185konnym silnikiem 3.0 z 12 zaworami, który równie¿ swoje miejsce zagrza³ w 75 i 164. Co ciekawe wersja ta toczy³a boje na trasach wy¶cigowych RPA wygrywaj±c nawet z 3.5 litrowymi BMW

W 1982 roku Berlina na rynki Europejskie otrzyma³a pas przedni znany zza oceanu- od razu wygl±da³a lepiej przy czym zaproponowano opcje Quadrifoglio- bogate wyposa¿enie seryjne+ 2 litrówka o mocy 130KM





I na prze³omie lat 1982/83 Quadrifoglio Oro- z elektronicznymi zmiennymi fazami rozrz±du(nie wiem w którym roku zastosowa³a go Honda). Tutaj te¿ pojawi³ siê panel komputerowy Alfa Control, silnik dalej mia³ moc 130 KM i moment 181Nm, ale tutaj osi±gany by³ sprawniej i p³ynniej.







W 1985 roku za Alfettê wprowadzono Alfê 75 na podwoziu typologii 162. Wcze¶niej na 162 oparto Alfê Romeo 90, która w³a¶nie by³a mocno upodobniona do Alfetty, i by³a nawet w tych samych gabarytach-lecz w 90 w sedanie mo¿na by³o miec silnik V6 i elektroniczn± deskê rozdzielcz±, a tego w Alfettach Berlina ju¿ nie mo¿na by³o dostac za ¿adne pieni±dze. Z grubsza podwozia 116 i 162 ró¿ni³y siê g³ównie mechanizmem zmiany biegów.

Krótkie serie:

W roku 1977 na zamówienie jednego z niemieckich dealerów Alfa Romeo GTV otrzyma³a silnik z Montreala. Seria by³a krótka i zamyka³a siê w 30 egzemplarzach.


By³a to oczywi¶cie V ósemka o mocy 200KM.

Alfa Romeo GTV Turbodelta


Tutaj pracowa³ silnik dwulitrowy wspomagany turbin± KKK. Moc wynosi³a 150KM, a ca³y samochód rozpêdza³ siê do 200km/h. Rzecz jasna auto to mia³o homologacjê rajdow±, a w 1986 roku zajê³o 6 miejsce w Rajdzie 1000 Jezior w generalce zaraz przy s³awach Grupy B.

Oczywiscie dodaje wideotekê:

wêgierski test Alfetty 2000 Berlina

Alfetta GT z 4 cylindrowym silnikiem wzmocniona do 185KM

Kultowa dla Alfistów scena z James'a Bonda, gdzie Alfa Romeo GTV6 ucieka przed policj±

Turbodelta:

GTV2000:

D¼wiêk 2 litrowego silnika Satta Puliga:





Dudi - 05-11-2009, 19:28
" />No to kilka moich zdobyczy :

1. Alfa Romeo Alfetta 2.0:

Za³±cznik:
DSC06829.JPG [ 144.36 KiB | Obejrzany 1982 razy ]

Za³±cznik:
DSC06830.JPG [ 150.19 KiB | Obejrzany 1982 razy ]

Za³±cznik:
DSC06831.JPG [ 144.23 KiB | Obejrzany 1981 razy ]

Za³±cznik:
DSC06832.JPG [ 141.85 KiB | Obejrzany 1981 razy ]

Za³±cznik:
DSC06833.JPG [ 131.93 KiB | Obejrzany 1981 razy ]

Za³±cznik:
DSC06820.JPG [ 152.34 KiB | Obejrzany 1981 razy ]

Za³±cznik:
DSC06821.JPG [ 138.71 KiB | Obejrzany 1981 razy ]

Za³±cznik:
DSC06822.JPG [ 146.8 KiB | Obejrzany 1981 razy ]

Za³±cznik:
DSC06823.JPG [ 158.99 KiB | Obejrzany 1981 razy ]

Za³±cznik:
DSC06824.JPG [ 132.09 KiB | Obejrzany 1981 razy ]

-- 05 Lis 2009, 18:34 --

2. Alfa Romeo Alfasud Sprint:

Za³±cznik:
DSC06831.JPG [ 144.23 KiB | Obejrzany 1981 razy ]

Za³±cznik:
DSC06832.JPG [ 141.85 KiB | Obejrzany 1981 razy ]

Za³±cznik:
DSC06833.JPG [ 131.93 KiB | Obejrzany 1981 razy ]

3. Alfa Romeo Alfetta GT 1.6/GTV 2000:

Za³±cznik:
DSC06820.JPG [ 152.34 KiB | Obejrzany 1981 razy ]

Za³±cznik:
DSC06821.JPG [ 138.71 KiB | Obejrzany 1981 razy ]

Za³±cznik:
DSC06822.JPG [ 146.8 KiB | Obejrzany 1981 razy ]

Za³±cznik:
DSC06823.JPG [ 158.99 KiB | Obejrzany 1981 razy ]

Za³±cznik:
DSC06824.JPG [ 132.09 KiB | Obejrzany 1981 razy ]

Za³±czniki:



Mariusz91 - 05-11-2009, 23:25
" />Dawniej potrafili zrobiæ ³adne auto.... mazy mi sie Transaxle.... chodzi mi po g³owie Alfa Romeo Milano/75 2.0 TS lub 3.0 V6 AMERICA
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • music4you.xlx.pl
  • img
    \